M Markarbetaren skrev:
Yes! Det var bla. detta som jag baserade min teori om Toyota på. Hemtjänsten här i byn har också upphandlat vita Yaris och dessa rullar allt som oftast runt med varsel fram och inget ljus bak. Ser väldigt ofta samma sak på vita Toyota väktarbilar från diverse företag, CHR och Yaris mm. Kanske har det något med hybridtekniken som gör att dem sällan lyser?
Kan det vara så att dom har fått en batch bilar som inte var Skandinavien-specade? Det verkar så att bilhandlare shoppar större partier bilar på vilken europeisk marknad som helst.
 
I vilket EU-land utanför Skandinavien är det OK att åka med släckta lampor när det är mörkt?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara så att dom har fått en batch bilar som inte var Skandinavien-specade? Det verkar så att bilhandlare shoppar större partier bilar på vilken europeisk marknad som helst.
Inte den blekaste! Sist jag köpte Toyota, en fabriksny Corolla 2001, så skeppades bilarna via båt till Wallhamn på Tjörn från fabriken.
 
T
useless useless skrev:
I vilket EU-land utanför Skandinavien är det OK att åka med släckta lampor när det är mörkt?
Bra fråga, det undrar jag också? Eller när det är dålig sikt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
B Blazermannen skrev:
Den sparade energin kommer till användning när plåtverkstäderna ska laga bilarna som krockat för att de inte syns.
Om det bara vore plåtskador som orsakas, tyvärr orsakar bilolyckor även personskador.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Typisk effekt på den gamla goda tiden var H4: 55 W halvljus 60 W helljus, baklampa var oftast kombi 5/21 W för bakljus/bromsljus, eventuellt dubbla 5 W för bakljus som backup. På bilar med Xenonljus cirka 35 W per lampa. Detta kan ju idag med fördel bytas mot LED.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Om vi ska bottna i frågan kring baklampor och energibesparing så är det nog så enkelt att EU inte ville införa en regel som ökade energiförbrukningen samtidigt som alla andra jobbar för att minska den. Att det blev en sänkning i de länder som tidigare hade krav på belysning dagtid är bara en bonus.
Därför är besparingen i absoluta tal egentligen irrelevant.
Däremot är kostnader pga olyckor högst relevanta. Att införa en regel som minskar trafiksäkerhet kan inte vara tillräckligt genomtänkt. Annars kunde man ju lika bra ta bort allt lulull som antisladd, anti, spinn, antikrock och allt vad som finns. All denna elektronik drar ju också också effekt... (i 100 miljoner bilar). Varför inte ta bort AC den drar ju massor..?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
T
A Anders_Nilsson skrev:
Typisk effekt på den gamla goda tiden var H4: 55 W halvljus 60 W helljus, baklampa var oftast kombi 5/21 W för bakljus/bromsljus, eventuellt dubbla 5 W för bakljus som backup. På bilar med Xenonljus cirka 35 W per lampa. Detta kan ju idag med fördel bytas mot LED.
Se där, då är det bara 2x5W dvs ca 10 W som sparas in genom att mörklägga bilarna baktill. Då sjunker den sk inbesparingen på de 100 miljoner bilarna drastiskt - samtidigt som sänkningen av trafiksäkerheten består.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I vilket EU-land utanför Skandinavien är det OK att åka med släckta lampor när det är mörkt?
Vill folk ha automatik eller inte i olika länder är snarare frågan du bör ställa dig. I vissa länder så är det lag på ljus, men ingen automatik för att slå på det
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vill folk ha automatik eller inte i olika länder är snarare frågan du bör ställa dig. I vissa länder så är det lag på ljus, men ingen automatik för att slå på det
EU-förordningen från 2008 blev lag i alla medlemsländer några år senare, så det är i princip samma lagar i hela EU numera. Inget land tillåter att man åker runt med släckta lampor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
useless useless skrev:
EU-förordningen från 2008 blev lag i alla medlemsländer några år senare, så det är i princip samma lagar i hela EU numera. Inget land tillåter att man åker runt med släckta lampor.
Nej, men det förhindrar inte att man inte har automatik. Jag tycker att det fungerar olika med automatik och inställningar från bilmärke till bilmärke. Förr hade alla bilar i Sverige halvljusautomatik.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?

Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
Tycker att vi i stället ska utgå från vad två släckta bakljus drar för det är det mörklagda bilar baktill "sparar". Det var väl det frågan gällde? Är det då en bil med LED så är det i storleksordningen 5-10W som sparas med denna säkerhetssänkande snålhet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
ClasseClas
M Markarbetaren skrev:
Yes! Det var bla. detta som jag baserade min teori om Toyota på. Hemtjänsten här i byn har också upphandlat vita Yaris och dessa rullar allt som oftast runt med varsel fram och inget ljus bak. Ser väldigt ofta samma sak på vita Toyota väktarbilar från diverse företag, CHR och Yaris mm. Kanske har det något med hybridtekniken som gör att dem sällan lyser?
Vi har en Toyota Auris hybrid och den går på varselljus och släckta bakljus i läget AUTO ända tills det blir ordentligt mörkt då den slår över till halvljus med tända bakljus. I detta läget går helljuset med automatiskt påslag och avbländning när det aktiveras, vilket funkar sådär. För att alltid köra med halvljusen på måste man vrida till halvljusläge. Sen när man stänger av bilen så lyser halvljusen fortfarande! Då kan det bli så att man vrider till "0" och vips så har man inget ljus alls, eller möjligtvis bara parkeringsljus.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi har en Toyota Auris hybrid och den går på varselljus och släckta bakljus i läget AUTO ända tills det blir ordentligt mörkt då den slår över till halvljus med tända bakljus. I detta läget går helljuset med automatiskt påslag och avbländning när det aktiveras, vilket funkar sådär. För att alltid köra med halvljusen på måste man vrida till halvljusläge. Sen när man stänger av bilen så lyser halvljusen fortfarande! Då kan det bli så att man vrider till "0" och vips så har man inget ljus alls, eller möjligtvis bara parkeringsljus.
Bästa förklaringen hittills varför alla dessa Toyotor som främst körs av serviceföretag har bristande belysning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Folk vet inte hur bilen fungerar och slår av automatiken av misstag.

På en Toyota så har det läääänge varit 0/Auto/Park/Halvljus. I första läget är bilen svart (inkl instrumentpanelen) med något svagt ljus, typ parkeringsljus, fram.
oftast finns inte ens automatik.. som bilmekaniker så har jag sett många bilar som tillverkats efter 2011 då EU-reglerna infördes, som saknar auto. De som kör en sådan här bil saknar helt enkelt kunskapen om hur bilens belysning fungerar.


Men till övriga som känner sig osäkra:
i gryning, skymning, mörker och dåligt väder ska föraren själv i dessa bilar slå över på halvljuset för att även tända bakljusen.

i normalt dagsljus/god sikt är det okej att köra utan bakljus samt med led-lamporna fram (DRL, day-rundning-lamps) eller varselljus som vi brukar kalla dem i Sverige.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.