97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tycker det kan se lite festligt ut med alla lampor, inte bländar det mig heller. Tycker det visar på stort intresse för fordonet hos den som kör. Man brukar som regel hålla ordning på grejorna om man gillar en massa lampor.F frasen_36 skrev:
Du har så rätt. I villaområdet och vid vägarbetet är jag bromsklossen som håller hastigheten, på motorvägen är de andra ofta bromsklossarna. Har aldrig fattat att folk ser större risker på motorvägen än utanför en skola. Jag tror det handlar om att de är dåliga på själva bilkörandet.Fairlane skrev:
Detta med bärgare som blir påkörda, liksom vägarbetare är förjävligt. Jag saktar alltid in ordentligt när jag närmar mig någon av dessa när jag kör 30 km/h (enligt skyltning) så är det inte ovanligt att folk susar förbi om det går, alternativt ligger precis bakom. Det är samma bilister som jag kört om innan då de legat och mesat 20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil. Idioter helt enkelt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
På tal om dårar som kör för fort vid vägarbeten så var jag med om en märklig episod för 1-2 månader sen. Jag åker E4/E20 söderut från Västberga (stor 4-filig motorväg med 70 km/h som hastighetsbegräsning, som sedan höjs till 80 km/h, för er som inte känner till sträckan). Det är sen kväll, dvs en vanlig tid när större arbeten påbörjas. Det är många arbetsfordon (märkta med Svevia) ute med orangeblinkade lampor och hastighetsbegränsningen är satt till 30 km/h i närheten av arbetsområdena som kan bestå av 3-4 bilar med personal, sen fritt några hundra meter innan nästa grupp etc. Jag bromsar ner och blir omkörd av en gammal folkabuss med en husvagn bakom. Den drar om rätt rejält, uppskattningsvis 70-80 km/h.
Folkabussen drar vidare och jag närmar mig inte på sträckorna där jag kan hålla 80 km/h och kommer längre och längre efter vid varje tillfälle där man får sakta ner (inga bromsljus tändes på husvagnen). Först när vägarbetena tar slut och man får köra 100 km/h börjar jag sakta närma mig folkabussen med husvagnen, som kör 80 km/h (självklart i mittfil). När jag väl kommer i fatt så ser jag en logga på folkabussen, Svevia!
Folkabussen drar vidare och jag närmar mig inte på sträckorna där jag kan hålla 80 km/h och kommer längre och längre efter vid varje tillfälle där man får sakta ner (inga bromsljus tändes på husvagnen). Först när vägarbetena tar slut och man får köra 100 km/h börjar jag sakta närma mig folkabussen med husvagnen, som kör 80 km/h (självklart i mittfil). När jag väl kommer i fatt så ser jag en logga på folkabussen, Svevia!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
I många bilar är det faktiskt en mix av text och symboler.
Tex står det on/off på min startknapp och media , settings, phone osv på infotainmentsystemet.
Undrar varför vissa saker har symboler och andra saker har text
Symbolerna finns i andra sammanhang så det är inget som behöver uppfinnas.
men för att anknyta till tråden så ja jag tycker det är svårtolkat vad en viss symbol på ljudreglagen faktiskt gör.
Tex står det on/off på min startknapp och media , settings, phone osv på infotainmentsystemet.
Undrar varför vissa saker har symboler och andra saker har text
Symbolerna finns i andra sammanhang så det är inget som behöver uppfinnas.
men för att anknyta till tråden så ja jag tycker det är svårtolkat vad en viss symbol på ljudreglagen faktiskt gör.
Jag brukar jämföra med hur symbolen för hel/halvljus ser ut för att komma ihåg vilken knapp som tänder vilken ände av bilenFairlane skrev:
Men jag använder extremt sällan dimljus.
Möjligtvis det bakre för att uppmärksamma bakomvarande att de är aaaaaningen för nära när jag kör runt med släckta lampor bak
(Obs, viss ironi finns i slutet av inlägget)
Jättebra att det var ironi ang de släckta baklamporna för det finns ju intelligensbefriade som kör omkring så.altaxis skrev:
Jag brukar jämföra med hur symbolen för hel/halvljus ser ut för att komma ihåg vilken knapp som tänder vilken ände av bilen
Men jag använder extremt sällan dimljus.
Möjligtvis det bakre för att uppmärksamma bakomvarande att de är aaaaaningen för nära när jag kör runt med släckta lampor bak
(Obs, viss ironi finns i slutet av inlägget)
