4 200 läst ·
89 svar
4k läst
89 svar
Moms som företagare?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Visst kan TS kontakta en revisor för att få råd. Där finns inga begränsningar. TS kan ju även känna någon i sin bekantskap som har företag eller någon annan som är kunnig som kan ge råd. Det är ju inga direkta konstigheter.N nybyggarn3 skrev:
Det är klart att man kan rådråga vem man vill. Det jag menade var att det inte är korrekt att TS skulle dra på sig klostnader för revisor för att han väljer AB i stället för enskild firma.H HEM2121 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
det på slutet handlar nog mest om att folk kallar den personen de skeppar sina papper till för "revisor" Det i sak är ju fel..............Revisorn är ju den som sitter en nivå upp i kedjan.........
I tidigare inlägg stod det att det skulle tillkomma kostnader för revisor om TS valde AB i stället för enskild firma, vilket inte stämmer. Men jag håller med om att termen revisor ofta används felaktigt.S Stefan1972 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det är inte mer ”kontroll”. Driver man ett litet AB utan revisor så är det i princip identiskt. Man måste inte välja faktureringsmetoden och då bokför man bara varje transaktion på kontot så är det klart…. Momsredovisning är samma. Årsbokslut är samma med lite mer text. Bara att kopiera med rätt siffror från år till år.H HEM2121 skrev:
Vi sköter absolut inget själva utöver fakturering via vår redovisningsleverantörs plattform. Och fota kvitton med en app då.P PHPersson skrev:Det är inte mer ”kontroll”. Driver man ett litet AB utan revisor så är det i princip identiskt. Man måste inte välja faktureringsmetoden och då bokför man bara varje transaktion på kontot så är det klart…. Momsredovisning är samma. Årsbokslut är samma med lite mer text. Bara att kopiera med rätt siffror från år till år.
Där kostar ett bolag med en anställd 2990 kr per månad. Då ingår, all redovisning, bokslut, deklaration och betalning till SK, rådgivning och bokslut. Inget tillkommer och man gör extremt lite själva. Är man villig att göra mer själv går det säkert att komma billigare undan.
Sen har vi revisor i två bolag och det är en fruktansvärt irriterande kostnad. Men är verksamheten på en nivå som kräver det är ju knappast enskild firma ett alternativ ändå.
Vi betalar fastpris ca 2000kr hos en redovisningskonsult men då tillkommer bokslutet så ca samma kostnad. Tycker det är helt ok.N nybyggarn3 skrev:Vi sköter absolut inget själva utöver fakturering via vår redovisningsleverantörs plattform. Och fota kvitton med en app då.
Där kostar ett bolag med en anställd 2990 kr per månad. Då ingår, all redovisning, bokslut, deklaration och betalning till SK, rådgivning och bokslut. Inget tillkommer och man gör extremt lite själva. Är man villig att göra mer själv går det säkert att komma billigare undan.
Sen har vi revisor i två bolag och det är en fruktansvärt irriterande kostnad. Men är verksamheten på en nivå som kräver det är ju knappast enskild firma ett alternativ ändå.
Men som sagt det kan kosta 0kr om man gör det jobbet själv och det beror väl på kunskap / intresse.
Hur som så är revisor en helt meningslös instans enligt mig… de har typ ändå inget ansvar. Vi har det också på 2 av våra bolag.
Vi bytte från en lokal aktör till en digital lösning för knappt ett år sedan. Positiv upplevelse så här långt. Dels sparar vi mycket kostnader men också mycket egentid på ett smidigt system. I kostnaden ingår även självs systemet, där vi förut betalade en del till frotnox. Dock är vi fler anställda och betalar mer än priset för en person i förra inlägget.P PHPersson skrev:Vi betalar fastpris ca 2000kr hos en redovisningskonsult men då tillkommer bokslutet så ca samma kostnad. Tycker det är helt ok.
Men som sagt det kan kosta 0kr om man gör det jobbet själv och det beror väl på kunskap / intresse.
Hur som så är revisor en helt meningslös instans enligt mig… de har typ ändå inget ansvar. Vi har det också på 2 av våra bolag.
Revisor är verkligen sämst. Där skulle gärna vår regering få ändra reglerna så att fler mindre bolag kunde komma undan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nu har TS ett nytt bolag då gäller det att vara försiktig och tänka efter var man lägger pengarna. Inte köpa på sig mer än absolut är nödvändigt för verksamheten. Låta verksamheten betala inköp när pengarna finns i företaget. Skulder ger inget lugn för en nystartad verksamhet. Det går inte att råda TS generellt, utan TS måste få hjälp att vilket upplägg som är är bäst för TS. TS har sitt vanliga arbete och företaget än så länge som en bisyssla, TS gör helt rätt enl. mig att behålla sitt ordinarie arbete till TS får igång företaget till det går att försörja sig på och står på en stabil grund, vilket kan ta några år, de första åren är många gånger utan lön, de s.k. Hundåren, beroende på vilken verksamheten osv.N nybyggarn3 skrev:
Redigerat:
Håller med dig men alla utgifter som TS måste ha skall självklart in i bolaget så TS kan dra moms etc. Bättre att låna ut pengar privat till bolaget än att köpa det privat.H HEM2121 skrev:Nu har TS ett nytt bolag då gäller det att vara försiktig och tänka efter var man lägger pengarna. Inte köpa på sig mer än absolut är nödvändigt för verksamheten. Låta verksamheten betala inköp när pengarna finns i företaget. Skulder ger inget lugn för en nystartad verksamhet. Det går inte att råda TS generellt, utan TS måste få hjälp att vilket upplägg som är är bäst för TS. TS har sitt vanliga arbete och företaget än så länge som en bisyssla, TS gör helt rätt enl. mig att behålla sitt ordinarie arbete till TS får igång företaget till det går att försörja sig på och står på en stabil grund, vilket kan ta några år, de första åren är många gånger utan lön, de s.k. Hundåren, beroende på vilken verksamheten osv.
Får jag fråga vad det är för tjänst? Fortnox har blivit svindyrt, tror vi betalar 10000 om året och då är vi ändå bara 3 som jobbar med Fortnox.N nybyggarn3 skrev:Vi bytte från en lokal aktör till en digital lösning för knappt ett år sedan. Positiv upplevelse så här långt. Dels sparar vi mycket kostnader men också mycket egentid på ett smidigt system. I kostnaden ingår även självs systemet, där vi förut betalade en del till frotnox. Dock är vi fler anställda och betalar mer än priset för en person i förra inlägget.
Revisor är verkligen sämst. Där skulle gärna vår regering få ändra reglerna så att fler mindre bolag kunde komma undan.