P
M Markarbetaren skrev:
Personligen är jag inget fan av start/stopp-tekniken. Så jag har programerat om min Golf själv så att den alltid har start/stopp avaktiverat, istället för att trycka på knappen varje gång bilen startas.
Trycka på knappen? Startar inte en sån bil när man trycker på gasen?
Och jag har även programerat om autoläget på ljuset så att det alltid lyser bak när drl lyser fram, samt att blinkersen bak lyser konstant när bakluckan är öppen.
Det kan nog förvirra andra trafikanter när en bil har fast gult sken bakåt.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Eller motorcykel öht.!
Hade en diskussion om detta med en kamrat som var ett år äldre som tog bilkörkort när jag tog för lätt mc. Han hävdade bestämt att bil var så mycket svårare än mc då den var så mycket större och svårare att hantera. Jag å andra sidan hävdade att i en bil så sitter man varmt, det är tyst, man påverkas inte av fartvind eller regn, bilen är tung och möte med bussar och långtradare känns inte öht.

När jag hade tagit körkort för bil och även åkt en vinter i -10gr med hoj så vet jag att jag hade rätt:D
Jag körde motorcykel i många år innan jag tog bilkörkort och det gjorde mig paranoid nog för att betrakta andra bilister mer som mottrafikanter än medtrafikanter. T.ex. så litar jag aldrig på att jag har full överblick bakåt enbart med hjälp av backspeglarna. Jag litar inte heller på att någon som står stilla vid en vägkorsning inte plötsligt kör ut mitt framför mig. Etc.

Vinterkörning med MC gör också att man får lite mer respekt för halt väglag.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Ja, de har blivit effektivare än förr men de drar fortfarande i de allra flesta fall mer än manuell.
Om man inte väljer en bil med en gammaldags automatväxellåda så drar den mindre än motsvarande manuellt växlad bil.
 
M
P pmd skrev:
Trycka på knappen? Startar inte en sån bil när man trycker på gasen?
Nej men när man lättar på bromsen. Jag upplever det som måttligt störande när motorn ska starta 5ggr för att åka 2km till Ica.

P pmd skrev:
Det kan nog förvirra andra trafikanter när en bil har fast gult sken bakåt.
Jaha
 
M
P pmd skrev:
Jag körde motorcykel i många år innan jag tog bilkörkort och det gjorde mig paranoid nog för att betrakta andra bilister mer som mottrafikanter än medtrafikanter. T.ex. så litar jag aldrig på att jag har full överblick bakåt enbart med hjälp av backspeglarna. Jag litar inte heller på att någon som står stilla vid en vägkorsning inte plötsligt kör ut mitt framför mig. Etc.

Vinterkörning med MC gör också att man får lite mer respekt för halt väglag.
Jag håller med till 100%. Kör själv fortfarande 5-600 mil per år på 2 hjul.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Eller vad är det man behöver se 200-300m framför bilen om man färdas under 40km/h?
En mötande Ferrari.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
P
T Träkåk skrev:
Att ge tecken inför en rondell som om det vore en T-korsning och sen inte blinka ut när man avser att lämna rondellen är en helt annan dumhet man ofta ser och som förstör flytet och meningen med en rondell. Blinkandet före är helt meningslöst medan blinkandet ut är väldigt nödvändigt däremot.
Att inte blinka innan man kör ut ur en cirjulationsplats är en trafikförseelse som kan medföra böter på 500 kr. En cirkulationsplats är en enkelriktad väg och om den har flera filer än en så ska man blinka när man byter fil.
https://www.mestmotor.se/automotors...eta-vid-rondellkorning-annars-blir-det-boter/
En annan tillbudsgrej som folk ägnar sig åt är att ge tecken för att svänga av en väg/gata flera avfarter FÖRE den de tänkt vika till, vilket är så korkat. Inom tätbebyggt område har det hänt mig ett otal gånger att jag räknat med att bilen som kommer färdandes ska vika in på den tvärgata jag står och ska ut ifrån och så kör jag ut, med följd att den som kom körandes och som planerat att svänga av först vid senare avfart får tvärnita och ofta blir galen på mig som svängt ut framför densamme.
Om man tycker att man inte hinner med att blinka i rätt tid, utan måste blinka för tidigt, så håller man för hög hastighet. Man ska förstås inte heller blinka försent.
 
P
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Vill bara komplettera med slöheten med NÄR det blinkas. Många blinkar först när de svänger. Till vilken nytta då??
De som gör så har inte servostyrning och har därför mycket trög styrning. De hjälper alltså bilen att svänga den där sista biten med blinkersspaken. Eller så är blinkersoljan slut.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Oavsett, moderna automater drar inte mycket bränsle, det är inte en anledning att köpa manuell bil.
Även om en automatlåda skulle dra lite mer bränsle, vilket en modern automatlåda alltså inte gör, så är det så mycket bekvämare med automatlåda att jag skulle välja en sådan ändå.
 
P
K Kasken skrev:
Nu handlar inte detta enbart om att spara några droppar soppa, pratar vi 60+ton ekipage på annat underlag än platt torr asfalt så blir detta mycket snart en fråga om att komma fram alls.
Jag tror att det handlade om personbilar från början och tills nyss. Erfarenheter av körning med ekipage i 60-tonsklassen har väl begränsad tillämpning på personbilskörning?
 
P pmd skrev:
Jag tror att det handlade om personbilar från början och tills nyss. Erfarenheter av körning med ekipage i 60-tonsklassen har väl begränsad tillämpning på personbilskörning?
Knappast...du lär dig planera körning och kan därmed få ner förbrukning
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Att inte blinka innan man kör ut ur en cirjulationsplats är en trafikförseelse som kan medföra böter på 500 kr. En cirkulationsplats är en enkelriktad väg och om den har flera filer än en så ska man blinka när man byter fil.
Jag vill minnas att när jag tog körkort så blinkade som om cirkulationsplatsen var som en fyrvägskorsning. Jag uppfattade det som mycket tydligare. Skulle man rakt igenom så blinkade man inte, skulle man höger eller vänster så blinkade man. Jag upplever många gånger idag att om jag står och väntar på att köra in i cirkulationen, och det kommer mycket mötande trafik som ska rakt igenom och dessa lägger på högerblinkers precis efter dom passerat första utfarten (precis som man skall), så befinner sig mötande bara ett par meter till vänster om mig. Ur denna vinkel är det ibland omöjligt att uppfatta deras högerblinkers, speciellt om det är en liten cirkulationsplats med väldigt liten rondell.
 
M
skoge skoge skrev:
Knappast...du lär dig planera körning och kan därmed få ner förbrukning
Hur yrkestrafikanterna beter sig vet ju dom flesta! Jag har ännu aldrig sett en bilist sitta med laptopen på ratten och kolla på film, men det är inte en helt ovanlig syn bland tradarna med släp. Undra vad kursen heter där man får lära sig detta:surprised:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att det handlade om personbilar från början och tills nyss. Erfarenheter av körning med ekipage i 60-tonsklassen har väl begränsad tillämpning på personbilskörning?
Du menar att de kunskaper och erfarenheter den som till yrket rullar runt med 60ton bakom ryggen 3-400mil i veckan år efter år samlar på sig inte på något sätt eller vis inverkar eller påverkar kompetensen att framföra mindre fordon?

Du kan inte ha tänkt den tanken riktigt färdigt......
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur yrkestrafikanterna beter sig vet ju dom flesta! Jag har ännu aldrig sett en bilist sitta med laptopen på ratten och kolla på film, men det är inte en helt ovanlig syn bland tradarna med släp. Undra vad kursen heter där man får lära sig detta:surprised:
Ja va faan, sitter man i ett "autimagiskt" fordon som sköter allt åt en via adaptiv farthållare, körfältsreglering, autobroms, auotväxling, dödavinklen-varning, anti-spin, anti-sladd, EBS, ABS o allt vad de hittat på så finns ju koncentration att avvara? På med hörselkåporna också givetvis, ingen behöver ju lyssna efter missljud i ett modernt fordon, det blinkar o lyser ju lampor som varnar så fort nått knasar?

Varför då inte ta tillfället i akt att slå ihjäl lite dö-tid medans bilen förflyttar sig till nästa destination med att avnjuta en bra film?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.