S Stefan1972 skrev:
I vilket fall som helst, med så mycket duschande och fukt konstant så lär man nog ha fläkt som går konstant om man ska slippa problem. Eller iallafall fuktstyrd paxfläkt. Självdrag kommer inte att räcka på långa vägar.
Det lär väl inte vara självdrag i en kåk från 2003. Någon form av mekanisk ventilation och det kan ju kvitta om fläkten sitter på taket eller i badrummet.

Du kan inte sätta in en fläkt eftersom den skulle trycka in din luft i grannarnas badrum. Ni delar ventilationssystem.

Skrapa bort och byt silikonfogarna. Efter några år så avtar antimögeleffekten.

Om det inte räcker kan ni ju fundera på en liten avfuktare. Då får ni ned luftfuktigheten utan att öka ventilationen som säkerligen är tillräcklig om ovk säger så.

Klart att 5 duschar om dagen är en stor belastning! Men oavsett vilket så håller sig inte silikonfogar fräscha för evigt. 15 år är inte så dåligt. Om du vill ha proffshjälp så ringer du en plattsättare som tar bort och lägger ny fog.

• Gilla
thomasa88
  • Laddar…
E etompau skrev:
Inte för att jag vill komma med pekpinnar, men att torka av vägg- och golvytorna efter dusch är starkt att rekommendera. Köp en gummiskrapa så blir det lätt att göra.
OK för att fösa bort de värsta pölarna på golvet men finns det verkligen någon som brukar torka av väggarna efter det att man duschat?

• Gilla
1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK för att fösa bort de värsta pölarna på golvet men finns det verkligen någon som brukar torka av väggarna efter det att man duschat?
Jag torkar alltid av kakelväggarna med en wettexduk efter dusch. Tar 30 sekunder att svepa över och krama ur duken.

E etompau skrev:
Inte för att jag vill komma med pekpinnar, men att torka av vägg- och golvytorna efter dusch är starkt att rekommendera. Köp en gummiskrapa så blir det lätt att göra.
Haha – ja, jag menade mer att vi kanske rent av får ta en trasa (till skillnad från skrapa) och verkligen torka torrt. :)

Nu har iaf killen varit här och tittat – han höll med om att problemet bara är ytligt (puh!) och sa att det skulle ta en till två dagar för dem att fixa :) Så nu återstår bara att fundera över om det är värt de där pengarna att ha nån som vet vad den gör som fixar det, eller om man ska ge sig på det själv...

Frågan är ju som sagt hur länge det dröjer innan det är lika igen om ni fixar det.........det stora problemet är ju ändå fuktbelastningen.

BirgitS
K Kråkunge skrev:
Ja, någorlunda.
För mig låter det ju inte normalt, här (lägenhet från 60-talet med mekanisk frånluft som din, ingen golvvärme) är det ju någorlunda torrt efter ett par timmar, så när som på ett par veckor under hösten innan uppvärmningen satts igång. Snustorrt på mindre än 10 timmar.

BirgitS BirgitS skrev:
För mig låter det ju inte normalt, här (lägenhet från 60-talet med mekanisk frånluft som din, ingen golvvärme) är det ju någorlunda torrt efter ett par timmar, så när som på ett par veckor under hösten innan uppvärmningen satts igång. Snustorrt på mindre än 10 timmar.
Duschar ni också 5 gånger/dag?

BirgitS
E etompau skrev:
Duschar ni också 5 gånger/dag?
Det kan ju inte bli mer än blött, tycker jag. Redan efter någon minuts dusch är det ju väggar och golv blöta och sen kan det ju inte bli mer blött väl?
Om det rinner mer vatten bakom kaklet på väggen därför att den sammanlagda duschtiden är längre så ska ju det inte komma fram på golvet utan rinna ovanpå tätskiktet under klinkern till brunnen. Kan en felaktigt gjord fog i golvvinkeln, dvs. tryckt in fogen för långt så att vattnet under kaklet inte kan rinna ner till golvet tätskikt ge upphov till det här problemet?

Det är ju skillnad på torrt och torrt också. Duschar man en gång i veckan så torkar det troligen genom fogar och allting. Duschar man fem ggr om dan så är troligen fogarna och det mesta konstant fuktigt. Inte så det kanske skadar inåt sett men det får aldrig riktigt chansen att torka och då är det grogrund för mögel om än väldigt lokalt på ytan.

Nä, killen som var här sa att ventilen satt helt fel + att de troligtvis använt fel silikonfog och fel färg i taket... men han trodde att problemet skulle kunna lösas genom att sätta in en avfuktare. Så jag tänker att vi åtgärdar det hela + sätter in avfuktare + börjar torka av med en trasa istället för skrapa, så har vi förhoppningsvis läget under kontroll :)

K Kråkunge skrev:
Nä, killen som var här sa att ventilen satt helt fel + att de troligtvis använt fel silikonfog och fel färg i taket... men han trodde att problemet skulle kunna lösas genom att sätta in en avfuktare. Så jag tänker att vi åtgärdar det hela + sätter in avfuktare + börjar torka av med en trasa istället för skrapa, så har vi förhoppningsvis läget under kontroll :)
Det tror jag med. Jag hade tidigare återkommande svarta mögelfläckar i taket i g:a duschrummet. Som jag tog bort med medel för badrum cilitbang eller Ajax på trasa/svamp. Fick tipset att byta färg i taket till våtrumsfärg och då återkom inte fläckarna.

• Gilla
Bluetail och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Det tror jag med. Jag hade tidigare återkommande svarta mögelfläckar i taket i g:a duschrummet. Som jag tog bort med medel för badrum cilitbang eller Ajax på trasa/svamp. Fick tipset att byta färg i taket till våtrumsfärg och då återkom inte fläckarna.
Det låter ju lovande! Tack! :)

Jag har inte läst hela tråden med risk att jag missat nåt, men är det våtrumsilikon? De måste vara mögelbeständig simikon i våtrum. Såg ut som på bilderna att det bara var mögel endast på mjukfogen.
/Johannes

Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Jag har inte läst hela tråden med risk att jag missat nåt, men är det våtrumsilikon? De måste vara mögelbeständig simikon i våtrum. Såg ut som på bilderna att det bara var mögel endast på mjukfogen.
/Johannes
Nä, han som var här och tittade igår sa att det troligen inte är våtrumssilikon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.