Hejsan!

Vi har mögel i vårt badrum – främst i taket och utmed golvkanterna i själva duschutrymmet, men även en del på kakelfogarna på väggarna. Både svart- och rödmögel. Jag städar och städar och städar, men det kommer alltid snabbt tillbaka. Det finns en ventil i taket inne i själva duschutrymmet, och sotaren säger att den har rätt "drag", och vi försöker också alltid att ha dörren på vid gavel när det inte är nån på badrummet, men ändå blir det så här. Det värsta är att det inte ens går att städa bort längre – på många ställen har det blivit så missfärgat att det ser jätteäckligt ut även om man tillfälligt fått bort allt (ytligt) mögel.

Nu undrar jag:

(1) Finns det någon som har tips på vad man kan göra åt detta? Efter vad jag förstått så får vi inte lov att installera en fläkt i ventilen.

(2) Kan man måla om taket och de missfärgade silikonfogarna/lägga nya silikonfogar så att man blir av med missfärgningarna, eller riskerar man att "måla in" och permanenta möglet ännu mer då? Jag tänker förstås att man i så fall finge tvätta ordentligt med mögel/bakteriedödande medel först.

Tusen tack på förhand – alla svar mottages med stor tacksamhet!

Är du säker på att det är mögel. Kanske är det helt enkelt smutsavlagringar som fastnar på silikonet du ser.
Ta några bilder och lägg upp för fler råd/kommentarer.

Jag är bombsäker på att det är mögel – men det som finns kvar efter att jag har skrubbat är ju inte mögel i sig, utan missfärgningar från möglet och kanske efter annat också. Jag har försökt ta bilder, men de blir inte så bra... nu är det extra blött på bilderna, för en av ungarna har precis duschat. Så här ser det ut när det är nystädat... Nyligen skrubbade badrumshörn med synliga missfärgningar och vattendroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen skrubbade badrumshörn med synliga missfärgningar och vattendroppar på ytan.
Skapa konto
Tak i badrum efter rengöring med synliga missfärgningar och fläckar som kan vara mögelrester eller vattenskador.
Skapa konto

• Nystädat badrum med mögelliknande missfärgningar på kakelfogar och blöta ytor.
    Skapa konto
T
Har du testat med klorin?

Hur ofta duschar ni?

T tank77 skrev:
Har du testat med klorin?
Japp! Men det biter inte...

S johd01 skrev:
Hur ofta duschar ni?
En gång om dan var, och jag har fyra ungar, så det blir ju fem gånger, á 5-10 minuter om dan... Men det ska väl ett modernt badrum ändå tåla??

K Kråkunge skrev:
En gång om dan var, och jag har fyra ungar, så det blir ju fem gånger, á 5-10 minuter om dan... Men det ska väl ett modernt badrum ändå tåla??
Mja, hur modernt är det då? Om man dushar så ofta så kanske de aldrig hinner torka ut riktigt.
Sotaren säger att draget är ok, men hur mycket drag har du där.. hur länge är det imma på spegeln efter en dusch?

Jag vet egentligen inte men jag tänker mig att när väl mögel får fäste så kommer det lättare tillbaka på samma ställe också.

BirgitS
Är det duschdörrar eller draperi?
Om duschdörrar är invikta kan det ju bli problem med luftflödet bakom dem och draperi ska ju också hänga luftigt och inte mot väggen.

K Kråkunge skrev:
Japp! Men det biter inte...
Klorin dödar ju bara det mögel som växer just nu, det tar inte bort missfärgningar eller hindrar att möglet återkommer.

S johd01 skrev:
Mja, hur modernt är det då? Om man dushar så ofta så kanske de aldrig hinner torka ut riktigt.
Sotaren säger att draget är ok, men hur mycket drag har du där.. hur länge är det imma på spegeln efter en dusch?

Jag vet egentligen inte men jag tänker mig att när väl mögel får fäste så kommer det lättare tillbaka på samma ställe också.
Huset byggdes 2003, så... 15 år gammalt alltså. Alltså, draget från ventilen är ju inget man märker, så i linje med t.ex. en fläkt är det ju definitivt inte. Imman på spegeln försvinner på några minuter när man väl öppnat dörren (vilket vi gör så fort vi duschat färdigt)

BirgitS BirgitS skrev:
Är det duschdörrar eller draperi?
Om duschdörrar är invikta kan det ju bli problem med luftflödet bakom dem och draperi ska ju också hänga luftigt och inte mot väggen.
Det är dörrar, som vi alltid lämnar vidöppna, så att där är fritt spel på alla sidor, så att säga.

BirgitS BirgitS skrev:
Klorin dödar ju bara det mögel som växer just nu, det tar inte bort missfärgningar eller hindrar att möglet återkommer.
Nä, precis – det är den slutsatsen jag dragit också.

Men vad tror ni om att måla över missfärgningarna?

K Kråkunge skrev:
Men vad tror ni om att måla över missfärgningarna?
Silicinfogen måste bytas. Jag håller på med det hos oss nu. Du får inte bort missfärgningar med något medel och siliconet går inte att måla på. Var försiktig när du tar bort siliconet så du inte går för djupt och förstör fuktspärren. Häng inte alla fuktiga duschhandukar kvar i badrummet. Tänd ett ljus ibland det bränner upp dåliga gaser och gör badrummets luft torrare. Det ger ochså mindre ”mat” till mögelsporer som vistas i vår hemmiljö. Taket kan du måla. Använd riktig grundfärg med spärr. Fråga i målaraffären.
Bifogar bild på när jag tagit bort siliconet.

• Hörn där silikonfog har tagits bort mellan en vit vägg och grått golv som förberedelse för byte.
    Skapa konto
T TArnesson skrev:
Silicinfogen måste bytas. Jag håller på med det hos oss nu. Du får inte bort missfärgningar med något medel och siliconet går inte att måla på. Var försiktig när du tar bort siliconet så du inte går för djupt och förstör fuktspärren. Häng inte alla fuktiga duschhandukar kvar i badrummet. Tänd ett ljus ibland det bränner upp dåliga gaser och gör badrummets luft torrare. Det ger ochså mindre ”mat” till mögelsporer som vistas i vår hemmiljö. Taket kan du måla. Använd riktig grundfärg med spärr. Fråga i målaraffären.
Bifogar bild på när jag tagit bort siliconet.
Tack! Hur gör du för att ta bort silikonet – har du ett sånt där speciellt verktyg, eller använder du en vanlig kniv, eller vad?

Kom att tänka på den gamla devisen "bättre lite skit i hörnet än ett rent helvete."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.