97 439 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Hur många av alla uttjänta bilar och maskiner som exporteras härifrån till t.ex mellan östern o våra vänner i öst tror du fortsätter rullar med fungerande avgasrening i sitt "2a liv"?Fairlane skrev:
På samma sätt var det när katalysatorn till bilar kom. Det fanns några som gnällde också och minsann aldrig skulle skaffa en katalysatorbil. Det existerar inte så många av den sorten längre, tack och lov. Även där riskerade man såklart att folk behöll sina bilar lite längre och kanske sen exporterade de till nästa land, men återigen så byts de till slut ut mot modernare saker.
Personer som manipulerar sina lastbilar så de blir smutsigare än nödvändigt, allt för att slippa vara upplysta och politiskt korrekta.
Jag är gärna upplyst, men då ska det baseras på hårda fakta, inte ideologi och känslor...
Jag hade till o med kunnat gå så långt att jag accepterade detta vansinne med grispiss i avgasröret OM grispisset hade varit helt subventionerat av staten och avgiftsfritt för konsument.
Den stora skillnaden mellan katalysatorn och grispisset är att katalysatorn är en engångskostnad som betalades vid inköpet av fordonet och sen bara fungerade.
Nu blir det istället så att de som tvingas köpa nya fordon även tvingas stå ut med ständiga driftstörningar och stora reparationskostnader... Utöver den löpande förbrukningskostnaden, jag kan lova att vi pratar inte några tior om året i kostnad för ett tungt fordon som rullar dygnet runt som det handlar om när det gäller personbilar. Det är en tank på 25-30l som behöver fyllas på 2-3gånger i veckan....
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men är det inte positivt att vi slipper stor del av NOx-utsläppen? Samma sak när vi exporterar euro 3-lastbilar så får vi ju bort en stor del av 70-80-talsskräpet från u-länderna också.K Kasken skrev:Hur många av alla uttjänta bilar och maskiner som exporteras härifrån till t.ex mellan östern o våra vänner i öst tror du fortsätter rullar med fungerande avgasrening i sitt "2a liv"?
Jag är gärna upplyst, men då ska det baseras på hårda fakta, inte ideologi och känslor...
Jag hade till o med kunnat gå så långt att jag accepterade detta vansinne med grispiss i avgasröret OM grispisset hade varit helt subventionerat av staten och avgiftsfritt för konsument.
Den stora skillnaden mellan katalysatorn och grispisset är att katalysatorn är en engångskostnad som betalades vid inköpet av fordonet och sen bara fungerade.
Nu blir det istället så att de som tvingas köpa nya fordon även tvingas stå ut med ständiga driftstörningar och stora reparationskostnader... Utöver den löpande förbrukningskostnaden, jag kan lova att vi pratar inte några tior om året i kostnad för ett tungt fordon som rullar dygnet runt som det handlar om när det gäller personbilar. Det är en tank på 25-30l som behöver fyllas på 2-3gånger i veckan....
Nu kommer bötesbelopp när lastbilarna från öst rullar in i norden också. Kostar det 50,000 och lastbilarna hållas i förvar innan böterna är betalda och lastbilarna åtgärdade så måste öststatarna följa regelverket annars är dom inte välkomna, fantastiskt bra!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Säkert få, men de kommer ersätta andra uttjänta maskiner utan fungerande rening, så där borta bli det ingen skillnad, här blir det skillnad, dvs total skillnad.K Kasken skrev:
Vad bra. fakta är då att utsläppen blir lägre tack vare AdBlue. Grispiss och liknande uttryck låter med som de är känslobaserade än faktabaserade...K Kasken skrev:
Vi har lagar och regler som gäller samtliga i Sverige (eller EU eller var man nu befinner sig i världen). Att staten skulle subventionera allt gör det bara dyrare för alla. Bättre att ta betalt från kunden.K Kasken skrev:
låter iofs rätt ideologiskt med tanken att staten ska subventionera?
Argumentet att katalysatorn ställde till problem har jag hört också. Nu stjäls de också eller går sönder, så någon engångskostnad är det inte säkert att det blir. Däremot så inser jag också att det kostar med AdBlue, men det finns många kostnader som olika företag och privatpersoner måste betala. Ökar kostnader för något så måste man såklart lägga det på sin kund. Jag antar att de ökade priserna för dieseln också läggs på slutpriset till kund.K Kasken skrev:Den stora skillnaden mellan katalysatorn och grispisset är att katalysatorn är en engångskostnad som betalades vid inköpet av fordonet och sen bara fungerade.
Nu blir det istället så att de som tvingas köpa nya fordon även tvingas stå ut med ständiga driftstörningar och stora reparationskostnader... Utöver den löpande förbrukningskostnaden, jag kan lova att vi pratar inte några tior om året i kostnad för ett tungt fordon som rullar dygnet runt som det handlar om när det gäller personbilar. Det är en tank på 25-30l som behöver fyllas på 2-3gånger i veckan....
Om uppgifter stämmer på den här sidan så förbrukas 4-6 liter AdBlue per lite diesel (~5%). På samma sida står det också:
"De flesta fordon med SCR-katalysatorer förbrukar ungefär 5 % mindre diesel än andra fordon. Den här bränslebesparingen gör AdBlue till ett prisvärt val för din lastbil, buss eller skåpbil. Driftskostnaden för din flotta blir i allmänhet lägre än för en flotta med EGR-fordon som inte har SCR-teknik."
Det stora problemet är väl snarare när det strular och bilen står still. Lösningen bör snarare vara att ställa krav på tillverkarna att dels hålla bättre kvalitet på sakerna och dels bättre kunna detektera exempelvis trasiga sensorer..
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Ja, det är OCKSÅ ett j...a bajsande med ljus som stör mörkerseendet. Tydligen vågar sig polisen inte på dessa förare som tydligen tävlar med varann om hur många LED de har råd med.hsd skrev:
Har sett polisbilar köra förbi såna julgranar utan att reagera.
skoge skrev:
Vet inte vad Hsd avsåg men själv reagerar jag på ljusorgien som många har framåt.skoge skrev:
Och fortfarande gäller förbudet mot annan belysning mellan strålkastarna tillsammans med halvljus.
Skogen med röda ljus bakåt kan ifs också blända.
skoge skrev:
Bakåt är jag inte säker på att polisen kan göra nåt... krav på att du ska se att det är ett stort fordonF frasen_36 skrev:
Stort fordon kan man väl se att det är utan att det behöver vara 100-tals ljuspunkter?skoge skrev:
Det gick alldeles perfekt innan LED-ljusen kom som gick att "gödsla" med.
Och sen är det ju så "manligt & häftigt" kanske med allt som man kan visa upp..
Jodå. TSFS 2013:63 säger bland annat att du på en lastbil får ha två breddmarkeringslyktor och tre identifieringslyktor bakåt. Möjligtvis något mer också (pdf:en är på 226 sidor och innehåller ganska mycket information).skoge skrev:
Så det som i stort sett är lagligt att ha bakåt på en lastbil är fem lampor högst upp på skåpet. Plus vanliga bakljuset, skyltbelysning osv.
Med reservation för att jag missat något i regelverket.