H HEM2121 skrev:
Driver man företag så måste man ha kontroll och förståelse för bokföringen, skulle säga att det är omöjligt att driva företag utan den kunskapen.
Nu tycker jag att du överdriver. Jag driver tillsammans med två kompanjoner några olika AB, ca 15M i total omsättnin. Har livnärt mig på det sedan 2018. Jag skulle inte påstå att jag har några kunskaper om bokföring. Naturligtvis lite grundläggande koll på skatter mm, men inte bokföring. Kämpar fortfarande med att tyda en balansrapport:)

Jag skulle säga att det går utmärkt. Förutsatt att man köper rätt tjänster då.
 
P
visst går det att driva företag utan koll på bokföringen men det brukar bli ganska stora pengar att låta revisorn/bokföringsbyrån sköta jobbet om man lämnar in en kasse kvitton en gång om året eller två. eller mailar in samma mängd digitala kvitton och risken är stor att om du åker på en koll vid fel tillfälle så ser det väldigt illa ut när 8 -10 månaders bokföring inte existerar utan bara kassen med kvitton.

Får man hjälp att lägga upp ett bra system från början av folk som kan bokföring så kan man även som total novis på några få timmar lära sig göra en stor del av arbetet själv så lagar och regler uppfylls och man klarar en koll och när det är dags så kan revisorn /bokföringsbyrån snabbt ta ut det som behövs och man sparar stora pengar per år i att antalet timmar som revisorn lägger är bara en handfull istället för att sitta i en vecka med kassen och försöka få nån ordning på oredan eller om den kom i digital form men med samma oreda som plastpåsen full i kvitton
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Äh, TS bedriver en månskensverksamhet och har en bekant som hjälper till med att sköta bokföring och redovisning.

Det är gott så, inget problem. Bara att köra på och göra upp med bekanten hur ni sköter kvitton, fakturor och sånt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
visst går det att driva företag utan koll på bokföringen men det brukar bli ganska stora pengar att låta revisorn/bokföringsbyrån sköta jobbet om man lämnar in en kasse kvitton en gång om året eller två. eller mailar in samma mängd digitala kvitton och risken är stor att om du åker på en koll vid fel tillfälle så ser det väldigt illa ut när 8 -10 månaders bokföring inte existerar utan bara kassen med kvitton.

Får man hjälp att lägga upp ett bra system från början av folk som kan bokföring så kan man även som total novis på några få timmar lära sig göra en stor del av arbetet själv så lagar och regler uppfylls och man klarar en koll och när det är dags så kan revisorn /bokföringsbyrån snabbt ta ut det som behövs och man sparar stora pengar per år i att antalet timmar som revisorn lägger är bara en handfull istället för att sitta i en vecka med kassen och försöka få nån ordning på oredan eller om den kom i digital form men med samma oreda som plastpåsen full i kvitton
Fast att ha kvitton i en hög är inte alla samma sak som att inte kunna bokföring. Det ena har inte med det andra att göra.
Betydligt viktigare rent ekonomiskt är att lära sig skatteregler eftersom redovisningsfirma inte får komma med skattetips i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Fast att ha kvitton i en hög är inte alla samma sak som att inte kunna bokföring. Det ena har inte med det andra att göra.
Betydligt viktigare rent ekonomiskt är att lära sig skatteregler eftersom redovisningsfirma inte får komma med skattetips i Sverige.
nej inte nödvändigtvis men det är förvånande många som kommer med kartongen eller plastpåsen till revisorn så det var mest en synonym för dessa som kommer få gånger om året med stora antal kvitton utan ordning och system och vill ha bokföringen "fixad" och att man i dom flesta fall får betala för dessa rätt många extratimmar mot om det bara låg i rätt ordning och i ett vettigt korrekt system.

Att få hjälp av nån kunnig hur man ska göra om man inte har en aning sparar många timmar. så är det bara
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
N nybyggarn3 skrev:
Nu tycker jag att du överdriver. Jag driver tillsammans med två kompanjoner några olika AB, ca 15M i total omsättnin. Har livnärt mig på det sedan 2018. Jag skulle inte påstå att jag har några kunskaper om bokföring. Naturligtvis lite grundläggande koll på skatter mm, men inte bokföring. Kämpar fortfarande med att tyda en balansrapport:)

Jag skulle säga att det går utmärkt. Förutsatt att man köper rätt tjänster då.
Ja, du ser, du forsätter forfarande ännu att tyda Balansrapporten😀 Ja, det går att köpa dessa tjänster men TS vill hålla nere sina kostnader. Vidhåller fortfarande att man behöver kunskaper i bokföringen och vad siffrorna betyder och var siffrorna ska placeras i bokföringen. Har haft företag i 35 år så jag har en del kunskap. Dessutom en gedigen utbildning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
nej inte nödvändigtvis men det är förvånande många som kommer med kartongen eller plastpåsen till revisorn så det var mest en synonym för dessa som kommer få gånger om året med stora antal kvitton utan ordning och system och vill ha bokföringen "fixad" och att man i dom flesta fall får betala för dessa rätt många extratimmar mot om det bara låg i rätt ordning och i ett vettigt korrekt system.

Att få hjälp av nån kunnig hur man ska göra om man inte har en aning sparar många timmar. så är det bara
Då är vi överens, ordning och reda sparar mycket pengar :)
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
visst går det att driva företag utan koll på bokföringen men det brukar bli ganska stora pengar att låta revisorn/bokföringsbyrån sköta jobbet om man lämnar in en kasse kvitton en gång om året eller två. eller mailar in samma mängd digitala kvitton och risken är stor att om du åker på en koll vid fel tillfälle så ser det väldigt illa ut när 8 -10 månaders bokföring inte existerar utan bara kassen med kvitton.

Får man hjälp att lägga upp ett bra system från början av folk som kan bokföring så kan man även som total novis på några få timmar lära sig göra en stor del av arbetet själv så lagar och regler uppfylls och man klarar en koll och när det är dags så kan revisorn /bokföringsbyrån snabbt ta ut det som behövs och man sparar stora pengar per år i att antalet timmar som revisorn lägger är bara en handfull istället för att sitta i en vecka med kassen och försöka få nån ordning på oredan eller om den kom i digital form men med samma oreda som plastpåsen full i kvitton
Påsar med papper, och papper generellt, bör naturligtvis undvikas.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, du ser, du forsätter forfarande ännu att tyda Balansrapporten😀 Ja, det går att köpa dessa tjänster men TS vill hålla nere sina kostnader. Vidhåller fortfarande att man behöver kunskaper i bokföringen och vad siffrorna betyder och var siffrorna ska placeras i bokföringen. Har haft företag i 35 år så jag har en del kunskap. Dessutom en gedigen utbildning.
Det är inte det att jag inte förstår konceptet med en balnsrapport. Med hjälp av chatgpt går det riktigt bra;)

Har också en rimligt avancerad utbildning i bagaget. Dock inte inom redovisning. Använder nu mera en digital tjänst i alla bolag som fungerar riktigt skapligt. Kostnaden för ett AB är faktiskt rätt rimlig nu mera.
 
H
N nybyggarn3 skrev:
Det är inte det att jag inte förstår konceptet med en balnsrapport. Med hjälp av chatgpt går det riktigt bra;)

Har också en rimligt avancerad utbildning i bagaget. Dock inte inom redovisning. Använder nu mera en digital tjänst i alla bolag som fungerar riktigt skapligt. Kostnaden för ett AB är faktiskt rätt rimlig nu mera.
En enskild firma är att föredra för TS, TS kan ombilda senare till AB. I tanke på bl.a. på redovisningskostnaderna för revisorn. Rörelsefriheten i en enskild firma är att föredra i början då man behöver inte tänka på bl.a. förbrukning av aktiekapitalet. Håller man bara noga isär privat och företaget så är det inga problem. TS behöver prata med en kunnig person som kan förklara bokföring, vilken företagsform osv. Det är tufft idag att starta företag, ju mer kunskap man har desto större chans att lyckas i sitt företagande.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En enskild firma är att föredra för TS, TS kan ombilda senare till AB. I tanke på bl.a. på redovisningskostnaderna för revisorn. Rörelsefriheten i en enskild firma är att föredra i början då man behöver inte tänka på bl.a. förbrukning av aktiekapitalet. Håller man bara noga isär privat och företaget så är det inga problem. TS behöver prata med en kunnig person som kan förklara bokföring, vilken företagsform osv. Det är tufft idag att starta företag, ju mer kunskap man har desto större chans att lyckas i sitt företagande.
En parantes bara, AB behöver ingen revisor. Så måste man upp i omsätttning / anställda mm. Att bokföra i ett AB är inte dyrare och det är lite lättare att hålla isär ekonomin kan jag tycka.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En enskild firma är att föredra för TS, TS kan ombilda senare till AB. I tanke på bl.a. på redovisningskostnaderna för revisorn. Rörelsefriheten i en enskild firma är att föredra i början då man behöver inte tänka på bl.a. förbrukning av aktiekapitalet. Håller man bara noga isär privat och företaget så är det inga problem. TS behöver prata med en kunnig person som kan förklara bokföring, vilken företagsform osv. Det är tufft idag att starta företag, ju mer kunskap man har desto större chans att lyckas i sitt företagande.
Det är ju helt omöjligt att säga utan att veta förutsättningarna. Omsättning, övriga löner mm. Revisor lär knappast vara aktuellt oavsett.
 
H HEM2121 skrev:
Rörelsefriheten i en enskild firma är att föredra i början då man behöver inte tänka på bl.a. förbrukning av aktiekapitalet.
Klarar man inte av att hålla 12500 kronor kvar i bolaget i likvida medel (halva aktiekapitalet i ett 25kkr-AB) ska man inte leka företag.
 
H
P PHPersson skrev:
En parantes bara, AB behöver ingen revisor. Så måste man upp i omsätttning / anställda mm. Att bokföra i ett AB är inte dyrare och det är lite lättare att hålla isär ekonomin kan jag tycka.
Säg det till Reviorn.
 
H
D Dilato skrev:
Klarar man inte av att hålla 12500 kronor kvar i bolaget i likvida medel (halva aktiekapitalet i ett 25kkr-AB) ska man inte leka företag.
Det beror ju lite på vad typ av företag det är. Starkkostnaden kan vara hög och kunskapen inte så hög i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.