F frasen_36 skrev:
Stort fordon kan man väl se att det är utan att det behöver vara 100-tals ljuspunkter?
Det gick alldeles perfekt innan LED-ljusen kom som gick att "gödsla" med.
Och sen är det ju så "manligt & häftigt" kanske med allt som man kan visa upp..
Den lastbil jag sett haft mest ljus var det en tjej som körde
 
P PatrikJo skrev:
Jodå. TSFS 2013:63 säger bland annat att du på en lastbil får ha två breddmarkeringslyktor och tre identifieringslyktor bakåt. Möjligtvis något mer också (pdf:en är på 226 sidor och innehåller ganska mycket information).
Så det som i stort sett är lagligt att ha bakåt på en lastbil är fem lampor högst upp på skåpet. Plus vanliga bakljuset, skyltbelysning osv.

Med reservation för att jag missat något i regelverket.
Tror minimi-kravet är 2 bakljus och uppåt
 
Fairlane
Hamnad nyss bakom en nedsläckt bil, ingen reaktion på helljusblink eller annat.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Stort fordon kan man väl se att det är utan att det behöver vara 100-tals ljuspunkter?
Det gick alldeles perfekt innan LED-ljusen kom som gick att "gödsla" med.
Och sen är det ju så "manligt & häftigt" kanske med allt som man kan visa upp..
Tillåt mig tvivla... det händer incidenter med bärgare varje dag, just för att bilister "inte ser"
 
F
skoge skoge skrev:
Tillåt mig tvivla... det händer incidenter med bärgare varje dag, just för att bilister "inte ser"
Bärgare..? Jag trodde vi diskuterade lastbilar...?
Vad menar du, har bärgare inte tillräckligt med bakljus så att bilister "inte ser" - eller?
 
skoge skoge skrev:
Tror minimi-kravet är 2 bakljus och uppåt
Bakre positionslykta (parkeringslykta, baklykta) Övergripande krav 112 § Bil och släpvagn ska ha minst två positionslyktor baktill som avger rött ljus bakåt. Vid fler än två ska antalet vara jämnt på fordon av 1987 eller senare års modell.
Men det gäller ju då baklyset, som även har krav på sig i höjdled. Minst 350 högst 1500 mm från mark.
 
F frasen_36 skrev:
Bärgare..? Jag trodde vi diskuterade lastbilar...?
Vad menar du, har bärgare inte tillräckligt med bakljus så att bilister "inte ser" - eller?
Bärgare har jävligt mycket varningsljus, lika förbannat blir de påkörda när de bärgar för att bilister inte ser dom
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
F
skoge skoge skrev:
Bärgare har jävligt mycket varningsljus, lika förbannat blir de påkörda när de bärgar för att bilister inte ser dom
Det är ju för djävligt men ändock ett annat problem. De har ju sin "arbetdplats" ofta stillastående på vägen - antar att det oftast är då incidenterna uppstår?
Men lastbilar kör (som andra trafikanter) längs vägen och borde väl klara sig utan 100-tals ljuspunkter bakåt?
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Hamnad nyss bakom en nedsläckt bil, ingen reaktion på helljusblink eller annat.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
Det är döskallar helt enkelt. Sitter väl och surfar..
Jag grillar också dimljusbögar jag möter med heljus för då får jag ju tillbaka lite sikt efter bländandet pga dimljuset.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är ju för djävligt men ändock ett annat problem. De har ju sin "arbetdplats" ofta stillastående på vägen - antar att det oftast är då incidenterna uppstår?
Men lastbilar kör (som andra trafikanter) längs vägen och borde väl klara sig utan 100-tals ljuspunkter bakåt?
Det är ju i princip samma sak... tradare har ljusen för att bli sedda
 
F
skoge skoge skrev:
Det är ju i princip samma sak... tradare har ljusen för att bli sedda
Men de står inte stilla på vägen som bärgaren gör ibland.
 
F
F frasen_36 skrev:
Men de står inte stilla på vägen som bärgaren gör ibland.
Alla fordon på vägen har väl bakljusen för att bli sedda?
Utom dönickarna som kör med släckta bakljus.
 
Fairlane
Detta med bärgare som blir påkörda, liksom vägarbetare är förjävligt. Jag saktar alltid in ordentligt när jag närmar mig någon av dessa när jag kör 30 km/h (enligt skyltning) så är det inte ovanligt att folk susar förbi om det går, alternativt ligger precis bakom. Det är samma bilister som jag kört om innan då de legat och mesat 20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil. Idioter helt enkelt.
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
F
skoge skoge skrev:
Den lastbil jag sett haft mest ljus var det en tjej som körde
Men hon kanske inte ägde bilen..?;)
 
F
P PatrikJo skrev:
Jodå. TSFS 2013:63 säger bland annat att du på en lastbil får ha två breddmarkeringslyktor och tre identifieringslyktor bakåt. Möjligtvis något mer också (pdf:en är på 226 sidor och innehåller ganska mycket information).
Så det som i stort sett är lagligt att ha bakåt på en lastbil är fem lampor högst upp på skåpet. Plus vanliga bakljuset, skyltbelysning osv.

Med reservation för att jag missat något i regelverket.
I så fall vimlar det av olagliga lastbilar längs vägarna..! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.