Hej, ny på forumet och till hus.

Vi har köpt en 3 våningsvilla från 68. Självdrag och kallvind med tillhörande kattvindar. Har även ett kallförråd på översta våningen.
Köpte det nu i december och var uppe på vinden vid inköp och veckan efter då såg allt bra ut. Taket är gjort på 90 talet.

Problemet är att jag nu har lite svartmögel i taket, det är 2 grader på vinden och 83 i luftfuktighet. Kan det bero på att jag köpt luftvärmepumpar och mögel på grund av ventilationen eller är det från läckage i yttertak?

Bifogar bilder. Är på kanske 5-6 ställen.

Kattvindar är vad jag kan se, förskonade.

God jul på er.

• Svartmögel på träbjälkar i ett vindsutrymme med självbärande innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med svartmögel längs bjälken, synliga elledningar och ett eluttag på vinden.
    Skapa konto
  • Ett vindsutrymme med sneda takbjälkar av trä och staplade träplankor på golvet.
    Skapa konto
Ser inte särskilt allvarligt ut. Rita med en penna runt angreppen så ser ni om de förändras med åren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Tycker inte heller de ser särskilt allvarligt ut, dock ingen expert på mögel. Hur ventileras kattvindarna?

• Gilla
MrBriefcase
  • Laddar…
Kolla så att det inte är lokalt fuktigt, kan indikera läckage ovanifrån.
När lades taket om senast?
Vilken typ av papp användes?

Jobbe13 Johannes Forssman skrev:
Hej, ny på forumet och till hus.

Vi har köpt en 3 våningsvilla från 68. Självdrag och kallvind med tillhörande kattvindar. Har även ett kallförråd på översta våningen.
Köpte det nu i december och var uppe på vinden vid inköp och veckan efter då såg allt bra ut. Taket är gjort på 90 talet.

Problemet är att jag nu har lite svartmögel i taket, det är 2 grader på vinden och 83 i luftfuktighet. Kan det bero på att jag köpt luftvärmepumpar och mögel på grund av ventilationen eller är det från läckage i yttertak?

Bifogar bilder. Är på kanske 5-6 ställen.

Kattvindar är vad jag kan se, förskonade.

God jul på er.
Sista bilden ser lite konstig ut. Har du kännt om det är fukt i trät?
Sen skall du inte bli hysterisk över lite träpåväxter. Kolla in asbesttrådarna om du hetsar upp dig över obefogad skräck

• Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Är tyvärr lite mjukt på de svartast delarna så blir väl att göra om när ekonomin tillåter.

Jobbe13 Johannes Forssman skrev:
Är tyvärr lite mjukt på de svartast delarna så blir väl att göra om när ekonomin tillåter.
Vad har du för yttertak?

Betongpannor

Jobbe13 Jobbe13 skrev:
Betongpannor
Har du kikat hur det ser ut under pannorna? I förhållande till vart det är fuktigt i råsponten.

Nej, huset köptes utan takstegar och 45° så inte vågat mig upp. Men måste ta mig upp och kolla så får sätta upp lite steg på taket och förhoppningsvis kunna täta med lite tjära på pappen. Gissningsvis är det vid spikhuvuden det läcker in.

• Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
Jobbe13 Jobbe13 skrev:
Nej, huset köptes utan takstegar och 45° så inte vågat mig upp. Men måste ta mig upp och kolla så får sätta upp lite steg på taket och förhoppningsvis kunna täta med lite tjära på pappen. Gissningsvis är det vid spikhuvuden det läcker in.
Ja så kan det ju vara, eftersom det sitter just vid takstolarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.