97 454 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Folk har klagat på detta de senaste 10 åren, klagomålen är inte nya.Rkarlsson skrev:Det är ganska korkad konstruktion.
Har hyundai och enda läget som lyser när bilen är stängd är ju varselljuset.
På 0 så lyser fortfarande drl.
Har alltid auto igång, och bakljusen tänds vid minsta skugga
Men det är konstigt att folk egentligen uppmärksammar det nu typ 10 år senare när vw och övriga bara pumpat ut 100 tusentals bilar med funktionen =)
[bild]
Toyotas konstruktion verkar dum, ja och det är ju bra om din Hyundai fungerar som det är tänkt, men generellt skulle jag nog påstå att Hyundai är en mycket större syndare än VW i den här frågan.
En generell undran är om man kan programmera när lamporna ska tändas. Jag är medveten om att Man kan programmera mycket av vad som ska hända i de olika lägena, men om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
Ingen aning men hur som helst tror jag svaret helt beror på bilmärke/modell/årmodell/utrustningsnivå. Tvivlar starkt på att det finns ett generellt ja eller nej som svar på denna fråga.Fairlane skrev:
Halvljus framåt är det lag på. Eller varselljus.Rkarlsson skrev:Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.
Fram har jag xenon.
Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nej det vet jag. Och att vissa bilar inte funkar så att de tänds vid lite skymning är ju skam.Fairlane skrev:
Folk har klagat på detta de senaste 10 åren, klagomålen är inte nya.
Toyotas konstruktion verkar dum, ja och det är ju bra om din Hyundai fungerar som det är tänkt, men generellt skulle jag nog påstå att Hyundai är en mycket större syndare än VW i den här frågan.
En generell undran är om man kan programmera när lamporna ska tändas. Jag är medveten om att Man kan programmera mycket av vad som ska hända i de olika lägena, men om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
Det är även skam att vi har människor som inte har en aning om hur bilen fungerar som de har köpt.
VW passat -12 fungerade även automatljuset superbra. Körde en sådan 3 år i taxi och det var väl det enda som de inte var bekymmer med egentligen på de bilarna.
Så jag kan vittna om att dessa 2 bilar tänder så fort det kommer lite tjocka moln eller du kör in i tät skog.
Så de bilar som ligger efter i sin automatik borde utan tvekan ta lärdom av dessa. Det bästa hade egentligen varit att ta bort nollan permanent på alla bilar som går upp hit.
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar.Rkarlsson skrev:
Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
Kalla det vad som helst, men vid dålig sikt ska lagenlig belysning vara tänd - punkt! Börjar man blanda in reservdelspriser i detta avgörande kanske man skaffat fel bil? Eller inte borde ha bil överhuvudtaget.Rkarlsson skrev:
Japp. De har de bilar jag kört gjort iallafall =) Vad har du för bil?Alfredo skrev:
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar.
Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
Såhär ser mina ut när det är dagsljus, när det blir "mörkt" så dimmrar slingan ner till ytterst lite och halvlljuset slår igång.
Är du osäker på hur din bils belysning funkar så bör du kolla det istället för chansa.Alfredo skrev:
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar.
Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
Skärpt dig nu.F frasen_36 skrev:
Ja vid dålig sikt som kraftig dimma och mörker så skall de vara tända. Och de bilar som är vettiga TÄNDER bakljusen och HALVLJUSEN.
Absolut skall ekonomiska aspekter blandas in. Precis som att den "sparar" bränsle på smålampor.
Chansa? Jag vet att den lyser fram när det är fullt dagsljus och den därför släckt bakljusen. Det duger för mig. Om det sen är halvljus eller DRL/varseljus påverkar som jag ser det absolut inget. Jag kör och beter mig på exakt samma sätt i vilket fall så den kunskapen är helt oväsentlig för mig.F frasen_36 skrev: