3 848 läst ·
89 svar
4k läst
89 svar
Moms som företagare?
Jag håller inte med. Eller rättare sagt vet vi inget om TS jobb eller verksamhet. Varför skulle det kosta mer stt köpa verktyg genom AB än enskild firma? Behövs investeringar innan verksamheten drar in pengar måste han ju låna in den kostnaden på något sätt. Varför skulle det vara dyrare i ett AB?H HEM2121 skrev:Nu har TS ett nytt bolag då gäller det att vara försiktig och tänka efter var man lägger pengarna. Inte köpa på sig mer än absolut är nödvändigt för verksamheten. Låta verksamheten betala inköp när pengarna finns i företaget. Skulder ger inget lugn för en nystartad verksamhet. Det går inte att råda TS generellt, utan TS måste få hjälp att vilket upplägg som är är bäst för TS. TS har sitt vanliga arbete och företaget än så länge som en bisyssla, TS gör helt rätt enl. mig att behålla sitt ordinarie arbete till TS får igång företaget till det går att försörja sig på och står på en stabil grund, vilket kan ta några år, de första åren är många gånger utan lön, de s.k. Hundåren, beroende på vilken verksamheten osv.
Att driva ett AB kostar en slant men det är inget svart hål och kostnaden går att veta på förhand.
Dock är det mycket möjligt att du har rätt. Det beror som sagt på TS förutsättningar och verksamhet.
Vi använder Wint och har ungefär halverat våra kostnader och sparar en del tid jämfört mot innan. Dock har vi inte gjort färdigt bokslut första gången än, så jag är lite försiktig med att ge starka rekommendationer innan vi sett hur det fungerar. Men jag har en bekant som använt dem i flera år, som tipsade mig.P PHPersson skrev:
Det finns säkert flera företag som erbjuder liknande tjänster. Det är enkelt att jämföra priser eftersom allt ingår.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
I ett enskild företag finns avsättningsfonder. TS har en nystartat företag och har sitt företag som en bisyssla än så länge.D Dilato skrev:
Periodiseringsfond finns även i ett AB. Men det skjuter bara upp skatten. Expansionsfond är det dessutom skatt på.H HEM2121 skrev:
Men det fina med ett AB är att man kan bygga kapital och ”bara” betala bolagsskatt på vinsten. Det går inte i en enskild firma.
Jag tror inte du så enkelt kan säga att AB är ett sämre val, jag ser allt för många börja med HB eller enskild firma och ångrar sig rätt så fort.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Du har du missuppfattat mig. Det jag skrev var att TS ska hålla nere kostnader och köpa t.ex. dator, mobil på företaget när pengarna finns i företaget. Produkter som inte är nödvändiga i företaget nu, verktyg som är nödvändiga för verksamheten måste ju köpas annars blir ju svårt. Men vi vet för lite om TS verksamhet och hur TS tänker framöver. T.ex. vill TS ha företaget som en bisyssla eller vill TS att det företaget utvecklar sig till ett företag som TS kan arbeta med på heltid?N nybyggarn3 skrev:Jag håller inte med. Eller rättare sagt vet vi inget om TS jobb eller verksamhet. Varför skulle det kosta mer stt köpa verktyg genom AB än enskild firma? Behövs investeringar innan verksamheten drar in pengar måste han ju låna in den kostnaden på något sätt. Varför skulle det vara dyrare i ett AB?
Att driva ett AB kostar en slant men det är inget svart hål och kostnaden går att veta på förhand.
Dock är det mycket möjligt att du har rätt. Det beror som sagt på TS förutsättningar och verksamhet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det är nu en bisyssla för TS, var vill TS att företaget gå? Ska det vara en bisyssla eller är tanken att TS ska kunna leva på det? Mitt råd är TS ska prata med någon kunnig vad som är bäst för TS. Utifrån att det är en bisyssla och utan att veta mer om TS tankar framåt så tycker jag att TS ska börja med en en enskild firma och ombilda senare till AB. I början finns inte pengar att avsätta i ett företag som dessutom är en bisyssla.P PHPersson skrev:Periodiseringsfond finns även i ett AB. Men det skjuter bara upp skatten. Expansionsfond är det dessutom skatt på.
Men det fina med ett AB är att man kan bygga kapital och ”bara” betala bolagsskatt på vinsten. Det går inte i en enskild firma.
Jag tror inte du så enkelt kan säga att AB är ett sämre val, jag ser allt för många börja med HB eller enskild firma och ångrar sig rätt så fort.
Det som jag tror du inte förstår är att de pengar som behöver avsättas är enbart aktiekapitalet. De pengarna skall ändå komma från ägaren (TS). Men det är inga pengar som försvinner utan får såklart användas i verksamheten så länge kapitalet finns kvar. Så att han skall prata med någon håller jag helt med om men att rekommendera en enskild firma utan att veta mer tycker jag är tokfel eftersom ett AB kan vara ett bättre val.H HEM2121 skrev:Det är nu en bisyssla för TS, var vill TS att företaget gå? Ska det vara en bisyssla eller är tanken att TS ska kunna leva på det? Mitt råd är TS ska prata med någon kunnig vad som är bäst för TS. Utifrån att det är en bisyssla och utan att veta mer om TS tankar framåt så tycker jag att TS ska börja med en en enskild firma och ombilda senare till AB. I början finns inte pengar att avsätta i ett företag som dessutom är en bisyssla.
Edit: Det är inte dyrare med ett AB än en enskild firma även om många verkar tro det.
Hur kan du avgöra att enskild firma är det bästa alternativet? Vi vet ju inte att TS inte har 25 tkr att tillfälligt låsa upp I bolaget. Eller att han inte kommer att tjäna så mycket totalt att han passerar brytpunkten.H HEM2121 skrev:Det är nu en bisyssla för TS, var vill TS att företaget gå? Ska det vara en bisyssla eller är tanken att TS ska kunna leva på det? Mitt råd är TS ska prata med någon kunnig vad som är bäst för TS. Utifrån att det är en bisyssla och utan att veta mer om TS tankar framåt så tycker jag att TS ska börja med en en enskild firma och ombilda senare till AB. I början finns inte pengar att avsätta i ett företag som dessutom är en bisyssla.
Resonemanget med hundår och låga intäkter i början är också ett generellt antagande. Går ypperligt att tjäna pengar från första månaden om man har ett bra case. Givetvis oavsett bolagsform.
Med det inte sagt att TS ska springa iväg och starta AB. Däremot är det ju bra att ge en korrekt beskrivning av alternativen. Att en bisyssla alltid bedrivs bäst som enskild firma stämmer inte.
Finessen med ett AB är att man inte måste ta ut lön för att ändå kunna ta ut vinster till låg skatt.
Visserligen blir framtida pensionen lidande om man inte avsätter pengar till det, men 4 IBB (från 2026) med 20% skatt utan lönekrav eller andra avgifter i övrigt (förutom bolagsskatt) är väl ok.
Dessutom är det kapitalvinstkatt som kan kvittas mot räntekostnader.
Visserligen blir framtida pensionen lidande om man inte avsätter pengar till det, men 4 IBB (från 2026) med 20% skatt utan lönekrav eller andra avgifter i övrigt (förutom bolagsskatt) är väl ok.
Dessutom är det kapitalvinstkatt som kan kvittas mot räntekostnader.
Redigerat:
Man behöver inte spara papperskvitton längre om det finns en digital kopia. Väldigt skönt. https://verksamt.se/nyheter/snart-slipper-du-spara-papperskvittonT Thomas_Blekinge skrev:
Själv kör jag Bokio för bokföring, så fort jag handlar något med papperskvitto så tar jag en bild i Bokio appen och sen bara kasta. Bokio ger oftast väldigt bra förslag vad inköpet ska bokföras bara av innehållet på kvittot osv.
Fortfarande alltid bättre att ta lön upp till brytpunkten (ca 52000/mån), men ja man höjer gränsen på hur mycket lågbeskattad inkomst man kan ta ut genom utdelning.D Dilato skrev:
Viktigt att inte glömma att de 20% skatt på utdelning är efter bolagskatten, många som missar den detaljen.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Det funkar säkert bra. Men jag är old school och gillar papperskvitton och pärmar.GregerRil skrev:
Man behöver inte spara papperskvitton längre om det finns en digital kopia. Väldigt skönt. [länk]
Själv kör jag Bokio för bokföring, så fort jag handlar något med papperskvitto så tar jag en bild i Bokio appen och sen bara kasta. Bokio ger oftast väldigt bra förslag vad inköpet ska bokföras bara av innehållet på kvittot osv.
Att bokföra inköp och fakturor tycker jag är det lättaste. Däremot tycker jag det är knepigt att bokföra vinster, utdelning och annat.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Har man det som bisyssla kan det vara svårt att tjäna såpass mycket pengar i bolaget att det lönar sig att ta ut lön där (lönen minskar ju vinsten i bolaget).
Dessutom måste bolaget då också betala arbetsgivaravgift m.m
Dessutom måste bolaget då också betala arbetsgivaravgift m.m