tttomten tttomten skrev:
Spelar väl ingen roll hur den tidigare var byggd, den ser ut så här nu och reglerna gäller.
Det var inte jag som skrev: "Blinkar du inte vänster I denna rondell är du rökt." Då måste det ju vara nåt som skiljer den här rondellen mot andra.
 
Fairlane
Jag tolkar det som att väldigt få svänger vänster i den rondellen, så "alla" förutsätter att man ska rakt fram. När man sen svänger så får man en bil i sidan. Ok, den blir skyldig, men helst undviker man ju krocken. En vänsterblink där kan uppmärksamma övriga trafikanter att man bryter mot normalt mönster.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag tror inte att alla åker rakt fram där, men det är ju en rimlig teori. (Det ligger flera butiker till vänster, jag skulle tro att många ska dit.)
 
P
K Kasken skrev:
Urea är i allra högsta grad baserat på urin, gör din läxa. Det hänvisas därför till som "grispiss" i väldigt många kretsar.
Det är nog billigare att syntetisera urea än att framställa det av grispiss.
 
P
K Kirre2 skrev:
Varför det?
För övrigt en väldigt konstig rondell. Dom kanske har ändrat den lite, men från början var det svårt att veta om det var en rondell eller en korsning.
Om man inte uppmärksammar den tydligt synliga lämna-företräde-skylten så ska man nog inte ha kökort.

Jag tycker f.ö. att man ska göra ett körkortsprov för att få förnya sitt körkort, och det ska ske med kortare intervall jämfört med nu. Då kommer vi förmodligen att få bort en del trafikfarliga förare från trafiken.
 
P
K Kasken skrev:
Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror, omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner.

I jordbruket används urea som gödselmedel, inom industrin i vissa plaster (karbamidformaldehyd), och i livsmedelsindustrin som tillsats i glass och tuggummi (E-nummer E 927 b). När urea används av kosmetikaindustrin, till exempel i hudkrämer, kallar man den för karbamid. Urea används också inom biokemin som denatureringsmedel. Urea används främst för avisning av landningsbanor på flygplatser, tidigare även för avisning av flygplan. Ett annat användningsområde är i avgasreningen på dieselmotorer för att sänka utsläppen av kväveoxider. Urea är ett ämne som har eutrofierande effekt på både mark och vatten vilket orsakar stora miljöproblem.

Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande vatten och urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer.

Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2,

På inget sätt alltså felaktigt att lite skämtsamt, förminskade och nedlåtande referera till det som "grispiss"
Varför hoppade du över avsnittet "Framställning"?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det påstås på jobbet att Ad-Blue är väldigt känsligt för om det kommer vatten i. Det borde ju inte stämma om det består till 2/3 av vatten.
Adblue är urea löst i vatten. Om man ändrar koncentrationen (t.ex. genom att späda med vatten) får lösningen ändrade egenskaper. Jag vet inte exakt hur det påverkar kväveoxidreduceringen, men det är väl ganska troligt att den kan försämras.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inga korkortsprov med några intervaller alls nu.
Om nu rondellen är så supertydlig som du säger, vad kommer det sig då att Bjober skriver att man ofelbart kommer att krocka om man inte använder blinkers?
P pmd skrev:
Om man inte uppmärksammar den tydligt synliga lämna-företräde-skylten så ska man nog inte ha kökort.

Jag tycker f.ö. att man ska göra ett körkortsprov för att få förnya sitt körkort, och det ska ske med kortare intervall jämfört med nu. Då kommer vi förmodligen att få bort en del trafikfarliga förare från trafiken.
 
K Kirre2 skrev:
Det är väl inga korkortsprov med några intervaller alls nu.
Om nu rondellen är så supertydlig som du säger, vad kommer det sig då att Bjober skriver att man ofelbart kommer att krocka om man inte använder blinkers?
Mitt exempel, som jag är övertygad att alla körskolor i borlänge använder, tog jag upp för att visa att rondeller kan se väldigt olika ut.
Vi har stora rondeller där man knappast behöver blinka vänster för att det är flera hundra meter mellan utfarterna. Istället blinkar man höger för filbyte eller utfart i respektive utfart.
I den extremt lilla rondellen är skillnaden mellan de olika utfarterna knappt en billängd och under en sekund i tid.
Där blinkar jag höger vid höger utfart, oftast inget rakt fram, och vänster för utfart till vänster.
Och hela tiden beredd på att mötande inte uppmärksammat rondellens lämna företräde utan istället kör efter högerregeln.
Sen har vi mängder med halvsmå rondeller.
Jag tycker initialt vänsterblink med följande högerblink vid utfart till vänster känns säkrast där.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Mitt exempel, som jag är övertygad att alla körskolor i borlänge använder, tog jag upp för att visa att rondeller kan se väldigt olika ut.
Vi har stora rondeller där man knappast behöver blinka vänster för att det är flera hundra meter mellan utfarterna. Istället blinkar man höger för filbyte eller utfart i respektive utfart.
I den extremt lilla rondellen är skillnaden mellan de olika utfarterna knappt en billängd och under en sekund i tid.
Där blinkar jag höger vid höger utfart, oftast inget rakt fram, och vänster för utfart till vänster.
Och hela tiden beredd på att mötande inte uppmärksammat rondellens lämna företräde utan istället kör efter högerregeln.
Sen har vi mängder med halvsmå rondeller.
Jag tycker initialt vänsterblink med följande högerblink vid utfart till vänster känns säkrast där.
Jag tycker iofs att det underlättar om man blinkar i alla rondeller. Men tyvärr skapar det ju förvirring när vissa blinkar höger och fortsätter i rondellen.
Men då förstår jag vad du menar med ditt exempel!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Men tyvärr skapar det ju förvirring när vissa blinkar höger och fortsätter i rondellen.
Ja, det ger större risk för en kollission än om man blinkar vänster.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Motorn stannar nog inte i första skedet, men det riskerar bli strul med systemet som har pumpar, filter och doserenheter och som sprutar detta i ljuddämparen. Du riskerar stopp och kristaller och annat.
Med reservation om det stämmer men googlar man runt på Volvoforumen så verkar det sitta en sensor i adbluetanken som känner av kvaliteten på vätskan. Misstänker att den mäter vattnets ppm-värde och kan då avgöra om det är felaktigt utspädd adblue.

Samma sak gäller ju NOx-sensorn som kommer ge fel värde om inte adbluevätskan håller rätt blandning. Annars hade ju man bara kunnat hälla vatten i adbluetanken.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ett problem med att åkerier fuskar med AdBlue, bortsett från miljöaspekten är att det snedställer konkurrensen mellan de som följer reglerna och de som bryter de, på samma sätt som företag som följer dygnsvila, håller vettiga däck etc mot de.slm skiter i det. Risken att åka fast är för låg och böterna är också för låga, så det lönar sig att fuska.

Vi som kunder som köper en TV, eller potatis eller liknande som fraktats med lastbil vill såklart betala så lite som möjligt och kan inte direkt påverka vad transportfirman tjänar. Jag personligen skulle vara beredd att betala lite mer om jag visste att leveransen skedde med bra lastbilar och med vettiga villkor för förarna. Det som är lurigt är hur man får till det. Man kan ju inte direkt säga "Nu höjer vi priset med 1% och hädanefter kräver vi av våra transportörer att de ska följa reglerna", för då skulle man sända signalen att man skitit i det innan.
Egentligen borde detta gå att lösa, om det inte finns redan. Vi har ju FSC-certifiering på virke, något som mig veterligen dom flesta kommuner i sverige måste följa. Vi har eco-odlad mat osv. Kläder som inte tillverkas av barn. Varför inte klassade transporter?
Själv försöker jag i det längsta bojkotta Kina efter allt skit dom ställt till med Covid-19.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
På lastbilssidan (säkert samma sak med bussar etc) så vet jag att man bygger mer och mer kontroller för att försvåra manipulation. Man kan väl göra en grov jämförelse med färdskrivare som blivit lite svårare att lura, om än inte omöjligt (inget är omöjligt, med tillräckliga kunskaper/pengar).
Det kommer fler och fler moduler som måste autentisera sig med varandra på ett säkert sätt för att bevisa att informationen kommer från rätt källa. Rent tekniskt så är databussen i fordonen riktigt usel säkerhetsmässigt, men det kommer som sagt mer och mer krav på säkrare och säkrare system, för att försvåra manipulation. Utvecklingskostnader för dessa kommer givetvis belasta kunderna och lösningarna kommer bli mer komplexa, men det är ju ett naturligt resultat av att så många fuskar.
 
J
M Markarbetaren skrev:
Egentligen borde detta gå att lösa, om det inte finns redan. Vi har ju FSC-certifiering på virke, något som mig veterligen dom flesta kommuner i sverige måste följa. Vi har eco-odlad mat osv. Kläder som inte tillverkas av barn. Varför inte klassade transporter?
Själv försöker jag i det längsta bojkotta Kina efter allt skit dom ställt till med Covid-19.
Fast det borde vara en självklarhet att man inte använder olagliga fordon, liksom inte den som bakar pizzan eller städar hotellrummet är en illegal svarjobbande immigrant. Men jag håller med, inför märkning för sjyssta transporter, utan slavkontrakt och olagliga fordon.

Jag handlar inte på MatHem pga deras transporter, kör alltid för fort och förarna har usla villkor...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.