4 225 läst ·
89 svar
4k läst
89 svar
Moms som företagare?
Om du bara bokför en gång om året skall alla verifikationer förvaras i "bokföringslik" ordning. Så fixa en pärm och sätt in alla orginalkvitton/fakturor som hör till verksamheten i kronologisk ordning. Är det elektroniska underlag, så lägg dem i en separat mapp och namnge filerna med datum, företag och typ av dokument. T.ex. "20251018 Anderssons moppedelar Faktura.pdf". Ordning och reda gäller.R Rolle85 skrev:
Normalt skickar du ett fakturaunderlag till den som sköter bokföringen, hon lägger sedan in det i bokföringsprogrammets reskontra och du får en PDF tillbaka som du kan skicka till kunden. Så fixar bokföringsprogrammet detta med moms etc. så det blir rätt.
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Det låter som du behöver läsa på lite om att driva företag och hur man ska göra för att uppfylla bokföringskraven. Förr hade skatteverket kurser man kunde gå nu ligger dom tydligen på skatteverkets hemsida som Webbseminarier.
Det är viktigt att det blir rätt och skatteverket är inte alltid så förstående om man gör fel utan det är din skyldighet om du ska driva företag att ta reda på hur man gör för att göra rätt. "jag visste inte" hjälper inte om det ser ut som man försöker lura dom, Frågar man i tid kan dom vara hjälpsamma men känner dom att man försöker undanhålla eller luras eller tjäna 3 kr extra på nåt missförstånd så kan det bli jobbigt att reda ut och få det rätt ,eller bara har missförstått vad som gäller kan dom vara rätt kantiga.
Det låter lite farligt att köra på lång tid utan att säkerställa att du gör rätt , och det låter som du har noll koll på läget och hoppas att revisorn löser allt. Det är bättre att få hjälp och att nån visar hur man sköter det pappersmässigt så du kan lämna vidare ett bra underlag som är enkelt för revisorn att ta ut siffrorna ur och som sparar timmar där mot att hon ska sitta och plocka allt i ordning för att hon får allt i en kasse en gång om året av dig.. sitter alla rätta papper i en pärm i rätt ordning så går det snabbt att sköta bokföringen eller om ni kör det i nåt lämpligt program.
inte tänka att bokföring och det med pappren ,det fixar vi sen.. utan bygg upp ett bra enkelt system med ordning och reda från början
Det är viktigt att det blir rätt och skatteverket är inte alltid så förstående om man gör fel utan det är din skyldighet om du ska driva företag att ta reda på hur man gör för att göra rätt. "jag visste inte" hjälper inte om det ser ut som man försöker lura dom, Frågar man i tid kan dom vara hjälpsamma men känner dom att man försöker undanhålla eller luras eller tjäna 3 kr extra på nåt missförstånd så kan det bli jobbigt att reda ut och få det rätt ,eller bara har missförstått vad som gäller kan dom vara rätt kantiga.
Det låter lite farligt att köra på lång tid utan att säkerställa att du gör rätt , och det låter som du har noll koll på läget och hoppas att revisorn löser allt. Det är bättre att få hjälp och att nån visar hur man sköter det pappersmässigt så du kan lämna vidare ett bra underlag som är enkelt för revisorn att ta ut siffrorna ur och som sparar timmar där mot att hon ska sitta och plocka allt i ordning för att hon får allt i en kasse en gång om året av dig.. sitter alla rätta papper i en pärm i rätt ordning så går det snabbt att sköta bokföringen eller om ni kör det i nåt lämpligt program.
inte tänka att bokföring och det med pappren ,det fixar vi sen.. utan bygg upp ett bra enkelt system med ordning och reda från början
Alla affärshändelser i ett företag ska bokföras. Har du köpt något till verksamheten? Då ska det registreras. Har du betalat in till skattekontot? Då ska det registreras. Har du fått betalt för en kundfaktura eller betalat en leverantörsfaktura? Samma sak igen. Osv.
Om din vän arbetar som redovisningskonsult och du litar på personen så kanske du kan överlåta bokföringen åt denne. Annars bör du anlita en extern redovisningsbyrå som sköter din bokföring. För i slutändan är du ansvarig för att bokföringen sköts på rätt sätt och att du betalar in de skatter du ska.
Om din vän arbetar som redovisningskonsult och du litar på personen så kanske du kan överlåta bokföringen åt denne. Annars bör du anlita en extern redovisningsbyrå som sköter din bokföring. För i slutändan är du ansvarig för att bokföringen sköts på rätt sätt och att du betalar in de skatter du ska.
Dock:H HighFidelity skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bfn.se/wp-content/uploads/2020/06/bfnar13-2-grund.pdf
Dvs. för små enskilda näringsverksamheter räcker det med att bokföra en gång per år i samband med inkomstdeklarationen.
Alltså den klassiska "ICA-kassen med kvitton" som lämnas till "revisorn" en gång per år. (En ICA-kasse uppfyller dock knappast kraven.)
Jag anlitade revisor första året. Det blev väldigt dyrt då jag ändå var tvungen hålla koll på mina intäkter och utgifter. Därefter har jag kört med en bok där jag noterar allt avseende företaget - dag för dag - och sparar alla kvitton i en pärm. Vid deklarationen sammanställer jag själv allt och gör då momsdeklarationen. Tänk också på att notera varje enskild bilresa för företaget, till/från, datum, antal mil och vilket ärende/kund/leverantör och om du tex har lokal i bostaden, separat telefon för företaget, särskilt datorprogram som bara används för företaget etc. För min egen del drar jag faktiskt ut elektroniska fakturor på papper - men det beror nog snarast på min ålder 😉! Noggrannhet med intäkter/utgifter "lönar sig".
Går företaget back de första åren deklarerar du förlusten - detta kompenseras när det börjar gå med vinst.
Det är inte heller fel att reglera skatteinbetalning om du räknar med att intäkten från den enskilda firman uppgår till flera tusen/månad.
Det är lättare än man tror.
Går företaget back de första åren deklarerar du förlusten - detta kompenseras när det börjar gå med vinst.
Det är inte heller fel att reglera skatteinbetalning om du räknar med att intäkten från den enskilda firman uppgår till flera tusen/månad.
Det är lättare än man tror.
Redigerat:
Jag har haft eget i många år. I början sparade jag allt till senare men jag lärde mig att det är mindre jobb att fixa bokföringen varje månad. Ofelbart har det viktiga kvittot från i fjol som skulle varit i ICA-kassen försvunnit, blivit kvar i bilen eller så har det blivit helt blankt av tiden. Nu scannar jag kvittona så snart det går.
Men du, kolla med henne om hon inte använder ett modernt redovisningssystem som Fortnox. Då blir det superenkelt för dig, du bara fotar av kvitton mm med din mobil.R Rolle85 skrev:
Nu tycker ju jag att det är kass att köra eget på det sättet du gör, själv har jag ett litet AB. Så många fördelar, 3:12 så du kan ta aktieutdelning med relativt lägre skatt, och framförallt mindre risk att du råkar kladda ihop ditt privata med bolagets affärer
Och vad gäller dina kvitton ska ALLA kvitton/verifikationer på ALLA transaktioner sparas minst 7 år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
Har du digitala kvitton så skaffa en pålitlig molntjänst där du kan ha detta. Du bör faktiskt använda någon som du betalar för där leverantören garanterar att ingen data försvinner.
Spara dem i tex. mailen är en riktigt dålig strategi. Försvinner underlagen och du får en skatterevision så blir det rejält svettigt. Ta som sagt hjälp av din vän revisorn och lär dig grunderna och läs på ordentligt hur du ska sköta din bokföring. Misstag kan bli rejält kostsamma och väldigt jobbiga.
För ”systematiskt slarv”, dvs om man inte har ordning på sina ”papper” kan straffet bli villkorlig dom, böter eller fängelse i högst två år
Skatteverket är jättebra att ha att göra med, så länge man gör rätt. Man vill inte ha dem emot sig.
Har du digitala kvitton så skaffa en pålitlig molntjänst där du kan ha detta. Du bör faktiskt använda någon som du betalar för där leverantören garanterar att ingen data försvinner.
Spara dem i tex. mailen är en riktigt dålig strategi. Försvinner underlagen och du får en skatterevision så blir det rejält svettigt. Ta som sagt hjälp av din vän revisorn och lär dig grunderna och läs på ordentligt hur du ska sköta din bokföring. Misstag kan bli rejält kostsamma och väldigt jobbiga.
För ”systematiskt slarv”, dvs om man inte har ordning på sina ”papper” kan straffet bli villkorlig dom, böter eller fängelse i högst två år
Skatteverket är jättebra att ha att göra med, så länge man gör rätt. Man vill inte ha dem emot sig.
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Jag är rädd att TS är rejält avskräckt nu. Det är inte meningen. Det är tråkigt att folk som är duktigt på att reparera gräsklippare ska behöva ödsla sin tid på bokföring och redovisning.
Jag har gått den hårda vägen och undvikit kostnad för extern hjälp med bokföring och det var kanske fel. Men jag varit duktig från dag 1 att sätta alla kvitton i pappersform i pärm och bokför alla inbetalningar/händelser i ett excel-ark. Jag vet, Excel är ingen godkänd bokföring. En fysisk bok är det däremot.
Jag har gått den hårda vägen och undvikit kostnad för extern hjälp med bokföring och det var kanske fel. Men jag varit duktig från dag 1 att sätta alla kvitton i pappersform i pärm och bokför alla inbetalningar/händelser i ett excel-ark. Jag vet, Excel är ingen godkänd bokföring. En fysisk bok är det däremot.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Läs på inte så svårt med löpande bokföring plus att du ser själv hur det går och va inte snål med din prelskatt
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Först och främst, har du ett bokföringsprogram?R Rolle85 skrev:
När du köper och betalar något för 100,00 då är det inkl. Moms. Momsen på detta är 20.00
Då får du bokföra 80,00 på t.ex. på konto 4010, och sen 20,00 på konto ingående moms.
När du sen säljer till ett företag på faktura så är det priser exkl. moms, momsen redovisas separat på fakturan, t.ex. 160,00 +40,00,
företaget betalar till ditt konto 200,00. Till privatperson är priset 200,00 inkl. Moms. Det är samma pris oavsett om det är privatperson eller företag.
Till företag säger du priset exkl. moms, till privatperson säger du priset inkl. Moms.
Rekommenderar starkt att du går en kurs i bokföring så att du får förståelsen för hur inköp och försäljning redovisas.
Många som säljer bokföring och faktureringsprogram har även så man kan prova deras program t.ex. en månad.
Driver man företag så måste man ha kontroll och förståelse för bokföringen, skulle säga att det är omöjligt att driva företag utan den kunskapen.
Bokslutet och deklaration tycker jag du ska låta en bokföringsbyrå göra. Det finns avdrag som du kan göra som bokföringsbyrån har koll på. Fråga flera bokföringsbyråer om priset för årsavslut inkl. din deklaration.
I bokföringsprogram finns det SIE filer som du bara skickar över till bokföringsbyrån, plus andra listor som finns i programmet.
Det är inte så krångligt som det verkar, känner du någon företagare som har koll, be dem att förklara hur man bokför och hur du ska tänka när du bokför. Lycka till med företaget!
Redigerat: