M maria01 skrev:
vad heter systemet

det låter ju helt otroligt att utan nåt ljus.på att det går att köra mins en polare hade mörkerkamera på sin bmw 760 för ett jävla år sen men det funka inte så bra man kunde köra helt off på strålkastarna
T-800


 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju bli knepigt att bevisa att just den bilen uppfyller kraven
Jag är väl lite inne på att kraven kanske är felaktiga? Om många upplever att bilar som rimligen uppfyller kraven kör med släckta bakljus när det är för mörkt för att vara lämpligt kanske kraven borde bli tuffare och lysena tändas tidigare. Visst kan föraren vara en klant men jag upplever nog vissa bilmodeller som "värre" än andra och då tror jag rent generellt mer på tekniska skillnader än att vissa märken oftare körs av klantar.

Och nu pratar vi inte om blinkersfelfunktionen på Audi och BMW. :crysmile:
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Jag vet väl själv bäst hur jag opch mina ögon upplever att bli bländad av dimljusidioter.
Begreppet "förstört mörkerseende" ser jag som ett medicinskt begrepp som handlar om hur ögats mörkerseende rent fysiologiskt påverkas av ljus och jag ber dig bara att styrka att denna påverkan verkligen är så mycket kraftigare av kombinationen dimljus och halvljus än av enbart halvljus som du hävdar.

T Tullen127 skrev:
Eller påstår du att du som självutnämnd expert vet bättre???
Jag har aldrig påstått något kring förstört mörkerseende. Jag har bett dig stödja ditt påstående.
 
M maria01 skrev:
vad heter systemet

det låter ju helt otroligt att utan nåt ljus.på att det går att köra mins en polare hade mörkerkamera på sin bmw 760 för ett jävla år sen men det funka inte så bra man kunde köra helt off på strålkastarna
Men alla gamla bilar är man ju tvungen att slå på ljuset på, eller ibland kan man ju lämna vredet i det läget att halvljuset går på direkt. Det är väl inget konstigt, och ganska skönt att det även finns nya bilar utan en massa automatik. Man vänjer sig ju snabbt vid sin egen bil som tur är.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är väl lite inne på att kraven kanske är felaktiga? Om många upplever att bilar som rimligen uppfyller kraven kör med släckta bakljus när det är för mörkt för att vara lämpligt kanske kraven borde bli tuffare och lysena tändas tidigare. Visst kan föraren vara en klant men jag upplever nog vissa bilmodeller som "värre" än andra och då tror jag rent generellt mer på tekniska skillnader än att vissa märken oftare körs av klantar.

Och nu pratar vi inte om blinkersfelfunktionen på Audi och BMW. :crysmile:
Kraven är delvis tydliga... Men det finns ett ganska stort spann mellan 1000 och 7000 lux där tillverkarna får göra som dom vill.

Tabell över automatiska växlingsvillkor för halvljus baserat på omgivande ljusintensitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R048r12e.pdf
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det finns ett ganska stort spann mellan 1000 och 7000 lux där tillverkarna får göra som dom vill.
Nu har jag ingen koll på hur detta spann upplevs i praktiken av ögat men det låter som ett "jättelikt" spann. :surprised:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Begreppet "förstört mörkerseende" ser jag som ett medicinskt begrepp som handlar om hur ögats mörkerseende rent fysiologiskt påverkas av ljus och jag ber dig bara att styrka att denna påverkan verkligen är så mycket kraftigare av kombinationen dimljus och halvljus än av enbart halvljus som du hävdar.

Jag har aldrig påstått något kring förstört mörkerseende. Jag har bett dig stödja ditt påstående.
Jag anser mig inte att inför dig behöva stödja lagbeslutet från trafikmyndigheten om att dimljus+halvljus är otillåtet pga att det stör mötande. Eftersom du anser dig bättre vetande än de föreslår jag att du kontaktar dem och framför din lära/åsikt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
F frasen_36 skrev:
Jag anser mig inte att inför dig behöva stödja lagbeslutet från trafikmyndigheten om att dimljus+halvljus är otillåtet pga att det stör mötande. Eftersom du anser dig bättre vetande än de föreslår jag att du kontaktar dem och framför din lära/åsikt.
Tack frasen, du tog orden ur min mun...
Vissa(!) är det mindre ide att kommentera - de är inte öppna för sina egna misstag.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Eftersom du anser dig bättre vetande
På vilket sätt har jag påstått att jag anser det? :thinking: Jag har bett om källhänvisning eller liknande för att bli bättre vetande. Definitivt inte för att jag är det.

Jag tycker dock att svepande tyckanden som presenteras som obestridliga sanningar bör kunna backas upp med relevanta fakta. Är det fel?
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt har jag påstått att jag anser det? :thinking: Jag har bett om källhänvisning eller liknande för att bli bättre vetande. Definitivt inte för att jag är det.

Jag tycker dock att svepande tyckanden som presenteras som obestridliga sanningar bör kunna backas upp med relevanta fakta. Är det fel?
Vilka mer förbud och bestämmelser finns i VTF som du inte anser är riktiga ("och svepande"), inte passar din personliga smak, och som du därför inte tror på?
Förslag: Kontakta myndigheten

Nej, det är som han i backen sa nån gång (ung): "Det är int nån idé att prata med nån som int´ nåt förstår.."

God Jul
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Vilka mer förbud och bestämmelser finns i VTF som du inte anser är riktiga ("och svepande"), inte passar din personliga smak, och som du därför inte tror på?
Jag släpper detta då viljan att diskutera sakligt inte verkar finnas. God Jul själv!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fairlane
Att mörkerseendet försämras av ljus är väl allmänt känt. Exempelvis så ser man sämre precis efter man passerat en stark ljuskälla, vare sig det är en bil med stark belysning, en stark vägbelysning eller en idiotisk reklamskylt.

Därför kan jag inte riktigt förstå hur man kan tillåta reklamskyltar efter vägen eller stark belysning från byggen/hus som man inte riktat ordentligt. Ibland kommer det en ensam gatlykta utefter en i övrigt belysningsfri väg. Efter sen tar det lite tid innan synen blivit fullgod igen. Klart irriterande, men förhoppningsvis finns den där av ett skäl.

På samma sätt så ser man lite sämre efter att man mött en bil med halvljus, men det måste man acceptera eftersom halvljuset hjälper den andra föraren. Däremot dimljus i utöver halvljuset ska man inte behöva acceptera, för det förstör bara min mörkersyn utan att ens hjälpa den andra föraren.

Några exakta siffror på ovanstående har jag dock inte.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Att mörkerseendet försämras av ljus är väl allmänt känt. Exempelvis så ser man sämre precis efter man passerat en stark ljuskälla, vare sig det är en bil med stark belysning, en stark vägbelysning eller en idiotisk reklamskylt.

Därför kan jag inte riktigt förstå hur man kan tillåta reklamskyltar efter vägen eller stark belysning från byggen/hus som man inte riktat ordentligt. Ibland kommer det en ensam gatlykta utefter en i övrigt belysningsfri väg. Efter sen tar det lite tid innan synen blivit fullgod igen. Klart irriterande, men förhoppningsvis finns den där av ett skäl.

På samma sätt så ser man lite sämre efter att man mött en bil med halvljus, men det måste man acceptera eftersom halvljuset hjälper den andra föraren. Däremot dimljus i utöver halvljuset ska man inte behöva acceptera, för det förstör bara min mörkersyn utan att ens hjälpa den andra föraren.

Några exakta siffror på ovanstående har jag dock inte.
Exakt. Att det ska vara så fruktansvärt svårt att förstå för en del.
De kramar sina dimljus in i absurdum, det är som att ta kramdjur från småbarn.
Det tråkigaste är att polisen visar så litet intresse och bötfäller att det riskerar tydas som nån form av legitimitet av dimljuskramarna.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
P
K Kallens skrev:
Vi kan väl konstatera att lagen skulle kunna ändras nu i LED-lampornas tidevarv? Ännu mer inaktuell blir den för en elbil där du inte har förluststeget med en förbränningsmotor.
Förlustfritt lär det dock inte vara. Bilens belysning antar jag drivs med 12 V-batteriet och det måste laddas då och då från framdrivningsbatterierna med hjälp av en spänningsomvandlare. Lite förluster får man nog där.
 
T
P pmd skrev:
Förlustfritt lär det dock inte vara. Bilens belysning antar jag drivs med 12 V-batteriet och det måste laddas då och då från framdrivningsbatterierna med hjälp av en spänningsomvandlare. Lite förluster får man nog där.
Oavsett så får man väl ta med detta i beräkningen, för såväl vanlig bilar som batteribilar. Man ska väl inte minska trafiksäkerheten för att snåla med batteri-kapacitet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.