TRJBerg
C cpalm skrev:
Precis. Det är dock vanligt förekommande med mer eller mindre osannolika historier om skenande bilar/fordon.
Låt mig gissa att det är en ursäkt som många finner nära till hands när man kört för fort.

T.ex.:
[länk]
Jag har två gånger råkat ut för det i min förra bil. Bromsen räckte inte för att få stopp. Var tvungen att slå av tändningen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Bromsen räckte inte för att få stopp.
Bromsen klarade alltså inte av att låsa ("ABS-aktivera") alla fyra hjulen? Vad var felet? Låter för mig som totalt bromshaveri.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Bromsen klarade alltså inte av att låsa ("ABS-aktivera") alla fyra hjulen? Vad var felet? Låter för mig som totalt bromshaveri.
Jag märkte en bromsverkan men den lyckades inte få stopp på bilen som sagt.
Efter en stund kunde jag starta bilen utan någon "rusning" och sedan fungerade den normalt.
Det här hände när jag gasade på mer eller mindre maximalt på motorvägen (omkörning).
Det var i en Toyota Avensis, 2007 års modell. Den var med 2,4-motorn och 164 hk.
Hände som sagt 2 gånger under tiden jag ägde bilen.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag märkte en bromsverkan men den lyckades inte få stopp på bilen som sagt.
Efter en stund kunde jag starta bilen utan någon "rusning" och sedan fungerade den normalt.
Det här hände när jag gasade på mer eller mindre maximalt på motorvägen (omkörning).
Det var i en Toyota Avensis, 2007 års modell. Den var med 2,4-motorn och 164 hk.
Hände som sagt 2 gånger under tiden jag ägde bilen.
Kunde du inte lägga ur växeln?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
K Kirre2 skrev:
Kunde du inte lägga ur växeln?
Automat. Tror jag försökte ta den ur driveläget men är inte säker så här efteråt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Automat. Tror jag försökte ta den ur driveläget men är inte säker så här efteråt.
Samma sak hände mig med min gamla 80-talare, men den var manuell, så då var det enkelt att få i neutral. Det var ändå väldigt obehagligt och jag ville ju inte heller att motorn skulle rusa så jag stängde av den på nyckeln. Men då var jag ju rädd att rattlåset skulle gå i så jag slog på tändningen igen och då startade den förstås.
Det var länge sen så jag kommer inte ihåg hur jag löste situationen till slut eller vad som var fel, men det hände det par gånger.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hände som sagt 2 gånger under tiden jag ägde bilen.
Fy f-n. Nej sådant har jag klarat mig från. Och jag antar att ni aldrig hittade felet?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Automat. Tror jag försökte ta den ur driveläget men är inte säker så här efteråt.
Såna gånger måste man verkligen sakna kopplingspedalen. :cry:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Fy f-n. Nej sådant har jag klarat mig från. Och jag antar att ni aldrig hittade felet?
Nej, det var ju inga symptom efteråt så jag tyckte det inte var någon idé att lämna till verkstan.
 
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Såna gånger måste man verkligen sakna kopplingspedalen. :cry:
Ja, det är ju första reflexen med manuell.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, det var ju inga symptom efteråt så jag tyckte det inte var någon idé att lämna till verkstan.
Kunde ha funnits felkoder att läsa ut. Men troligen inte...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe
Vanligaste orsaken till "gashäng" är golvmattor med fel passform eller lösa sådana som gör att gaspedalen fastnar nere efter att man gett full gas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vanligaste orsaken till "gashäng" är golvmattor med fel passform eller lösa sådana som gör att gaspedalen fastnar nere efter att man gett full gas.
Det var det inte på min bil. Har dock det problemet med en Volvo 740, fast då är det kopplingspedalen som fastnar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Automatlåda? Och så applåderar vissa hysteriskt att det är "bra" att köra med släckta bakljus för att spara energi??:crysmile::crysmile:
Man spar nog lite bränsle, men det är förstås kontraproduktivt eftersom trafiksäkerheten försämras ganska kraftigt.
Vad har automatlåda med det att göra?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Har fått dragit loss ett antal automat-lådisar ur diket med traktorn hos oss, och när man ser hur de hanterar gasen förstår man varför det hänt. Ingen som helst känsla för hur man får grepp...gasar så det visslar och ryker.
Vid nåt tillfälle (i stadsmiljö) har jag avbrutit att hjälpa såna. Det är säkrare för andra att de får sitta fast.
Man ska alltid köra lugnt och försiktigt, och inte över sin förmåga, oavsett om man har en gammal relik till växellåda eller en modern automatisk.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.