Fairlane Fairlane skrev:
Har du de kopplade till helljuset då?
Jag har aldrig någonsin mött någon som kör med halvljus i kombination med dimljus som släckt dimljuset vid möte.
Nej, de är normalt kopplade, men det ska ju rätt mycket till för att de ska användas, och vara rejält mörkt så att de kan slås av redan när man ser ljuset från någon.
 
Fairlane
S Svante Svenson skrev:
Nej, de är normalt kopplade, men det ska ju rätt mycket till för att de ska användas, och vara rejält mörkt så att de kan slås av redan när man ser ljuset från någon.
Ja då är det ok om du är nöjd. Det är ju de som kör omkring med halvljus i kombination med dimljus konstant som är problemet
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Passerade en Volvo XC60 totalt nedsläckt bak, med DLR fram. Det ansågs han tydligen var en lämplig belysning långt efter solnedgång.
Går det ens att ställa in belysningen på en fungerande Volvo på detta sätt eller är det en förare med otur och en bil som gått sönder?

Går det så anser jag att det är ett direkt konstruktionsfel som inte borde få förekomma, men så är det kanske inte?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det var någon tidigare ni tråden som skrev att på hans Volvo kunde man välja mellan DRL i kombination med nedsläckt baktill eller auto där det var samma tills det blev mörkt då halvljus och bakljus tändes.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Går det ens att ställa in belysningen på en fungerande Volvo på detta sätt eller är det en förare med otur och en bil som gått sönder?

Går det så anser jag att det är ett direkt konstruktionsfel som inte borde få förekomma, men så är det kanske inte?
På Volvo så tänds bara varselljus fram när brytaren är i läge 0 (noll). I alla andra lägen är positionsljus och sidomarkeringsljus tända bak när tändningen är på.

Jag kan inte begripa varför man ställer strömvredet på 0(noll). Måste vara boomers-generationen som tror att dom ska spara på lamporna eller nått.
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ja då är det ok om du är nöjd. Det är ju de som kör omkring med halvljus i kombination med dimljus konstant som är problemet
Så kör jag också! Tänder bara dimstrålkastarna 2 ggr om året och endast när jag inte får möte.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja då tillhör du också de vettiga, men även du har säkert mött massor med bilar som kör konstant med halvljus i kombination med dimljus.

Jag mötte ett antal sådana under resan igår och var sugen på att svara med helljus/extraljus på de värsta, men folk förstår ju ändå inte varför.

Jag förstår inte riktigt ändå varför man kör med halvljus/dimljus när man inte har möte. Då slår jag på helljus.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Men att hävda att om dimljus inte hade bländat hade lagen inte funnits tycker jag är att ha onödigt stor tilltro till lagstiftarna. Det finns massor av konstiga och ologiska lagar, se bara på de nya reglerna för a-traktorer. 16-åringar kör upp på moped och får sen sätta sig i fullstor bil eller till och med lastbil och köra runt i trafiken. A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Blir så trött på dessa mörklagda bilarna. Idag har vi kört från skåne till trollhättan o det var snöfall/snöblandat med dålig sikt i skåne,. Massor med bilar som inte syns. Främst är det japanska, koreanska som utmärker sig. Min fördom är att de som köper typ en mindre corolla inte alls är intresserad av hur en bil fungerar. Ännu värre är väl de som utan ljus både bak o fram på natten o inte förstår något. Det är så man vill ruska om dem.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Men att hävda att om dimljus inte hade bländat hade lagen inte funnits tycker jag är att ha onödigt stor tilltro till lagstiftarna. Det finns massor av konstiga och ologiska lagar, se bara på de nya reglerna för a-traktorer. 16-åringar kör upp på moped och får sen sätta sig i fullstor bil eller till och med lastbil och köra runt i trafiken. A-traktorer får köra 30 medan vissa mopeder och mopedbilar kör 45, vilket är märkligt eftersom en bil borde vara betydligt säkrare än en moped.
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
Nu kanske det inte är så intressant vad en (1) person t.ex. du, tycker dig ha tilltro till en viss gällande lag eller inte. Finns lagen så finns den. Annars kan väl var och en ifrågasätta de lagar som inte passar just honom? Är det inte det som utmärker anarki?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
S Svante Svenson skrev:
Det är vl lite framåt också, och gör att man förhoppningsvis ser vildsvin innan de kommer upp på vägen.
Du hinner inte ens påbörja flytta foten från gaspedalen förrän det är för sent. Än mindre bromsa..
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
De borde toppas och bötfällas för vårdslöshet i trafik allihop.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nu kanske det inte är så intressant vad en (1) person t.ex. du, tycker dig ha tilltro till en viss gällande lag eller inte. Finns lagen så finns den. Annars kan väl var och en ifrågasätta de lagar som inte passar just honom? Är det inte det som utmärker anarki?
Men allvarligt... Det måste väl finnas nån rim och reson i lagarna. Men eftersom du vet så bra kan du ju berätta hur lagstiftarna tänkt. För att bara jamsa med utan att tänka blir ju fel det också.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
De borde toppas och bötfällas för vårdslöshet i trafik allihop.
Toppas? Lite hårt kanske.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Eller att du får om du tagit körkort före 1996 köra en fullstor buss på ditt b-kort. Finns säkert många andra liknande regler också.
Det får du inte... det är D- kort på buss även före 1996.
Antar att du tänker på husbilarna men de är inte registrerade som buss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.