97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Det är ganska korkad konstruktion.ClasseClas skrev:
Vi har en Toyota Auris hybrid och den går på varselljus och släckta bakljus i läget AUTO ända tills det blir ordentligt mörkt då den slår över till halvljus med tända bakljus. I detta läget går helljuset med automatiskt påslag och avbländning när det aktiveras, vilket funkar sådär. För att alltid köra med halvljusen på måste man vrida till halvljusläge. Sen när man stänger av bilen så lyser halvljusen fortfarande! Då kan det bli så att man vrider till "0" och vips så har man inget ljus alls, eller möjligtvis bara parkeringsljus.
Har hyundai och enda läget som lyser när bilen är stängd är ju varselljuset.
På 0 så lyser fortfarande drl.
Har alltid auto igång, och bakljusen tänds vid minsta skugga
Men det är konstigt att folk egentligen uppmärksammar det nu typ 10 år senare när vw och övriga bara pumpat ut 100 tusentals bilar med funktionen =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För egen del slår jag ibland på halvljuset manuellt för att få på bakljusen om det är lite halvdassift ute och jag märker att jag inte riktigt ser de framför som har bakljusen släckta.
Samtidigt har jag nog lika ofta kört med alla ljus av då jag är så inarbetad i automatiken att jag inte märkt eller tänkt på att ljuset är satt på ”0”. Vanligen när bilen hämtas från service eller när jag tagit en hyrbil.
Samtidigt har jag nog lika ofta kört med alla ljus av då jag är så inarbetad i automatiken att jag inte märkt eller tänkt på att ljuset är satt på ”0”. Vanligen när bilen hämtas från service eller när jag tagit en hyrbil.
Dagligen möter jag ett gäng bilar där jag blir bländad av alla dimljus fram, de står för högt. Det finns ju även en anledning till att man endast ska ha 2 ljuskällor fram och det är det att naturliga för människan är att ögon dras åt ljuset, för oss som har lite nedsatt syn blir det jobbigare såklart.K Kirre2 skrev:
Värst är de förbannade julgranarna till lastbilar som har 100 tals lampor.
Ja de är snygga men förbannat störiga =)
när är din bil byggd? Är den byggd 2012 eller kanske faktiskt 2011? Vill minnas att detta infördes ganska sent 2011, så din bil kan ju vara byggd innan gränsenj.f.s skrev:
Ja. Jag och många med mig störs.Alfredo skrev:
Dimljus försämrar mörkerseendet.
Dimljus tillför heller inget för den som har det olagligt tänt eftersom det inte lyser upp vägbanan mer än de närmaste metrarna. Däremot är det inte skärmat som halvljus utan "sprutar" i alla riktningar och därmed bländar. Har hört från några dimljuskramare att de tycker att "det ser häftigt ut" - dvs barnslighet.
Jag tolkar DRL till både fram och bakljus.F frasen_36 skrev:
Folk sparar på elen i dessa tider med elbrist.H hempularen skrev:Jag undrar om jag missat något i lagstiftningen.
Nu ser man dagligen flera bilar under samma körtur som är helt släckta vid mörkerkörning. Ingen tillstymmesle till ljus bakåt, ibland något liiitet ledljus frammåt.
har man avskaffat kravet på halvljus, med tillhörande bakljus vid all körning? Jag förstår att de flesta av de man ser har missat att slå på ljuset vid mörkerkörning, men alla bilar jag kört i modern tid har automatiskt ljus, det går igång utan ingrepp från mig.
Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.F frasen_36 skrev:
Fram har jag xenon.
Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.