97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
För att återkoppla till ursprungsämnet, var ute och körde en runda i kvällsdimman när det plötsligt tänds ett par röda bromsljus för en sekund, lika snabbt som de dök upp försvann de. Lite väl kusligt. Efter en liten stund kom jag ifatt en Kia som var helt nedsläckt baktill och endast dimljus fram.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.K Kasken skrev:Adblue är ju 1/3 Urea och 2/3 vatten? Att den Urea som används i tillverkningen av AdBlue framställs i lab minskar ju inte det faktum att den kemiska sammansättningen är identisk med den i urinet från däggdjur?
För övrigt kan jag informera om att även mitt eget urin verkar fungera ypperligt till detta, då jag har som rutin att slå en drill i "grispiss-tanken" lite då o då på de maskiner jag själv kör o på de havererar inte detta mer än det gör på övriga maskiner på firman. *skål*
Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
Hehe! Har ni sett vilket litet hål det är i Ad-Bluetanken! Konstig sak att skryta om...M Markarbetaren skrev:Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.
Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
Motorn stannar nog inte i första skedet, men det riskerar bli strul med systemet som har pumpar, filter och doserenheter och som sprutar detta i ljuddämparen. Du riskerar stopp och kristaller och annat.M Markarbetaren skrev:Roligt att höra att du har som rutin att pissa i tanken på maskiner. Nu är jag ingen läkare men det finns säkert en diagnos för detta.
Och NEJ, den kemiska sammansättningen gör inte att det fungerar att pissa i tanken på en personbil då förhållandet mellan urea och det joniserade vattnet blir fel. Jag kan lova dig att då kommer motorn att stanna!
Systemet som sådant hanterar piss och vatten utan problem, värre är det med de som tankat diesel, då inget gummi i systemet tål kolväten. Det är NOxsensorer och kakorna i ljuddämparen som är känsliga för mineraler mm som finns i kranvatten och urin. Även olja som från ett turbohaveri är skadligt för kakorna.J JohanLun skrev:
Det är solklart en rondell. Knapp i mitten och skylt till höger.K Kirre2 skrev:
Åker du in där i 30km/h , vrider vänster och blinkar höger, vad tror du händer då? Mötande bil fattar oftast inte att det är en rondell och kör rakt.
Att visa vart man ska kan aldrig vara fel.
Det spelar väl ingen roll vilken rondell det är om du blinkar höger och svänger vänster.B Bjober skrev:
Och från början var den där inte byggd som rondell.
Jävla idioter som kör omkring så.N NoOne2k skrev:
Är ganska säker på att en sån förare förfasar sig över t.ex. rattfyllon - ändå är de i stort sett lika farliga själva.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ett problem med att åkerier fuskar med AdBlue, bortsett från miljöaspekten är att det snedställer konkurrensen mellan de som följer reglerna och de som bryter de, på samma sätt som företag som följer dygnsvila, håller vettiga däck etc mot de.slm skiter i det. Risken att åka fast är för låg och böterna är också för låga, så det lönar sig att fuska.
Vi som kunder som köper en TV, eller potatis eller liknande som fraktats med lastbil vill såklart betala så lite som möjligt och kan inte direkt påverka vad transportfirman tjänar. Jag personligen skulle vara beredd att betala lite mer om jag visste att leveransen skedde med bra lastbilar och med vettiga villkor för förarna. Det som är lurigt är hur man får till det. Man kan ju inte direkt säga "Nu höjer vi priset med 1% och hädanefter kräver vi av våra transportörer att de ska följa reglerna", för då skulle man sända signalen att man skitit i det innan.
Vi som kunder som köper en TV, eller potatis eller liknande som fraktats med lastbil vill såklart betala så lite som möjligt och kan inte direkt påverka vad transportfirman tjänar. Jag personligen skulle vara beredd att betala lite mer om jag visste att leveransen skedde med bra lastbilar och med vettiga villkor för förarna. Det som är lurigt är hur man får till det. Man kan ju inte direkt säga "Nu höjer vi priset med 1% och hädanefter kräver vi av våra transportörer att de ska följa reglerna", för då skulle man sända signalen att man skitit i det innan.
