F
K Kane skrev:
Moderna automatlådor är effektiva, [länk]
Ja, de har blivit effektivare än förr men de drar fortfarande i de allra flesta fall mer än manuell.
 
M
K Kane skrev:
Moderna automatlådor är effektiva, [länk]
Min 1600kg tunga Volvo-diesel drog 0,37L/mil med automat när jag hade 5 mil mestadels 70-väg till jobbet. 740 turbon med automat som jag hade i min ungdom drog 1,4L/mil i snitt. Lite busigare körning då men under litern var en omöjlighet. Så utveckligen har gått framåt inom automatlådor (och motorteknologi naturligtvis).

Min Volvo har lockup (växeln mekaniskt låst) från tvåan och uppåt. Min Golf har DSG som egentligen är en manuell fast med 2 kopplingar/växellådor, där den ekonomiskt mest fördelaktiga växeln väljs vid normal körning.
Man får nog vara lärare i ecodriving om man ska kunna köra ett manuellt växlat syskon snålare, tror jag.;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Toyota Auris Hybrid (2017 year). Manual in Swedish - part 14 (zinref.ru)
Jag får kolla manualen. Låter bara som en idiotisk begränsning att stänga av helljus i ett visst läge under en viss hastighet. Jag förstår inte varför man vill göra så, men det är mycket jag inte förstår varför man vill göra.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får kolla manualen. Låter bara som en idiotisk begränsning att stänga av helljus i ett visst läge under en viss hastighet. Jag förstår inte varför man vill göra så, men det är mycket jag inte förstår varför man vill göra.
Många har varit inne på dimljusets vara eller icke vara. Det nämndes något om hastighet...att man inte hann reagera ändå när bilen körde i 20m/s osv.. Toyota kanske är inne på samma spår med helljuset, kör man under 40km/h så känns helljus lite overkill då halvljuset räcker så det blir över.
Eller vad är det man behöver se 200-300m framför bilen om man färdas under 40km/h?
 
hsd
F frasen_36 skrev:
Automatlåda? Och så applåderar vissa hysteriskt att det är "bra" att köra med släckta bakljus för att spara energi??:crysmile::crysmile:
Moderna automatlådor är bränslesnålare än vad någon kan köra med manuell låda
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Många har varit inne på dimljusets vara eller icke vara. Det nämndes något om hastighet...att man inte hann reagera ändå när bilen körde i 20m/s osv.. Toyota kanske är inne på samma spår med helljuset, kör man under 40km/h så känns helljus lite overkill då halvljuset räcker så det blir över.
Eller vad är det man behöver se 200-300m framför bilen om man färdas under 40km/h?
Dimljuset är en lite annan fråga. Dels riskerar man att blända folk eftersom 99% av alla dimljusentusiaster aldrig slår av de, dels så fäster man blicken för nära bilen.

Jag vill se så långt och brett som möjligt även om jag kör i 40 km/h. Jag ser hellre älgen på 200 meters avstånd än 50 meter även om jag kör långsamt.

Kanske har Toyota haft otur när de tänkte, om det fungerar på det viset som svärmor säger, har inte testat själv.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
T
Denna tråd engagerade folk ojoj och jag hakar på. Ja det är lagligt med släckt färdbelysning bakåt när det råder dagsljus, men håller med om att det korkat, rent farligt med dessa spökbilar. Ser att en rad andra belysningsfrågor dryftats, med rätta då folk är väldigt ego i det mesta....struntar i att ge tecken, bländar av sent (eller har en bil som själv ska sköta det men som gör det bristfälligt), åker me dimljud fram/bak och bländar m.m ofog. Vet inte om det varit uppe i denna långa tråd redan men har på senare år uppmärksammat ett nytt otyg, troligen inte nytt men som ger större konsekvenser numer då många har LED-helljus och även LED-extraljus som ger full styrka omedelbart, till skillnad mot halogenljuskällor, och det är när folk bländar på strax FÖRE man mötts....Tack för den liksom, så åker man snöblind en stund efter det, grr.
Att ge tecken inför en rondell som om det vore en T-korsning och sen inte blinka ut när man avser att lämna rondellen är en helt annan dumhet man ofta ser och som förstör flytet och meningen med en rondell. Blinkandet före är helt meningslöst medan blinkandet ut är väldigt nödvändigt däremot.
En annan tillbudsgrej som folk ägnar sig åt är att ge tecken för att svänga av en väg/gata flera avfarter FÖRE den de tänkt vika till, vilket är så korkat. Inom tätbebyggt område har det hänt mig ett otal gånger att jag räknat med att bilen som kommer färdandes ska vika in på den tvärgata jag står och ska ut ifrån och så kör jag ut, med följd att den som kom körandes och som planerat att svänga av först vid senare avfart får tvärnita och ofta blir galen på mig som svängt ut framför densamme.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
hsd hsd skrev:
Moderna automatlådor är bränslesnålare än vad någon kan köra med manuell låda
Nej
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
F
T Träkåk skrev:
Denna tråd engagerade folk ojoj och jag hakar på. Ja det är lagligt med släckt färdbelysning bakåt när det råder dagsljus, men håller med om att det korkat, rent farligt med dessa spökbilar. Ser att en rad andra belysningsfrågor dryftats, med rätta då folk är väldigt ego i det mesta....struntar i att ge tecken, bländar av sent (eller har en bil som själv ska sköta det men som gör det bristfälligt), åker me dimljud fram/bak och bländar m.m ofog. Vet inte om det varit uppe i denna långa tråd redan men har på senare år uppmärksammat ett nytt otyg, troligen inte nytt men som ger större konsekvenser numer då många har LED-helljus och även LED-extraljus som ger full styrka omedelbart, till skillnad mot halogenljuskällor, och det är när folk bländar på strax FÖRE man mötts....Tack för den liksom, så åker man snöblind en stund efter det, grr.
Att ge tecken inför en rondell som om det vore en T-korsning och sen inte blinka ut när man avser att lämna rondellen är en helt annan dumhet man ofta ser och som förstör flytet och meningen med en rondell. Blinkandet före är helt meningslöst medan blinkandet ut är väldigt nödvändigt däremot.
En annan tillbudsgrej som folk ägnar sig åt är att ge tecken för att svänga av en väg/gata flera avfarter FÖRE den de tänkt vika till, vilket är så korkat. Inom tätbebyggt område har det hänt mig ett otal gånger att jag räknat med att bilen som kommer färdandes ska vika in på den tvärgata jag står och ska ut ifrån och så kör jag ut, med följd att den som kom körandes och som planerat att svänga av först vid senare avfart får tvärnita och ofta blir galen på mig som svängt ut framför densamme.
Instämmer helt. Vill bara komplettera med slöheten med NÄR det blinkas. Många blinkar först när de svänger. Till vilken nytta då??
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Många har varit inne på dimljusets vara eller icke vara. Det nämndes något om hastighet...att man inte hann reagera ändå när bilen körde i 20m/s osv.. Toyota kanske är inne på samma spår med helljuset, kör man under 40km/h så känns helljus lite overkill då halvljuset räcker så det blir över.
Eller vad är det man behöver se 200-300m framför bilen om man färdas under 40km/h?
Jag vill väl hellre se hur vägen ser ut längre bort, ett hinder eller djur på 200m än bara där halvljuset når. Framför allt ska inte nån löjlig automatik bestämma.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C
F frasen_36 skrev:
Nej
Många moderna automatlådor är ju i princip en (dubbel) traditionell växellåda med en servomotor istället för växelspak, så varför inte?

Men för att återgå till ämnet så är ju den stora skillnaden mellan automatisk belysning och allt annat lull-lull som kommit de senaste 50 åren att det mesta ändå funkar likadant på alla bilar, förutom belysningen där alla tillverkare uppenbarligen verkar ha sin egna lilla variant. Inte så konstigt att vissa misslyckas tänker jag.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T
Helljusautomatik funkar inge vidare, Volvos bländar ofta vid möte i kurvor tex. Automatlåda kom upp också (rätt duktigt OT haha) och jag spanar elbil men våndas detta otyg, att ÅKA bil istället för att köra...CVT har tex alltid fått mig att avstå en rad annars trevliga bilar
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
F frasen_36 skrev:
Nej
Man kanske bättre ska skriva en modern robotiserad låda går i de flesta fall snålare än när en normalförare kör en manuell bil.
Förutom högre reparationskostnader finns inte stor anledning att köpa en manuell bil idag, skulle aldrig köpa en ny manuell bil.

Tar man samma resonemang som i några andra trådar här så är man spekulant på en bättre begagnad rishög så är nog elbilar och bilar med automat mindre lämpliga eller svårare att hitta. Även äldre automater med 5-6 växlar och lockup är inte jättetörstiga om man kör dem lite lungt. Många verkar ha tyngre högerfot när de kör automat...
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Jag vill väl hellre se hur vägen ser ut längre bort, ett hinder eller djur på 200m än bara där halvljuset når. Framför allt ska inte nån löjlig automatik bestämma.
Finns säkert en orsak till detta. På min Volvo stänger helljusautomatiken av vid 20km/h, men går ju naturligtvis att aktivera helljuset manuellt.
 
M
T Träkåk skrev:
Helljusautomatik funkar inge vidare, Volvos bländar ofta vid möte i kurvor tex. Automatlåda kom upp också (rätt duktigt OT haha) och jag spanar elbil men våndas detta otyg, att ÅKA bil istället för att köra...CVT har tex alltid fått mig att avstå en rad annars trevliga bilar
Jag hade 5 mil 70-väg utan gatbelysning till jobbet en vinter och tyckte min Volvo fungerade fantastiskt bra. Däremot på 90-vägen med mitträcke så fungerar det sämre då räcket under vissa förhållanden skymmer mötandes strålkastare för kameran.

CVT håller jag med om! Varför envisas man med att tillverka en bil som är som en gammal Daf att köra?? Ett sjujäkla vinande när motor vrålar på högvarv. Bränsleekonomiskt säkert bra, men komfortmässigt helt värdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.