BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då tror vi olika, jag tror folk bryr sig om hur områden ser ut. Men det är klart location, location, location är ju en alltid en överordnad parameter.
De som bor i Hornsberg upplever det nog som en trevlig stadsmiljö, åtminstone gör vi som besöker området det. Mycket restauranger och olika typer av lokaler i bottenvåningarna. Det trots att husen har stora fönster, balkonger mot gatan och absolut inte ser ut som de gamla husen på östra Kungsholmen. Så visst bryr sig folk om hur området ser ut, men de hänger inte upp sig på om fönstren har spröjs eller andra liknande kännetecken för 100 år gamla hus.
Ja det kan fungera om densiteten med boende blir tillräckligt hög. Det blir den sällan i modernistiska glesa miljöer med punkthus utspridda i parkeringsplats.
Den bild som illustrerade artikeln var väl verkligen inte gles miljö med punkthus.
Men utvecklingen är att det blir svårare och svårare att driva regelrätta butiker i dessa lokaler och de fylls med hobbyverksamhet och kontor av olika slag.
Vem har sagt att lokaler måste användas till butiker?
Det går väl lika bra med kontor och annat.
Poängen var att "modernistiska" lådor i glas och betong inte är det som efterfrågas av de boende och besökare av en stad.
Människor är olika, de som bosätter sig i Hornsberg gillar de stora fönstren med utsikt.
Det är väl ingen brist på folk som känner att de ska slå ett slag för att försvara samtidens stadsbyggnad i offentligheten? Båda du och t ex @BirgitS för ju fram många av de klassiska konservative/reaktionära argumenttyperna mot förändring i denna tråd.
Jag har inget emot förändring. Jag bara är emot din mycket ensidiga åsikt, alla gillar faktiskt inte det som du gillar. Det finns folk som inte kan tänka sig att bo på landet och det finns folk som älskar att bo på landet. Det finns folk som inte vill bo i mer än 100 år gamla hus och det finns folk som älskar det. Det finns folk som inte vill bo i moderna hus och det finns folk som älskar det. Folk är olika, och det är inte rätt eller fel att tycka något annat än vad du tycker. Det har inte heller att göra med vänster-högeråsikter utan är helt frikopplat från det.

I stort skulle jag säga att bara plantera träd mellan huskroppar och vägar gör otroligt mycket för att miljön ska kännas inbjudande och levande. Kollas bara första sekunderna på denna video hur husen ser ut är ju nästan sekundärt.

Den här videon tycker jag ger utmärkta exempel på att det inte direkt är själva husen i sig som är det viktig utan andra detaljer på husen och deras fasader/entréer som gör dem olika inbjudande.
Olika stilar på hus kommer ju även med olika utformningar på vägar utanför och liknande beroende på under vilken epok de uppförts, om om området då var "centrum" eller ansågs längre bort. Dvs vad var ekonomiskt försvarbar att göra med ytan.

Här försöker man sälja bostadsrätter i nyproduktion i området:

[länk]

[länk]

[länk]
FörsäljningsstartPlanerad från Kvartal 1 2026 missa du det eller

Claes Sörmland
M maria01 skrev:
FörsäljningsstartPlanerad från Kvartal 1 2026 missa du det eller
Nej, hurså?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bara är emot din mycket ensidiga åsikt, alla gillar faktiskt inte det som du gillar. Det finns folk som inte kan tänka sig att bo på landet och det finns folk som älskar att bo på landet. Det finns folk som inte vill bo i mer än 100 år gamla hus och det finns folk som älskar det. Det finns folk som inte vill bo i moderna hus och det finns folk som älskar det. Folk är olika, och det är inte rätt eller fel att tycka något annat än vad du tycker. Det har inte heller att göra med vänster-högeråsikter utan är helt frikopplat från det.
Vad är det för ensidig åsikt du tror att jag har?

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Jag önskar att byggnader uppfördes med större omsorg och intelligens från stadsplan till hantverk. Jag tror att alla hittills existerande modeller har kvaliteter och att man i dag måste vara noggrann hur man syr ihop platser och lägger till nya kvaliteter. Där det är möjligt bör man försöka skapa stad men man måste förstå när det inte går.

Huvudsaken är att byggandet är överoptimerat för vinst vilket skapar döda miljöer och onödigt dåliga bostäder. Vi bygger dumsnålt, det har inte skapats något riktigt vackert på mycket länge.

Jag förstår delvis varför kvaliteten ständigt blir sämre. Det är inbyggt i hur ekonomin fungerar idag. Det är en kritik av ekonomin inte en ursäkt för byggandet.
Jag är ledsen men jag förstår inte vad du vill ska byggas istället. Tydligen är det i alla fall fel på vad som byggs idag.

Nej, hurså?
då finns det ju inga lediga en om det inte ens går att köpa dom en eller hur?

Claes Sörmland
M maria01 skrev:
då finns det ju inga lediga en om det inte ens går att köpa dom en eller hur?
Du frågade om det finns lediga lägenheter i det området. Jag gav dig länkar till vad som säljs i området på Hemnet i form av nyproduktion. Du kan garanterat köpa dem.

Du frågade om det finns lediga lägenheter i det området. Jag gav dig länkar till vad som säljs i området på Hemnet i form av nyproduktion. Du kan garanterat köpa dem.
men inte en

makhno_ makhno_ skrev:
Artikelförfattaren är ofattbart naiv. Malin verkar tro att det är en möjlighet att få marknaden att leverera något som ger lägre vinst. Det enda marknaden säkerligen optimerar är ju just vinst.
Att marknaden optimerar mot vinst betyder inte nödvändigtvis att billigaste möjliga byggnad ger mest vinst. På en genomreglerad marknad som vår gör det normalt det eftersom efterfrågan finns där även för undermåliga byggen när utbudet understiger efterfrågan. Andra tider har dock haft annan balans, och då har man tvingats bygga mer efter en kräsen efterfrågan för att alls kunna sälja något
makhno_ makhno_ skrev:
Alla dessa vuxna som tror att de skitmiljöer som levereras är någon sorts fritt val inte ett resultat av den ekonomi som vi globalt satt upp.
Naturligtvis är de en konsekvens av ekonomin, och hur den är reglerad, men det står oss ju fritt att ändra. Eller ja, fritt och fritt, ni är ju uppenbarligen fler som vill ha mer reglering (men annan, bättre den här gången) än vi är som vill ha friare system, så ni kommer ju vinna igen. Och reglera mer för att sen skylla på marknaden.
makhno_ makhno_ skrev:
Alla länder oavsett politisk inriktning har gjort liknande resor eftersom ekonomin kräver det.
Nej. Alla fria länder har gjort liknande resor. Otaliga är de ofria länderna, och de har ofta utvecklats annorlunda. Men demokratin verkar driva i en viss riktning där vi alltmer reglerar vad andra (och därmed även vi själva) ska tillåtas göra.
makhno_ makhno_ skrev:
Att Malin associerar efterkrigstidens byggande till socialdemokratin är för att hon inte brytt sig om att lära sig något.
Socialdemokratin har å andra sidan gjort sitt yttersta för att framställs sig som alla goda gåvors givare, så att många utgår från att de inte ljuger utan faktiskt styrt samhället och den utveckling vi haft de senaste 80 åren är ju inte så konstigt.
makhno_ makhno_ skrev:
Det finns länder som lyckas bättre men ingen som når verkshöjden på äldre bebyggelse.
Så har väl konsensus varit i alla tider, att det var bättre förr alltså. Sen har det som byggts vissa perioder omvärderats efteråt (möjligen efter anpassningar och bortsortering av det sämsta), men få storskaliga projekt har älskats av sin samtid.
makhno_ makhno_ skrev:
Det är helt enkelt så ekonomin fungerar.
Eller det mänskliga psyket.
makhno_ makhno_ skrev:
Svensk byggbranch är tveklöst bortskämd men det är inget vi löser utan riktigt dramatiska åtgärder som går helt emot näringslivets intressen.
Som avreglering. Även om jag förstår att du snarare suktar efter mer auktoritära diktat.
makhno_ makhno_ skrev:
Jag ursäktar inte skiten som byggs men blir förbannad på alla naiva, önsketänkande jönsar.
Jag med. Men så olika vi trots det ser på vilka dessa är.

Redigerat:
Jag är ledsen men jag förstår inte vad du vill ska byggas istället. Tydligen är det i alla fall fel på vad som byggs idag.
Det går inte att kortfattat svara på annat än att vi behöver högre kvalitet, mer omsorg och större mångfald. Vad de olika orden innebär kräver för många tecken att förklara. Den som ger enkla svar gör alla bäst i att ignorera.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att marknaden optimerar mot vinst betyder inte nödvändigtvis att billigaste möjliga byggnad ger mest vinst. På en genomreglerad marknad som vår gör det normalt det eftersom efterfrågan finns där även för undermåliga byggen när utbudet understiger efterfrågan.
Ge exempel där det icke reglerade fungerar och ger bra resultat inom stadsbyggnad. Snälla, undvik inte frågan.

Alla exempel på någorlunda fungerande stadsbyggnad i närtid jag kan komma på är resultater av aktiv politik och styrning. Jag tror verkligen att man kan förenkla men även det kräver aktiv politik och förenklingarna är inte de byggherrarna främst önskar.

Jag är emot regleringar och styrningar men ser hur kapitalismens incitament hela tiden utvecklas till att bli mer destruktiva i och med centraliseringen an kapital. Därav behövs reglering.
Så har väl konsensus varit i alla tider, att det var bättre förr alltså. Sen har det som byggts vissa perioder omvärderats efteråt (möjligen efter anpassningar och bortsortering av det sämsta), men få storskaliga projekt har älskats av sin samtid.
Mycket ovan är sant och viktigt att komma ihåg. Det är dock så att många värderar hantverk och omsorg vilket inte kan effektiviseras och blir därmed relativt sett dyrare år för år. Försöken att anamma tekniken fullt ut som tex High Tech arkitektur blev aldrig ekonomiskt rimlig utan är tvärtom fortsatt det dyraste sättet att bygga.

Som avreglering. Även om jag förstår att du snarare suktar efter mer auktoritära diktat.
Jag är anti-auktoritär i allra högsta grad och avskaffar gärna staten och dess auktoritära diktat men då nödvändigtvis också kapital eftersom de är helt beroende av varandra.

Det finns inga exempel i nutid att mer liberala marknader i sig ger bättre resultat. Det fungerade bra för New York och det finns saker att lära därifrån men ekonomin har helt annan struktur idag.

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Det går inte att kortfattat svara på annat än att vi behöver högre kvalitet, mer omsorg och större mångfald. Vad de olika orden innebär kräver för många tecken att förklara. Den som ger enkla svar gör alla bäst i att ignorera.
Om du inte kan artikulera vad du menar är fel på dagens byggnation och vad du vill ha istället går det ju heller inte att förstå om du alls har någon idé. Vi får väl stanna där.

makhno_ makhno_ skrev:
Ge exempel där det icke reglerade fungerar och ger bra resultat inom stadsbyggnad. Snälla, undvik inte frågan.
Jag kan tyvärr inte. Av flera skäl, men främst för att de flesta miljöer är hårt reglerade och att jag inte är tillräckligt insatt i ämnet.

Med de friskrivningarna verkar exempelvis Texas nå goda resultat med att få ett billigare, mer efterfrågesnpassat byggande. Jag skulle iofs. gissa att denna efterfrågan bl.a. leder till mycket sprawl, men även förtätning på mer attraktiv mark.

Om det är bra nog, eller om det bra resultatet är att en viss typ av arkitektoniska värden vet jag inte, men för egen del är jag förtjust i en eklektisk mix, så att det blir på ett visst vis är i alla fall inte mitt mål.

Med det sagt har jag en preferens för täta städer med slutna kvarter och en viss mängd (inte för liten, inte för stor) grönområden. Och att det senare blir av tror jag kräver ett mått av planering. Men där tycker jag som sagt inte att något system levererar riktigt bra. New Yorks världsberömda Central park kom ju exempelvis till för att marken först var för dålig att bygga på, inte för att vare sig marknad eller kommun planerade det så. Sen när parkrörelsen tog fart var det relativt enkelt att expropriera fastigheterna för de relativt få, fattiga människor som ändå bodde där.
makhno_ makhno_ skrev:
Jag är emot regleringar och styrningar men ser hur kapitalismens incitament hela tiden utvecklas till att bli mer destruktiva i och med centraliseringen an kapital.
Gott så. Vi är inte helt överens, men jag uppskattar det grundläggande frihetliga anslaget.
makhno_ makhno_ skrev:
Det finns inga exempel i nutid att mer liberala marknader i sig ger bättre resultat.
Det tycker jag som sagt att det gör. Jämför man exempelvis Texas med Kalifornien (amerikanska exempel är lätta för att de trots allt har mycket gemensamt, men det skulle kanske gå att ha ett frihetligt exempel utifrån ett land som Holland också; jag vet inte) så byggs det mer och billigare i Texas. Jag skulle gissa på bättre också, men där är jag som sagt för okunnig. Och om det kommer skapas områden som Union Square i San Francisco vet jag in te heller; men det sker ju inte där heller, utan finns redan.

T TypRätt skrev:
I stort skulle jag säga att bara plantera träd mellan huskroppar och vägar gör otroligt mycket för att miljön ska kännas inbjudande och levande.
Stockholm har dokument för hur gator skall utföras och det är generellt mycket grönska. Se
https://tillstand.stockholm/globala...vid-byggnation-i-stockholm/gata-stockholm.pdf

Tyvärr blir resultatet ofta plottrigt och lite komplext när alla olika funktioner och delar skall bilda gata. Jag tycker nog det hela borde förenklas för en lite mindre komplex gatubild.

Jag kan tyvärr inte. Av flera skäl, men främst för att de flesta miljöer är hårt reglerade och att jag inte är tillräckligt insatt i ämnet.
Jag som insatt har som sagt inga positiva exempel att ge.

Jämför man exempelvis Texas med Kalifornien (amerikanska exempel är lätta för att de trots allt har mycket gemensamt, men det skulle kanske gå att ha ett frihetligt exempel utifrån ett land som Holland också;
Vad jag vet finns inget positivt med stadsbyggnad i Texas, hör bara skräckhistorier därifrån. Sedan tror jag inte carlifornien lyckas väl heller.

Holland ansågs framstående i ett drygt decennium från andra halvan av nittiotalet. Det var resultatet av stora politiska satsningar som sedan avklingat. Belgien gjorde sedan en liknande och framgångsrik satsning men inte lika storskalig. Jag har besökt Holland med svenska byggherrar och finansiärer och de var djupt chockade av de låga kvadratmeterpriserna vid försäljning och de komplicerade byggena. Inget de ville ha i Sverige! Många var också oförmögna att se hur mycket högre kvaliteten var på material, hantverk och gestaltning. Jag var tvungen att peka på entreer, detaljer och material för att de överhuvudtaget skulle märka något.

Estetiskt/personligen tycker jag nog att inget gjort så stor skada på svensk arkitektur som 90-tals Holland. Den skräpiga materialmixen man ofta ser är inspirerad av den tiden men i Sverige såklart budgetvarianten

Holland har otroligt mycket mer aktiv bostadspolitik än Sverige och man har tex prioritet om man är uppväxt i ett område. Detta för att möjliggöra kultur och generationer med lokal koppling.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Stockholm har dokument för hur gator skall utföras och det är generellt mycket grönska. Se
[länk]

Tyvärr blir resultatet ofta plottrigt och lite komplext när alla olika funktioner och delar skall bilda gata. Jag tycker nog det hela borde förenklas för en lite mindre komplex gatubild.

Jag som insatt har som sagt inga positiva exempel att ge.

Vad jag vet finns inget positivt med stadsbyggnad i Texas, hör bara skräckhistorier därifrån. Sedan tror jag inte carlifornien lyckas väl heller.

Holland ansågs framstående i ett drygt decennium från andra halvan av nittiotalet. Det var resultatet av stora politiska satsningar som sedan avklingat. Belgien gjorde sedan en liknande och framgångsrik satsning men inte lika storskalig. Jag har besökt Holland med svenska byggherrar och finansiärer och de var djupt chockade av de låga kvadratmeterpriserna vid försäljning och de komplicerade byggena. Inget de ville ha i Sverige! Många var också oförmögna att se hur mycket högre kvaliteten var på material, hantverk och gestaltning. Jag var tvungen att peka på entreer, detaljer och material för att de överhuvudtaget skulle märka något.

Estetiskt/personligen tycker jag nog att inget gjort så stor skada på svensk arkitektur som 90-tals Holland. Den skräpiga materialmixen man ofta ser är inspirerad av den tiden men i Sverige såklart budgetvarianten

Holland har otroligt mycket mer aktiv bostadspolitik än Sverige och man har tex prioritet om man är uppväxt i ett område. Detta för att möjliggöra kultur och generationer med lokal koppling.
mycket grönska undrar vad dom menar med det idag miljonprogrammet hade otroligt mycket mer grönska med stora gräsmattor träd och bad dammar till barnen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.