97 474 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Bra dimljus, rätt injusterade är värdefullt i kraftig dimma eller snöfall, dock finns i många bilar värdelösa dimljus fabriksmonteradeNyfniken skrev:
Dimljus är ju helt värdelöst. Jag har aldrig under mina 25 år bakom ratten i WV/SAAB/Volvo/Toyota tyckt att dimljusen varit bättre än halvljus, oavsett väder. Och då har jag örnkoll på bilens belysning och har testat frekvent, för jag har verkligen velat hitta det där vädret där de gör nytta.
PS. Jag vill också skänka ett tack till den besiktningsman som för 15 år sedan ryckte ut sladden till mitt högra dimljus som inte gick att justera på min 9-3 Aero med orden: "Man måste inte ha dimljus, bilen är godkänd utan anmärkning!"![]()
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Under en period när det var nya regler på gång kunde man få CE om man hade nån som intygade att man kört lastbil med släp. Till slut räckte det med att man själv intygade, har jag för mig.skoge skrev:
Själv fick jag C på köpet när jag tog D. Tyvärr brydde jag mig aldrig om att uppgradera det till CE när jag hade chansen, under den där övergångsperioden, så det fick jag ta själv senare när jag behövde det.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Har man en bil med DRL ,DRL är en förkortning av Daytime Running Light och betyder snabbt sammanfattat ett varselljus för användning på dagtid. ..., kan man be märkesverkstan programera om så att bilens bakljus tänds i DRL läget
Märkligt nog verkar det där vara lite lotteri. Jag hade kortet indraget 1985 och 2016, men det står fortfarande att jag tog kortet 1981. Efter händelsen 2016 var jag lite orolig och kollade upp saken, men 1981 som står på kortet stämmer.M Markarbetaren skrev:OT
Apropå körkortsklasser. Undra hur många som tog körkort före 96 men som sedan blivit av med det, fått tillbaka det, och som rattar husbilar olovligt idag
Skulle nog inte bli förvånad om den andelen är ganska stor.
Många vet inte att dom så kallade ”grand father rights” upphör att gälla om man blivit av med körkortet och sedan får tillbaka det. T.ex. så får man köra personbil klass 2 (vilket i princip 100% av alla husbilar klassas som) om man tog körkortet före 96. Men blir man av med körkortet så räknas det som att man tagit körkortet på nytt när man får det åter, efter tex. en fortkörning, och då gäller dom reglerna som är för dagen. Bla. försvinner rätten att köra PB klass 2.
[länk]
Åtminstone vad gäller medecinska orsaker så beror det på hur länge det är draget tror jag.Isakare skrev:
En läkare sa till mig att gränsen gick vid ett år.
De drog mitt på 1 år minus några dagar vid misstanke om epilepsi
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Nej, halvljus bländar mer eftersom de dels är asymmetrisk och att ner vinkel skall vara minst1%
Dimljus skall ha en skarp ljus/mörkergräns och nervinklas 2%
Blir Du bländad av dimljus är det antingen felaktigt ljus eller så blir Du mer bländad av halvljus
Dimljus skall ha en skarp ljus/mörkergräns och nervinklas 2%
Blir Du bländad av dimljus är det antingen felaktigt ljus eller så blir Du mer bländad av halvljus
Håller med om att det är fel att ynglingar utan riktig körkortsutbildning ska få sitta i fullstora bilar och köra omkring på starkt trafikerade vägar.K Kirre2 skrev:Men att hävda att om dimljus inte hade bländat hade lagen inte funnits tycker jag är att ha onödigt stor tilltro till lagstiftarna. Det finns massor av konstiga och ologiska lagar, se bara på de nya reglerna för a-traktorer. 16-åringar kör upp på moped och får sen sätta sig i fullstor bil eller till och med lastbil och köra runt i trafiken. A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
Däremot förbudet mot dimljus+halvljus anser jag är helt riktigt och fullt befogat. Det stör mörkerseendet när man möter dessa efter en mörk väg. Dessutom tillför det inget för den som har dem för de lyser för kort på körbanan. de bara ger en ökat störande ljusbild som kan orsaka fara.
Jag blir stämplad "bakåtsträvare" ganska ofta rent generellt och i synnerhet när det gäller fordon och trafik.
För mig är det en självklarhet att det skall vara tänd belysning både framåt och bakåt vid färd. utgångspunkten och normalläget att falla tillbaka på är halvljus framåt.
Vid färd under ljusa förhållanden med god sikt bör föraren erbjudas ett aktivt val av alternativ belysning framåt istället för halvljusen t.ex varselljus, dimljus, spänningsreducerat halvljus i syfte att förlänga livet på halvljuslamporna samt spara energi.
Personligen använder jag alltid parkeringsljus+dimljus fram vid körning under ljusa förhållanden med god sikt. Detta då genom ett aktivt val genom att vrida på ljusvredet och en knapptryckning varje gång jag startar eller stannar bilen.
Rent generellt så kopplar jag mycket av det som jag i dagens samhälle anser vara fel till en fullständig avsaknad av personligt ansvar. Det har gjorts så stora ansträngningar mot att allt bara ska fungera "automagiskt" att ingen behöver kunna något längre...... så väldigt många står där som gapande fån när tekniken fallerar.
För att relatera mer till trådens topic så har ju "alla" fått höra av den hala bilförsäljaren med silkestungan att detta med belysning på bilen det sköter sig självt, vilket även bekräftas av instruktionsboken..... Det finns ju ett "auto" läge.... Då sköter ju bilen allt detta själv, jag behöver inte göra nått, jag behöver inte kunna nått... Allt sker "automagiskt", bilen känner själv om det är mörkt eller ljust, om det regnar eller snöar, eller om det är dimma... I samma stil med allt annat elektroniskt tingel-tangel som gör att föraren inte behöver kunna pumpbromsa, häva en sladd, kolla döda vinkeln, inte köra på saker som står ivägen, växla, läsa en karta, eller fickparkera....
För mig är det en självklarhet att det skall vara tänd belysning både framåt och bakåt vid färd. utgångspunkten och normalläget att falla tillbaka på är halvljus framåt.
Vid färd under ljusa förhållanden med god sikt bör föraren erbjudas ett aktivt val av alternativ belysning framåt istället för halvljusen t.ex varselljus, dimljus, spänningsreducerat halvljus i syfte att förlänga livet på halvljuslamporna samt spara energi.
Personligen använder jag alltid parkeringsljus+dimljus fram vid körning under ljusa förhållanden med god sikt. Detta då genom ett aktivt val genom att vrida på ljusvredet och en knapptryckning varje gång jag startar eller stannar bilen.
Rent generellt så kopplar jag mycket av det som jag i dagens samhälle anser vara fel till en fullständig avsaknad av personligt ansvar. Det har gjorts så stora ansträngningar mot att allt bara ska fungera "automagiskt" att ingen behöver kunna något längre...... så väldigt många står där som gapande fån när tekniken fallerar.
För att relatera mer till trådens topic så har ju "alla" fått höra av den hala bilförsäljaren med silkestungan att detta med belysning på bilen det sköter sig självt, vilket även bekräftas av instruktionsboken..... Det finns ju ett "auto" läge.... Då sköter ju bilen allt detta själv, jag behöver inte göra nått, jag behöver inte kunna nått... Allt sker "automagiskt", bilen känner själv om det är mörkt eller ljust, om det regnar eller snöar, eller om det är dimma... I samma stil med allt annat elektroniskt tingel-tangel som gör att föraren inte behöver kunna pumpbromsa, häva en sladd, kolla döda vinkeln, inte köra på saker som står ivägen, växla, läsa en karta, eller fickparkera....
Jättebra summering!K Kasken skrev:Jag blir stämplad "bakåtsträvare" ganska ofta rent generellt och i synnerhet när det gäller fordon och trafik.
För mig är det en självklarhet att det skall vara tänd belysning både framåt och bakåt vid färd. utgångspunkten och normalläget att falla tillbaka på är halvljus framåt.
Vid färd under ljusa förhållanden med god sikt bör föraren erbjudas ett aktivt val av alternativ belysning framåt istället för halvljusen t.ex varselljus, dimljus, spänningsreducerat halvljus i syfte att förlänga livet på halvljuslamporna samt spara energi.
Personligen använder jag alltid parkeringsljus+dimljus fram vid körning under ljusa förhållanden med god sikt. Detta då genom ett aktivt val genom att vrida på ljusvredet och en knapptryckning varje gång jag startar eller stannar bilen.
Rent generellt så kopplar jag mycket av det som jag i dagens samhälle anser vara fel till en fullständig avsaknad av personligt ansvar. Det har gjorts så stora ansträngningar mot att allt bara ska fungera "automagiskt" att ingen behöver kunna något längre...... så väldigt många står där som gapande fån när tekniken fallerar.
För att relatera mer till trådens topic så har ju "alla" fått höra av den hala bilförsäljaren med silkestungan att detta med belysning på bilen det sköter sig självt, vilket även bekräftas av instruktionsboken..... Det finns ju ett "auto" läge.... Då sköter ju bilen allt detta själv, jag behöver inte göra nått, jag behöver inte kunna nått... Allt sker "automagiskt", bilen känner själv om det är mörkt eller ljust, om det regnar eller snöar, eller om det är dimma... I samma stil med allt annat elektroniskt tingel-tangel som gör att föraren inte behöver kunna pumpbromsa, häva en sladd, kolla döda vinkeln, inte köra på saker som står ivägen, växla, läsa en karta, eller fickparkera....