N NoOne2k skrev:
För att återkoppla till ursprungsämnet, var ute och körde en runda i kvällsdimman när det plötsligt tänds ett par röda bromsljus för en sekund, lika snabbt som de dök upp försvann de. Lite väl kusligt. Efter en liten stund kom jag ifatt en Kia som var helt nedsläckt baktill och endast dimljus fram.
Det var DRL, inte dimljus. Om det hade varit dimljus hade bakljusen ock så varit tända.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
Min första bil monterade jag automatik så att halvljuset var på automatiskt när motorn startades, det var när det blev lag på tänt ljus på dagen. Nuvarande bil hade sådant från fabrik, jag har ett antal gånger kört med bara ett bakljus (då ena glödlampan pajat) men bara en gång kört helt utan bakljus (båda glödlamporna var trasiga)

När jag nästa gång byter bil så hoppas jag verkligen att det finns ett läge på den då både fram och baklyktor är på när bilen körs.

Men bra att ni nämnt att vid besiktning och verkstadsbesök så kan de ha ställt om till ett annat läge.

Påminner mig om för 30 år sedan då jag bodde i en lägenhet med lås med sneda kolvar så man kunde skjuta igen en dörr som var låst och då låsa sig ute. Jag hade alltid dörren i låst läge, aldrig uppreglad, men när jag kom hem en gång så var en hantverkare i lägenheten och när denne lämnat så tog det flera timmar innan jag förstod att dörren inte var låst utan uppreglad, han hade väl reglar upp när han kom, men inte låst när han gick, då jag var kvar inne i lägenheten.
 
M
J JohanLun skrev:
Fast det borde vara en självklarhet att man inte använder olagliga fordon, liksom inte den som bakar pizzan eller städar hotellrummet är en illegal svarjobbande immigrant. Men jag håller med, inför märkning för sjyssta transporter, utan slavkontrakt och olagliga fordon.

Jag handlar inte på MatHem pga deras transporter, kör alltid för fort och förarna har usla villkor...
Jag kan bara svara för hur det fungerar på vårt företag. Vi jobbar på en konkurrensutsatt marknad och upparbetar årligen avtal med våra leverantörer och ställer diverse krav på dessa. Skulle det uppdagas att ett åkeri manipulerar sina lastbilar så skulle kontraktet brytas och åkeriet ifråga skulle nog behandlas som paria av branschen.

Jag har inte lagt någon möda på att förstå hur Budbee och diverse företag kan köra hem prylar gratis, men jag fattar ju att någonstans på vägen så är det nån som får en smäll. Jag vet dock inte hur man ska få ordning på detta, blir ju sjukt att ge chauffören en hundring i näven när han ringer på. Är själv av den uppfattningen att jag gärna betalar en hundring för att få sakerna hemkörda, jag betalar ju i nio fall av tio typ 69kr för att få dom skickade till ett ombud ändå.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
E Edlunn skrev:
Det var DRL, inte dimljus. Om det hade varit dimljus hade bakljusen ock så varit tända.
Dimljus fram och bak hänger inte nödvändigtvis ihop.
 
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Dimljus fram och bak hänger inte nödvändigtvis ihop.
Förvisso inte. Jag kan slå på separat på båda mina bilar. Däremot vet jag inte om någon bil har kombinationen dimljus fram i kombination med släckt bak. Så dumt som det är programmerat på många stället så är det väl iofs inte omöjligt.
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso inte. Jag kan slå på separat på båda mina bilar. Däremot vet jag inte om någon bil har kombinationen dimljus fram i kombination med släckt bak. Så dumt som det är programmerat på många stället så är det väl iofs inte omöjligt.
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso inte. Jag kan slå på separat på båda mina bilar. Däremot vet jag inte om någon bil har kombinationen dimljus fram i kombination med släckt bak. Så dumt som det är programmerat på många stället så är det väl iofs inte omöjligt.
På åtminstone äldre volvo kan man välja:
Dimljus enbart fram
Dimljus fram+bak
 
Fairlane
F frasen_36 skrev:
På åtminstone äldre volvo kan man välja:
Dimljus enbart fram
Dimljus fram+bak
Men kan du välja dimljus fram i kombination med nedsläckt bak?

Själv föredrar jag att det är som på mina bilar. Jag kan slå på dimljus fram i kombination med halvljus eller parkeringsljus (Jag använder det inte tillsammans med halvljus, bortsett från när jag vill signalera till någon smo kör så). Jag kan slå på dimljus bak i kombination med halvljus (kanske med parkeringsljus, har inte försökt). Ser ingen poäng att tvinga mig att ha dimljus på fram bara för att jag vill ha det på bak.
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Men kan du välja dimljus fram i kombination med nedsläckt bak?

Själv föredrar jag att det är som på mina bilar. Jag kan slå på dimljus fram i kombination med halvljus eller parkeringsljus (Jag använder det inte tillsammans med halvljus, bortsett från när jag vill signalera till någon smo kör så). Jag kan slå på dimljus bak i kombination med halvljus (kanske med parkeringsljus, har inte försökt). Ser ingen poäng att tvinga mig att ha dimljus på fram bara för att jag vill ha det på bak.
Ursäkta, jag missuppfattade din fråga.
Nej, jag kan inte släcka bakljusen och har inget behov av att göra det heller.
Vill absolut inte snåla på säkerheten.
Dimljusen använder jag nästan aldrig eftersom det är ytterst sällan sådant extremväder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Mitten på 70talet så var det krav på att dimljus inte kunde slås på om halvljuset var på eller om halvljus tändes skulle dimljuset släckas (fick om besiktning på bilprovningen)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
hsd hsd skrev:
Mitten på 70talet så var det krav på att dimljus inte kunde slås på om halvljuset var på eller om halvljus tändes skulle dimljuset släckas (fick om besiktning på bilprovningen)
Det var ju en jättebra lösning. Varför togs den bort?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det är väl inga korkortsprov med några intervaller alls nu.
Nej, tyvärr inte.
Om nu rondellen är så supertydlig som du säger, vad kommer det sig då att Bjober skriver att man ofelbart kommer att krocka om man inte använder blinkers?
Bjober kanske kan förklara det. Jag tycker dock att lämna-företräde-skylten sitter väl synlig så det kan inte vara svårt att se den och därmed sakta in och spana efter trafik som man ska lämna företräde för.
Såvitt jag kan se så sitter det dessutom en skylt för cirkulationsplats under lämna-företräde-skylten, vilket också ger en liten hint om att man strax kör in i en cirkulationsplats och bör tänka på vilka regler som gäller i den.
 
P
F frasen_36 skrev:
Dimljusen använder jag nästan aldrig eftersom det är ytterst sällan sådant extremväder.
Samma här. Jag är faktiskt osäker på vad alla symboler på belysningsreglaget betyder eftersom jag så sällan använder annat än halv- och helljus. Varför kan det inte stå i klartext istället för med kryptiska symboler?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Samma här. Jag är faktiskt osäker på vad alla symboler på belysningsreglaget betyder eftersom jag så sällan använder annat än halv- och helljus. Varför kan det inte stå i klartext istället för med kryptiska symboler?
Klartext för dig är svårt för andra, tex dyslektiker eller annat språk. Symboler är mer universella, även om vissa är svåra att tyda.
 
Fairlane Fairlane skrev:
På lastbilssidan (säkert samma sak med bussar etc) så vet jag att man bygger mer och mer kontroller för att försvåra manipulation. Man kan väl göra en grov jämförelse med färdskrivare som blivit lite svårare att lura, om än inte omöjligt (inget är omöjligt, med tillräckliga kunskaper/pengar).
Det kommer fler och fler moduler som måste autentisera sig med varandra på ett säkert sätt för att bevisa att informationen kommer från rätt källa. Rent tekniskt så är databussen i fordonen riktigt usel säkerhetsmässigt, men det kommer som sagt mer och mer krav på säkrare och säkrare system, för att försvåra manipulation. Utvecklingskostnader för dessa kommer givetvis belasta kunderna och lösningarna kommer bli mer komplexa, men det är ju ett naturligt resultat av att så många fuskar.
O följden av detta blir ju att fler o fler helt enkelt undviker att köpa nytt, istället förlänger man livslängden på äldre fordon o maskiner genom renovering..

Det gäller inte stora företag med ett stort antal fordon, dessa är idag så hårt piskade av "pekpinnar" ifrån uppdragsgivare som har huvudet så långt upp i sina egna arslen pga PK/Woke hysterin.

Tänker man tanken linan ut så går våra uttjänta fordon o maskiner på export så utsläppen försvinner ju inte bara för att vi som land tagit på oss rollen som "duktig storebror" åt hela världen... *roll eyes*

Ta bara exemplet att många stora, ofta kommunala och statliga, bolag "frivilligt" väljer att tanka sina dieselfordon med HVO100 trots att det i skrivande stund är nästan 4kr dyrare per liter.... Samma kommuner och stat som samtidigt ständigt snålar in o bantar t.ex välfärden... Denna politiskt pådrivna miljöångest är så otroligt skadlig att det står många långt upp i halsen för länge sen, speciellt som det ger precis noll nytta på det globala planet .
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kasken skrev:
O följden av detta blir ju att fler o fler helt enkelt undviker att köpa nytt, istället förlänger man livslängden på äldre fordon o maskiner genom renovering..

Det gäller inte stora företag med ett stort antal fordon, dessa är idag så hårt piskade av "pekpinnar" ifrån uppdragsgivare som har huvudet så långt upp i sina egna arslen pga PK/Woke hysterin.

Tänker man tanken linan ut så går våra uttjänta fordon o maskiner på export så utsläppen försvinner ju inte bara för att vi som land tagit på oss rollen som "duktig storebror" åt hela världen... *roll eyes*

Ta bara exemplet att många stora, ofta kommunala och statliga, bolag "frivilligt" väljer att tanka sina dieselfordon med HVO100 trots att det i skrivande stund är nästan 4kr dyrare per liter.... Samma kommuner och stat som samtidigt ständigt snålar in o bantar t.ex välfärden... Denna politiskt pådrivna miljöångest är så otroligt skadlig att det står många långt upp i halsen för länge sen, speciellt som det ger precis noll nytta på det globala planet .
Självklart kommer företag fortfarande köpa nya lastbilar. Det är inte stopp i beställningarna hos någon av lastbilstillverkarna vad jag vet. Lika självklart är att de äldra bilarna kommer finnas kvar och kanske exporteras, men förr eller senare byts lastbilsflottan ut, det säger sig själv.

På samma sätt var det när katalysatorn till bilar kom. Det fanns några som gnällde också och minsann aldrig skulle skaffa en katalysatorbil. Det existerar inte så många av den sorten längre, tack och lov. Även där riskerade man såklart att folk behöll sina bilar lite längre och kanske sen exporterade de till nästa land, men återigen så byts de till slut ut mot modernare saker.

Din inställning verkar ju vara "Det kommer inte lösa alla problemen ändå, så det är bara dumt att ens försöka göra något åt det". Det största problemet är inte kravställarna som vill eller att dessa är PK/Woke (Politisk korrekta och upplysta antar jag att du menar) utan personer som är oupplysta (varför man nu vill vara det) och ignoranta och inte vill förbättra något. Personer som manipulerar sina lastbilar så de blir smutsigare än nödvändigt, allt för att slippa vara upplysta och politiskt korrekta.
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.