M Markarbetaren skrev:
Toyota Auris Hybrid (2017 year). Manual in Swedish - part 14 (zinref.ru)
Vad var det för intressant vi skulle få reda på????
 
M
trähandtag trähandtag skrev:
Vad var det för intressant vi skulle få reda på????
Det var ett svar till Fairlane om en eventuell problemlösning på Toyotas helljus.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast var går då gränsen. Går det ens att köpa en bil idag utan exempelvis ABS?
Jag skjuter från höften o påstår att det i skrivande stund finns minst 500.000 bilar som dagligen rullar på våra vägar som inte har ABS, varav många byter ägare relativt ofta.

Så visst tusan går det att köpa bil utan ABS, dock inte nytillverkad. ABS blev det lagkrav på nångång slutet av 80-talet, alt tidigt 90-tal om inte minnet sviker...

Men det är skrämmande hur fort utveckling går och hur fort folk verkar förlora förmågan att hantera fordon.
Jag känner mig själv som ungefär "mitt i livet" nu när jag är straxt över 40, jag tog mitt första körkort för snart 25år sen, det är med mina mått ingen evighet sen.
ABS, anti-spin, anti-sladd, farthållare o liknande "tingel-tangel" var inte att tänka på i den då 10+år gamla VW-buss som vi använde för övningskörning... Växla själv var man också tvungen att göra, samt lyckas hantera 1 pedal mer än vad man hade fötter...
När det började regna så började inte vindrutetorkarna automatiskt gå, man var tvungen att själv aktivera dem med en spak bredvid ratten.... Helljuset bländade inte heller av automatiskt när man fick möte...
Nu när jag tänker på det så var det tusan till o med manuell choke den, vem hade klarat att hantera en sån idag?
Eftersom den inte var såld ny i Sverige så fanns inte heller halvljusautomatik, det var alltså upp till den som satte sig bakom ratten att själv aktivera lämpligt belysning.

Det jag vill få fram är ju att det är fullt möjligt för någon att ta körkort idag och imorgon köpa sig en bil från -84 på t.ex blocket, denna bil kommer då sakna samtliga dessa elektroniska stödhjul och all "automagisk" komfort som "alla" nu för tiden tar för given.... Är det rimligt att denna färska körkortsinnehavare får sin första upplevelse av en bil som saknar ABS, EBS, SPS, ADHD o allt va faan det heter när h*n tar en kurva i nysnön på väg till jobbet?
Eller finns det kanske en poäng i att ha fått ta in detta under kontrollerade former?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
J
Utan att läst allt i hela tråden. Det går ofta att programmera om hur lyset ska fungera, antingen förr i tiden genom en bygling nånstans vid lampknappen, eller nuförtiden genom verkstadens dator.
 
M
J JohanLun skrev:
Utan att läst allt i hela tråden. Det går ofta att programmera om hur lyset ska fungera, antingen förr i tiden genom en bygling nånstans vid lampknappen, eller nuförtiden genom verkstadens dator.
Vilken funktion menar du att man ska ändra?
 
K Kasken skrev:
Så visst tusan går det att köpa bil utan ABS
Jag syftade på om det gick för en körskola i deras "normala" bilar med de krav jag antar de har, vilket, gissar jag i alla fall, innebär nya bilar.

K Kasken skrev:
Eller finns det kanske en poäng i att ha fått ta in detta under kontrollerade former?
Ja absolut. Har aldrig sagt eller tyckt något annat. Och i "specialbilar" i samband med halkbana borde det även vara enkelt att göra.
 
J
M Markarbetaren skrev:
Vilken funktion menar du att man ska ändra?
Så att bakljus tänds med drl. Vår gamla belysning som jag har för mig kallas 58 belysning.
 
P
K Kasken skrev:
I samma stil med allt annat elektroniskt tingel-tangel som gör att föraren inte behöver kunna pumpbromsa, häva en sladd, kolla döda vinkeln, inte köra på saker som står ivägen, växla, läsa en karta, eller fickparkera....
Mycket av det du räknar upp klarar bilen bättre än de flesta förare. Automatik är bra. Det frigör kapacitet för föraren att ägna sig åt omvärldsbevakning.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Mycket av det du räknar upp klarar bilen bättre än de flesta förare. Automatik är bra. Det frigör kapacitet för föraren att ägna sig åt omvärldsbevakning.
Tyvärr används den kapaciteten ofta till att omvärldsbevaka via mobilen.:devilish:
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Egentligen skulle det vara obligatoriskt för alla aspiranter att gå en tredagars kurs och lära sig köra bil utan några som helst elektroniska hjälpmedel.
Det räcker inte. Jag tycker att alla som ska ta körkort ska tvingas köra motorcykel (minst) en vintersäsong innan de ens får börja bilkörkortsutbildningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det räcker inte. Jag tycker att alla som ska ta körkort ska tvingas köra motorcykel (minst) en vintersäsong innan de ens får börja bilkörkortsutbildningen.
Varför ska de köra en vintersäsong?

Något som skulle behövas är en provtur med 60 ton långtradare...då kanske folk lär sig att inte åka ut framför dom
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske det. Låter dock som ett tveksamt system att börja manipulera bilar på detta sätt. Skulle inte förvåna mig om man då bryter mot någon "lag" om man framför ett fordon som är "godkänt" med ABS i trafiken och "manipulerat" fordonet så att ABS inte fungerar.
Det är då inget jag ens skulle tänka på om jag vore en seriös bilskolelärare.
Ja, det är nog få bilskolor som vill att eleverna kör i bilar som inte skulle klara en besiktning. En bil med icke-fungerande ABS blir inte godkänd vid en bilbesiktning.
 
P pmd skrev:
Ja, det är nog få bilskolor som vill att eleverna kör i bilar som inte skulle klara en besiktning. En bil med icke-fungerande ABS blir inte godkänd vid en bilbesiktning.
Men besiktas bilarna som används på halkbana?
 
P
K Kasken skrev:
ABS blev det lagkrav på nångång slutet av 80-talet, alt tidigt 90-tal om inte minnet sviker...
Det är en jättebra lag i så fall. ABS har förmodligen gjort att många svåra olyckor har undvikits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.