97 495 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag skjuter från höften o påstår att det i skrivande stund finns minst 500.000 bilar som dagligen rullar på våra vägar som inte har ABS, varav många byter ägare relativt ofta.Alfredo skrev:
Så visst tusan går det att köpa bil utan ABS, dock inte nytillverkad. ABS blev det lagkrav på nångång slutet av 80-talet, alt tidigt 90-tal om inte minnet sviker...
Men det är skrämmande hur fort utveckling går och hur fort folk verkar förlora förmågan att hantera fordon.
Jag känner mig själv som ungefär "mitt i livet" nu när jag är straxt över 40, jag tog mitt första körkort för snart 25år sen, det är med mina mått ingen evighet sen.
ABS, anti-spin, anti-sladd, farthållare o liknande "tingel-tangel" var inte att tänka på i den då 10+år gamla VW-buss som vi använde för övningskörning... Växla själv var man också tvungen att göra, samt lyckas hantera 1 pedal mer än vad man hade fötter...
När det började regna så började inte vindrutetorkarna automatiskt gå, man var tvungen att själv aktivera dem med en spak bredvid ratten.... Helljuset bländade inte heller av automatiskt när man fick möte...
Nu när jag tänker på det så var det tusan till o med manuell choke den, vem hade klarat att hantera en sån idag?
Eftersom den inte var såld ny i Sverige så fanns inte heller halvljusautomatik, det var alltså upp till den som satte sig bakom ratten att själv aktivera lämpligt belysning.
Det jag vill få fram är ju att det är fullt möjligt för någon att ta körkort idag och imorgon köpa sig en bil från -84 på t.ex blocket, denna bil kommer då sakna samtliga dessa elektroniska stödhjul och all "automagisk" komfort som "alla" nu för tiden tar för given.... Är det rimligt att denna färska körkortsinnehavare får sin första upplevelse av en bil som saknar ABS, EBS, SPS, ADHD o allt va faan det heter när h*n tar en kurva i nysnön på väg till jobbet?
Eller finns det kanske en poäng i att ha fått ta in detta under kontrollerade former?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag syftade på om det gick för en körskola i deras "normala" bilar med de krav jag antar de har, vilket, gissar jag i alla fall, innebär nya bilar.K Kasken skrev:
Ja absolut. Har aldrig sagt eller tyckt något annat. Och i "specialbilar" i samband med halkbana borde det även vara enkelt att göra.K Kasken skrev:
Mycket av det du räknar upp klarar bilen bättre än de flesta förare. Automatik är bra. Det frigör kapacitet för föraren att ägna sig åt omvärldsbevakning.K Kasken skrev:
Det räcker inte. Jag tycker att alla som ska ta körkort ska tvingas köra motorcykel (minst) en vintersäsong innan de ens får börja bilkörkortsutbildningen.M Markarbetaren skrev:
Varför ska de köra en vintersäsong?P pmd skrev:
Något som skulle behövas är en provtur med 60 ton långtradare...då kanske folk lär sig att inte åka ut framför dom
Ja, det är nog få bilskolor som vill att eleverna kör i bilar som inte skulle klara en besiktning. En bil med icke-fungerande ABS blir inte godkänd vid en bilbesiktning.Alfredo skrev:
Ja kanske det. Låter dock som ett tveksamt system att börja manipulera bilar på detta sätt. Skulle inte förvåna mig om man då bryter mot någon "lag" om man framför ett fordon som är "godkänt" med ABS i trafiken och "manipulerat" fordonet så att ABS inte fungerar.
Det är då inget jag ens skulle tänka på om jag vore en seriös bilskolelärare.
