P
K Keld skrev:
Tyvärr används den kapaciteten ofta till att omvärldsbevaka via mobilen.:devilish:
I så fall skulle knappast mindre automatik göra trafiken säkrare.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Varför ska de köra en vintersäsong?
För att det är så roligt att köra motorcykel i vinterväglag.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Men besiktas bilarna som används på halkbana?
Vet ej, men det är förstås inte nödvändigt om de bilarna inte används utanför ett inhägnat område.

P pmd skrev:
Mycket av det du räknar upp klarar bilen bättre än de flesta förare. Automatik är bra. Det frigör kapacitet för föraren att ägna sig åt omvärldsbevakning.
K Keld skrev:
Tyvärr används den kapaciteten ofta till att omvärldsbevaka via mobilen.:devilish:
Mmm, tänk bara en sån grundläggande sak som att hantera en kopplingpedal och en manuell växellåda, det finner en allt större och stadigt växande del av körkortsinnehavarna som fullständigt övermäktigt...
Klart det blir svårt med telefon i ena handen.....

För 25år sen när jag tog körkort så var det en försvinnande liten del utöver de som hade medicinska hinder (tänk amputerade ben) som tog B-kort med automatväxel-villkor, nu för tiden verkar de nästan vara i majoritet?
Hur i helsike kan människans förmåga att hantera en bil rasat så pass fort? Hur är det möjligt?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Svärmor har en Toyota med sådan där belysning som är släckt bak om i dagsljus (eller alltid om den står i läge noll).

En märklig sak hon upptäckt är att om vredet står på auto så går det att använda helljus på landsvägen, men när hon svänger in på grusvägen närmre hemmet så fungerar det inte att slå på helljus längre. Någon förklarade att helljus inte fungerar i det läget när hon kör för långsamt (man håller cirka 30 km/h på grusvägen). Är det något som ni känner igen?

Själv slår jag på helljus med extraljus även på grusvägen. Jag vill se rådjuret, vildsvinet eller vad det nu är så tidigt som möjligt.
Om det är så, så är det totalt idiotiskt konstruerat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Fast var går då gränsen. Går det ens att köpa en bil idag utan exempelvis ABS?
Klart det går, kolla bara på blocket.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
K Kasken skrev:
Väl talat.

Jag är villig att driva det där resonemanget en bit ytterligare och hävda att hela förarutbildningen bör utföras i fordon helt utan elektroniska stödhjul.

Precis som du skriver så skall samtliga dessa "säkerhetssystem" ses som komplement och bekvämlighet. Grunden skall i alla lägen bäras upp av förarens kunskaper och kompetens.

Men samhället i stort är ju som bekant på väg åt helt andra hållet, i synnerhet när det gäller handhavandet av tekniska ting.
Ett av problemen med allt lull-lull är en del förare förlitar sig för mycket på dem, samt ägnar uppmärksamheten på mobilen i stället.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en jättebra lag i så fall. ABS har förmodligen gjort att många svåra olyckor har undvikits.
Absolut är det så, o det var nånstans här i utvecklingen som det började spåra ut nått fruktansvärt....

Det var kanske inte just ABS-systemet specifikt som satte det hela i rullning, men nångång i denna era när ABS introducerades så började tankarna bland bilutvecklare och lagstiftare gå i banorna att tekniken kunde ta ansvar för vissa moment på ett bättre sätt än den genomsnittliga föraren. Dessutom med konsekvent resultat i o med att man tog bort männskliga faktorn ur ekvationen...

Så först blev det alltså att det byggdes in ett system som hjälpte föraren att inte låsa hjulen vid kraftig inbromsning. Sedan vidareutvecklades detta till att även hindra bilen från att "sladda" i sidled, eller "spinna" med drivhjulen vid för kraftigt gaspådrag.
Sen kom system som varnade föraren om bilen kom nära sidomarkeringarna, som senare övergick till att bilen helt enkelt själv vidtog lämplig åtgärd med ratten...
Sen kom system som helt enkelt helt tog över bromsningen helt "automagiskt" utan förarens involvering om bilen kände på sig att en olycka höll på att hända...
Runt om detta tillkommer ju ständigt mindre system i stil med vindrutetorkare som själva aktiveras vid behov, små lampor som varnar när något befinner sig i "döda vinkel" o likande...
Nu är det ju till o med så långt gånget att helt självkörande bilar är runt knuten.

O för att återknyta till trådens topic, lampor som själva väljer hur de ska lysa. Allt föraren behöver bekymra sig om är att vredet står på "automagiskt" läget...

Nä, för en som fostrats och växt upp med 7 axlar och 60ton helt utan elektroniska stödhjul är förståelsen precis noll för folk som inte klarar av att köra bil utan dessa. Det jag också själv upplevt är att inget av detta "tingel-tangel" kan fullt ut kompensera för en oduglig förare.
Inget slår riktig kunskap uppbackat av erfarenhet, det mest tragiska i hela historien är ju att de som "lär sig köra bil" idag inte behöver lära sig, bilen sköter ju allt själv "automagiskt"... Så först får de inte ens lära sig o sen behöver de inte träna dagligen och utveckla erfarenhet...

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
P
K Kasken skrev:
Mmm, tänk bara en sån grundläggande sak som att hantera en kopplingpedal och en manuell växellåda, det finner en allt större och stadigt växande del av körkortsinnehavarna som fullständigt övermäktigt...
Klart det blir svårt med telefon i ena handen.....

För 25år sen när jag tog körkort så var det en försvinnande liten del utöver de som hade medicinska hinder (tänk amputerade ben) som tog B-kort med automatväxel-villkor, nu för tiden verkar de nästan vara i majoritet?
Hur i helsike kan människans förmåga att hantera en bil rasat så pass fort? Hur är det möjligt?
Manuell växellåda är en relik från forntiden. Det behövs inga sådana för att transportera sig med en bil. Iofs så är det mest den manuella (fotuella?) kopplingen som är en rest från när tekniken var primitiv. Manuell växling kan kanske vara användbart ibland.

Men näe, om man kör lugnt och sansat så går det jättebra med automatväxel.

Trots det så gillar jag faktiskt paddlarna vid ratten på min frus bil. :)

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
K Kasken skrev:
Absolut är det så, o det var nånstans här i utvecklingen som det började spåra ut nått fruktansvärt....

Det var kanske inte just ABS-systemet specifikt som satte det hela i rullning, men nångång i denna era när ABS introducerades så började tankarna bland bilutvecklare och lagstiftare gå i banorna att tekniken kunde ta ansvar för vissa moment på ett bättre sätt än den genomsnittliga föraren. Dessutom med konsekvent resultat i o med att man tog bort männskliga faktorn ur ekvationen...

Så först blev det alltså att det byggdes in ett system som hjälpte föraren att inte låsa hjulen vid kraftig inbromsning. Sedan vidareutvecklades detta till att även hindra bilen från att "sladda" i sidled, eller "spinna" med drivhjulen vid för kraftigt gaspådrag.
Sen kom system som varnade föraren om bilen kom nära sidomarkeringarna, som senare övergick till att bilen helt enkelt själv vidtog lämplig åtgärd med ratten...
Sen kom system som helt enkelt helt tog över bromsningen helt "automagiskt" utan förarens involvering om bilen kände på sig att en olycka höll på att hända...
Runt om detta tillkommer ju ständigt mindre system i stil med vindrutetorkare som själva aktiveras vid behov, små lampor som varnar när något befinner sig i "döda vinkel" o likande...
Nu är det ju till o med så långt gånget att helt självkörande bilar är runt knuten.

O för att återknyta till trådens topic, lampor som själva väljer hur de ska lysa. Allt föraren behöver bekymra sig om är att vredet står på "automagiskt" läget...

Nä, för en som fostrats och växt upp med 7 axlar och 60ton helt utan elektroniska stödhjul är förståelsen precis noll för folk som inte klarar av att köra bil utan dessa. Det jag också själv upplevt är att inget av detta "tingel-tangel" kan fullt ut kompensera för en oduglig förare.
Inget slår riktig kunskap uppbackat av erfarenhet, det mest tragiska i hela historien är ju att de som "lär sig köra bil" idag inte behöver lära sig, bilen sköter ju allt själv "automagiskt"... Så först får de inte ens lära sig o sen behöver de inte träna dagligen och utveckla erfarenhet...
Allt detta tyder på att ju snabbare självkörande bilar blir verklighet, och dominerar i trafiken, desto bättre.

F
P pmd skrev:
Manuell växellåda är en relik från forntiden. Det behövs inga sådana för att transportera sig med en bil. Iofs så är det mest den manuella (fotuella?) kopplingen som är en rest från när tekniken var primitiv. Manuell växling kan kanske vara användbart ibland.

Automatlåda? Och så applåderar vissa hysteriskt att det är "bra" att köra med släckta bakljus för att spara energi??:crysmile::crysmile:

• Haha
skoge
  • Laddar…
F
P pmd skrev:

Har fått dragit loss ett antal automat-lådisar ur diket med traktorn hos oss, och när man ser hur de hanterar gasen förstår man varför det hänt. Ingen som helst känsla för hur man får grepp...gasar så det visslar och ryker.
Vid nåt tillfälle (i stadsmiljö) har jag avbrutit att hjälpa såna. Det är säkrare för andra att de får sitta fast.

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Så att bakljus tänds med drl. Vår gamla belysning som jag har för mig kallas 58 belysning.
Nu vet jag inte hur lagstiftningen ser ut men får man ändra en helbilsgodkänd bil från dess certifiering? Bilen är ju certifierad med enbart drl vid dagsljus med brytaren i ett visst läge, så frågan är om bilen är laglig om man förändrar detta?

Jag är lagvidrig själv, så jag ifrågasätter absolut inte ingreppet, jag uppmuntrar det då det skapar en säkrare körning, speciellt för bilisten ifråga . Personligen är jag inget fan av start/stopp-tekniken. Så jag har programerat om min Golf själv så att den alltid har start/stopp avaktiverat, istället för att trycka på knappen varje gång bilen startas. Och jag har även programerat om autoläget på ljuset så att det alltid lyser bak när drl lyser fram, samt att blinkersen bak lyser konstant när bakluckan är öppen.

Vid något tillfälle när bilen har varit på service så har dom plockat bort mina "ändringar":D.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Det räcker inte. Jag tycker att alla som ska ta körkort ska tvingas köra motorcykel (minst) en vintersäsong innan de ens får börja bilkörkortsutbildningen.
Eller motorcykel öht.!
Hade en diskussion om detta med en kamrat som var ett år äldre som tog bilkörkort när jag tog för lätt mc. Han hävdade bestämt att bil var så mycket svårare än mc då den var så mycket större och svårare att hantera. Jag å andra sidan hävdade att i en bil så sitter man varmt, det är tyst, man påverkas inte av fartvind eller regn, bilen är tung och möte med bussar och långtradare känns inte öht.

När jag hade tagit körkort för bil och även åkt en vinter i -10gr med hoj så vet jag att jag hade rätt:D

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.