J JohanLun skrev:
Fyll det som det ska vara i tanken och håll systemet välservat så blir det förmodligen färre timmar på verkstad. :)
River man bort helvetet blir det garanterat ännu färre timmar på verkstaden.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Och det är dumt att hälla annat i systemet, det ÄR rätt känsligt.

Fyll det som det ska vara i tanken och håll systemet välservat så blir det förmodligen färre timmar på verkstad. :)
De som fuskar använder förmodligen en dator idag
 
För att återkoppla till ursprungsämnet, var ute och körde en runda i kvällsdimman när det plötsligt tänds ett par röda bromsljus för en sekund, lika snabbt som de dök upp försvann de. Lite väl kusligt. Efter en liten stund kom jag ifatt en Kia som var helt nedsläckt baktill och endast dimljus fram.
 
  • Ledsen
  • Arg
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
Adblue är ju 1/3 Urea och 2/3 vatten? Att den Urea som används i tillverkningen av AdBlue framställs i lab minskar ju inte det faktum att den kemiska sammansättningen är identisk med den i urinet från däggdjur?

För övrigt kan jag informera om att även mitt eget urin verkar fungera ypperligt till detta, då jag har som rutin att slå en drill i "grispiss-tanken" lite då o då på de maskiner jag själv kör o på de havererar inte detta mer än det gör på övriga maskiner på firman. *skål*
Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.

Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
 
M Markarbetaren skrev:
Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.

Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
Hehe! Har ni sett vilket litet hål det är i Ad-Bluetanken! Konstig sak att skryta om...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.

Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
Motorn stannar nog inte i första skedet, men det riskerar bli strul med systemet som har pumpar, filter och doserenheter och som sprutar detta i ljuddämparen. Du riskerar stopp och kristaller och annat.
 
J JohanLun skrev:
Motorn stannar nog inte i första skedet, men det riskerar bli strul med systemet som har pumpar, filter och doserenheter och som sprutar detta i ljuddämparen. Du riskerar stopp och kristaller och annat.
Systemet som sådant hanterar piss och vatten utan problem, värre är det med de som tankat diesel, då inget gummi i systemet tål kolväten. Det är NOxsensorer och kakorna i ljuddämparen som är känsliga för mineraler mm som finns i kranvatten och urin. Även olja som från ett turbohaveri är skadligt för kakorna.
 
Isakare Isakare skrev:
Blinka i rondell i rondell för att visa var man ska är en sak, men här efterfrågades vänsterblink vid INFART till rondell.
Då man inte får svänga vänster in i en rondell, är det dumt att blinka där.
Rondell med vita markeringar på vägen, en röd bil till vänster och träd i Borlänge, Dalarnas län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blinkar du inte vänster i denna rondell är du rökt. Eller med knölig högerdörr.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
Blinkar du inte vänster i denna rondell är du rökt. Eller med knölig högerdörr.
Varför det?
För övrigt en väldigt konstig rondell. Dom kanske har ändrat den lite, men från början var det svårt att veta om det var en rondell eller en korsning.
 
K Kirre2 skrev:
Varför det?
För övrigt en väldigt konstig rondell. Dom kanske har ändrat den lite, men från början var det svårt att veta om det var en rondell eller en korsning.
Det är solklart en rondell. Knapp i mitten och skylt till höger.
Åker du in där i 30km/h , vrider vänster och blinkar höger, vad tror du händer då? Mötande bil fattar oftast inte att det är en rondell och kör rakt.
Att visa vart man ska kan aldrig vara fel.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är solklart en rondell. Knapp i mitten och skylt till höger.
Åker du in där i 30km/h , vrider vänster och blinkar höger, vad tror du händer då? Mötande bil fattar oftast inte att det är en rondell och kör rakt.
Att visa vart man ska kan aldrig vara fel.
Det spelar väl ingen roll vilken rondell det är om du blinkar höger och svänger vänster.
Och från början var den där inte byggd som rondell.
 
K Kirre2 skrev:
Det spelar väl ingen roll vilken rondell det är om du blinkar höger och svänger vänster.
Och från början var den där inte byggd som rondell.
Nä jag säger ju det! Blinka vänster om du ska vänster i en rondell!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
F
N NoOne2k skrev:
För att återkoppla till ursprungsämnet, var ute och körde en runda i kvällsdimman när det plötsligt tänds ett par röda bromsljus för en sekund, lika snabbt som de dök upp försvann de. Lite väl kusligt. Efter en liten stund kom jag ifatt en Kia som var helt nedsläckt baktill och endast dimljus fram.
Jävla idioter som kör omkring så.
Är ganska säker på att en sån förare förfasar sig över t.ex. rattfyllon - ändå är de i stort sett lika farliga själva.
 
Fairlane
Ett problem med att åkerier fuskar med AdBlue, bortsett från miljöaspekten är att det snedställer konkurrensen mellan de som följer reglerna och de som bryter de, på samma sätt som företag som följer dygnsvila, håller vettiga däck etc mot de.slm skiter i det. Risken att åka fast är för låg och böterna är också för låga, så det lönar sig att fuska.

Vi som kunder som köper en TV, eller potatis eller liknande som fraktats med lastbil vill såklart betala så lite som möjligt och kan inte direkt påverka vad transportfirman tjänar. Jag personligen skulle vara beredd att betala lite mer om jag visste att leveransen skedde med bra lastbilar och med vettiga villkor för förarna. Det som är lurigt är hur man får till det. Man kan ju inte direkt säga "Nu höjer vi priset med 1% och hädanefter kräver vi av våra transportörer att de ska följa reglerna", för då skulle man sända signalen att man skitit i det innan.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det spelar väl ingen roll vilken rondell det är om du blinkar höger och svänger vänster.
Och från början var den där inte byggd som rondell.
Spelar väl ingen roll hur den tidigare var byggd, den ser ut så här nu och reglerna gäller.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.