F frasen_36 skrev:
Men hon kanske inte ägde bilen..?;)
Hon själv som monterat ljus
 
M
F frasen_36 skrev:
Stort fordon kan man väl se att det är utan att det behöver vara 100-tals ljuspunkter?
Det gick alldeles perfekt innan LED-ljusen kom som gick att "gödsla" med.
Och sen är det ju så "manligt & häftigt" kanske med allt som man kan visa upp..
Jag tycker det kan se lite festligt ut med alla lampor, inte bländar det mig heller. Tycker det visar på stort intresse för fordonet hos den som kör. Man brukar som regel hålla ordning på grejorna om man gillar en massa lampor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
richardtenggren
Känns lite ”meh” om man jämför med indiska lastbila :crysmile:

Sällan särskilt smakfullt dock :p
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Detta med bärgare som blir påkörda, liksom vägarbetare är förjävligt. Jag saktar alltid in ordentligt när jag närmar mig någon av dessa när jag kör 30 km/h (enligt skyltning) så är det inte ovanligt att folk susar förbi om det går, alternativt ligger precis bakom. Det är samma bilister som jag kört om innan då de legat och mesat 20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil. Idioter helt enkelt.
Du har så rätt. I villaområdet och vid vägarbetet är jag bromsklossen som håller hastigheten, på motorvägen är de andra ofta bromsklossarna. Har aldrig fattat att folk ser större risker på motorvägen än utanför en skola. Jag tror det handlar om att de är dåliga på själva bilkörandet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
tttomten tttomten skrev:
Klartext för dig är svårt för andra, tex dyslektiker eller annat språk. Symboler är mer universella, även om vissa är svåra att tyda.
Jag har rätt svårt för att tolka kryptiska symboler. Det är lite synd att inte textalternativet finns för oss läskunniga.
 
Fairlane
På tal om dårar som kör för fort vid vägarbeten så var jag med om en märklig episod för 1-2 månader sen. Jag åker E4/E20 söderut från Västberga (stor 4-filig motorväg med 70 km/h som hastighetsbegräsning, som sedan höjs till 80 km/h, för er som inte känner till sträckan). Det är sen kväll, dvs en vanlig tid när större arbeten påbörjas. Det är många arbetsfordon (märkta med Svevia) ute med orangeblinkade lampor och hastighetsbegränsningen är satt till 30 km/h i närheten av arbetsområdena som kan bestå av 3-4 bilar med personal, sen fritt några hundra meter innan nästa grupp etc. Jag bromsar ner och blir omkörd av en gammal folkabuss med en husvagn bakom. Den drar om rätt rejält, uppskattningsvis 70-80 km/h.

Folkabussen drar vidare och jag närmar mig inte på sträckorna där jag kan hålla 80 km/h och kommer längre och längre efter vid varje tillfälle där man får sakta ner (inga bromsljus tändes på husvagnen). Först när vägarbetena tar slut och man får köra 100 km/h börjar jag sakta närma mig folkabussen med husvagnen, som kör 80 km/h (självklart i mittfil). När jag väl kommer i fatt så ser jag en logga på folkabussen, Svevia!
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Jag har rätt svårt för att tolka kryptiska symboler. Det är lite synd att inte textalternativet finns för oss läskunniga.
Finns det inte i instruktionsboken?
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
P
Det gör det nog oftast, men jag tror att man kan vara lite trafikfarlig om man slår upp symboler i instruktionsboken medan man kör.
 
P pmd skrev:
Det gör det nog oftast, men jag tror att man kan vara lite trafikfarlig om man slår upp symboler i instruktionsboken medan man kör.
Det skall du ha tittat i innan du ger dig ut på vägen så att du vet vad din bil menar med dessa "kryptiska" symboler....:surprised::thinking:;)
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Det gör det nog oftast, men jag tror att man kan vara lite trafikfarlig om man slår upp symboler i instruktionsboken medan man kör.
Brukar man inte bekanta sig med fordonet och dess funktioner innan man kör?:oops:
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
I många bilar är det faktiskt en mix av text och symboler.
Tex står det on/off på min startknapp och media , settings, phone osv på infotainmentsystemet.
Undrar varför vissa saker har symboler och andra saker har text:thinking:

Symbolerna finns i andra sammanhang så det är inget som behöver uppfinnas.

men för att anknyta till tråden så ja jag tycker det är svårtolkat vad en viss symbol på ljudreglagen faktiskt gör.
 
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Brukar man inte bekanta sig med fordonet och dess funktioner innan man kör?:oops:
Men tanke på att tråden finns, så är det nog tyvärr inte så folk brukar göra, borde ja... ;)
 
Fairlane
Bilknappar för dimljus, vänster med nedåtriktad symbol för framlykta, höger med rakt ut-symbol för baklykta.

Det där är väl vanliga symboler för dimljus?
Den vänstra knappen, där lyser det neråt i marken, dvs det är ljusen fram
Den högra knappen, lyser det rakt ut, vilket motsvarar lampan bak.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]

Det där är väl vanliga symboler för dimljus?
Den vänstra knappen, där lyser det neråt i marken, dvs det är ljusen fram
Den högra knappen, lyser det rakt ut, vilket motsvarar lampan bak.
Jag brukar jämföra med hur symbolen för hel/halvljus ser ut för att komma ihåg vilken knapp som tänder vilken ände av bilen:oops:

Men jag använder extremt sällan dimljus.

Möjligtvis det bakre för att uppmärksamma bakomvarande att de är aaaaaningen för nära när jag kör runt med släckta lampor bak;)


(Obs, viss ironi finns i slutet av inlägget)
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
altaxis altaxis skrev:
Jag brukar jämföra med hur symbolen för hel/halvljus ser ut för att komma ihåg vilken knapp som tänder vilken ände av bilen:oops:

Men jag använder extremt sällan dimljus.

Möjligtvis det bakre för att uppmärksamma bakomvarande att de är aaaaaningen för nära när jag kör runt med släckta lampor bak;)


(Obs, viss ironi finns i slutet av inlägget)
Jättebra att det var ironi ang de släckta baklamporna för det finns ju intelligensbefriade som kör omkring så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.