97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag är väl lite inne på att kraven kanske är felaktiga? Om många upplever att bilar som rimligen uppfyller kraven kör med släckta bakljus när det är för mörkt för att vara lämpligt kanske kraven borde bli tuffare och lysena tändas tidigare. Visst kan föraren vara en klant men jag upplever nog vissa bilmodeller som "värre" än andra och då tror jag rent generellt mer på tekniska skillnader än att vissa märken oftare körs av klantar.Fairlane skrev:
Och nu pratar vi inte om blinkersfelfunktionen på Audi och BMW.
Begreppet "förstört mörkerseende" ser jag som ett medicinskt begrepp som handlar om hur ögats mörkerseende rent fysiologiskt påverkas av ljus och jag ber dig bara att styrka att denna påverkan verkligen är så mycket kraftigare av kombinationen dimljus och halvljus än av enbart halvljus som du hävdar.T Tullen127 skrev:
Jag har aldrig påstått något kring förstört mörkerseende. Jag har bett dig stödja ditt påstående.T Tullen127 skrev:
Men alla gamla bilar är man ju tvungen att slå på ljuset på, eller ibland kan man ju lämna vredet i det läget att halvljuset går på direkt. Det är väl inget konstigt, och ganska skönt att det även finns nya bilar utan en massa automatik. Man vänjer sig ju snabbt vid sin egen bil som tur är.M maria01 skrev:
Kraven är delvis tydliga... Men det finns ett ganska stort spann mellan 1000 och 7000 lux där tillverkarna får göra som dom vill.Alfredo skrev:
Jag är väl lite inne på att kraven kanske är felaktiga? Om många upplever att bilar som rimligen uppfyller kraven kör med släckta bakljus när det är för mörkt för att vara lämpligt kanske kraven borde bli tuffare och lysena tändas tidigare. Visst kan föraren vara en klant men jag upplever nog vissa bilmodeller som "värre" än andra och då tror jag rent generellt mer på tekniska skillnader än att vissa märken oftare körs av klantar.
Och nu pratar vi inte om blinkersfelfunktionen på Audi och BMW.![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R048r12e.pdf
Jag anser mig inte att inför dig behöva stödja lagbeslutet från trafikmyndigheten om att dimljus+halvljus är otillåtet pga att det stör mötande. Eftersom du anser dig bättre vetande än de föreslår jag att du kontaktar dem och framför din lära/åsikt.Alfredo skrev:
Begreppet "förstört mörkerseende" ser jag som ett medicinskt begrepp som handlar om hur ögats mörkerseende rent fysiologiskt påverkas av ljus och jag ber dig bara att styrka att denna påverkan verkligen är så mycket kraftigare av kombinationen dimljus och halvljus än av enbart halvljus som du hävdar.
Jag har aldrig påstått något kring förstört mörkerseende. Jag har bett dig stödja ditt påstående.
Tack frasen, du tog orden ur min mun...F frasen_36 skrev:
Vissa(!) är det mindre ide att kommentera - de är inte öppna för sina egna misstag.
På vilket sätt har jag påstått att jag anser det?F frasen_36 skrev:
Jag tycker dock att svepande tyckanden som presenteras som obestridliga sanningar bör kunna backas upp med relevanta fakta. Är det fel?
Vilka mer förbud och bestämmelser finns i VTF som du inte anser är riktiga ("och svepande"), inte passar din personliga smak, och som du därför inte tror på?Alfredo skrev:
Förslag: Kontakta myndigheten
Nej, det är som han i backen sa nån gång (ung): "Det är int nån idé att prata med nån som int´ nåt förstår.."
God Jul
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Att mörkerseendet försämras av ljus är väl allmänt känt. Exempelvis så ser man sämre precis efter man passerat en stark ljuskälla, vare sig det är en bil med stark belysning, en stark vägbelysning eller en idiotisk reklamskylt.
Därför kan jag inte riktigt förstå hur man kan tillåta reklamskyltar efter vägen eller stark belysning från byggen/hus som man inte riktat ordentligt. Ibland kommer det en ensam gatlykta utefter en i övrigt belysningsfri väg. Efter sen tar det lite tid innan synen blivit fullgod igen. Klart irriterande, men förhoppningsvis finns den där av ett skäl.
På samma sätt så ser man lite sämre efter att man mött en bil med halvljus, men det måste man acceptera eftersom halvljuset hjälper den andra föraren. Däremot dimljus i utöver halvljuset ska man inte behöva acceptera, för det förstör bara min mörkersyn utan att ens hjälpa den andra föraren.
Några exakta siffror på ovanstående har jag dock inte.
Därför kan jag inte riktigt förstå hur man kan tillåta reklamskyltar efter vägen eller stark belysning från byggen/hus som man inte riktat ordentligt. Ibland kommer det en ensam gatlykta utefter en i övrigt belysningsfri väg. Efter sen tar det lite tid innan synen blivit fullgod igen. Klart irriterande, men förhoppningsvis finns den där av ett skäl.
På samma sätt så ser man lite sämre efter att man mött en bil med halvljus, men det måste man acceptera eftersom halvljuset hjälper den andra föraren. Däremot dimljus i utöver halvljuset ska man inte behöva acceptera, för det förstör bara min mörkersyn utan att ens hjälpa den andra föraren.
Några exakta siffror på ovanstående har jag dock inte.
Exakt. Att det ska vara så fruktansvärt svårt att förstå för en del.Fairlane skrev:
Att mörkerseendet försämras av ljus är väl allmänt känt. Exempelvis så ser man sämre precis efter man passerat en stark ljuskälla, vare sig det är en bil med stark belysning, en stark vägbelysning eller en idiotisk reklamskylt.
Därför kan jag inte riktigt förstå hur man kan tillåta reklamskyltar efter vägen eller stark belysning från byggen/hus som man inte riktat ordentligt. Ibland kommer det en ensam gatlykta utefter en i övrigt belysningsfri väg. Efter sen tar det lite tid innan synen blivit fullgod igen. Klart irriterande, men förhoppningsvis finns den där av ett skäl.
På samma sätt så ser man lite sämre efter att man mött en bil med halvljus, men det måste man acceptera eftersom halvljuset hjälper den andra föraren. Däremot dimljus i utöver halvljuset ska man inte behöva acceptera, för det förstör bara min mörkersyn utan att ens hjälpa den andra föraren.
Några exakta siffror på ovanstående har jag dock inte.
De kramar sina dimljus in i absurdum, det är som att ta kramdjur från småbarn.
Det tråkigaste är att polisen visar så litet intresse och bötfäller att det riskerar tydas som nån form av legitimitet av dimljuskramarna.
Förlustfritt lär det dock inte vara. Bilens belysning antar jag drivs med 12 V-batteriet och det måste laddas då och då från framdrivningsbatterierna med hjälp av en spänningsomvandlare. Lite förluster får man nog där.K Kallens skrev:
Oavsett så får man väl ta med detta i beräkningen, för såväl vanlig bilar som batteribilar. Man ska väl inte minska trafiksäkerheten för att snåla med batteri-kapacitet.P pmd skrev: