3 848 läst ·
89 svar
4k läst
89 svar
Moms som företagare?
Ja ca 36% skatt blir det vid utdelning. Vid lön under brytpunkt blir något lägre + att man då även når upp till gräns för statlig pension osv.T Thomas_Blekinge skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Jag utgår från vad TS skriver, det är en bisyssla som TS har. Se tidigare inlägg varjag tycker TS ska göra, dvs prata med någon kunnig där TS berättar om vad TS vill i framtiden, vilken väg TS vill gå. Kanske ska det vara en bisyssla i framtiden också? Vi vet inte detta. Så vi gissar bara.P PHPersson skrev:Det som jag tror du inte förstår är att de pengar som behöver avsättas är enbart aktiekapitalet. De pengarna skall ändå komma från ägaren (TS). Men det är inga pengar som försvinner utan får såklart användas i verksamheten så länge kapitalet finns kvar. Så att han skall prata med någon håller jag helt med om men att rekommendera en enskild firma utan att veta mer tycker jag är tokfel eftersom ett AB kan vara ett bättre val.
Edit: Det är inte dyrare med ett AB än en enskild firma även om många verkar tro det.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
När aktiekapitalet är förbrukat? Det är en bisyssla som TS har. Du har en större rörelsefrihet med ett enskilt företag, vad som är bäst för TS måste TS själv ta reda på genom att prata med någon kunnig och vet TS ambitioner. Att bygga upp ett företag är tufft och det gäller att hålla i pengarna för att få en fast grund att stå på. Som sagt, det är bara TS som vet vad företaget ska vara i framtiden.P PHPersson skrev:Det som jag tror du inte förstår är att de pengar som behöver avsättas är enbart aktiekapitalet. De pengarna skall ändå komma från ägaren (TS). Men det är inga pengar som försvinner utan får såklart användas i verksamheten så länge kapitalet finns kvar. Så att han skall prata med någon håller jag helt med om men att rekommendera en enskild firma utan att veta mer tycker jag är tokfel eftersom ett AB kan vara ett bättre val.
Edit: Det är inte dyrare med ett AB än en enskild firma även om många verkar tro det.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
känns som det spårat ut lite........ts bör nog börja med att fixa bokföringen så den sker korrekt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har du läst tråden från början? Ts verkade ju inte veta hur momsen ska hanteras......
Tack, jag följer tråden och har även gjort några inlägg i den.S Stefan1972 skrev:
TS skriver också i #9 att han har en kompis som är revisor och skall fixa redovisningen en gång om året.
Så, vad är det som inte är korrekt med det upplägget?
Det låter bra tycker jag.
Den tilltänkta revisorn borde kunna ge bättre svar utifrån TS förutsättning än forumet. TS verkar behöva en grundlig genomgång av hur bokföring, redovisning och deklaration går till i ett företag. Efter det vet han nog bättre vilken bolagsform som är bäst och hur den löpande bokföringen borde skötas för att det ska bli både rätt och billigt.
Det är jag benägen att hålla med om.useless skrev:
Men kom igen nu, TS reparerar uppenbarligen gräsklippare på fritiden och hade några grundläggande frågor om hur moms fungerar, och ni pratar om bolagsformer, aktiebolag, utdelning, skatteplanering, revisorskrav, ambitioner, hur man bygger företag och hur TS måste sätta sig in i bokföring, redovisning och deklaration och snarast se till att bokföringen är korrekt. 😳
Finns ingen anledning att ifrågasätta att TS valt rätt företagsform och att det kommer att bli alldeles utmärkt med TS bekant som skall fixa den redovisning som behövs.
Ni är lååångt ovanför TS huvud.
Men finessen med såna här trådar är att informationen kan vara till hjälp för någon annan, det måste inte bara vara TS begränsade fråga som besvaras..C cpalm skrev:Det är jag benägen att hålla med om.
Men kom igen nu, TS reparerar uppenbarligen gräsklippare på fritiden och hade några grundläggande frågor om hur moms fungerar, och ni pratar om bolagsformer, aktiebolag, utdelning, skatteplanering, revisorskrav, ambitioner, hur man bygger företag och hur TS måste sätta sig in i bokföring, redovisning och deklaration och snarast se till att bokföringen är korrekt. 😳
Finns ingen anledning att ifrågasätta att TS valt rätt företagsform och att det kommer att bli alldeles utmärkt med TS bekant som skall fixa den redovisning som behövs.
Ni är lååångt ovanför TS huvud.
Fast TS har ju bl a startat en tråd där han frågar om ersättning och anställningsformer vid förmedling av uppdrag åt andra företag. Det låter som att det är mer på gång än att bara serva grannarnas gräsklippare någon gång per år.C cpalm skrev:Men kom igen nu, TS reparerar uppenbarligen gräsklippare på fritiden och hade några grundläggande frågor om hur moms fungerar, och ni pratar om bolagsformer, aktiebolag, utdelning, skatteplanering, revisorskrav, ambitioner, hur man bygger företag och hur TS måste sätta sig in i bokföring, redovisning och deklaration och snarast se till att bokföringen är korrekt. 😳
Man får tom förbruka aktiekapitalet men då kommer man själv att bli fullt betalningsansvarig likt enskild firma. Kontrollbalans skall upprättas mm.H HEM2121 skrev:När aktiekapitalet är förbrukat? Det är en bisyssla som TS har. Du har en större rörelsefrihet med ett enskilt företag, vad som är bäst för TS måste TS själv ta reda på genom att prata med någon kunnig och vet TS ambitioner. Att bygga upp ett företag är tufft och det gäller att hålla i pengarna för att få en fast grund att stå på. Som sagt, det är bara TS som vet vad företaget ska vara i framtiden.
Men det var inte det jag menade, bara det att aktiekapitalet måste inte sitta på ett konto utan det räcker att det finns som tillgångar i företaget. Tex någon inventarie eller liknande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Bostadspolitik -
Fast pris var utan moms
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimligt pris på FTX? 160k ex moms
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Betalar jag moms för hantverkares hyra av maskin
Hantverkare -
Faktura fråga ang moms material….