F
K Kirre2 skrev:
Toppas? Lite hårt kanske.
Ja det kanske är litet väl hårt...
Stavfel: "stoppas" skulle det stått..
K Kirre2 skrev:
Toppas? Lite hårt kanske.
F frasen_36 skrev:
De borde toppas och bötfällas för vårdslöshet i trafik allihop.
F frasen_36 skrev:
De borde toppas och bötfällas för vårdslöshet i trafik allihop.
Avsett som kommentar till:#564
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det får du inte... det är D- kort på buss även före 1996.
Antar att du tänker på husbilarna men de är inte registrerade som buss
Nej, det handlar om bussar som är ombyggda. Men det är ändå en buss. Betydligt större och tyngre än de max 3.5 ton tunga fordon som jag lärt mig är gränsen.
 
F
Jag "vet inte så bra"
K Kirre2 skrev:
Men allvarligt... Det måste väl finnas nån rim och reson i lagarna. Men eftersom du vet så bra kan du ju berätta hur lagstiftarna tänkt. För att bara jamsa med utan att tänka blir ju fel det också.
Jag "vet inte så bra" som du påstår så därför frågasätter jag inte heller andra yrkesgruppers resultat. Jag tror att de som jobbar med, och ser vilka olycksorsaker som förekommer vet mer om detta än jag. Därför försöker jag hålla mig till gällande lag.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag "vet inte så bra"

Jag "vet inte så bra" som du påstår så därför frågasätter jag inte heller andra yrkesgruppers resultat. Jag tror att de som jobbar med, och ser vilka olycksorsaker som förekommer vet mer om detta än jag. Därför försöker jag hålla mig till gällande lag.
Du gör som du blir tillsagd utan att fundera det allra minsta?
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nej, det handlar om bussar som är ombyggda. Men det är ändå en buss. Betydligt större och tyngre än de max 3.5 ton tunga fordon som jag lärt mig är gränsen.
Jo,men det är hur den är registrerad som är avgörande...det finns stora minibussar som går in som buss om de har 9 säten,har du mindre går de som personbil
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ja då tillhör du också de vettiga, men även du har säkert mött massor med bilar som kör konstant med halvljus i kombination med dimljus.

Jag mötte ett antal sådana under resan igår och var sugen på att svara med helljus/extraljus på de värsta, men folk förstår ju ändå inte varför.

Jag förstår inte riktigt ändå varför man kör med halvljus/dimljus när man inte har möte. Då slår jag på helljus.
Nej knappt lönt, dimljuskramarna är inte mottagliga för några signaler. De ÄLSKAR sina dimljus för det ser "häftigt ut"...
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jo,men det är hur den är registrerad som är avgörande...det finns stora minibussar som går in som buss om de har 9 säten,har du mindre går de som personbil
Men det vettiga vore väl att det är vikten som avgör. Får du köra en 26-tonsbuss för att den bara har åtta platser kan du väl lika gärna köra en linjebuss med 75 passagerare. Skillnaden i handhavande är ju hårfin.
 
K Kirre2 skrev:
Men det vettiga vore väl att det är vikten som avgör. Får du köra en 26-tonsbuss för att den bara har åtta platser kan du väl lika gärna köra en linjebuss med 75 passagerare. Skillnaden i handhavande är ju hårfin.
Jo det är mycket som är konstigt...
Fanns trailerdragare på 80-90 talet som var bussregistrerade... fördelen var att du fick köra i 90
 
M
K Kirre2 skrev:
Men att hävda att om dimljus inte hade bländat hade lagen inte funnits tycker jag är att ha onödigt stor tilltro till lagstiftarna. Det finns massor av konstiga och ologiska lagar, se bara på de nya reglerna för a-traktorer. 16-åringar kör upp på moped och får sen sätta sig i fullstor bil eller till och med lastbil och köra runt i trafiken. A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
Kan inte bekräfta att det är så men i vissa andra länder så är kombinationen dimstrålkastare och halvljus tillåten.

Ja körkortsklasserna är märkliga. Mina föräldrar får köra motorcyklar på +200hk, min mor har aldrig ens åkt med på en hoj.
Sonen får skjutsa på sin eu-moped, men när han tar A1 för mc, som innebär en helt annan utbildning och krav, då får han inte skjutsa.
 
M
Appropå bländning. I somras när jag var ute och åkte motorcykel så var det en yngling i en Volvo 945 med en sån där mega-led-ramp på taket som blinkade på mig, mitt på dagen. Han vinkade samtidigt, vet inte om han misstog mig för nån annan. Misstänker att rampen var någon olaglig (icke E-godkänd kina-variant) då en laglig troligvis hade betingat dubbla värdet mot vad bilen var värd.

Men efter denna helljusblink så såg jag ett vitt streck i säkert 10minuter, det var nog det värsta jag upplevt i bländningsväg. Det blev som när man kollar rakt in i solen och sedan ser man en prick varje gång man blundar en stund efteråt. Det var riktigt otrevligt!
 
F
Ja
K Kirre2 skrev:
Du gör som du blir tillsagd utan att fundera det allra minsta?
Jag ifrågasätter inte att de som stiftat vägtrafiklagar vet bakgrunden bättre än jag.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja körkortsklasserna är märkliga. Mina föräldrar får köra motorcyklar på +200hk, min mor har aldrig ens åkt med på en hoj.
Sonen får skjutsa på sin eu-moped, men när han tar A1 för mc, som innebär en helt annan utbildning och krav, då får han inte skjutsa.
Ett par år fick man köra dumper på taxilegitimation... från Volvo xc70 på c:a 2,5 ton till Volvo A40 på 66 ton
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Ja, A-traktorn är klart säkrare för den som sitter i den en mopedbilen. Mopedbilen väger kanske 450 kg mot A-traktorns 2 ton i vissa fall, så för övriga trafikanter så kanske det är bra att A-traktorn inte får framföras fortare.
 
F frasen_36 skrev:
Ja

Jag ifrågasätter inte att de som stiftat vägtrafiklagar vet bakgrunden bättre än jag.
Du anklagar mig för att vara anarkist för att jag funderar över hur man har tänkt. Du själv följer vad övermakten säger till dig att göra utan att reflektera. Jag får associationer jag inte ens vill ta upp här.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Du anklagar mig för att vara anarkist för att jag funderar över hur man har tänkt. Du själv följer vad övermakten säger till dig att göra utan att reflektera. Jag får associationer jag inte ens vill ta upp här.
Jag har inte anklagat dig för något!!
Läs #565 lite tydligare så kanske du ser att jag skrev FRÅGAN: om det att inte bry sig om lagar betydde anarki? Läs bättre innan du kommenterar.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.