97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Dålig konstruktion.K Kirre2 skrev:
När du backar och svänger i skogen är det kanske inte så många mötande bilar?M Markarbetaren skrev:Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..
Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nä men står jag i en korsning och väntar så tänds ju dimstrålkastaren åt det hållet jag ska så då lyser det ju. Och den fortsätter ju att lysa några sekunder efter jag har kört ut också, och fått möte. Men då är det å andra sidan bara 3 belysningspunkter, det var ju 4st som framkallade bländning hos bilisterna här i trådenF frasen_36 skrev:
Jag hittar ut själv...
du menar inte svart skogsväg du menar vägar med belysningK Kirre2 skrev:
Bra.M Markarbetaren skrev:Nä men står jag i en korsning och väntar så tänds ju dimstrålkastaren åt det hållet jag ska så då lyser det ju. Och den fortsätter ju att lysa några sekunder efter jag har kört ut också, och fått möte. Men då är det å andra sidan bara 3 belysningspunkter, det var ju 4st som framkallade bländning hos bilisterna här i tråden
Jag hittar ut själv...![]()
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tråden fokuserar nu två saker jag tycker ser korkat ut…
1. Bilar med släckt belysning. Ser i mina ögon ut som en ”död” bil, icke i trafik. Alternativt att man har en extremt ignorant förare som skiter i att se till att synas i trafiken, Men det är väl av gammal vana här uppe i mörka nord.
2. Dessa ”kurvljus” som dök upp för ca 10-15 år sedan som en extrem lågbudgetlösning på kurvföljande aktiva halvljus, på enklare småbilar. Att tända en lampa i taget i rondeller etc ser bara… dumt ut och med tveksamt värde vilket jag har bekräftat på en del hyrda/lånade bilar. Denna sjuka har tyvärr spridit sig men jag har lyckligt nog inte drabbats av någon bil som lider av denna - i mina ögon - extremt fjantiga och missprydande defekt. Skulle jag ägt en bil med detta skräp hade jag försökt programmera bort det.
1. Bilar med släckt belysning. Ser i mina ögon ut som en ”död” bil, icke i trafik. Alternativt att man har en extremt ignorant förare som skiter i att se till att synas i trafiken, Men det är väl av gammal vana här uppe i mörka nord.
2. Dessa ”kurvljus” som dök upp för ca 10-15 år sedan som en extrem lågbudgetlösning på kurvföljande aktiva halvljus, på enklare småbilar. Att tända en lampa i taget i rondeller etc ser bara… dumt ut och med tveksamt värde vilket jag har bekräftat på en del hyrda/lånade bilar. Denna sjuka har tyvärr spridit sig men jag har lyckligt nog inte drabbats av någon bil som lider av denna - i mina ögon - extremt fjantiga och missprydande defekt. Skulle jag ägt en bil med detta skräp hade jag försökt programmera bort det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Haha, min Passat årsmodell 17, med fancy led-strålkastarna har både lampor som tänds extra och att själva halvljuset följer med.
Vill påstå att de extra lamporna mer är till för att lysa upp ett par meter närmast bilen, så ser man om man håller på att köra på nått i trånga utrymmen.
Vill påstå att de extra lamporna mer är till för att lysa upp ett par meter närmast bilen, så ser man om man håller på att köra på nått i trånga utrymmen.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jo jag vet. Stört mig på det när jag kört den annars så härliga Touareg, obegripligt att man satt denna funktion på en riktigt mysig kärra och tydligen nästan omöjligt att programmera bort.13th Marine skrev:
Det är precis detta som ser så dumt ut, att lysa upp litet någon meter framför bilen i tid och otid tex i rondeller. Ser helt skadat ut som betraktare - i mina ögon. Helt ok och kanske användbart vid extremt låga hastigheter vid parkering som extra visuell hjälp till vad parkeringssensorerna ger.
Litet jäkla känsla för estetik får man ha om man ska ge sig på att designa dylika system särskilt i premiumklassen.
Om det är en omkopplare, går det inte att ha den i läget med tända bakljus alltid? (Eller det kanske är nåt annat sorts reglage..) bara undrarK Kirre2 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja det är säkert samma lampor, men med två helt olika funktioner. Det är när de lyser i kombination med halvljuset många uppfattar det som ett problem, dvs när båda lyser när man kör rakt fram, km efter km.M Markarbetaren skrev: