Jag har funderat vidare, och kommit fram till att det kanske är bäst att ta professionell hjälp med mögeleländet. Så, nu undrar jag: finns det nån som har tips på vem man ska anlita i Lundatrakten? Vill ju inte råka åka på nån som inte vet vad den gör, liksom...
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
I vilket fall som helst, med så mycket duschande och fukt konstant så lär man nog ha fläkt som går konstant om man ska slippa problem. Eller iallafall fuktstyrd paxfläkt. Självdrag kommer inte att räcka på långa vägar.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hahaha – lite så är det välStaffan2000 skrev:
Det är så va? Problemet är ju bara att vi inte får installera fläkt, för det trollar på nåt vis med den gemensamma ventilationen... Hade det funkat med typ en kupévärmare eller nåt, eller blir det bara värre av det? Kupévärmare och vidöppen dörr, tänker jag då.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Ja då blir det ju värre då om ni inte kan tänka er en dusch varannan dag istället. Det borde halvera problemet..........
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Ja bortsett från det olämpliga så tillför varm luft i ett fuktigt badrum ingenting. Det är luftväxlingen man är ute efter. Den fuktiga luften ska ut och icke fuktig luft in.
Njae... dusch varannan dag känns inte jättelockande... Min tanke med kupévärmare var att det ju kan bli rätt bra drag i dem, så har man då dörren vidöppen så blir det ändå luftväxling. Men nä, jag fattar – ingen bra idé. Hm. Får se om han som kommer o tittar i morgon har nån idé.
Det bor bara en massa ensamstående pensionärer i huset, utöver oss, så nä – de har inga problem. En av väggarna är en yttervägg, men det skulle ju innebära att man finge slå hål i den då... betvivlar att föreningen skulle gå med på det...S johd01 skrev:
Brf ska göra regelbundna besiktningar på ventilationen (OVK). Då mäts luftflödet och uppfyller inte ventilationen kraven måste det åtgärdas.
Som en enkel test på att du har ventilation i badrummet så håll en bit hushållspapper framför ventilen. Pappret ska direkt dras mot ventilgaller och ligga kvar där.
Som en enkel test på att du har ventilation i badrummet så håll en bit hushållspapper framför ventilen. Pappret ska direkt dras mot ventilgaller och ligga kvar där.