F
K Kirre2 skrev:
Vad har jag inte lärt mig? Hur tyska låneord stavas eller?
Nu har det blivit onödigt ot, dags att lägga ner det här tjafset.
Instämmer, släck dimljusen och tänd där bak.
God jul(y)
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Det finns moderna bilar där inget ljus alls tänds och de som bara tänder ljuset fram när man startar. Vår ena bil hör till det sistnämnda, instrumentbelysningen är starkare, lysena fram svagare och bakljusen släckta tills man manuellt ändrar det. Det finns ingen automatik.
Dålig konstruktion.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..

Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
När du backar och svänger i skogen är det kanske inte så många mötande bilar?:crysmile:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
När du backar och svänger i skogen är det kanske inte så många mötande bilar?:crysmile:
Nä men står jag i en korsning och väntar så tänds ju dimstrålkastaren åt det hållet jag ska så då lyser det ju. Och den fortsätter ju att lysa några sekunder efter jag har kört ut också, och fått möte. Men då är det å andra sidan bara 3 belysningspunkter, det var ju 4st som framkallade bländning hos bilisterna här i tråden:geek:

Jag hittar ut själv...:rofl:
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det finns moderna bilar där inget ljus alls tänds och de som bara tänder ljuset fram när man startar. Vår ena bil hör till det sistnämnda, instrumentbelysningen är starkare, lysena fram svagare och bakljusen släckta tills man manuellt ändrar det. Det finns ingen automatik.
du menar inte svart skogsväg du menar vägar med belysning
 
Läst i en krönika i Tenknikens Värld för många år sen.
"Farligaste trafikanterna, är de som inte är i trafiken"
De som åker runt utan bakljus när det behövs, är väl just sådana.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Nä men står jag i en korsning och väntar så tänds ju dimstrålkastaren åt det hållet jag ska så då lyser det ju. Och den fortsätter ju att lysa några sekunder efter jag har kört ut också, och fått möte. Men då är det å andra sidan bara 3 belysningspunkter, det var ju 4st som framkallade bländning hos bilisterna här i tråden:geek:

Jag hittar ut själv...:rofl:
Bra.:crysmile:
 
Tråden fokuserar nu två saker jag tycker ser korkat ut…

1. Bilar med släckt belysning. Ser i mina ögon ut som en ”död” bil, icke i trafik. Alternativt att man har en extremt ignorant förare som skiter i att se till att synas i trafiken, Men det är väl av gammal vana här uppe i mörka nord.

2. Dessa ”kurvljus” som dök upp för ca 10-15 år sedan som en extrem lågbudgetlösning på kurvföljande aktiva halvljus, på enklare småbilar. Att tända en lampa i taget i rondeller etc ser bara… dumt ut och med tveksamt värde vilket jag har bekräftat på en del hyrda/lånade bilar. Denna sjuka har tyvärr spridit sig men jag har lyckligt nog inte drabbats av någon bil som lider av denna - i mina ögon - extremt fjantiga och missprydande defekt. Skulle jag ägt en bil med detta skräp hade jag försökt programmera bort det.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Haha, min Passat årsmodell 17, med fancy led-strålkastarna har både lampor som tänds extra och att själva halvljuset följer med.
Vill påstå att de extra lamporna mer är till för att lysa upp ett par meter närmast bilen, så ser man om man håller på att köra på nått i trånga utrymmen.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Haha, min Passat årsmodell 17, med fancy led-strålkastarna har både lampor som tänds extra och att själva halvljuset följer med.
Vill påstå att de extra lamporna mer är till för att lysa upp ett par meter närmast bilen, så ser man om man håller på att köra på nått i trånga utrymmen.
Jo jag vet. Stört mig på det när jag kört den annars så härliga Touareg, obegripligt att man satt denna funktion på en riktigt mysig kärra och tydligen nästan omöjligt att programmera bort.

Det är precis detta som ser så dumt ut, att lysa upp litet någon meter framför bilen i tid och otid tex i rondeller. Ser helt skadat ut som betraktare - i mina ögon. Helt ok och kanske användbart vid extremt låga hastigheter vid parkering som extra visuell hjälp till vad parkeringssensorerna ger.

Litet jäkla känsla för estetik får man ha om man ska ge sig på att designa dylika system särskilt i premiumklassen.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du menar inte svart skogsväg du menar vägar med belysning
Jag menar alla vägar oavsett belysning. Eller... vad menar du?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Dålig konstruktion.
Urusel. Jag vill att bakljusen ska lysa även i dagsljus.
Det är ju enkelt att få på dem, men lätt att glömma när man inte är van att behöva tänka på det. Dessutom blir instrumentbelysningen alldeles för svag.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Urusel. Jag vill att bakljusen ska lysa även i dagsljus.
Det är ju enkelt att få på dem, men lätt att glömma när man inte är van att behöva tänka på det. Dessutom blir instrumentbelysningen alldeles för svag.
Om det är en omkopplare, går det inte att ha den i läget med tända bakljus alltid? (Eller det kanske är nåt annat sorts reglage..) bara undrar
 
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Enligt instruktionsboken är kurvljus och dimstrålkastare samma belysning. Tänds vid kraftig kurvtagning under 40km/h står det i instruktionsboken. Även när backväxel läggs i så tänds dimstrålkastarna för att förbättra ljuset runt bilen.
Ja det är säkert samma lampor, men med två helt olika funktioner. Det är när de lyser i kombination med halvljuset många uppfattar det som ett problem, dvs när båda lyser när man kör rakt fram, km efter km.
 
F frasen_36 skrev:
Om det är en omkopplare, går det inte att ha den i läget med tända bakljus alltid? (Eller det kanske är nåt annat sorts reglage..) bara undrar
Tyvärr inte. Då är ljuset på även när man stänger av bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.