97 461 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Säkerhetsdetalj. På min Volvo (och alla andra med ledbakljus tror jag) tänds positionsljuset bak om jag öppnar bakluckan när det är mörkt ute. Är väl för att man ska ta notis om att någon står där. Så jag har programerat min Golf att tända blinkersen på båda sidor, eller det var den optionen som fanns när man öppnar skuffluckan.R roli skrev:
Det är ju just detta man behöver hålla isär, det är en otrolig skillnad på en automatlåda och en manuell låda med växlingsautomatik..... Den stora tekniskt ignoranta massan ser bara spaken som ställs på "D" o så iväg...J JohanLun skrev:Man kanske bättre ska skriva en modern robotiserad låda går i de flesta fall snålare än när en normalförare kör en manuell bil.
Förutom högre reparationskostnader finns inte stor anledning att köpa en manuell bil idag, skulle aldrig köpa en ny manuell bil.
Tar man samma resonemang som i några andra trådar här så är man spekulant på en bättre begagnad rishög så är nog elbilar och bilar med automat mindre lämpliga eller svårare att hitta. Även äldre automater med 5-6 växlar och lockup är inte jättetörstiga om man kör dem lite lungt. Många verkar ha tyngre högerfot när de kör automat...
Till de som påstår att det inte är möjligt för en erfaren förare att köra mer bränsleeffektivt med manuell växling än med växlingsautomatik så blir det bara ett hånflin o ett lite nedlåtande skakande med huvudet, det är inte ens värt att ta diskussionen....
Eftersom skulle jag vilja säga inget serietillverkat fordon idag har en fulländad implementation på topografi och inläsning av trafiken kring bilen (även om autonoma fordon kommit långt) så skulle jag nog också säga att en riktigt erfaren förare kan bedöma framförhållningen bättre än fordonets farthållare och därmed lyckas köra snålare. Om man däremot tar godtycklig svenssonförare så skulle jag gissa att många kommer göra sämre växelval än ett fordon i Eco läge.K Kasken skrev:Det är ju just detta man behöver hålla isär, det är en otrolig skillnad på en automatlåda och en manuell låda med växlingsautomatik..... Den stora tekniskt ignoranta massan ser bara spaken som ställs på "D" o så iväg...
Till de som påstår att det inte är möjligt för en erfaren förare att köra mer bränsleeffektivt med manuell växling än med växlingsautomatik så blir det bara ett hånflin o ett lite nedlåtande skakande med huvudet, det är inte ens värt att ta diskussionen....
Oavsett, moderna automater drar inte mycket bränsle, det är inte en anledning att köpa manuell bil.
Nu talar vi samma språk, det var just detta jag ville få fram.J JohanLun skrev:
En modern "automat" som egentligen är en vanlig hederlig manuell växellåda med växlingsautomatik, typ DSG går att köra precis lika snålt som en manuell, OM den växlas manuellt av någon som vet vad h*n gör.
Körs den i "automagiskt" läge så kommer den växla "snålare" och "bättre" än vad den genomsnittlige bilföraren klarar av att göra själv, det säger jag inte emot.
Nu handlar inte detta enbart om att spara några droppar soppa, pratar vi 60+ton ekipage på annat underlag än platt torr asfalt så blir detta mycket snart en fråga om att komma fram alls.
Det hela är egentligen mycket enkelt, hela grejen står o faller med att "automagin" i växellådan kan inte fatta förebyggande beslut, den kan bara reagera och försöka anpassa sig till något efter att det skett.
Jag har personligen genomgått "eco-driving"-utbildning anpassat för tunga fordon för en 15-16år sen, den arrangerades av Volvo, det var 1 heldag teori följt av en heldag praktisk körning. Det blev mycket tydligt för samtliga inblandade att det inte var några som helst problem att sänka bränsleförbrukningen med 5-10% genom att slå över till manuell växling och börja tänka själv när man rullar med 60ton på kuperad landsväg.
En erfaren, kompetent och engagerad förare är fullständigt överlägsen "växlings-automagin" alla dagar i veckan, detta beror helt o fullt på att h*n har tillgång till mer data, data som i många fall är helt avgörande för att fatta rätt beslut.
En erfaren yrkeschaufför av "gamla stammen" som verkligen lever och brinner för sitt yrke och tar mycket stor stolthet i att vara bra på den h*n gör sitter o skriker sig hes i hytten över alla dumheter som "låd-djävelen i nya bil-faan" hittar på...
Med all rätt, med en erfaren chaufförs perspektiv fattar "växlings-automagin" det ena mer korkade beslutet efter det andra. Det är i det läget man behöver ha förståelse för varför "växlings-automagin" fattar så pass felaktiga beslut och hjälpa den.....Genom att under vissa förhållanden slå över till manuell växling...
Det var just detta Volvo försökte nå ut med på den där kursen.
Hjortar, vildsvin och andra djur i viltrika områden. För att inte nämna grannens katt.M Markarbetaren skrev:Många har varit inne på dimljusets vara eller icke vara. Det nämndes något om hastighet...att man inte hann reagera ändå när bilen körde i 20m/s osv.. Toyota kanske är inne på samma spår med helljuset, kör man under 40km/h så känns helljus lite overkill då halvljuset räcker så det blir över.
Eller vad är det man behöver se 200-300m framför bilen om man färdas under 40km/h?
Halvljusen även på de modernaste bilarna räcker inte långt (!), och helljusen är som löjliga lysmaskar.
Det är dyrt och meckigt att krocka med djur.
Även en krock med ett fyrfotadjur i låg hastighet ger "plåtskador" (plast) och eventuellt spräckta strålkastare.
Man orsakar lidande för djuret man krockat med, och ofta behövs eftersök.
Det behöver anmälas till polisen.
Det tar tid att få fordonet reparerat.
Det finns områden där man måste dämpa farten till 30-40 km/t i vinterväglag, på mörka, smala och krokiga vägar på landsbygden, annars återfinns man i diket...
Mörklagda bilar var det….
I går var det återfärd till Skåne. Dimma av och till från Halland o nerår, med sikt ner till 100-200 m. För egen del tyckte jag att dimljus var påkallat, när sikten var som sämst. Inte ens då slog vissa bilar över till halvljus, utan var helt mörklagda bakåt. Tycker detta påfund är ett skitsystem och att det borde gå att få en verkstad att fixa till att den inställda automatiken ändrades.
I går var det återfärd till Skåne. Dimma av och till från Halland o nerår, med sikt ner till 100-200 m. För egen del tyckte jag att dimljus var påkallat, när sikten var som sämst. Inte ens då slog vissa bilar över till halvljus, utan var helt mörklagda bakåt. Tycker detta påfund är ett skitsystem och att det borde gå att få en verkstad att fixa till att den inställda automatiken ändrades.
Nu har det kommit farthållare som släpper gasen innan backkrön osv och som påstås göra körningen optimal. Jag är inte helt säker på att det stämmer till 100%, men den är i alla fall mycket bättre än den gamla varianten.K Kasken skrev:Nu talar vi samma språk, det var just detta jag ville få fram.
En modern "automat" som egentligen är en vanlig hederlig manuell växellåda med växlingsautomatik, typ DSG går att köra precis lika snålt som en manuell, OM den växlas manuellt av någon som vet vad h*n gör.
Körs den i "automagiskt" läge så kommer den växla "snålare" och "bättre" än vad den genomsnittlige bilföraren klarar av att göra själv, det säger jag inte emot.
Nu handlar inte detta enbart om att spara några droppar soppa, pratar vi 60+ton ekipage på annat underlag än platt torr asfalt så blir detta mycket snart en fråga om att komma fram alls.
Det hela är egentligen mycket enkelt, hela grejen står o faller med att "automagin" i växellådan kan inte fatta förebyggande beslut, den kan bara reagera och försöka anpassa sig till något efter att det skett.
Jag har personligen genomgått "eco-driving"-utbildning anpassat för tunga fordon för en 15-16år sen, den arrangerades av Volvo, det var 1 heldag teori följt av en heldag praktisk körning. Det blev mycket tydligt för samtliga inblandade att det inte var några som helst problem att sänka bränsleförbrukningen med 5-10% genom att slå över till manuell växling och börja tänka själv när man rullar med 60ton på kuperad landsväg.
En erfaren, kompetent och engagerad förare är fullständigt överlägsen "växlings-automagin" alla dagar i veckan, detta beror helt o fullt på att h*n har tillgång till mer data, data som i många fall är helt avgörande för att fatta rätt beslut.
En erfaren yrkeschaufför av "gamla stammen" som verkligen lever och brinner för sitt yrke och tar mycket stor stolthet i att vara bra på den h*n gör sitter o skriker sig hes i hytten över alla dumheter som "låd-djävelen i nya bil-faan" hittar på...
Med all rätt, med en erfaren chaufförs perspektiv fattar "växlings-automagin" det ena mer korkade beslutet efter det andra. Det är i det läget man behöver ha förståelse för varför "växlings-automagin" fattar så pass felaktiga beslut och hjälpa den.....Genom att under vissa förhållanden slå över till manuell växling...
Det var just detta Volvo försökte nå ut med på den där kursen.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag får uppfattningen att du blandar ihop personbilar med lastbilar i dina resonemang.K Kasken skrev:Det är ju just detta man behöver hålla isär, det är en otrolig skillnad på en automatlåda och en manuell låda med växlingsautomatik..... Den stora tekniskt ignoranta massan ser bara spaken som ställs på "D" o så iväg...
Till de som påstår att det inte är möjligt för en erfaren förare att köra mer bränsleeffektivt med manuell växling än med växlingsautomatik så blir det bara ett hånflin o ett lite nedlåtande skakande med huvudet, det är inte ens värt att ta diskussionen....
Sedan så uteblir inte planeringen av körningen per automatik för att man kör automat. Det är ju inte min växellåda som bestämmer om jag ska börja sänka farten utan att bromsa när jag t.ex. ser att det är rött ljus längre fram. Däremot kan växellådan hjälpa mig med att frihjulsrulla när jag släpper gasen. Eller använda motorbroms istället för bromsarna om den adaptiva farthållaren upptäcker att framförvarande bil bromsar.
Vidare har jag i mina automatiskt växlade bilar ecoläge som berättar när jag gasar för mycket osv. Som sagt, 0,37L/mil på 70-väg, uppgiven av Volvo tror jag är 0,36. Jag säger ödmjukt (något som vissa behöver träna på) inte att en automat är snålare, men jag har svårt att tro att gemene man skulle köra snålare med en manuellt växlad bil av idag.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu vet jag inte vilka moderna bilar med dåligt halvljus du pratar om. Och vilka bilar som har löjliga lysmaskar till helljus. Sedan ska jag inte döma folk, men köper man inte bil efter förhållanden? Själv bytte jag bil när vi fick ett jobb på 1,5 år långt ute i skogen. Min lilla bil med halogenljus gav olust känsla varje dag i mörka skogen, 70-väg, kringelikrok, där varje möte i högerkurva i vart tionde fall innebar att mötande var inne på mitt körfält. Så jag bytte bil relativt omgående till en säkrare, med Led halv/helljus och en hel mängd med olika säkerhetssystem som inte min 6 år gamla bil hade.S skogaliten skrev:Hjortar, vildsvin och andra djur i viltrika områden. För att inte nämna grannens katt.
Halvljusen även på de modernaste bilarna räcker inte långt (!), och helljusen är som löjliga lysmaskar.
Det är dyrt och meckigt att krocka med djur.
Även en krock med ett fyrfotadjur i låg hastighet ger "plåtskador" (plast) och eventuellt spräckta strålkastare.
Man orsakar lidande för djuret man krockat med, och ofta behövs eftersök.
Det behöver anmälas till polisen.
Det tar tid att få fordonet reparerat.
Det finns områden där man måste dämpa farten till 30-40 km/t i vinterväglag, på mörka, smala och krokiga vägar på landsbygden, annars återfinns man i diket...
Men som sagt, kan inte redogöra för hur andra människor agerar och tänker. Men hade jag varit boende med samma förhållanden som jag hade när jag åkte till jobbet under det 1,5 året så hade jag aldrig köpt en bil med lysmaskar till helljus och värdelöst halvljus.
Stämmer verkligen det där? Jag har en XC60 från 2021 och tycker att den adaptiva farthållaren alltid använder bromsarna och inte motorbroms vid minsta fartminskning. Har verkligen försökt kolla om den motorbromsar någon gång men ser att bromsljuset alltid tänds.M Markarbetaren skrev: