97 461 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
ja det stämmer på min bil i varje fall.M Myckling skrev:
Att bromsljusens tänd behöver inte betyda att bromsskivor/ok används, det kan lika gärna vara motorbroms som är aktiverad.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Topografin finns inlagd i Gps sedan flera år och uppdateras ständigt. Min volvo får information om hastighetsksyltning osv. via nätet och vet via gps vart den är. Finns en databas som ständigt uppdateras, så även vid vissa större vägarbeten med sänkt hastighet så visas rätt skyltinformation i instrumentet.Alfredo skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Bromsljuset tänds alltid när fartminskningen överskrider ett visst värde, oavsätt om bromsarna läggs an eller inte.M Myckling skrev:
Ok. Vad bra! Lärt mig något nytt idag och slipper irritera mig på att bilen bromsar när det räcker med att lätta på gasen.
Att den adaptiva farthållaren jobbar mot kartan på gps:en märks tydligt om man närmar sig en skarp kurva. Då minskar bilen farten innan kurvan.
Att den adaptiva farthållaren jobbar mot kartan på gps:en märks tydligt om man närmar sig en skarp kurva. Då minskar bilen farten innan kurvan.
Då har man lärt sig något nytt. Sist jag funderade kring detta var väl kanske på 80-talet i samband med att switchen som påverkades av bromspedalen behövde justeras en aning eftersom bromsljuset låg på hela tiden. Det verkar ha hänt en del sedan dess.M Markarbetaren skrev:
Alla personbilar har mer eller mindre uselt halvljus, och oftast ännu uslare helljus.M Markarbetaren skrev:Nu vet jag inte vilka moderna bilar med dåligt halvljus du pratar om. Och vilka bilar som har löjliga lysmaskar till helljus. Sedan ska jag inte döma folk, men köper man inte bil efter förhållanden? Själv bytte jag bil när vi fick ett jobb på 1,5 år långt ute i skogen. Min lilla bil med halogenljus gav olust känsla varje dag i mörka skogen, 70-väg, kringelikrok, där varje möte i högerkurva i vart tionde fall innebar att mötande var inne på mitt körfält. Så jag bytte bil relativt omgående till en säkrare, med Led halv/helljus och en hel mängd med olika säkerhetssystem som inte min 6 år gamla bil hade.
Men som sagt, kan inte redogöra för hur andra människor agerar och tänker. Men hade jag varit boende med samma förhållanden som jag hade när jag åkte till jobbet under det 1,5 året så hade jag aldrig köpt en bil med lysmaskar till helljus och värdelöst halvljus.
Så har det varit under alla år jag kört bil.
Vi har flera bilar och transportbilar på gården, för att täcka olika behov. Den nyaste är två år gammal, och den äldsta är, låt oss kalla det gammal.
Det gäller även splitter nya bilar av senaste årsmodell, och oavsett tekniska lösningar och lampteknik.
Ska man se vilt i så god tid så att man hinner reagera får man komplettera bilen med extraljus av något slag.
Jag har just köpt (ja, beställt då, kommer till sommaren) en ny premium bil av ett välkänt märke.
Naturligtvis berättar bilförsäljaren om hur bra lyse det är på bilen "numera". Provkörning visar att det är ungefär lika uselt som alltid, alltså ger inte tillräckligt bra sikt på mörka landsvägar för säker körning.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Då vet jag inte vad du baserar din uppfattning på, eller vad för typ av bil du avser, skriv gärna vilken "premiumbil" du har beställt så vi får chans att bemöta ditt inlägg.S skogaliten skrev:Alla personbilar har mer eller mindre uselt halvljus, och oftast ännu uslare helljus.
Så har det varit under alla år jag kört bil.
Vi har flera bilar och transportbilar på gården, för att täcka olika behov. Den nyaste är två år gammal, och den äldsta är, låt oss kalla det gammal.
Det gäller även splitter nya bilar av senaste årsmodell, och oavsett tekniska lösningar och lampteknik.
Ska man se vilt i så god tid så att man hinner reagera får man komplettera bilen med extraljus av något slag.
Jag har just köpt (ja, beställt då, kommer till sommaren) en ny premium bil av ett välkänt märke.
Naturligtvis berättar bilförsäljaren om hur bra lyse det är på bilen "numera". Provkörning visar att det är ungefär lika uselt som alltid, alltså ger inte tillräckligt bra sikt på mörka landsvägar för säker körning.
Jag har Led på både hel och halvljus på min Volvo. Jag ser ingen som hellst nytta av extraljus för helljuset. Mitt helljus är på 142 Watt. Det motsvarar ungefär 700 Watt halogen, eller 7st 100 Watts halogen extraljus i lumen mätt.
Uselt ljus på t.ex. Volvo? Vi kan väl låta forumsskribenterna avgöra
Volvo Active Bending LED Headlights with Shadow Technology - YouTube
Det kanske är så, att du helt enkelt inte kör bil dagligen på landet i skogig miljö med stora viltstammar?M Markarbetaren skrev:Då vet jag inte vad du baserar din uppfattning på, eller vad för typ av bil du avser, skriv gärna vilken "premiumbil" du har beställt så vi får chans att bemöta ditt inlägg.
Jag har Led på både hel och halvljus på min Volvo. Jag ser ingen som hellst nytta av extraljus för helljuset. Mitt helljus är på 142 Watt. Det motsvarar ungefär 700 Watt halogen, eller 7st 100 Watts halogen extraljus i lumen mätt.
Uselt ljus på t.ex. Volvo? Vi kan väl låta forumsskribenterna avgöra
Volvo Active Bending LED Headlights with Shadow Technology - YouTube
Har ingen lust att berätta exakt vilken bil det gäller, vi kan väl nöja oss med att säga att skulle jag köpa den kontant så kostar den ca 850.000 kr.
Menar du att du själv anser att du inte är kapabel till att peta i friläge eller motorbromsa när det är lämpligt med en manuell låda? Du anser heller inte att du är kapabel till att trycka "lagom hårt" på gasen, samt hålla motorn inom, för situationen, lämpliga varvtal... Utan någon form av indikering på vad du skall göra?M Markarbetaren skrev:
Det är precis detta som gör att du tillhör kategorin bilförare som inte klarar av att köra snålare med manuell växling jämfört "automagisk-växling".
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det är väl så, jag erkänner, jag är ingen världsmästare. Det finns tydligen andra i trafiken som är detta!K Kasken skrev:Menar du att du själv anser att du inte är kapabel till att peta i friläge eller motorbromsa när det är lämpligt med en manuell låda? Du anser heller inte att du är kapabel till att trycka "lagom hårt" på gasen, samt hålla motorn inom, för situationen, lämpliga varvtal... Utan någon form av indikering på vad du skall göra?
Det är precis detta som gör att du tillhör kategorin bilförare som inte klarar av att köra snålare med manuell växling jämfört "automagisk-växling".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag har inte testat själv i verkligheten så det är svårt att avgöra, men av det jag såg på YouTube-filmen så är jag inte så imponerad av helljuset.M Markarbetaren skrev:Då vet jag inte vad du baserar din uppfattning på, eller vad för typ av bil du avser, skriv gärna vilken "premiumbil" du har beställt så vi får chans att bemöta ditt inlägg.
Jag har Led på både hel och halvljus på min Volvo. Jag ser ingen som hellst nytta av extraljus för helljuset. Mitt helljus är på 142 Watt. Det motsvarar ungefär 700 Watt halogen, eller 7st 100 Watts halogen extraljus i lumen mätt.
Uselt ljus på t.ex. Volvo? Vi kan väl låta forumsskribenterna avgöra
Volvo Active Bending LED Headlights with Shadow Technology - YouTube
En sak som.är riktigt bra, när det fungerar som där är tänkt är att den kan lysa upp på sidan även när det är trafik så att man inte kan göra med helljus.
Jag fick åka med en kompis Mercedes och gillade den delen. Fick lite senare en Merca bakom mig och den lyste upp bra på både höger och vänster sida utan att störa mig det minsta. När vi gick möte bländade den fint ner på vänstersidan, medan högersidan fortfarande lystes upp.
Jag hade en bil framför mig så jag kunde inte köra helljus och då var det ett bra tillskott. När bilen framför försvann så kunde jag slå på mitt helljus, med extraljus och det är något helt annat än helljuset på någon bil, inklusive Mercan och troligen Volvon också. Har en bil med en hyfsad ledljusramp, och jag har ännu inte sett en bil som lyser ens i närheten lika bra med vanliga helljus. Det kanske räcker för många, men kör man regelbundet i mörker på vägar utan belysning så är extraljus självklart för mig.
För övrigt så åkte jag hemåt idag i mörker och såg både mörklagda bilar, bilar med dimljus i kombination med halvljus och massor med bilar med trasiga lampor. Folk har helt enkelt ingen koll eller bryr sig inte.