97 469 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
F frasen_36 skrev:
Verkligen en tolkningsfråga. Du kanske borde läsa vad du skrivit själv och ta dig en funderare.F frasen_36 skrev:
Tyvärr har inte alltid förarna av A-traktorer rätt omdöme i trafiken. Exempelvis företrädes- eller stoppskyltar gäller inte för många.Fairlane skrev:
Grannens A-traktor körs längs vägarna i 85km/tim
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Stämmer, fast allt över A25E får inte framföras på allmän väg dock. Gamla 5350 som sedan blev A25 fick fortfarande köras på allmän väg, med reducerat lass. Tror den lastade 7 ton lagligt på vägen. Idag gäller samma behörighetsregler för dumper, dock med skillnaden att den inte får framföras i yrkesmässig trafik utan C-behörighet. Dvs. så länge du är anställd och kör åt din egna arbetsgivare så funkar B-behörighet.skoge skrev:
Jo,de flesta kör väl dock yrkesmässig trafik med dumper?M Markarbetaren skrev:Stämmer, fast allt över A25E får inte framföras på allmän väg dock. Gamla 5350 som sedan blev A25 fick fortfarande köras på allmän väg, med reducerat lass. Tror den lastade 7 ton lagligt på vägen. Idag gäller samma behörighetsregler för dumper, dock med skillnaden att den inte får framföras i yrkesmässig trafik utan C-behörighet. Dvs. så länge du är anställd och kör åt din egna arbetsgivare så funkar B-behörighet.
https://www.entreprenadaktuellt.se/artikel/42632/andrad-korkortsbehorighet-for-dumper.html
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är ju dock smidigare att köra om en mopedbil än en jävla Epa…
En farlig grej är att vissa mopedbilar här har en LGF-skylt som inte är reflekterande, så svårt att se att det är ett långsamtgående fordon på håll!
Blev en lite situation tidigare i veckan då jag kom ikapp en mopedbil som i samma stund blev omkörd av en annan bil, som jag sedan insåg att även den var en mopedbil. Så det blev kanske lite tightare än normalt att plocka båda innan mötet, men långt ifrån obehagligt. Jag hade kunnat glida in bakom om det varit för tight
En farlig grej är att vissa mopedbilar här har en LGF-skylt som inte är reflekterande, så svårt att se att det är ett långsamtgående fordon på håll!
Blev en lite situation tidigare i veckan då jag kom ikapp en mopedbil som i samma stund blev omkörd av en annan bil, som jag sedan insåg att även den var en mopedbil. Så det blev kanske lite tightare än normalt att plocka båda innan mötet, men långt ifrån obehagligt. Jag hade kunnat glida in bakom om det varit för tight
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så länge du kör som anställd för din arbetsgivare så gäller B-behörighet då en dumper räknas som terrängvagn. Jag kan inte svara på hur ”vanligt” det är att man hyr ut en dumper med förare, men då räknas det såklart som yrkesmässigt, precis som jag skrev.skoge skrev:
Jag har tillbringat några 1000 timmar i allt från Volvo 860, 5350 till A25 med diverse bokstäver beroende på tillverkningsår. Däremellan lite olika Hydrema, Liebherr osv. Vi hade denna diskussionen på företaget beträffande dom nya reglerna när dom kom och eftersom vi aldrig hyr ut dumper med förare utan kör egna maskiner på egna projekt så var det business as usual.
De jag kört åt har haft krav på C-kort men de har ju kört mot kommun & andra företag så det är väl därförM Markarbetaren skrev:Så länge du kör som anställd för din arbetsgivare så gäller B-behörighet då en dumper räknas som terrängvagn. Jag kan inte svara på hur ”vanligt” det är att man hyr ut en dumper med förare, men då räknas det såklart som yrkesmässigt, precis som jag skrev.
Jag har tillbringat några 1000 timmar i allt från Volvo 860, 5350 till A25 med diverse bokstäver beroende på tillverkningsår. Däremellan lite olika Hydrema, Liebherr osv. Vi hade denna diskussionen på företaget beträffande dom nya reglerna när dom kom och eftersom vi aldrig hyr ut dumper med förare utan kör egna maskiner på egna projekt så var det business as usual.
Mina kurvljus aktiveras vid en kraftig sväng, t.ex. när jag kör in på en korsande väg.L Leif i Skåne skrev:
Vad har mötande bil för nytta av en upplyst vägkant i en korsning? Den mötande bilen kör på den andra sidan av vägen och får inte sin vägkant upplyst.
Mina kurvljus är nog egentligen kurvtagningsljus, skulle jag tro, men kallas nog av många felaktigt för kurvljus.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
OT
Apropå körkortsklasser. Undra hur många som tog körkort före 96 men som sedan blivit av med det, fått tillbaka det, och som rattar husbilar olovligt idag
Skulle nog inte bli förvånad om den andelen är ganska stor.
Många vet inte att dom så kallade ”grand father rights” upphör att gälla om man blivit av med körkortet och sedan får tillbaka det. T.ex. så får man köra personbil klass 2 (vilket i princip 100% av alla husbilar klassas som) om man tog körkortet före 96. Men blir man av med körkortet så räknas det som att man tagit körkortet på nytt när man får det åter, efter tex. en fortkörning, och då gäller dom reglerna som är för dagen. Bla. försvinner rätten att köra PB klass 2.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
Apropå körkortsklasser. Undra hur många som tog körkort före 96 men som sedan blivit av med det, fått tillbaka det, och som rattar husbilar olovligt idag
Skulle nog inte bli förvånad om den andelen är ganska stor.
Många vet inte att dom så kallade ”grand father rights” upphör att gälla om man blivit av med körkortet och sedan får tillbaka det. T.ex. så får man köra personbil klass 2 (vilket i princip 100% av alla husbilar klassas som) om man tog körkortet före 96. Men blir man av med körkortet så räknas det som att man tagit körkortet på nytt när man får det åter, efter tex. en fortkörning, och då gäller dom reglerna som är för dagen. Bla. försvinner rätten att köra PB klass 2.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
