F
K Kirre2 skrev:
Jag tänkte väl närmast eftersom vissa påstår att ögonen automatiskt dras till ljus. Det finns ju massor av ljus längs vägarna och det kan inte vara omöjligt att lära sig att titta bort. Håll ögonen på vägkanten vid möten, det har även fördelen att du kanske ser om nån går där.
Ett annat tips är att kolla upp synen och skaffa glasögon om det behövs.
Struntprat, jag tror att jag efter över 200 000 mil vet hur man kör och tittar så det behöver ingen nybakad besservisser tjafsa om. Varför tror du som är så duktig att dimljus+halvljus är förbjudet?? Bara för att det är kul?? Eller kan det vara så att de som vet bättre än du hur störande de kan vara??
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
Jag har kört 16 mil landsväg i eftermiddag i snöyra och allmänt dåligt väglag. Såg en uppsjö med bilar som körde helt nedsläckta baktill, samt några med halvljus
+ dimljus. Hur är dessa sk bilförare funtade egentligen? De verkar strunta helt i andras och egen säkerhet.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Struntprat, jag tror att jag efter över 200 000 mil vet hur man kör och tittar så det behöver ingen nybakad besservisser tjafsa om. Varför tror du som är så duktig att dimljus+halvljus är förbjudet?? Bara för att det är kul?? Eller kan det vara så att de som vet bättre än du hur störande de kan vara??
Nu var du rolig! Jag har kört yrkesmässigt 40 år, bara senaste 10 åren har det blivit närmare 100 000 mil! Och så stavas det besserwisser.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Bara det ena tänds?
Det låter mer som du talar om kurvljus än dimljus?
Enligt instruktionsboken är kurvljus och dimstrålkastare samma belysning. Tänds vid kraftig kurvtagning under 40km/h står det i instruktionsboken. Även när backväxel läggs i så tänds dimstrålkastarna för att förbättra ljuset runt bilen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Nu var du rolig! Jag har kört yrkesmässigt 40 år, bara senaste 10 åren har det blivit närmare 100 000 mil! Och så stavas det besserwisser.
Svårt att tro, ändå har du inte lärt dig...?
(Inte på svenska... )
 
H hempularen skrev:
Jag undrar om jag missat något i lagstiftningen.

Nu ser man dagligen flera bilar under samma körtur som är helt släckta vid mörkerkörning. Ingen tillstymmesle till ljus bakåt, ibland något liiitet ledljus frammåt.

har man avskaffat kravet på halvljus, med tillhörande bakljus vid all körning? Jag förstår att de flesta av de man ser har missat att slå på ljuset vid mörkerkörning, men alla bilar jag kört i modern tid har automatiskt ljus, det går igång utan ingrepp från mig.
menar du när det är kolsvart ute eller? förstår inte hur dom lyckas med det
 
F
M Markarbetaren skrev:
Enligt instruktionsboken är kurvljus och dimstrålkastare samma belysning. Tänds vid kraftig kurvtagning under 40km/h står det i instruktionsboken. Även när backväxel läggs i så tänds dimstrålkastarna för att förbättra ljuset runt bilen.
Låter vettigt och förklarar också vad dimljusen är lämpliga till. Dvs belysa vägen i närheten vid låg fart.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
M maria01 skrev:
menar du när det är kolsvart ute eller? förstår inte hur dom lyckas med det
Jag såg ett antal idag. Lysen framåt men helt släckta bakåt.
 
M
useless useless skrev:
Justerbara dimljus måste vara något nytt? Jag har inte haft det på någon av mina bilar. Den nyaste från 2015.
Vilken bilmodell hade du? Google kan nog svara ganska snabbt om du har rätt eller fel?
 
F frasen_36 skrev:
Jag såg ett antal idag. Lysen framåt men helt släckta bakåt.
bromsen ser du väll eller
 
F
M maria01 skrev:
bromsen ser du väll eller
Jo den är väl separat, men ingen av dem bromsade just när jag såg dem.
 
M
F frasen_36 skrev:
Låter vettigt och förklarar också vad dimljusen är lämpliga till. Dvs belysa vägen i närheten vid låg fart.
Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..

Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..

Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
Det verkar vara ganska sällsynt att någon åker omkring under 40km/tim och svänger tvärt på de 90 & 100-vägar jag åker på. :crysmile:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
M maria01 skrev:
menar du när det är kolsvart ute eller? förstår inte hur dom lyckas med det
Det finns moderna bilar där inget ljus alls tänds och de som bara tänder ljuset fram när man startar. Vår ena bil hör till det sistnämnda, instrumentbelysningen är starkare, lysena fram svagare och bakljusen släckta tills man manuellt ändrar det. Det finns ingen automatik.
 
F frasen_36 skrev:
Svårt att tro, ändå har du inte lärt dig...?
(Inte på svenska... )
Vad har jag inte lärt mig? Hur tyska låneord stavas eller?
Nu har det blivit onödigt ot, dags att lägga ner det här tjafset.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.