97 438 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag har två gånger råkat ut för det i min förra bil. Bromsen räckte inte för att få stopp. Var tvungen att slå av tändningen.C cpalm skrev:
Jag märkte en bromsverkan men den lyckades inte få stopp på bilen som sagt.Alfredo skrev:
Efter en stund kunde jag starta bilen utan någon "rusning" och sedan fungerade den normalt.
Det här hände när jag gasade på mer eller mindre maximalt på motorvägen (omkörning).
Det var i en Toyota Avensis, 2007 års modell. Den var med 2,4-motorn och 164 hk.
Hände som sagt 2 gånger under tiden jag ägde bilen.
Kunde du inte lägga ur växeln?TRJBerg skrev:
Jag märkte en bromsverkan men den lyckades inte få stopp på bilen som sagt.
Efter en stund kunde jag starta bilen utan någon "rusning" och sedan fungerade den normalt.
Det här hände när jag gasade på mer eller mindre maximalt på motorvägen (omkörning).
Det var i en Toyota Avensis, 2007 års modell. Den var med 2,4-motorn och 164 hk.
Hände som sagt 2 gånger under tiden jag ägde bilen.
Samma sak hände mig med min gamla 80-talare, men den var manuell, så då var det enkelt att få i neutral. Det var ändå väldigt obehagligt och jag ville ju inte heller att motorn skulle rusa så jag stängde av den på nyckeln. Men då var jag ju rädd att rattlåset skulle gå i så jag slog på tändningen igen och då startade den förstås.TRJBerg skrev:
Det var länge sen så jag kommer inte ihåg hur jag löste situationen till slut eller vad som var fel, men det hände det par gånger.
Man ska alltid köra lugnt och försiktigt, och inte över sin förmåga, oavsett om man har en gammal relik till växellåda eller en modern automatisk.F frasen_36 skrev:Har fått dragit loss ett antal automat-lådisar ur diket med traktorn hos oss, och när man ser hur de hanterar gasen förstår man varför det hänt. Ingen som helst känsla för hur man får grepp...gasar så det visslar och ryker.
Vid nåt tillfälle (i stadsmiljö) har jag avbrutit att hjälpa såna. Det är säkrare för andra att de får sitta fast.
