F frasen_36 skrev:
Ja dimljus-älskare finns det gott om, och där handlar det om ett trafikbrott. Förbud för dimljus tillsammans med halvljus var bötesbelagt med 800:- för flera år sedan.
dock inte förbud att köra med dimljus istället för halvljus i dagsljus.. olämpligt? Kanske, men inte förbjudet
 
F
K KalmarTobbe skrev:
dock inte förbud att köra med dimljus istället för halvljus i dagsljus.. olämpligt? Kanske, men inte förbjudet
Nej, det vet jag och det var inte det jag skrev.
Tillsammans med halvljus får ingen annan belysning vara tänd framåt (förutom positionsljus)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
Jag kan inte påminna mig att jag nånsin blivit bländad av nåns dimljus fram. Däremot av de obehagligt starka halvljus en del har.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi har en Toyota Auris hybrid och den går på varselljus och släckta bakljus i läget AUTO ända tills det blir ordentligt mörkt då den slår över till halvljus med tända bakljus. I detta läget går helljuset med automatiskt påslag och avbländning när det aktiveras, vilket funkar sådär. För att alltid köra med halvljusen på måste man vrida till halvljusläge. Sen när man stänger av bilen så lyser halvljusen fortfarande! Då kan det bli så att man vrider till "0" och vips så har man inget ljus alls, eller möjligtvis bara parkeringsljus.
Det är ganska korkad konstruktion.
Har hyundai och enda läget som lyser när bilen är stängd är ju varselljuset.

På 0 så lyser fortfarande drl.
Har alltid auto igång, och bakljusen tänds vid minsta skugga

Men det är konstigt att folk egentligen uppmärksammar det nu typ 10 år senare när vw och övriga bara pumpat ut 100 tusentals bilar med funktionen =)

Bilkontroll för strålkastare med positioner markerade för auto, dagljus och tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För egen del slår jag ibland på halvljuset manuellt för att få på bakljusen om det är lite halvdassift ute och jag märker att jag inte riktigt ser de framför som har bakljusen släckta.

Samtidigt har jag nog lika ofta kört med alla ljus av då jag är så inarbetad i automatiken att jag inte märkt eller tänkt på att ljuset är satt på ”0”. Vanligen när bilen hämtas från service eller när jag tagit en hyrbil.
 
P
K Kirre2 skrev:
Jag kan inte påminna mig att jag nånsin blivit bländad av nåns dimljus fram. Däremot av de obehagligt starka halvljus en del har.
Dagligen möter jag ett gäng bilar där jag blir bländad av alla dimljus fram, de står för högt. Det finns ju även en anledning till att man endast ska ha 2 ljuskällor fram och det är det att naturliga för människan är att ögon dras åt ljuset, för oss som har lite nedsatt syn blir det jobbigare såklart.
Värst är de förbannade julgranarna till lastbilar som har 100 tals lampor.

Ja de är snygga men förbannat störiga =)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Min Audi A6 från 2012 har tända bakljus vid DRL tända. (y)

Dock förvånasvärt många som kör i mörkret med bara DRL. Tycker man inte själv att vägen är dåligt belyst? Jag avskyr att ha dålig sikt eller klen belysning. Kanske beror det på ålder (46) och dålig syn? :geek:
när är din bil byggd? Är den byggd 2012 eller kanske faktiskt 2011? Vill minnas att detta infördes ganska sent 2011, så din bil kan ju vara byggd innan gränsen
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
Ja. Jag och många med mig störs.
Dimljus försämrar mörkerseendet.
Dimljus tillför heller inget för den som har det olagligt tänt eftersom det inte lyser upp vägbanan mer än de närmaste metrarna. Däremot är det inte skärmat som halvljus utan "sprutar" i alla riktningar och därmed bländar. Har hört från några dimljuskramare att de tycker att "det ser häftigt ut" - dvs barnslighet.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Däremot är det inte skärmat som halvljus utan "sprutar" i alla riktningar och därmed bländar.
Dimljus är avskärmade.
 
F
K Kirre2 skrev:
Jag kan inte påminna mig att jag nånsin blivit bländad av nåns dimljus fram. Däremot av de obehagligt starka halvljus en del har.
Halvljusen är ju avskärmade för att inte blända. Dimljusen är inte avskärmade.
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dimljus är avskärmade.
Inte på de bilar jag haft
 
F frasen_36 skrev:
Inte på de bilar jag haft
Jag får pudlar här, efter att Googlat mig trött efter någonting som stödjer min tes. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tycker att vi i stället ska utgå från vad två släckta bakljus drar för det är det mörklagda bilar baktill "sparar". Det var väl det frågan gällde? Är det då en bil med LED så är det i storleksordningen 5-10W som sparas med denna säkerhetssänkande snålhet.
Jag tolkar DRL till både fram och bakljus.
 
H hempularen skrev:
Jag undrar om jag missat något i lagstiftningen.

Nu ser man dagligen flera bilar under samma körtur som är helt släckta vid mörkerkörning. Ingen tillstymmesle till ljus bakåt, ibland något liiitet ledljus frammåt.

har man avskaffat kravet på halvljus, med tillhörande bakljus vid all körning? Jag förstår att de flesta av de man ser har missat att slå på ljuset vid mörkerkörning, men alla bilar jag kört i modern tid har automatiskt ljus, det går igång utan ingrepp från mig.
Folk sparar på elen i dessa tider med elbrist.
 
P
F frasen_36 skrev:
Tycker att vi i stället ska utgå från vad två släckta bakljus drar för det är det mörklagda bilar baktill "sparar". Det var väl det frågan gällde? Är det då en bil med LED så är det i storleksordningen 5-10W som sparas med denna säkerhetssänkande snålhet.
Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.
Fram har jag xenon.

Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.