E etompau skrev:
Kom att tänka på den gamla devisen "bättre lite skit i hörnet än ett rent helvete."
Haha – värsta devisen någonsin...

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har funderat vidare, och kommit fram till att det kanske är bäst att ta professionell hjälp med mögeleländet. Så, nu undrar jag: finns det nån som har tips på vem man ska anlita i Lundatrakten? Vill ju inte råka åka på nån som inte vet vad den gör, liksom...

BirgitS
Kom gärna tillbaks och berätta vad proffset gör, kan ju vara till nytta för fler.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Kom gärna tillbaks och berätta vad proffset gör, kan ju vara till nytta för fler.
Vad proffsen gör? Det vet vi ju redan! De sanerar det kraftigt mögelangripna badrummet. Att skära bort det yttersta skiktet på en silikonfog och stryka ut lite nytt, smäller inte lika högt.

I vilket fall som helst, med så mycket duschande och fukt konstant så lär man nog ha fläkt som går konstant om man ska slippa problem. Eller iallafall fuktstyrd paxfläkt. Självdrag kommer inte att räcka på långa vägar.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad proffsen gör? Det vet vi ju redan! De sanerar det kraftigt mögelangripna badrummet. Att skära bort det yttersta skiktet på en silikonfog och stryka ut lite nytt, smäller inte lika högt.
Hahaha – lite så är det väl :) Men ja. Det ska komma hit en kille i morgon och titta på eländet, och lämna prisförslag, så får vi se. Ska försöka komma ihåg att rapportera :)

S Stefan1972 skrev:
I vilket fall som helst, med så mycket duschande och fukt konstant så lär man nog ha fläkt som går konstant om man ska slippa problem. Eller iallafall fuktstyrd paxfläkt. Självdrag kommer inte att räcka på långa vägar.
Det är så va? Problemet är ju bara att vi inte får installera fläkt, för det trollar på nåt vis med den gemensamma ventilationen... Hade det funkat med typ en kupévärmare eller nåt, eller blir det bara värre av det? Kupévärmare och vidöppen dörr, tänker jag då.

Ja då blir det ju värre då om ni inte kan tänka er en dusch varannan dag istället. Det borde halvera problemet..........

Kupévärmare i ett badrum tänker jag är en dålig idé.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja bortsett från det olämpliga så tillför varm luft i ett fuktigt badrum ingenting. Det är luftväxlingen man är ute efter. Den fuktiga luften ska ut och icke fuktig luft in.

Njae... dusch varannan dag känns inte jättelockande... Min tanke med kupévärmare var att det ju kan bli rätt bra drag i dem, så har man då dörren vidöppen så blir det ändå luftväxling. Men nä, jag fattar – ingen bra idé. Hm. Får se om han som kommer o tittar i morgon har nån idé.

Och, förresten: måste ju också tacka alla som är så hjälpsamma och svarar!! Tusen tack till er alla!!

Hur är det med grannarna, har de problem med mögel?
Ni kanske kan installera en fristående paxfläkt som suger ut ur huset om inte badrummet ligger mitt i huset...

S johd01 skrev:
Hur är det med grannarna, har de problem med mögel?
Ni kanske kan installera en fristående paxfläkt som suger ut ur huset om inte badrummet ligger mitt i huset...
Det bor bara en massa ensamstående pensionärer i huset, utöver oss, så nä – de har inga problem. En av väggarna är en yttervägg, men det skulle ju innebära att man finge slå hål i den då... betvivlar att föreningen skulle gå med på det...

Brf ska göra regelbundna besiktningar på ventilationen (OVK). Då mäts luftflödet och uppfyller inte ventilationen kraven måste det åtgärdas.
Som en enkel test på att du har ventilation i badrummet så håll en bit hushållspapper framför ventilen. Pappret ska direkt dras mot ventilgaller och ligga kvar där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.