97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag tror att detta är en stor del av problemet, det vill säga att autoläget på vissa bilar är alldeles för "strömsparande" och när man då som förare ofta inte märker hur svart baklyset faktiskt är så blir det som det blir...O OskarJ skrev:
Att man uppfann en ny belysning (dedicerade DRL-/varselljus och släckta baklampor) istället för halvljuskrav har med energiförbrukningen att göra. I underlaget till den nya förordningen står det:S Stefan1972 skrev:Jag tror inte EU införde detta för att spara nån energi utan mer för att det i andra länder har ansetts fånigt att ha belysning tänd dagtid. Är ju mest vi i norr som ansett det vara befogat med vårt mörker men forskning har ju visat att även en bil i dagsljus syns bättre om belysning är på så det går ju mer och mer dit igen som tur är.
De allra flesta vet hur deras DRL ljus fungerar. Av de jag råkar ut för är det mest äldre som inte begriper. Oftast man kör om nån som är kolsvart bak så är det nån stirrig gubbe i keps......De tror väl bara att så länge det lyser fram så lyser det bak..........
"From an environmental point of view, dedicated daytime running light is an effective solution to improve visibility and conspicuity of vehicles. As the technology is especially designed to be used during daytime it is much more effective and efficient than existing lighting devices. The energy consumption is approximately only 25 - 30 % of the energy consumption of the normal driving light. When using LED (Light Emitting Diode) technology for dedicated DRL, the energy consumption is reduced to only 10%."
Undrar hur någon kan komma på att släckta bakljus är "an effective solution to improve visibility and conspicuity of vehicles".useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Antagligen en skrivbordsprodukt av någon som har privatchaufför eller åker gratis taxi........Är ungefär samma resonemang som att säga att värmeräkningen sjunker i takt med att man tänder lampor. Teoretikern hittar såklart ett antal watt där men verkligheten blir ju nåt helt annat.
Jag kan inte tända helljus utan halvljus på min bil.S sonabr4000 skrev:Jag har undrat exakt samma sak under lång tid. Varför införa något så trafikfarligt som att släcka bakljusen och lita på att en dåligt fungerande automatik ska tända dem vid skymning eller dåligt väder??
Vid upprepade tillfällen har jag sett bilar färdats i mörker helt nedsläckta baktill.
Dessutom är det dåligt även i dagsljus att inte ha bakljus tända.
Idiotisk och farlig konstruktion eftersom många tydligen inte orkar kolla hur deras ljus fungerar.
Däremot finns det ett viss klientel som envisas med att köra med dimljusen på fram samtidigt med halvljuset.
Ett förbjudet sätt som bländar många mötande. Inget extraljus får vara tänt tillsammans med halvljuset.
Dessutom totalt onödigt eftersom det bara lyser upp vägbanan metrarna närmast bilen där det ändå är "för sent". Däremot så strålar det ljuset i alla riktningar och försämrar mörkerseende för mötande.
Dimljus fram ska ha en låg ljusbild, så de bör inte blända mycket.
Det finns även många som tänder dimljus bak vid minsta dis. Det stör ordentligt det med.
Man kom inte på att man skulle släcka bakljuset. Större delen av Europa saknade halvljuskrav i dagsljus och därmed var redan alla bakljus släckta. Hade man infört ett halvljuskrav, som i Sverige, skulle det medfört att bakljusen varit tända eftersom bakljusen måste vara tända när halvljuset är tänt. Istället införde man en ny typ av ljus som är nån sorts avart av varselljuset och bara behöver lysa framåt.Alfredo skrev:
Så resultatet för Sverige, och andra länder som hade halvljuskrav, var att bakljusen slocknade.
F frasen_36 skrev:
Så var det i alla fall för ett par år sedan. Men jag har inte koll på hur reglerna ser ut idag med ex. DRL och liknande.Alfredo skrev:
Reglerna är dom samma idag. I Trafikförordningens 3 kap 71 § står det:
"I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt."
Lite irriterande att på t ex min bil som har halvljusautomatik måste jag ställa om till varselljus och slå på dimljus samtidigt om jag ska vara laglig. Är det mörkt måste jag slå på halvljuset igen för att kunna slå på helljus. Åsså samma procedur varje gång man ska slå av det...
Därför behåller jag halvljuset på de få gånger jag behöver dimljus.
Man tycker att en typgodkänd bil borde vara konstruerad så att halvljuset stängs av när dimljuset slås på.
"I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt."
Lite irriterande att på t ex min bil som har halvljusautomatik måste jag ställa om till varselljus och slå på dimljus samtidigt om jag ska vara laglig. Är det mörkt måste jag slå på halvljuset igen för att kunna slå på helljus. Åsså samma procedur varje gång man ska slå av det...
Därför behåller jag halvljuset på de få gånger jag behöver dimljus.
Man tycker att en typgodkänd bil borde vara konstruerad så att halvljuset stängs av när dimljuset slås på.
Vi har inte har halvljuskrav. Vi har haft krav på varselljus, men efter som det var ett tämligen unikt krav använde alla biltillverkare halvljuset. Volvo 240 tex hade varseljus.useless skrev:
Man kom inte på att man skulle släcka bakljuset. Större delen av Europa saknade halvljuskrav i dagsljus och därmed var redan alla bakljus släckta. Hade man infört ett halvljuskrav, som i Sverige, skulle det medfört att bakljusen varit tända eftersom bakljusen måste vara tända när halvljuset är tänt. Istället införde man en ny typ av ljus som är nån sorts avart av varselljuset och bara behöver lysa framåt.
Så resultatet för Sverige, och andra länder som hade halvljuskrav, var att bakljusen slocknade.
Dimljus är ju helt värdelöst. Jag har aldrig under mina 25 år bakom ratten i WV/SAAB/Volvo/Toyota tyckt att dimljusen varit bättre än halvljus, oavsett väder. Och då har jag örnkoll på bilens belysning och har testat frekvent, för jag har verkligen velat hitta det där vädret där de gör nytta.
PS. Jag vill också skänka ett tack till den besiktningsman som för 15 år sedan ryckte ut sladden till mitt högra dimljus som inte gick att justera på min 9-3 Aero med orden: "Man måste inte ha dimljus, bilen är godkänd utan anmärkning!"
PS. Jag vill också skänka ett tack till den besiktningsman som för 15 år sedan ryckte ut sladden till mitt högra dimljus som inte gick att justera på min 9-3 Aero med orden: "Man måste inte ha dimljus, bilen är godkänd utan anmärkning!"
Ofelbart att personalen fipplar med detta vid besiktning och service, händer mig varje gångM MrDizzy skrev:
Men jag misstänker att du liksom jag kör med den i "0"-läget, vilket ologiskt nog betyder alltid-på-när-tändningen-är-på till skillnad mot alltid-på-läget där man måste komma ihåg att stänga av ljuset när man parkerar?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag undrar om det verkligen fanns ett krav på tända bakjus dagtid någon gång i Sverige. Mycket tidigare (70-talet) körde bilar omkring med de gula eftermonterade varselljus men utan bakljus.D Daniel 109 skrev:Det har varit så i stora delar av Europa längre än EU existerat. Det är Sverige som har varit avvikande med krav på varselljus och bakljus även dagtid. När EU äntligen införde varselljuskrav anslöt sig sverige till de gemensamma reglerna för att inte vara udda. Då försvann kravet på ljus bak. Det kom in i hela EU några pr senare. Sannolikt på grund av att det då blev tydligt vilken skillnad det blev.
Har det någonsin funnits krav i sverige att halvljus ska vara tänt eller räckte det inte med varselljus?
