[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har jag inte dimljusen tända utom vid behov, så det är inte mig du behöver läxa upp. Däremot så funderar jag över hur ni kan tycka att dimljusen stör.
Det som däremot, enligt mig, är jäkligt störande är att halvljusen på nya bilar är jäkligt starka och lätta att missta för heljus. För att inte tala om moderna Volvos lasershow i fronten.
Håller med helt och hållet. Betydligt mer störande än nåt enstaka dimljus nån gång.
Jag tror ni stör er mer på att det inte är korrekt ljusföring fram. Det skriks en hel del om hur olagligt det är i den här tråden.
Och nej, jag kör inte med tända dimljus, min bil har inte några. Hade den haft det hade de ändå inte varit tända.
 
Fairlane
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har jag inte dimljusen tända utom vid behov, så det är inte mig du behöver läxa upp. Däremot så funderar jag över hur ni kan tycka att dimljusen stör.
Jag kan iofs inte se något behov av dimljus fram någonsin, men men.

Förklaringen för hur det kan vara bländande för många har jag med flera beskrivit. Det betyder inte att det är bländande eller störande för alla, men det är det för många.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det som däremot, enligt mig, är jäkligt störande är att halvljusen på nya bilar är jäkligt starka och lätta att missta för heljus. För att inte tala om moderna Volvos lasershow i fronten.
Det bländar inte!
Hmm, nu gjorde jag visst som du gjorde, påstår att det inte bländar bara för att det inte stör mig... ;)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan iofs inte se något behov av dimljus fram någonsin, men men.

Förklaringen för hur det kan vara bländande för många har jag med flera beskrivit. Det betyder inte att det är bländande eller störande för alla, men det är det för många.


Det bländar inte!
Hmm, nu gjorde jag visst som du gjorde, påstår att det inte bländar bara för att det inte stör mig... ;)
Jag skrev faktiskt 'enligt mig' vilket innebär att jag inte menar att det stör alla ;)
 
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Jag tror ni stör er mer på att det inte är korrekt ljusföring fram. Det skriks en hel del om hur olagligt det är i den här tråden.
Inte jag iallafall. Jag stör av ljuset, skiter fullständigt i lagligheten. Det händer att jag kör för fort (var vanligare förr när jag var yngre) och har säkert brutit på mot någon annan lag också. Jag fokuserar på risken att bländas och det varierar från bil till bil och det varierar med väder etc.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Fairlane
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skrev faktiskt 'enligt mig' vilket innebär att jag inte menar att det stör alla ;)
Du menar som när vi andra skriver att vi anser att dimljus i kombination med halvljus kan blända och du skriver att det inte bländar? :cool:
 
Det finns Unece-regler för exakt vilken ljusstyrka det får vara framför bilen med halvljuset på. Ljuset mäts på ett visst avstånd, en viss höjd från marken och i lite olika vinklar åt sidorna. Jag hittar inte dokumentet just nu, men jag har läst det tidigare...
Det är i allafall den begränsningen som gör att det inte är tillåtet att ha både dimljus och halvljus samtidigt - Den totala ljusstyrkan blir för stor helt enkelt.

Reglerna finns såklart för att inte folk ska bli bländade.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar som när vi andra skriver att vi anser att dimljus i kombination med halvljus kan blända och du skriver att det inte bländar? :cool:
Det är bara att läsa #360 och #383 så är det ett kategoriskt 'de bländar'
 
K Kirre2 skrev:
Det kan knappast bero på antalet ljuspunkter. Lastbilar har ju lagligt fler ljus framåt, min egen bil har både halvljus och parkering.
Lite fokus på annat än mötande bilar måste man ju ha, risken är ju annars att man styr mot den också eftersom man gärna vrider ratten åt det håll man tittar, speciellt när man är nybörjare.
Vilka menar du är lagliga framåt på lastbil?

De som är lagliga är 5 markeringsljus överkant på hytten + halvljus eller dimljus...

Alla smålampor är det böter på
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Vilka menar du är lagliga framåt på lastbil?

De som är lagliga är 5 markeringsljus överkant på hytten + halvljus eller dimljus...

Alla smålampor är det böter på
Du glömde positionsljusen, de är också tillåtna.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har jag inte dimljusen tända utom vid behov, så det är inte mig du behöver läxa upp. Däremot så funderar jag över hur ni kan tycka att dimljusen stör.
Det som däremot, enligt mig, är jäkligt störande är att halvljusen på nya bilar är jäkligt starka och lätta att missta för heljus. För att inte tala om moderna Volvos lasershow i fronten.
Det var inte meningen att läxa upp, jag talar bara om att jag och fler med mig blir bländade och störs därmed av dimljus. Däremot halvljus som är rätt inställda stör inte mig. Så vi tycker (upplever) det olika.
Men som sagt dimljusen är förbjudna tillsammans med halvljus och det borde kanske(?) väcka en tanke?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har jag inte dimljusen tända utom vid behov, så det är inte mig du behöver läxa upp. Däremot så funderar jag över hur ni kan tycka att dimljusen stör.
Det som däremot, enligt mig, är jäkligt störande är att halvljusen på nya bilar är jäkligt starka och lätta att missta för heljus. För att inte tala om moderna Volvos lasershow i fronten.
Det är ytterst få gånger det varit så dålig sikt att dimljus är befogat. Det handlar ju inte om litet vanlig dimma utan KRAFTIG tjocka.
Många verkar tycka det är litet barnsligt "häftigt" med dimljus och tar varje chans att tända dem så fort de ser litet dis.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Det var min input på de flesta av de saker som diskuterats och så vill jag lägga till en sak:
Alla de här förbenade SUVarna! Deras halvljus sitter i min ansiktshöjd och lyser rakt fram. Hur kan det vara godkänt, de är betydligt mer bländande än dåligt inställda dimljus. Att de får ha ljuset placerat så högt är helt obegripligt. Lastbilar har de betydligt lägre, antagligen för att det tidigare har funnits nån regel om det som tydligen fallit bort. Även lätta lastbilar av nyare modeller har fått strålkastarna upphöjda inbillar jag mig.
Så, nu har ni en sak till att vara oense om. :p
Mja, tex folkvagnsbussar har haft ljuset på den höjden sen 50-talet. Möjligen är det mer drag i modernt suv-ljus än på 6V-lykta m/50.:thinking:;)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, kravet på att dom ska vara lätt att justera kom visst 2019...

"2.7.19 främre dimlykta: lykta som används för att vid dimma eller något liknande fall av försämrad sikt förbättra belysningen av vägen framför fordonet.
.....
5.2 De strålkastare som beskrivs i punkterna 2.7.9, 2.7.10 och 2.7.19 ska vara installerade så att de lätt kan ställas in i korrekt riktning."

[länk]


Det här är också intressant. På alla nya bilar ska det alltså vara enkelt att byta glödlampa:

"5.23 Lyktor som är godkända med ljuskällor enligt föreskrifter nr 37, förutom när sådana ljuskällor används som icke-utbytbara ljuskällor enligt definitionen i punkt 2.7.1.1.2 i dessa föreskrifter, ska monteras på ett fordon på ett sådant sätt att ljuskällan kan bytas korrekt utan experthjälp och utan specialverktyg (förutom dem som ingår i fordonets verktygsutrustning). Fordonstillverkaren ska med fordonet tillhandahålla en detaljerad beskrivning av hur bytet går till."

Det måste vara många verkstäder som går i konkurs nu...
Det var en spännande text jag aldrig läst.
 
Isakare Isakare skrev:
Det var en spännande text jag aldrig läst.
Ja, det är mer som är uppstyrt i detalj än man kan tro. Jag satt och ögnade igenom några Unece-dokument och försökte hitta standarden/kraven för hur ljusbilden från de olika lamporna ska se ut men hittade det inte. Men jag har läst det tidigare och det är noggrant fastställt t ex exakt hur halvljusbilden ska se ut och hur många lux det ska vara i diverse zoner både i höjd, bredd och längsled. Även i vilka riktningar man inte får se halvljusen.
 
F
useless useless skrev:
Justerbara dimljus måste vara något nytt? Jag har inte haft det på någon av mina bilar. Den nyaste från 2015.
Instämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.