97 439 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Ja det kanske är litet väl hårt...K Kirre2 skrev:
Stavfel: "stoppas" skulle det stått..
K Kirre2 skrev:
F frasen_36 skrev:
Avsett som kommentar till:#564F frasen_36 skrev:
Jag "vet inte så bra"
Jag "vet inte så bra" som du påstår så därför frågasätter jag inte heller andra yrkesgruppers resultat. Jag tror att de som jobbar med, och ser vilka olycksorsaker som förekommer vet mer om detta än jag. Därför försöker jag hålla mig till gällande lag.K Kirre2 skrev:
Du gör som du blir tillsagd utan att fundera det allra minsta?F frasen_36 skrev:
Jo,men det är hur den är registrerad som är avgörande...det finns stora minibussar som går in som buss om de har 9 säten,har du mindre går de som personbilK Kirre2 skrev:
Nej knappt lönt, dimljuskramarna är inte mottagliga för några signaler. De ÄLSKAR sina dimljus för det ser "häftigt ut"...Fairlane skrev:
Ja då tillhör du också de vettiga, men även du har säkert mött massor med bilar som kör konstant med halvljus i kombination med dimljus.
Jag mötte ett antal sådana under resan igår och var sugen på att svara med helljus/extraljus på de värsta, men folk förstår ju ändå inte varför.
Jag förstår inte riktigt ändå varför man kör med halvljus/dimljus när man inte har möte. Då slår jag på helljus.
Men det vettiga vore väl att det är vikten som avgör. Får du köra en 26-tonsbuss för att den bara har åtta platser kan du väl lika gärna köra en linjebuss med 75 passagerare. Skillnaden i handhavande är ju hårfin.skoge skrev:
Jo det är mycket som är konstigt...K Kirre2 skrev:
Fanns trailerdragare på 80-90 talet som var bussregistrerade... fördelen var att du fick köra i 90
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kan inte bekräfta att det är så men i vissa andra länder så är kombinationen dimstrålkastare och halvljus tillåten.K Kirre2 skrev:Men att hävda att om dimljus inte hade bländat hade lagen inte funnits tycker jag är att ha onödigt stor tilltro till lagstiftarna. Det finns massor av konstiga och ologiska lagar, se bara på de nya reglerna för a-traktorer. 16-åringar kör upp på moped och får sen sätta sig i fullstor bil eller till och med lastbil och köra runt i trafiken. A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
Ja körkortsklasserna är märkliga. Mina föräldrar får köra motorcyklar på +200hk, min mor har aldrig ens åkt med på en hoj.
Sonen får skjutsa på sin eu-moped, men när han tar A1 för mc, som innebär en helt annan utbildning och krav, då får han inte skjutsa.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Appropå bländning. I somras när jag var ute och åkte motorcykel så var det en yngling i en Volvo 945 med en sån där mega-led-ramp på taket som blinkade på mig, mitt på dagen. Han vinkade samtidigt, vet inte om han misstog mig för nån annan. Misstänker att rampen var någon olaglig (icke E-godkänd kina-variant) då en laglig troligvis hade betingat dubbla värdet mot vad bilen var värd.
Men efter denna helljusblink så såg jag ett vitt streck i säkert 10minuter, det var nog det värsta jag upplevt i bländningsväg. Det blev som när man kollar rakt in i solen och sedan ser man en prick varje gång man blundar en stund efteråt. Det var riktigt otrevligt!
Men efter denna helljusblink så såg jag ett vitt streck i säkert 10minuter, det var nog det värsta jag upplevt i bländningsväg. Det blev som när man kollar rakt in i solen och sedan ser man en prick varje gång man blundar en stund efteråt. Det var riktigt otrevligt!
Ett par år fick man köra dumper på taxilegitimation... från Volvo xc70 på c:a 2,5 ton till Volvo A40 på 66 tonM Markarbetaren skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, A-traktorn är klart säkrare för den som sitter i den en mopedbilen. Mopedbilen väger kanske 450 kg mot A-traktorns 2 ton i vissa fall, så för övriga trafikanter så kanske det är bra att A-traktorn inte får framföras fortare.K Kirre2 skrev:
Du anklagar mig för att vara anarkist för att jag funderar över hur man har tänkt. Du själv följer vad övermakten säger till dig att göra utan att reflektera. Jag får associationer jag inte ens vill ta upp här.F frasen_36 skrev:
Jag har inte anklagat dig för något!!K Kirre2 skrev:
Läs #565 lite tydligare så kanske du ser att jag skrev FRÅGAN: om det att inte bry sig om lagar betydde anarki? Läs bättre innan du kommenterar.