97 522 läst ·
1 319 svar
98k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Precis, det har gått åt skogen med mänskligheten när man förpassas till att helt förlita sig på elektroniken utan att ha bakomliggande kunskap. ALLA säkerhetssystem ska anses som hjälpmedel och ska under inga omständigheter ersätta förarens kunskap.K Kasken skrev:Jag blir stämplad "bakåtsträvare" ganska ofta rent generellt och i synnerhet när det gäller fordon och trafik.
För mig är det en självklarhet att det skall vara tänd belysning både framåt och bakåt vid färd. utgångspunkten och normalläget att falla tillbaka på är halvljus framåt.
Vid färd under ljusa förhållanden med god sikt bör föraren erbjudas ett aktivt val av alternativ belysning framåt istället för halvljusen t.ex varselljus, dimljus, spänningsreducerat halvljus i syfte att förlänga livet på halvljuslamporna samt spara energi.
Personligen använder jag alltid parkeringsljus+dimljus fram vid körning under ljusa förhållanden med god sikt. Detta då genom ett aktivt val genom att vrida på ljusvredet och en knapptryckning varje gång jag startar eller stannar bilen.
Rent generellt så kopplar jag mycket av det som jag i dagens samhälle anser vara fel till en fullständig avsaknad av personligt ansvar. Det har gjorts så stora ansträngningar mot att allt bara ska fungera "automagiskt" att ingen behöver kunna något längre...... så väldigt många står där som gapande fån när tekniken fallerar.
För att relatera mer till trådens topic så har ju "alla" fått höra av den hala bilförsäljaren med silkestungan att detta med belysning på bilen det sköter sig självt, vilket även bekräftas av instruktionsboken..... Det finns ju ett "auto" läge.... Då sköter ju bilen allt detta själv, jag behöver inte göra nått, jag behöver inte kunna nått... Allt sker "automagiskt", bilen känner själv om det är mörkt eller ljust, om det regnar eller snöar, eller om det är dimma... I samma stil med allt annat elektroniskt tingel-tangel som gör att föraren inte behöver kunna pumpbromsa, häva en sladd, kolla döda vinkeln, inte köra på saker som står ivägen, växla, läsa en karta, eller fickparkera....
Jag har ganska mycket grejor i mina bilar men jag lärde mig i unga år att häva bakhjulssladd med Volvo 140 med sommardäck osv. Idag har jag dödavinkelvarnare, lane assist, backkamera, park assist, adaptiv farthållare med kö assist och allt vad det heter, men likt förbaskat kollar jag döda vinkeln när jag byter fil, backspeglarna när jag backar osv. Farligt nog ser jag varje dag människor som totalt överlåtit sitt sunda förnuft till tekniken , många gånger för att man fått en uppdatering på senaste instagraminlägget i telefonen osv.
Tekniken är helt makalös som komplement, men ska aldrig tillåtas ersätta en förares kompetens. Ta som t.ex. halt väglag, en människa som aldrig kört en bil utan antispin, abs och esp, har i princip noll vetskap om hur bilen agerar vid halt väglag. Systemen filtrerar bort i princip allt, det enda man märker är att nån lampa blinkar i instrumentet och att bilen svarar på gas och broms som om någon hällt sirap i bilens can-bus.
Egentligen skulle det vara obligatoriskt för alla aspiranter att gå en tredagars kurs och lära sig köra bil utan några som helst elektroniska hjälpmedel.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Låter ju otroligt att transportstyrelsen skulle hitta på regler och sedan inte tillämpa dom.Isakare skrev:
Anledningen kan vara att det inte står på körkortet utan enbart i körkortsregistret
Hur vet jag om en övergångsregel gäller mig?
Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
Väl talat.M Markarbetaren skrev:
Jag är villig att driva det där resonemanget en bit ytterligare och hävda att hela förarutbildningen bör utföras i fordon helt utan elektroniska stödhjul.
Precis som du skriver så skall samtliga dessa "säkerhetssystem" ses som komplement och bekvämlighet. Grunden skall i alla lägen bäras upp av förarens kunskaper och kompetens.
Men samhället i stort är ju som bekant på väg åt helt andra hållet, i synnerhet när det gäller handhavandet av tekniska ting.
Ja kanske det. Låter dock som ett tveksamt system att börja manipulera bilar på detta sätt. Skulle inte förvåna mig om man då bryter mot någon "lag" om man framför ett fordon som är "godkänt" med ABS i trafiken och "manipulerat" fordonet så att ABS inte fungerar. Det är då inget jag ens skulle tänka på om jag vore en seriös bilskolelärare.M Markarbetaren skrev:
Visst, på en "provbana" som halkbanan ungefär vore det kanske nyttigt. Tror då mer på att trafikskolebilarna skulle "specialutrustas" med bortkopplingsbar ABS ungefär som de utrustas med dubbelkommando. Klippa sladdar känns lite väl MacGyver tycker nog jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Svärmor har en Toyota med sådan där belysning som är släckt bak om i dagsljus (eller alltid om den står i läge noll).
En märklig sak hon upptäckt är att om vredet står på auto så går det att använda helljus på landsvägen, men när hon svänger in på grusvägen närmre hemmet så fungerar det inte att slå på helljus längre. Någon förklarade att helljus inte fungerar i det läget när hon kör för långsamt (man håller cirka 30 km/h på grusvägen). Är det något som ni känner igen?
Själv slår jag på helljus med extraljus även på grusvägen. Jag vill se rådjuret, vildsvinet eller vad det nu är så tidigt som möjligt.
En märklig sak hon upptäckt är att om vredet står på auto så går det att använda helljus på landsvägen, men när hon svänger in på grusvägen närmre hemmet så fungerar det inte att slå på helljus längre. Någon förklarade att helljus inte fungerar i det läget när hon kör för långsamt (man håller cirka 30 km/h på grusvägen). Är det något som ni känner igen?
Själv slår jag på helljus med extraljus även på grusvägen. Jag vill se rådjuret, vildsvinet eller vad det nu är så tidigt som möjligt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det var i utbildningssyfte jag avsåg, därför jag skrev "Går alldeles utmärkt att plocka ur säkringen eller klippa av en sladd om utbildningen kräver detta."Alfredo skrev:
Ja kanske det. Låter dock som ett tveksamt system att börja manipulera bilar på detta sätt. Skulle inte förvåna mig om man då bryter mot någon "lag" om man framför ett fordon som är "godkänt" med ABS i trafiken och "manipulerat" fordonet så att ABS inte fungerar. Det är då inget jag ens skulle tänka på om jag vore en seriös bilskolelärare.
Visst, på en "provbana" som halkbanan ungefär vore det kanske nyttigt. Tror då mer på att trafikskolebilarna skulle "specialutrustas" med bortkopplingsbar ABS ungefär som de utrustas med dubbelkommando. Klippa sladdar känns lite väl MacGyver tycker nog jag.
Jag menar ju självklart bilarna som idag ingår i typ riskutbildningen.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag måste ha ljusläget aktiverat (on) för att "låsa" helljuset, dvs. att det förblir tänt när jag drar spaken bakåt. I Autoläget så fungerar dock helljusautomatiken (och det går att hålla spaken bakåt för att hålla helljuset tänt), dvs. den slår automatiskt på helljuset om det inte finns annan belysning som sensorn tolkar som gatuljus eller andra fordon. Men jag vill minnas att helljusautomatiken inte fungerar under en viss hastighet. Eller det kanske inte var detta hon avser?Fairlane skrev:
Svärmor har en Toyota med sådan där belysning som är släckt bak om i dagsljus (eller alltid om den står i läge noll).
En märklig sak hon upptäckt är att om vredet står på auto så går det att använda helljus på landsvägen, men när hon svänger in på grusvägen närmre hemmet så fungerar det inte att slå på helljus längre. Någon förklarade att helljus inte fungerar i det läget när hon kör för långsamt (man håller cirka 30 km/h på grusvägen). Är det något som ni känner igen?
Själv slår jag på helljus med extraljus även på grusvägen. Jag vill se rådjuret, vildsvinet eller vad det nu är så tidigt som möjligt.
Edit:
Under 20km/h så fungerar inte AHB (Active High Beam) på min Volvo.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag tror inte hon har helljusautomatik utan som jag förstår det så fungerar hennes helljus precis likadant oavsett om vredet står på auto eller 1, så länge man kör fortare än säg 40 km/h. Kör man långsammare så fungerar helljuset som förväntat i läge 1, men inläge auto nsånblir det bara helljusblink.