Fairlane
F frasen_36 skrev:
Jag har kört 16 mil landsväg i eftermiddag i snöyra och allmänt dåligt väglag. Såg en uppsjö med bilar som körde helt nedsläckta baktill, samt några med halvljus
+ dimljus. Hur är dessa sk bilförare funtade egentligen? De verkar strunta helt i andras och egen säkerhet.
Min teori är att dessa "förare" inte har en blekaste aning om hur deras bil fungerar. De förstår inte att något är fel om massor med bilister bli klar på de, de rullar lugnt vidare som inget hänt. Skulle folk blinka på mig på det viset och jag inte visste vad som var fel skulle jag stanna bilen och kolla.
Jag tror det är samma typ av människor som stolt säger "igår köpte jag en ny bil" och på frågan om vad för bil svarar "en röd".
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Min teori är att dessa "förare" inte har en blekaste aning om hur deras bil fungerar. De förstår inte att något är fel om massor med bilister bli klar på de, de rullar lugnt vidare som inget hänt. Skulle folk blinka på mig på det viset och jag inte visste vad som var fel skulle jag stanna bilen och kolla.
Jag tror det är samma typ av människor som stolt säger "igår köpte jag en ny bil" och på frågan om vad för bil svarar "en röd".
Ja du har nog helt rätt.
 
F
K Kirre2 skrev:
Tyvärr inte. Då är ljuset på även när man stänger av bilen.
Dj..ar..synd:thinking:
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är säkert samma lampor, men med två helt olika funktioner. Det är när de lyser i kombination med halvljuset många uppfattar det som ett problem, dvs när båda lyser när man kör rakt fram, km efter km.
Ja och då är en otillåten kombination som bötesbelagd.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Gör den? Jag tycker nog både dimljusens förbud och deras justeringsmöjligheter är ungefär lika on/off topic utifrån TS första fråga somn var "har man avskaffat kravet på halvljus, med tillhörande bakljus vid all körning?"

Du presenterar denna uppfattning ett flertal gånger som om det vore obestridliga fakta. Jag har svårt att se att dimljus tillsammans med halvljus skulle "förstöra" mörkerseendet avsevärt mer än bara halvljus. Kanske är det så men du får gärna presentera stöd för dina åsikter.
Räcker stödet att det har bedömts vara störande och därmed farligt av lagskrivaren och därför är ett trafikbrott.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att detta är en stor del av problemet, det vill säga att autoläget på vissa bilar är alldeles för "strömsparande" och när man då som förare ofta inte märker hur svart baklyset faktiskt är så blir det som det blir...
Ja säkert en delförklaring, men ingen ursäkt.
Som förare har man hela ansvaret till att bilen är säker och framförs på ett säkert sätt.
Men visst är det en dålig konstruktion för att "spara" några meningslösa watt genom att i vissa fall göra bilen trafikfarlig
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Räcker stödet att det har bedömts vara störande och därmed farligt av lagskrivaren och därför är ett trafikbrott.
Nej egentligen inte alls så länge du inte hänvisar till din påstådda direkta koppling till "förstört mörkerseende". Det kan finnas en massa olika såväl rationella som mindre rationella anledningar till en viss lagstiftning kring trafikbeteende och jag ser ingen självklar koppling mellan förbjudet att kombinera exempelvis halvljus med dimljus till ditt påstående om "förstört mörkerseende".
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som förare har man hela ansvaret till att bilen är säker och framförs på ett säkert sätt.
Problemet är väl att "säkert" inte är svartvitt. De flesta här i tråden verkar rätt ense om att släckt bakljus i halvskymning är ett d-a otyg men är det "trafiksäkerhetsmässigt" fel att nyttja en fungerande bils bakljusautomatik? Den är väl på något sätt "godkänd" utifrån sin funktion och gör man som förare fel om man nyttjar den?

Eller omformulerat, har någon dömts för att köra en bil med bakljusautomatik som fungerat "som den ska" men som medfört släckta bakljus vid skymning där många tycker de borde varit tända för att det ska vara säkert?
 
Redigerat:
Apropå belysning och bländning. Hur f-n kan detta sattyg vara tillåtet:

Stor elektronisk reklamskärm visar öppettider för ett köpcentrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklamskylt med texten "Vi gör era budskap lysande E4 Sundsvall <-> Birsta" och information om daglig exponering.

"Utomhusreklamen går inte att klicka eller zappa bort" :mad::mad::mad:

Jag begriper inte hur "någon" orkar tjafsa om någon kämpande krögares "reklamplakat" uppskruvad på något släp på i något dike men tycker att eländet ovan ska få förekomma. :mad::mad::mad:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Apropå belysning och bländning. Hur f-n kan detta sattyg vara tillåtet:

[bild]

[bild]

"Utomhusreklamen går inte att klicka eller zappa bort" :mad::mad::mad:

Jag begriper inte hur "någon" orkar tjafsa om någon kämpande krögares "reklamplakat" uppskruvad på något släp på i något dike men tycker att eländet ovan ska få förekomma. :mad::mad::mad:
Första gången jag såg en sån där var på Essingeleden för minst 10 år sedan. Fattar inte att det numera kan få finnas överallt och dessutom verkar vara lagligt!
Idiotiskt!
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl att "säkert" inte är svartvitt. De flesta här i tråden verkar rätt ense om att släckt bakljus i halvskymning är ett d-a otyg men är det "trafiksäkerhetsmässigt" fel att nyttja en fungerande bils bakljusautomatik? Den är väl på något sätt "godkänd" utifrån sin funktion och gör man som förare fel om man nyttjar den?

Eller omformulerat, har någon dömts för att köra en bil med bakljusautomatik som fungerat "som den ska" men som medfört släckta bakljus vid skymning där många tycker de borde varit tända för att det ska vara säkert?
Om någon dömts för det eller inte vet jag inte. Jag har legat bakom en nedsläckt bil mitt i natten, när en polisbil kommit in emellan och tänkt "Nu kommer de stoppa den bilen", men icke, de kör efter en bit och svänger sen av, så jag misstänker att alldeles för få rent generellt blir stoppade. Personligen hade jag önskat att man stoppat alla dessa man så, under förutsättning att man inte var på väg till något ännu viktigare, då det är en trafikfara. Om man sen delar ut böter eller bara talar om för folk spelar mig mindre roll, så länge det löser problemet. Jag tror att de flesta som kör nedsläckt inte har en aning om att de gör det.


Rent generellt borde det vara möjligt att bötfälla någon som kör nedsläckt, trots automatik. På samma sätt som att jag kan få böter om jag kör för fort, pga felvisande mätare, eller om jag kör med halvljus i kombination med dimljus för att dimljusen alltid går igång tillsammans med halvljuset, som det var på den Renault jag hade som hyrbil förförra sommaren. Ansvaret faller alltid på föraren.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rent generellt borde det vara möjligt att bötfälla någon som kör nedsläckt, trots automatik. På samma sätt som att jag kan få böter om jag kör för fort, pga felvisande mätare,
Fast då pratar vi om fel, på mätaren eller på automatiken. Jag var mer inne på den situation där "godkännandekriterierna" är uppfyllda och automatiken fungerar "som den ska" men många ändå anser att det är för mörkt för att vara släckt.

Känns ju väldigt orimligt med ett regelverk som säger att en godkänd "fungerande" ljusautomatik inte ska få användas.
 
K Kirre2 skrev:
Jag menar alla vägar oavsett belysning. Eller... vad menar du?
vad heter systemet

det låter ju helt otroligt att utan nåt ljus.på att det går att köra mins en polare hade mörkerkamera på sin bmw 760 för ett jävla år sen men det funka inte så bra man kunde köra helt off på strålkastarna
 
Fairlane
Ja, jag vet inte. Det kan ju bli knepigt att bevisa att just den bilen uppfyller kraven, då varje enskild bil inte testas och godkänns, Det verkade ju möjligt på åtminstone vissa bilar att ställa in känsligheten och kanske är den felinställd, på samma sätt som teknikern på Renault hade programmerat bilen felaktigt,
Några bilar är kanske lite väl okänsliga, men de som kör omkring när det är beckmörkt ute, där är det antingen fel på automatiken, eller så saknas den, plus att föraren är en klant.*

Det blir väl en bedömningsfråga, ungefär som det är en bedömningsfråga om det råder vinterväglag som kräver vinterdäck eller inte.


* Föraren är en klant för att den inte upptäcker sitt misstag eller förstår att något är fel när folk blinkar. Jag ahr själv kört iväg nedsläckt när jag ställt vredet på noll och glömt att slå på det. Det går nog att köra någon km eller så innan det upptäcks, beroende på var man är, men det har hänt att jag fått en ljusblink inom 500m och då är ljuset tänt inom 3 sekunder.
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Nej egentligen inte alls så länge du inte hänvisar till din påstådda direkta koppling till "förstört mörkerseende". Det kan finnas en massa olika såväl rationella som mindre rationella anledningar till en viss lagstiftning kring trafikbeteende och jag ser ingen självklar koppling mellan förbjudet att kombinera exempelvis halvljus med dimljus till ditt påstående om "förstört mörkerseende".
Jag vet väl själv bäst hur jag opch mina ögon upplever att bli bländad av dimljusidioter. Eller påstår du att du som självutnämnd expert vet bättre???
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.