Jag och min fru köpte ett renoveringsobjekt från 70-talet och har renoverat det sedan juni 2025. För drygt en månad sen flyttade vi äntligen in. Vi kollade på vinden här om veckan och förfasades över mängden mögel som har växt på råsponten (se bild). Vi undrar nu vad som är vettigt att göra i det här läget och hur farligt det är. Är det något som har några liknande erfarenheter?

Lite bakgrund om huset. Ventilationen sker med hjälp av mekanisk frånluftsfläkt. När vi köpte det så hade den befintliga varit sönder ett okänt antal år. Den är sen en tid tillbaka bytt och inställd korrekt.

Fönsterna på nedervåningen är tvåglas (ursprungliga), medan på övervåningen så har vi bytt till treglas. Vi vet om att det behövs mer tilluft och ska sätta in friskluftsventiler i samtliga sovrum, förhoppningsvis om en vecka.

Det finns gavelventiler på båda sidorna även om de är pyttesmå (2cm x 10cm)

Just nu har vi 74% luftfuktighet vid 4 grader, vilket enligt någon graf vi hittade borde inte utgöra risk för mögeltillväxt, kan det vara gammal tillväxt?

Det fanns lite mögel när vi köpte huset just på stället där det är som värst nu, bara på ena sidan av huset mot öst där vi har ett träd som skuggar som mest. Nu är det betydligt mer omfattande och på båda sidorna (även om det fortfarande är värst på den östra sidan, vänster sida på bilden). Hela vinden är inte påverkad, just nu är det ungefär halva vinden som ser ut såhär. Fuktigheten i takstolarna är på ~8% men råsponten ovanför är det 23%.

Vi har försökt läsa på om detta men vi stöter på väldigt olika åsikter. På vissa ställen står det att bara vi får tillräcklig tilluft så kommer det lösa sig självt. Spontant känns det som att vi borde ha större gavelventiler, men på andra ställen står det att man bör inte ha för mycket ventilation på vinden. Borde jag bara fixa tilluft, spreja möglet med något medel och hoppas på det bästa, eller behövs avfuktare?

Är det farligt att ha det på vinden, våra sovrum är precis under. Vi har satt in luftrenare men det kan ta ett tag innan problemet är löst.

Jag tänkte försöka få tag på någon från Anticimex nästa vecka också.

• Mögelväxt på råsponten i en isolerad vind, med träreglar och synliga ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbalkar och mögeltillväxt på råsponten i ett hus från 70-talet under renovering.
    Skapa konto
  • Mögel på råspont i vinden med synlig fuktspridning i en äldre byggnad från 70-talet.
    Skapa konto
D
Nån som byggt igen takfotsventilationen?
Nyligen tillägsisolerat på vinden? Är ångspärren hel, finns den ens?

Jag har inga djupare kunskaper om fukt, men undrar om det finns byggplast i ytterväggar och tak mot kallvinden, verkar ju inte så med tanke på fukthalten?

D Drburr skrev:
Nån som byggt igen takfotsventilationen?
Nyligen tillägsisolerat på vinden? Är ångspärren hel, finns den ens?
Vi har inte gjort något med vinden, det är oklart om tidigare ägare gjorde något men det var ett dödsbo där ägaren inte hade gått upp för trappan på säkert 10 år så det är tveksamt.

Det finns svart byggplast under all isolering. Jag är osäker på vad takfotsventilation är. Så ser det ut längst ner på taket från in- och utsida.

Edit: Vi har dock kattvindar nedanför där kom jag precis på. Jag lägger till bild på det.

• Rödmålat innertak med en stödbalk, gulmålad vägg ovanför.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med trävägg och isolering, lutande tak, med en lucka av trä och kartong.
    Skapa konto
  • Hand som justerar gul isoleringsull ovanpå en svart plastfolie och träbalk.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med svart byggplast under isolering och träplankor, del av takfot, potentiellt brist på ventilation.
    Skapa konto
Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Jag har inga djupare kunskaper om fukt, men undrar om det finns byggplast i ytterväggar och tak mot kallvinden, verkar ju inte så med tanke på fukthalten?
Det verkar finnas svart byggplast under isoleringen på vinden (kollat på 3, 4 ställen). Det är samma svarta byggplast i ytterväggarna också.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Syns dåligt på första bilden, men brädan längst upp skall ha en springa på cirka 20 mm, alltså brädan som ser ut att ligga kloss mot takrotspånten?

Tilllägg: Jag menar första bilden på inlägg #4.

Redigerat:
Jag hade börjat med att köpa klorin och sprya på allt trä som har mögel på sig. Kolla isolering osv om något av det är angripet, i så fall ta bort och lägg dit nytt.

Sedan hade jag köpt en avfuktare och ställt upp så allt får torka ur ordentligt. Då har du köpt dig tid till att ta reda på orsaken till att det blir fuktigt där uppe och åtgärda det. Troligen behövs mer ventilation.

Jag har nyligen köpt ett äldre hus som har en gammal matkällare under ett rum som var angripen med mögel på träbalkar. Klorin och en avfuktare senare så är den mögelfri.

Om du väljer att använda klorin se till att använda skydd för andning och ögon.

L L A Axelsson skrev:
Syns dåligt på första bilden, men brädan längst upp skall ha en springa på cirka 20 mm, alltså brädan som ser ut att ligga kloss mot takrotspånten?
Menar du första bilden inifrån vinden eller första utifrån, den röda? Så det ska vara öppet längst ner på undersidan av taket?

GladaAmatör1 GladaAmatör1 skrev:
Menar du första bilden inifrån vinden eller första utifrån, den röda? Så det ska vara öppet längst ner på undersidan av taket?
Luften skall komma in vid takfoten och ut längst upp på gavelspetsarna genom ventiler där.

Först och främst behöver ni inte vara jätteoroliga för hälsan kopplat till själva möglet. Mögel på vinden tar sig sällan in i bostaden om ni har hyfsat med tilluft. Luft i bostäder vill uppåt, därför är oftast golv och grund större källa till problem i inomhusmiljön än mögel på vinden.

På något sätt kommer fuktig inomhusluft upp på vinden. Antingen genom otät fuktspärr eller genom frånluftsventilation som mynnar på vinden. Det känns också som att ventilationen i bostaden inte är tillräcklig. Är övervåningen där ni kanske sover dåligt ventilerad?

Vill du förhindra vidare tillväxt kan du köpa alg och mögeltvätt/grönfri. Spraya på och låta torka in. Det bör innehålla nån form av bensyldimetylammoniumklorid eller liknande namn.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
GladaAmatör1 GladaAmatör1 skrev:
Jag och min fru köpte ett renoveringsobjekt från 70-talet och har renoverat det sedan juni 2025. För drygt en månad sen flyttade vi äntligen in. Vi kollade på vinden här om veckan och förfasades över mängden mögel som har växt på råsponten (se bild). Vi undrar nu vad som är vettigt att göra i det här läget och hur farligt det är. Är det något som har några liknande erfarenheter?

Lite bakgrund om huset. Ventilationen sker med hjälp av mekanisk frånluftsfläkt. När vi köpte det så hade den befintliga varit sönder ett okänt antal år. Den är sen en tid tillbaka bytt och inställd korrekt.

Fönsterna på nedervåningen är tvåglas (ursprungliga), medan på övervåningen så har vi bytt till treglas. Vi vet om att det behövs mer tilluft och ska sätta in friskluftsventiler i samtliga sovrum, förhoppningsvis om en vecka.

Det finns gavelventiler på båda sidorna även om de är pyttesmå (2cm x 10cm)

Just nu har vi 74% luftfuktighet vid 4 grader, vilket enligt någon graf vi hittade borde inte utgöra risk för mögeltillväxt, kan det vara gammal tillväxt?

Det fanns lite mögel när vi köpte huset just på stället där det är som värst nu, bara på ena sidan av huset mot öst där vi har ett träd som skuggar som mest. Nu är det betydligt mer omfattande och på båda sidorna (även om det fortfarande är värst på den östra sidan, vänster sida på bilden). Hela vinden är inte påverkad, just nu är det ungefär halva vinden som ser ut såhär. Fuktigheten i takstolarna är på ~8% men råsponten ovanför är det 23%.

Vi har försökt läsa på om detta men vi stöter på väldigt olika åsikter. På vissa ställen står det att bara vi får tillräcklig tilluft så kommer det lösa sig självt. Spontant känns det som att vi borde ha större gavelventiler, men på andra ställen står det att man bör inte ha för mycket ventilation på vinden. Borde jag bara fixa tilluft, spreja möglet med något medel och hoppas på det bästa, eller behövs avfuktare?

Är det farligt att ha det på vinden, våra sovrum är precis under. Vi har satt in luftrenare men det kan ta ett tag innan problemet är löst.

Jag tänkte försöka få tag på någon från Anticimex nästa vecka också.
Ja, det är ju tyvärr ingen väldigt ovanlig syn på en kallvind.
Som andra är inne på redan: klorin och grönfri.
Men se till att luftspalten är tillräcklig. Det är ju det primära att lösa i denna situation.

Detta kan dock bli ett riktigt grisjobb att försöka göra nu om det är så att isoleringen ligger mot rådponten hela vägen ner till hammarbandet.

Har ni bytt tak på huset? Om inte så bör det vara dags snart, och då är det ju lämpligast att lösa det i samband med takbytet.

Den typen av problem brukar beror på att fuktig bostadsluft stiger upp till vinden för att ni inte har tillräckligt bra fungerande ventilation.

Dvs. utsug tillräckligt stark i ventilation i tex. badrum att när man glipar upp vindslucka en aning så skall det kännas att det blåser in en aning luft mot bostaden från vinden.

Så länge detta inte är åtgärdat så kommer vinden att fyllas på vidare med fuktig luft upp från bostadsdelen som inte hinner vädras ut och det kondenserar på insidan av taket så att möglet fortsätter att växa.

Ett akut sätt att försöka torka upp vinden innan man hittat en mer permanent lösning är att sätta en dammsäker värmefläkt och helt enkelt värma vinden ganska mycket så att det börja torka upp vinden och den varmare luften på vinden som torkar upp fukten och bär mer vatten vädras iväg - men det kommer dra massor av ström.

L L A Axelsson skrev:
Luften skall komma in vid takfoten och ut längst upp på gavelspetsarna genom ventiler där.
Ojdå, då är det igenbyggt runtom överallt, det kan inte vara bra. Det ser inte ut som en efterkonstruktion, byggde man så på 70-talet?

M Maalkl skrev:
Först och främst behöver ni inte vara jätteoroliga för hälsan kopplat till själva möglet. Mögel på vinden tar sig sällan in i bostaden om ni har hyfsat med tilluft. Luft i bostäder vill uppåt, därför är oftast golv och grund större källa till problem i inomhusmiljön än mögel på vinden.

På något sätt kommer fuktig inomhusluft upp på vinden. Antingen genom otät fuktspärr eller genom frånluftsventilation som mynnar på vinden. Det känns också som att ventilationen i bostaden inte är tillräcklig. Är övervåningen där ni kanske sover dåligt ventilerad?

Vill du förhindra vidare tillväxt kan du köpa alg och mögeltvätt/grönfri. Spraya på och låta torka in. Det bör innehålla nån form av bensyldimetylammoniumklorid eller liknande namn.
Det känns ju lite skönt att få höra. Frånluftsfläkt körs och den är inställd av en ventilationfirma. Vi drar på den lite extra när vi duschar eller badar också. Ventiler finns i badrummen, en uppe och en nere. Frånluftsfläkten befinner sig i vinden på garagebyggnaden så det finns ingen risk för att luften mynnar ut på vinden.

Däremot så har vi inte hunnit sätta dit friskluftsventiler så tilluften kan vara bristande. Med dörren öppen så håller sig co2 halten under 900. Not great, not terrible. Det ska åtgärdas om nån vecka.

Hur varmt behover det vara ute innan man kan använda sig av mögelmedel? Eller spelare det kanske ingen roll?

pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ja, det är ju tyvärr ingen väldigt ovanlig syn på en kallvind.
Som andra är inne på redan: klorin och grönfri.
Men se till att luftspalten är tillräcklig. Det är ju det primära att lösa i denna situation.

Detta kan dock bli ett riktigt grisjobb att försöka göra nu om det är så att isoleringen ligger mot rådponten hela vägen ner till hammarbandet.

Har ni bytt tak på huset? Om inte så bör det vara dags snart, och då är det ju lämpligast att lösa det i samband med takbytet.
Taket har väl snart gjort sitt men det är i övrigt i ganska bra skick, så vi hoppas på att klara oss från takbyte ett par år tills vi har fått ordning på allt annat som är mer brådskande.

Det är inte så enkelt att man kanske kan såga bort den brädan där mellanrummet ska vara vid takfoten, mellan takstolarna och sätta dit nät? Eller behöver man simma runt i isoleringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.