Alfredo Alfredo skrev:
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
Sitter man lite högre,ex en bussförare så stör de mycket vid våt vägbana
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Det är ganska korkad konstruktion.
Har hyundai och enda läget som lyser när bilen är stängd är ju varselljuset.

På 0 så lyser fortfarande drl.
Har alltid auto igång, och bakljusen tänds vid minsta skugga

Men det är konstigt att folk egentligen uppmärksammar det nu typ 10 år senare när vw och övriga bara pumpat ut 100 tusentals bilar med funktionen =)

[bild]
Folk har klagat på detta de senaste 10 åren, klagomålen är inte nya.
Toyotas konstruktion verkar dum, ja och det är ju bra om din Hyundai fungerar som det är tänkt, men generellt skulle jag nog påstå att Hyundai är en mycket större syndare än VW i den här frågan.

En generell undran är om man kan programmera när lamporna ska tändas. Jag är medveten om att Man kan programmera mycket av vad som ska hända i de olika lägena, men om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
 
Fairlane Fairlane skrev:
om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
Ingen aning men hur som helst tror jag svaret helt beror på bilmärke/modell/årmodell/utrustningsnivå. Tvivlar starkt på att det finns ett generellt ja eller nej som svar på denna fråga.
 
F
Rkarlsson skrev:
Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.
Fram har jag xenon.

Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.
Halvljus framåt är det lag på. Eller varselljus.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen aning men hur som helst tror jag svaret helt beror på bilmärke/modell/årmodell/utrustningsnivå. Tvivlar starkt på att det finns ett generellt ja eller nej som svar på denna fråga.
Förmodligen inte.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Folk har klagat på detta de senaste 10 åren, klagomålen är inte nya.
Toyotas konstruktion verkar dum, ja och det är ju bra om din Hyundai fungerar som det är tänkt, men generellt skulle jag nog påstå att Hyundai är en mycket större syndare än VW i den här frågan.

En generell undran är om man kan programmera när lamporna ska tändas. Jag är medveten om att Man kan programmera mycket av vad som ska hända i de olika lägena, men om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
Nej det vet jag. Och att vissa bilar inte funkar så att de tänds vid lite skymning är ju skam.
Det är även skam att vi har människor som inte har en aning om hur bilen fungerar som de har köpt.

VW passat -12 fungerade även automatljuset superbra. Körde en sådan 3 år i taxi och det var väl det enda som de inte var bekymmer med egentligen på de bilarna.
Så jag kan vittna om att dessa 2 bilar tänder så fort det kommer lite tjocka moln eller du kör in i tät skog.
Så de bilar som ligger efter i sin automatik borde utan tvekan ta lärdom av dessa. Det bästa hade egentligen varit att ta bort nollan permanent på alla bilar som går upp hit.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Halvljus framåt är det lag på. Eller varselljus.
Med bakljusen släckt så är drl (varselljus) tänt. Inte halvljus.

Så när bakljusen är släckta så är även halvljuset släckt, vilket ju besparar de lamporna med. Vad kostar en xenon? 1000kr st ? Led har jag ingen aning om.
 
Rkarlsson skrev:
Med bakljusen släckt så är drl (varselljus) tänt. Inte halvljus.
Är det självklart så på alla bilar? Kan inte halvljusen användas som DRL/varselljus?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det självklart så på alla bilar? Kan inte halvljusen användas som DRL/varselljus?
Alla bilar jag kört på med auto där bakljusen släckt så släcker även halvlljus. Säkerligen inte säkert på alla bilar. Men bland de största märken iallafall.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Alla bilar jag kört på med auto där bakljusen släckt så släcker även halvlljus. Säkerligen inte säkert på alla bilar. Men bland de största märken iallafall.
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar. :oops::surprised::worried:

Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
 
F
Rkarlsson skrev:
Med bakljusen släckt så är drl (varselljus) tänt. Inte halvljus.

Så när bakljusen är släckta så är även halvljuset släckt, vilket ju besparar de lamporna med. Vad kostar en xenon? 1000kr st ? Led har jag ingen aning om.
Kalla det vad som helst, men vid dålig sikt ska lagenlig belysning vara tänd - punkt! Börjar man blanda in reservdelspriser i detta avgörande kanske man skaffat fel bil? Eller inte borde ha bil överhuvudtaget.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar. :oops::surprised::worried:

Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
Japp. De har de bilar jag kört gjort iallafall =) Vad har du för bil?

Såhär ser mina ut när det är dagsljus, när det blir "mörkt" så dimmrar slingan ner till ytterst lite och halvlljuset slår igång.
OIP.4Iur91I7TZEAqb0utXftMQAAAA
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur min bil gör. Vet att det lyser fram även när det är så ljust att bakljusen släcks, men vet inte om det lyser på samma sätt som det gör när bakljusen tänds på grund av att det mörknar. :oops::surprised::worried:

Men om jag fattar dig rätt borde den ha igång DRL/varselljus fram när bakljusen är släckta och tända halvljuset fram när den tänder bakljuset på grund av "mörker"?
Är du osäker på hur din bils belysning funkar så bör du kolla det istället för chansa.
 
P
F frasen_36 skrev:
Kalla det vad som helst, men vid dålig sikt ska lagenlig belysning vara tänd - punkt! Börjar man blanda in reservdelspriser i detta avgörande kanske man skaffat fel bil? Eller inte borde ha bil överhuvudtaget.
Skärpt dig nu.
Ja vid dålig sikt som kraftig dimma och mörker så skall de vara tända. Och de bilar som är vettiga TÄNDER bakljusen och HALVLJUSEN.

Absolut skall ekonomiska aspekter blandas in. Precis som att den "sparar" bränsle på smålampor.
 
F frasen_36 skrev:
Är du osäker på hur din bils belysning funkar så bör du kolla det istället för chansa.
Chansa? Jag vet att den lyser fram när det är fullt dagsljus och den därför släckt bakljusen. Det duger för mig. Om det sen är halvljus eller DRL/varseljus påverkar som jag ser det absolut inget. Jag kör och beter mig på exakt samma sätt i vilket fall så den kunskapen är helt oväsentlig för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.