K KalmarTobbe skrev:
dock inte förbud att köra med dimljus istället för halvljus i dagsljus.. olämpligt? Kanske, men inte förbjudet
Varken förbjudet eller olämpligt. Använt det läget (P-ljus/dimljus fram) på mina bilar sen lång tid tillbaka.
Detta för att spara på glödlamporna/xenonlamporna i strålkastarna.
 
F
Isakare Isakare skrev:
Varken förbjudet eller olämpligt. Använt det läget (P-ljus/dimljus fram) på mina bilar sen lång tid tillbaka.
Detta för att spara på glödlamporna/xenonlamporna i strålkastarna.
Halvljus syns bättre än varselljus.
Rkarlsson skrev:
Skärpt dig nu.
Ja vid dålig sikt som kraftig dimma och mörker så skall de vara tända. Och de bilar som är vettiga TÄNDER bakljusen och HALVLJUSEN.

Absolut skall ekonomiska aspekter blandas in. Precis som att den "sparar" bränsle på smålampor.
Ekonomiska aspekter ska väl inte avgöra om man ska köra med lagenlig belysning eller inte.
Det är alltså enligt dig endast ovettiga bilar som kör med mö
 
F
Rkarlsson skrev:
Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.
Fram har jag xenon.

Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.
Hur ofta behöver en LED-baklykta bytas egentligen??
 
F frasen_36 skrev:
Hur ofta behöver en LED-baklykta bytas egentligen??
Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.

En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
 
F frasen_36 skrev:
Halvljus syns bättre än varselljus
Nja, kanske det, men jag skrev dimljus, de har samma styrka som en strålkastare, 55w, men sitter lite längre ner, så vid möte över ett backkrön syns de senare. Men i detta läge lyser även p-ljusen/DRL så strålkastarna är inte helt svarta, I mitt eget fall 2 ringar, Lökringar, Coronaringar, Angel Eye (kärt barn har många namn) per strålkastare (BMW)
Så jag syns bra.
 
j.f.s
K KalmarTobbe skrev:
när är din bil byggd? Är den byggd 2012 eller kanske faktiskt 2011? Vill minnas att detta infördes ganska sent 2011, så din bil kan ju vara byggd innan gränsen
Ingen aning faktiskt men så kan det ju såklart vara (y)
 
F
Isakare Isakare skrev:
Nja, kanske det, men jag skrev dimljus, de har samma styrka som en strålkastare, 55w, men sitter lite längre ner, så vid möte över ett backkrön syns de senare. Men i detta läge lyser även p-ljusen/DRL så strålkastarna är inte helt svarta, I mitt eget fall 2 ringar, Lökringar, Coronaringar, Angel Eye (kärt barn har många namn) per strålkastare (BMW)
Så jag syns bra.
Jag trodde att vi i den här tråden hade konstaterat att dimljus inte får vara tända tillsamman med halvljus (straffbart), måste vi börja om?
Dimljus är avsedda för körning i tät dimma, därav namnet.
Det som kan "ersätta" halvljus dagtid är varselljus.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.

En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
Finns det ingen övervakning av LED-belysningen?
 
F frasen_36 skrev:
Jag trodde att vi i den här tråden hade konstaterat att dimljus inte får vara tända tillsamman med halvljus (straffbart), måste vi börja om?
Dimljus är avsedda för körning i tät dimma, därav namnet.
Det som kan "ersätta" halvljus dagtid är varselljus.
Dimljus får användas som varselljus.
Var har jag skrivit "i kombination med halvljus" ??
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Dimljus får användas som varselljus.
Var har jag skrivit "i kombination med halvljus" ??
Ber om ursäkt att jag tydde del av ditt (något röriga) inlägg fel. Pudlar delvis.;)
 
F frasen_36 skrev:
Ber om ursäkt att jag tydde del av ditt (något röriga) inlägg fel. Pudlar delvis.;)
(y):)
 
Ser det varje dag, å man blinkar å blinkar bakom med heljuset ändå fattar dom inte då det är upplyst på motorvägen.
Dom behöver komma in på en gata utan belysning för att fatta att lysena inte är på.
Fig en vit bil framför mig dagtid när det var snörök en vinter livsfarligt man såg inte bilen framför.

Folk måste även lära sig tända deras dimljus när det är dimma å snöyra så dom syns tydligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.

En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
Upprepar min fråga: Hur ofta måste en LED-baklampa bytas - ungefär?
 
F frasen_36 skrev:
Upprepar min fråga: Hur ofta måste en LED-baklampa bytas - ungefär?
Jag har tyvärr inget direkt svar, men mina ledbaklampor har gått 15 år i trafik och avverkat nästan 21 000 mil, och de fungerar. (Honda m/07, uttagen 2006, i november.)
 
F
A Andy78 skrev:
Ser det varje dag, å man blinkar å blinkar bakom med heljuset ändå fattar dom inte då det är upplyst på motorvägen.
Dom behöver komma in på en gata utan belysning för att fatta att lysena inte är på.
Fig en vit bil framför mig dagtid när det var snörök en vinter livsfarligt man såg inte bilen framför.

Folk måste även lära sig tända deras dimljus när det är dimma å snöyra så dom syns tydligt.
Har samma erfarenhet. En del verkar vara helt upptagna av annat(!) och märker inte något av omgivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.