H
N nybyggarn3 skrev:
Det är ju helt omöjligt att säga utan att veta förutsättningarna. Omsättning, övriga löner mm. Revisor lär knappast vara aktuellt oavsett.
Det är ju bl.a. därför TS ska prata med någon kunnig person som får all information, förutsättningar osv. från TS.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Säg det till Reviorn.
Uppfyller man inte kraven för att måsta ha revisor så har man ju naturligtvis ingen. Och då blir det svårt att prata med denne.
 
H
N nybyggarn3 skrev:
Uppfyller man inte kraven för att måsta ha revisor så har man ju naturligtvis ingen. Och då blir det svårt att prata med denne.
Visst kan TS kontakta en revisor för att få råd. Där finns inga begränsningar. TS kan ju även känna någon i sin bekantskap som har företag eller någon annan som är kunnig som kan ge råd. Det är ju inga direkta konstigheter.
 
H HEM2121 skrev:
Visst kan TS kontakta en revisor för att få råd. Där finns inga begränsningar. TS kan ju även känna någon i sin bekantskap som har företag eller någon annan som är kunnig som kan ge råd. Det är ju inga direkta konstigheter.
Det är klart att man kan rådråga vem man vill. Det jag menade var att det inte är korrekt att TS skulle dra på sig klostnader för revisor för att han väljer AB i stället för enskild firma.
 
det på slutet handlar nog mest om att folk kallar den personen de skeppar sina papper till för "revisor" Det i sak är ju fel..............Revisorn är ju den som sitter en nivå upp i kedjan.........
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det på slutet handlar nog mest om att folk kallar den personen de skeppar sina papper till för "revisor" Det i sak är ju fel..............Revisorn är ju den som sitter en nivå upp i kedjan.........
I tidigare inlägg stod det att det skulle tillkomma kostnader för revisor om TS valde AB i stället för enskild firma, vilket inte stämmer. Men jag håller med om att termen revisor ofta används felaktigt.
 
H
N nybyggarn3 skrev:
I tidigare inlägg stod det att det skulle tillkomma kostnader för revisor om TS valde AB i stället för enskild firma, vilket inte stämmer. Men jag håller med om att termen revisor ofta används felaktigt.
Det är mer kontroll och redovisningen, dvs. mer arbetstid som kostar.
 
H HEM2121 skrev:
Det är mer kontroll och redovisningen, dvs. mer arbetstid som kostar.
Jag vet mycket väl vad det kostar att driva AB men har sämre kolla på enskild firma. Så stor skillnad är det dock inte. Tjänar man över brytpunkten totalt går det rätt snabbt att räkna hem.
 
H HEM2121 skrev:
Det är mer kontroll och redovisningen, dvs. mer arbetstid som kostar.
Det är inte mer ”kontroll”. Driver man ett litet AB utan revisor så är det i princip identiskt. Man måste inte välja faktureringsmetoden och då bokför man bara varje transaktion på kontot så är det klart…. Momsredovisning är samma. Årsbokslut är samma med lite mer text. Bara att kopiera med rätt siffror från år till år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är inte mer ”kontroll”. Driver man ett litet AB utan revisor så är det i princip identiskt. Man måste inte välja faktureringsmetoden och då bokför man bara varje transaktion på kontot så är det klart…. Momsredovisning är samma. Årsbokslut är samma med lite mer text. Bara att kopiera med rätt siffror från år till år.
Vi sköter absolut inget själva utöver fakturering via vår redovisningsleverantörs plattform. Och fota kvitton med en app då.

Där kostar ett bolag med en anställd 2990 kr per månad. Då ingår, all redovisning, bokslut, deklaration och betalning till SK, rådgivning och bokslut. Inget tillkommer och man gör extremt lite själva. Är man villig att göra mer själv går det säkert att komma billigare undan.

Sen har vi revisor i två bolag och det är en fruktansvärt irriterande kostnad. Men är verksamheten på en nivå som kräver det är ju knappast enskild firma ett alternativ ändå.
 
N nybyggarn3 skrev:
Vi sköter absolut inget själva utöver fakturering via vår redovisningsleverantörs plattform. Och fota kvitton med en app då.

Där kostar ett bolag med en anställd 2990 kr per månad. Då ingår, all redovisning, bokslut, deklaration och betalning till SK, rådgivning och bokslut. Inget tillkommer och man gör extremt lite själva. Är man villig att göra mer själv går det säkert att komma billigare undan.

Sen har vi revisor i två bolag och det är en fruktansvärt irriterande kostnad. Men är verksamheten på en nivå som kräver det är ju knappast enskild firma ett alternativ ändå.
Vi betalar fastpris ca 2000kr hos en redovisningskonsult men då tillkommer bokslutet så ca samma kostnad. Tycker det är helt ok.
Men som sagt det kan kosta 0kr om man gör det jobbet själv och det beror väl på kunskap / intresse.
Hur som så är revisor en helt meningslös instans enligt mig… de har typ ändå inget ansvar. Vi har det också på 2 av våra bolag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vi betalar fastpris ca 2000kr hos en redovisningskonsult men då tillkommer bokslutet så ca samma kostnad. Tycker det är helt ok.
Men som sagt det kan kosta 0kr om man gör det jobbet själv och det beror väl på kunskap / intresse.
Hur som så är revisor en helt meningslös instans enligt mig… de har typ ändå inget ansvar. Vi har det också på 2 av våra bolag.
Vi bytte från en lokal aktör till en digital lösning för knappt ett år sedan. Positiv upplevelse så här långt. Dels sparar vi mycket kostnader men också mycket egentid på ett smidigt system. I kostnaden ingår även självs systemet, där vi förut betalade en del till frotnox. Dock är vi fler anställda och betalar mer än priset för en person i förra inlägget.

Revisor är verkligen sämst. Där skulle gärna vår regering få ändra reglerna så att fler mindre bolag kunde komma undan.
 
H
N nybyggarn3 skrev:
Jag vet mycket väl vad det kostar att driva AB men har sämre kolla på enskild firma. Så stor skillnad är det dock inte. Tjänar man över brytpunkten totalt går det rätt snabbt att räkna hem.
Nu har TS ett nytt bolag då gäller det att vara försiktig och tänka efter var man lägger pengarna. Inte köpa på sig mer än absolut är nödvändigt för verksamheten. Låta verksamheten betala inköp när pengarna finns i företaget. Skulder ger inget lugn för en nystartad verksamhet. Det går inte att råda TS generellt, utan TS måste få hjälp att vilket upplägg som är är bäst för TS. TS har sitt vanliga arbete och företaget än så länge som en bisyssla, TS gör helt rätt enl. mig att behålla sitt ordinarie arbete till TS får igång företaget till det går att försörja sig på och står på en stabil grund, vilket kan ta några år, de första åren är många gånger utan lön, de s.k. Hundåren, beroende på vilken verksamheten osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu har TS ett nytt bolag då gäller det att vara försiktig och tänka efter var man lägger pengarna. Inte köpa på sig mer än absolut är nödvändigt för verksamheten. Låta verksamheten betala inköp när pengarna finns i företaget. Skulder ger inget lugn för en nystartad verksamhet. Det går inte att råda TS generellt, utan TS måste få hjälp att vilket upplägg som är är bäst för TS. TS har sitt vanliga arbete och företaget än så länge som en bisyssla, TS gör helt rätt enl. mig att behålla sitt ordinarie arbete till TS får igång företaget till det går att försörja sig på och står på en stabil grund, vilket kan ta några år, de första åren är många gånger utan lön, de s.k. Hundåren, beroende på vilken verksamheten osv.
Håller med dig men alla utgifter som TS måste ha skall självklart in i bolaget så TS kan dra moms etc. Bättre att låna ut pengar privat till bolaget än att köpa det privat.
 
N nybyggarn3 skrev:
Vi bytte från en lokal aktör till en digital lösning för knappt ett år sedan. Positiv upplevelse så här långt. Dels sparar vi mycket kostnader men också mycket egentid på ett smidigt system. I kostnaden ingår även självs systemet, där vi förut betalade en del till frotnox. Dock är vi fler anställda och betalar mer än priset för en person i förra inlägget.

Revisor är verkligen sämst. Där skulle gärna vår regering få ändra reglerna så att fler mindre bolag kunde komma undan.
Får jag fråga vad det är för tjänst? Fortnox har blivit svindyrt, tror vi betalar 10000 om året och då är vi ändå bara 3 som jobbar med Fortnox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.