97 445 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Varken förbjudet eller olämpligt. Använt det läget (P-ljus/dimljus fram) på mina bilar sen lång tid tillbaka.K KalmarTobbe skrev:
Detta för att spara på glödlamporna/xenonlamporna i strålkastarna.
Halvljus syns bättre än varselljus.Isakare skrev:
Ekonomiska aspekter ska väl inte avgöra om man ska köra med lagenlig belysning eller inte.Rkarlsson skrev:
Det är alltså enligt dig endast ovettiga bilar som kör med mö
Hur ofta behöver en LED-baklykta bytas egentligen??Rkarlsson skrev:Du har glömt att två halvljus fram är släckta med. Det är drl igång eller vad folk nu vill kalla det.
Fram har jag xenon.
Sen för den private ska man lägga in beräkning av byte av baklykta när ljuset tar slut. Begagnad för en st till min kostar 1500 och upp. Nya hittar jag inte så de lär vara svindyra om man har oturen att en baklykta går sönder.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.F frasen_36 skrev:
En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
Nja, kanske det, men jag skrev dimljus, de har samma styrka som en strålkastare, 55w, men sitter lite längre ner, så vid möte över ett backkrön syns de senare. Men i detta läge lyser även p-ljusen/DRL så strålkastarna är inte helt svarta, I mitt eget fall 2 ringar, Lökringar, Coronaringar, Angel Eye (kärt barn har många namn) per strålkastare (BMW)F frasen_36 skrev:
Så jag syns bra.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Jag trodde att vi i den här tråden hade konstaterat att dimljus inte får vara tända tillsamman med halvljus (straffbart), måste vi börja om?Isakare skrev:
Nja, kanske det, men jag skrev dimljus, de har samma styrka som en strålkastare, 55w, men sitter lite längre ner, så vid möte över ett backkrön syns de senare. Men i detta läge lyser även p-ljusen/DRL så strålkastarna är inte helt svarta, I mitt eget fall 2 ringar, Lökringar, Coronaringar, Angel Eye (kärt barn har många namn) per strålkastare (BMW)
Så jag syns bra.
Dimljus är avsedda för körning i tät dimma, därav namnet.
Det som kan "ersätta" halvljus dagtid är varselljus.
Finns det ingen övervakning av LED-belysningen?H Harald Blåtumme skrev:Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.
En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
Dimljus får användas som varselljus.F frasen_36 skrev:
Var har jag skrivit "i kombination med halvljus" ??
Ser det varje dag, å man blinkar å blinkar bakom med heljuset ändå fattar dom inte då det är upplyst på motorvägen.
Dom behöver komma in på en gata utan belysning för att fatta att lysena inte är på.
Fig en vit bil framför mig dagtid när det var snörök en vinter livsfarligt man såg inte bilen framför.
Folk måste även lära sig tända deras dimljus när det är dimma å snöyra så dom syns tydligt.
Dom behöver komma in på en gata utan belysning för att fatta att lysena inte är på.
Fig en vit bil framför mig dagtid när det var snörök en vinter livsfarligt man såg inte bilen framför.
Folk måste även lära sig tända deras dimljus när det är dimma å snöyra så dom syns tydligt.
Upprepar min fråga: Hur ofta måste en LED-baklampa bytas - ungefär?H Harald Blåtumme skrev:Faktum är att jag sett en hel del bilar yngre än 10 år som kör runt med helt eller delvis havererad led-belysning i högt bromsljus, ordinarie bakljus, bromsljus, blinkers. Så att denna typ av lyse skulle vara immun mot bekymmer stämmer inte alls, oftast är det väl bara vid besiktning som det uppmärksammas.
En fördel med traditionella glödlampor är att bilen oftast kan upplysa om att en viss lampa är sönder i bromsljus osv, tex Volvo har haft varningssystem för detta sedan urminnes tider.
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Har samma erfarenhet. En del verkar vara helt upptagna av annat(!) och märker inte något av omgivningen.A Andy78 skrev:Ser det varje dag, å man blinkar å blinkar bakom med heljuset ändå fattar dom inte då det är upplyst på motorvägen.
Dom behöver komma in på en gata utan belysning för att fatta att lysena inte är på.
Fig en vit bil framför mig dagtid när det var snörök en vinter livsfarligt man såg inte bilen framför.
Folk måste även lära sig tända deras dimljus när det är dimma å snöyra så dom syns tydligt.