97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Den lastbil jag sett haft mest ljus var det en tjej som kördeF frasen_36 skrev:
Tror minimi-kravet är 2 bakljus och uppåtP PatrikJo skrev:Jodå. TSFS 2013:63 säger bland annat att du på en lastbil får ha två breddmarkeringslyktor och tre identifieringslyktor bakåt. Möjligtvis något mer också (pdf:en är på 226 sidor och innehåller ganska mycket information).
Så det som i stort sett är lagligt att ha bakåt på en lastbil är fem lampor högst upp på skåpet. Plus vanliga bakljuset, skyltbelysning osv.
Med reservation för att jag missat något i regelverket.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Hamnad nyss bakom en nedsläckt bil, ingen reaktion på helljusblink eller annat.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
Tillåt mig tvivla... det händer incidenter med bärgare varje dag, just för att bilister "inte ser"F frasen_36 skrev:
skoge skrev:
Men det gäller ju då baklyset, som även har krav på sig i höjdled. Minst 350 högst 1500 mm från mark.
Det är ju för djävligt men ändock ett annat problem. De har ju sin "arbetdplats" ofta stillastående på vägen - antar att det oftast är då incidenterna uppstår?skoge skrev:
Men lastbilar kör (som andra trafikanter) längs vägen och borde väl klara sig utan 100-tals ljuspunkter bakåt?
Det är döskallar helt enkelt. Sitter väl och surfar..Fairlane skrev:
Hamnad nyss bakom en nedsläckt bil, ingen reaktion på helljusblink eller annat.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
Jag grillar också dimljusbögar jag möter med heljus för då får jag ju tillbaka lite sikt efter bländandet pga dimljuset.
Det är ju i princip samma sak... tradare har ljusen för att bli seddaF frasen_36 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Detta med bärgare som blir påkörda, liksom vägarbetare är förjävligt. Jag saktar alltid in ordentligt när jag närmar mig någon av dessa när jag kör 30 km/h (enligt skyltning) så är det inte ovanligt att folk susar förbi om det går, alternativt ligger precis bakom. Det är samma bilister som jag kört om innan då de legat och mesat 20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil. Idioter helt enkelt.
I så fall vimlar det av olagliga lastbilar längs vägarna..!P PatrikJo skrev:Jodå. TSFS 2013:63 säger bland annat att du på en lastbil får ha två breddmarkeringslyktor och tre identifieringslyktor bakåt. Möjligtvis något mer också (pdf:en är på 226 sidor och innehåller ganska mycket information).
Så det som i stort sett är lagligt att ha bakåt på en lastbil är fem lampor högst upp på skåpet. Plus vanliga bakljuset, skyltbelysning osv.
Med reservation för att jag missat något i regelverket.