Jag och min sambo har precis lagt ett bud på en kolonistuga som accepterats men jag har börjat få funderingar kring taket. Det är ett oisolerat tak med råspånt och tjärpapp - no more no less. Uppe i vinden är det inga tydliga dofter av fukt eller mögel men det är ett par stora mörka missfärgade partier på innertaket. Jag kände med nageln på en av fläckarna och kunde inte känna att det skulle vara märkbart mjukt.
Kan inte se någon takventilation att tala om och funderar på om detta kan vara pga dålig ventilation och mest vara kondens/funktproblem? Men jag har exakt 0 erfarenhet av sånt här och bara läst på nätet/frågat ChatGPT :P

Har någon här input på hur "illa" detta är och om det är något man bör ha i åtanke innan man kritar ett avtal?
Stugan har ägts av några riktiga slashasar så är lite extra orolig över effekterna av dåligt underhåll..
Oisolerat innertak med stora mörka fläckar på råspånt, möjligt tecken på fuktproblem eller dålig ventilation i kolonistuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörka missfärgningar på ett råspåntak i en kolonistuga, potentiella tecken på fuktproblem eller kondens, omgiven av ljusare områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand undersöker mörka fläckar och missfärgade partier på råspånt innertak i en kolonistuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut på golvet under ?
 
Taket med träpaneler från insidan av en vind, text på en bjälke uppochner. Möjliga tecken på bytta takstolar eller gammal fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Felet är att huset är uppochner (se text på bjälke).. :)

Ser ju ut som delar av takstolar är utbytta?
Gammal fuktskada?
 
  • Haha
AnnaMå och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hur ser det ut på golvet under ?
Det ser bra ut! Helt torrt och utan svarta fläckar. Har inte så mycket bra bilder men här är några. Ser ut att vara svartnat nere vid slutet på både tak och lite takstol men samma där att det ser gammalt ut?

Haha OldRusty.. jag har redan frågat Ai om det är för transport av virke eller vid installation 😆 #Noob

Men ja det känns som att det skulle kunna vara gammal fuktskada. Takstolarnas uppstakning är ju också en fackmässigt imponerande design. :P
 
  • Bild på träbjälkar och takstolar på en vind, med några mörka fläckar på bjälkarna. En vit kabel löper längs bjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takkonstruktion med träbjälkar och takstolar, inga synliga svarta fläckar men vissa partier ser äldre ut, som före detta fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåså. Det taket är ändå väldigt billigt att åtgärda ifall det skulle behövas.
 
  • Gilla
AnnaMå
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dåså. Det taket är ändå väldigt billigt att åtgärda ifall det skulle behövas.
Ok så inget att nojja sig över eller behöva haggla med pris osv enligt dig? Tacksam för all feedback! 🙏
 
A AnnaMå skrev:
Ok så inget att nojja sig över eller behöva haggla med pris osv enligt dig? Tacksam för all feedback! 🙏
Nej. Nej och tack.
 
  • Älska
AnnaMå
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.