useless useless skrev:
Vad är du har svårt att tro på? Att Trafikförordningens 3 kap 71 § existerar i verkligheten?
Nej. Att man inte får ha mer tänt än halvljuset när det är halvljusfunktion man ska ha stämmer. Men det betyder ju inte att man inte kan kombinera halvljus med annat i andra situationer. Tex min bil som kombinerat halvljus med annat när det ska vara helljus.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ofelbart att personalen fipplar med detta vid besiktning och service, händer mig varje gång :mad: Dessutom sitter knappen ofta typ under instrumentpanelen, hopplöst att mixtra med den under färd. Man ser åtminstone inte vad man håller på med.

Men jag misstänker att du liksom jag kör med den i "0"-läget, vilket ologiskt nog betyder alltid-på-när-tändningen-är-på till skillnad mot alltid-på-läget där man måste komma ihåg att stänga av ljuset när man parkerar?
på min bil är 0-läget = "alltid av"
alltid-på-läget = alltid-på-då-tändningen-är-på
Fan att de inte ens kan komma överens om en standard av hur belysningen ska fungera

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
...eller på vilken sida av vägen man ska köra.

• Gilla
  • Haha
BlackDragon och 3 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Fan att de inte ens kan komma överens om en standard av hur belysningen ska fungera
Ja, det är lite sjukt faktiskt. Men innebär det att du inte kan tända halvljuset när tändningen är av? Eller har du ytterligare ett alltid-på-även-när-tändningen-är-av-läge?

Det är ju lite samma sak som med dimljuset. Man får inte kombinera dimljus och halvljus, men det innebär i praktiken att jag först måste slå om till varselljusläge innan jag slår på dimljuset. Ingen automatik där. Antar att det också innebär att det blir helt mörkt bak om jag bara vill köra med dimljus fram på de bilar som släcker bakljuset?

• Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Cheesen
Vad jag inte förstår med moderna bilar är varför jag måste tända dimljusen fram för att kunna tända dimbakljus?

Dimbakljuset är 100 gånger viktigare att kunna tända under mörker (Det är oftast vid mörker som dimma och snörök uppstår) än något sportljus fram vilka du inte får ha tända när det är mörkt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
j.f.s
D Daniel 109 skrev:
Nej. Att man inte får ha mer tänt än halvljuset när det är halvljusfunktion man ska ha stämmer. Men det betyder ju inte att man inte kan kombinera halvljus med annat i andra situationer. Tex min bil som kombinerat halvljus med annat när det ska vara helljus.
Tänder du helljuset så är det bestämmelserna kring dessa som träder in, inte de för halvljus.

C cpalm skrev:
Ja, det är lite sjukt faktiskt. Men innebär det att du inte kan tända halvljuset när tändningen är av? Eller har du ytterligare ett alltid-på-även-när-tändningen-är-av-läge?

Det är ju lite samma sak som med dimljuset. Man får inte kombinera dimljus och halvljus, men det innebär i praktiken att jag först måste slå om till varselljusläge innan jag slår på dimljuset. Ingen automatik där. Antar att det också innebär att det blir helt mörkt bak om jag bara vill köra med dimljus fram på de bilar som släcker bakljuset?
Vet inte... har aldrig kollat på om det finns ett alltid-på-även-när-tändningen-är-av-läge. Har som aldrig hamnat i situationen att jag behövt ett sånt läge och därför inte heller kollat på det.
Kan inte kolla just nu heller då bilen är hos ex-frun för tillfället.

C
M MrDizzy skrev:
Har som aldrig hamnat i situationen att jag behövt ett sånt läge och därför inte heller kollat på det.
Inte jag heller, det är ju ytterligare en sån där helt värdelös funktion.
Men eftersom det är så alla bilar funkade förr vilket gjorde att folk "glömde lyset på" så tänker jag att det kanske finns ett regelverk som säger att det måste finnas ett sånt läge.

Cheesen
M MrDizzy skrev:
Vet inte... har aldrig kollat på om det finns ett alltid-på-även-när-tändningen-är-av-läge. Har som aldrig hamnat i situationen att jag behövt ett sånt läge och därför inte heller kollat på det.
Kan inte kolla just nu heller då bilen är hos ex-frun för tillfället.
En av våra bilar tänder alla lampor utom skyltbelysningen om man bara vrider på vredet. Bilprovningen fattade inte det, dom fick allt rätta till protokollet när jag påpekade att man måste starta bilen för att testa alla lampor.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Fairlane
99% av alla som kör nedsläckt har helt enkelt ingen koll på att de gör det. Det kan vara alltifrån att ljusvredet är i fel läge till att automatiken inte fungerar. Vanligast skulle jag påstå att det är i bilar från Japan, Sydkorea och Frankrike, men självklart finns det på andra bilar också.

Här är en äldre artikel om fenomenet: länk till Expressen
Enligt tillverkarna så varierar det alltså om det lyser bak i dagljus i auto-läge, men eftersom vi talar om i mörker så betyder det att antingen så står det inte i autoläget eller så fungerar det inte.

Vid några tillfällen har jag sagt till någon som precis parkerat att dfe kör omkring utan belysning när det är mörkt, och de blir alla överraskade och säger saker som "Ja, det märker man ju inte när det finns lite belysning runt om" (jo, man bör se sitt eget halvljus fram om det är mörkt, annars kör man med ficklampor, modell sämre) eller "Oj, det visste jag inte, det lyser ju i instrumentpanelen".

Jag hade för många år sen en gammal golf (årsmodell 1982?) där instrumentpanelen inte hade belysning om ljuset var avslaget. Hade man haft så på moderna bilar hade nog folk lättare upptäckt det, men istället lyser det som huset i "Ett päron till farsa firar jul" inne i kupéen (att det i sig är ett problem förstår tydligen inte folk).

Jag hade en hyrbil några dagar för 2-3 år sen, en Renault Clio med knappt 100 mil på mätaren. Det fanns två lägen (bortsett från parkering):
1) ljuset avslaget bak, varselljus fram
2) ljus på bak, halvljus i kombination med dimljus på fram (det gick inte att stänga av dimljuset, jag gjorde stod i manualen, allt som hände var att en lampa tändes/släcktes i instrumentpanelen)
När jag lämnade tillbaks bilen sa jag att de nog borde kontaka Renault så de kunde fixa bilen så den blev laglig att köra i mörker.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
att det i sig är ett problem förstår tydligen inte folk
Det fanns en salig biltillverkare som faktiskt förstod det:

Knapp i bil med texten "BLACK PANEL
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vila i frid. :cry::cry::cry:

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
... men istället lyser det som huset i "Ett päron till farsa firar jul" inne i kupéen (att det i sig är ett problem förstår tydligen inte folk).
Fick en hyrbil nångång som det var blått ljus á "Ett päron till farsa firar jul" ... fastän jag körde på E4an som är upplyst i Sthlm så blev jag bländad av skiten.
Finns säkert nått sätt att ändra till rött sken ... men va fann en hyrbil har man ju som inte koll på.
På min nuvarande bil så är det rött och man kan ställa intensiteten på instrumentpanelen (och alla andra bling bling ljus inne kupén). Då blir det helt ok.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

Yes, den knappen har jag i ena bilen, helt underbart.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

En helt grym funktion! Extra fint att hastighetsmätaren bara var tänd till 140, tills man körde ännu snabbare.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.