F frasen_36 skrev:
Jag har inte anklagat dig för något!!
Läs #565 lite tydligare så kanske du ser att jag skrev FRÅGAN: om det att inte bry sig om lagar betydde anarki? Läs bättre innan du kommenterar.
F frasen_36 skrev:
Nu kanske det inte är så intressant vad en (1) person t.ex. du, tycker dig ha tilltro till en viss gällande lag eller inte. Finns lagen så finns den. Annars kan väl var och en ifrågasätta de lagar som inte passar just honom? Är det inte det som utmärker anarki?
Verkligen en tolkningsfråga. Du kanske borde läsa vad du skrivit själv och ta dig en funderare.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Verkligen en tolkningsfråga. Du kanske borde läsa vad du skrivit själv och ta dig en funderare.
Vadå tolkningsfråga??
Jag frågade bara om att var och en inte skulle bry sig om gällande lagar kan liknas anarki.
Som sagt en fråga, hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, A-traktorn är klart säkrare för den som sitter i den en mopedbilen. Mopedbilen väger kanske 450 kg mot A-traktorns 2 ton i vissa fall, så för övriga trafikanter så kanske det är bra att A-traktorn inte får framföras fortare.
Tyvärr har inte alltid förarna av A-traktorer rätt omdöme i trafiken. Exempelvis företrädes- eller stoppskyltar gäller inte för många.
Grannens A-traktor körs längs vägarna i 85km/tim
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
M
skoge skoge skrev:
Ett par år fick man köra dumper på taxilegitimation... från Volvo xc70 på c:a 2,5 ton till Volvo A40 på 66 ton
Stämmer, fast allt över A25E får inte framföras på allmän väg dock. Gamla 5350 som sedan blev A25 fick fortfarande köras på allmän väg, med reducerat lass. Tror den lastade 7 ton lagligt på vägen. Idag gäller samma behörighetsregler för dumper, dock med skillnaden att den inte får framföras i yrkesmässig trafik utan C-behörighet. Dvs. så länge du är anställd och kör åt din egna arbetsgivare så funkar B-behörighet.
 
M Markarbetaren skrev:
Stämmer, fast allt över A25E får inte framföras på allmän väg dock. Gamla 5350 som sedan blev A25 fick fortfarande köras på allmän väg, med reducerat lass. Tror den lastade 7 ton lagligt på vägen. Idag gäller samma behörighetsregler för dumper, dock med skillnaden att den inte får framföras i yrkesmässig trafik utan C-behörighet. Dvs. så länge du är anställd och kör åt din egna arbetsgivare så funkar B-behörighet.
Jo,de flesta kör väl dock yrkesmässig trafik med dumper?

https://www.entreprenadaktuellt.se/artikel/42632/andrad-korkortsbehorighet-for-dumper.html
 
richardtenggren
Det är ju dock smidigare att köra om en mopedbil än en jävla Epa…

En farlig grej är att vissa mopedbilar här har en LGF-skylt som inte är reflekterande, så svårt att se att det är ett långsamtgående fordon på håll!

Blev en lite situation tidigare i veckan då jag kom ikapp en mopedbil som i samma stund blev omkörd av en annan bil, som jag sedan insåg att även den var en mopedbil. Så det blev kanske lite tightare än normalt att plocka båda innan mötet, men långt ifrån obehagligt. Jag hade kunnat glida in bakom om det varit för tight :)
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
M
skoge skoge skrev:
Jo,de flesta kör väl dock yrkesmässig trafik med dumper?

[länk]
Så länge du kör som anställd för din arbetsgivare så gäller B-behörighet då en dumper räknas som terrängvagn. Jag kan inte svara på hur ”vanligt” det är att man hyr ut en dumper med förare, men då räknas det såklart som yrkesmässigt, precis som jag skrev.

Jag har tillbringat några 1000 timmar i allt från Volvo 860, 5350 till A25 med diverse bokstäver beroende på tillverkningsår. Däremellan lite olika Hydrema, Liebherr osv. Vi hade denna diskussionen på företaget beträffande dom nya reglerna när dom kom och eftersom vi aldrig hyr ut dumper med förare utan kör egna maskiner på egna projekt så var det business as usual.
 
M Markarbetaren skrev:
Så länge du kör som anställd för din arbetsgivare så gäller B-behörighet då en dumper räknas som terrängvagn. Jag kan inte svara på hur ”vanligt” det är att man hyr ut en dumper med förare, men då räknas det såklart som yrkesmässigt, precis som jag skrev.

Jag har tillbringat några 1000 timmar i allt från Volvo 860, 5350 till A25 med diverse bokstäver beroende på tillverkningsår. Däremellan lite olika Hydrema, Liebherr osv. Vi hade denna diskussionen på företaget beträffande dom nya reglerna när dom kom och eftersom vi aldrig hyr ut dumper med förare utan kör egna maskiner på egna projekt så var det business as usual.
De jag kört åt har haft krav på C-kort men de har ju kört mot kommun & andra företag så det är väl därför
 
P
F frasen_36 skrev:
Och?
Och!
 
P
L Leif i Skåne skrev:
Dom ljusen är inte för dig!
Dom lyser upp vägkanten för mötande bil, kallas 4U ( for you)
Även bakomliggande har nytta av en upplyst vägren.
Mina kurvljus aktiveras vid en kraftig sväng, t.ex. när jag kör in på en korsande väg.
Vad har mötande bil för nytta av en upplyst vägkant i en korsning? Den mötande bilen kör på den andra sidan av vägen och får inte sin vägkant upplyst.
Mina kurvljus är nog egentligen kurvtagningsljus, skulle jag tro, men kallas nog av många felaktigt för kurvljus.
 
Redigerat:
P
M Markarbetaren skrev:
Det blev nästan lika bra ljus bakåt som framåt, bländar naturligtvis och är således helt olagliga;).
Din tok! Du ska bara ha backljusen tända när du backar!
;)
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Det får du inte... det är D- kort på buss även före 1996.
Antar att du tänker på husbilarna men de är inte registrerade som buss
Den roligaste körkortsregeln måste vara att om man tog B-kort före 1976 så fick man A-kort på köpet utan att ens behöva ha sett en motorcykel.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Den roligaste körkortsregeln måste vara att om man tog B-kort före 1976 så fick man A-kort på köpet utan att ens behöva ha sett en motorcykel.
Folk var inte lika skitnödiga då. ;)
 
P pmd skrev:
Den roligaste körkortsregeln måste vara att om man tog B-kort före 1976 så fick man A-kort på köpet utan att ens behöva ha sett en motorcykel.
På slutet så fick man väl kryssa i att man ville ha det?
 
M
OT
Apropå körkortsklasser. Undra hur många som tog körkort före 96 men som sedan blivit av med det, fått tillbaka det, och som rattar husbilar olovligt idag:D
Skulle nog inte bli förvånad om den andelen är ganska stor.

Många vet inte att dom så kallade ”grand father rights” upphör att gälla om man blivit av med körkortet och sedan får tillbaka det. T.ex. så får man köra personbil klass 2 (vilket i princip 100% av alla husbilar klassas som) om man tog körkortet före 96. Men blir man av med körkortet så räknas det som att man tagit körkortet på nytt när man får det åter, efter tex. en fortkörning, och då gäller dom reglerna som är för dagen. Bla. försvinner rätten att köra PB klass 2.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.