23 830 läst ·
513 svar
24k läst
513 svar
Modernismen – vår mest hatade byggnadsstil?
...och wikipedia säger också att ovan nämnda Bengt Edmans hus myntat uttrycket brutalism...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Göth
Att jag minns Bengt och Villa Göth är att jag är uppväxt ganska nära denna villa, på dessa gator rörde jag mig som barn då klasskamrater bodde runt om i omliggande kvarter.
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. Jag är betydligt mer mot att riva gamla hus än att bygga nya. Jag sticker inte under stol med att JAG tycker de gamla stilarna är "vackrare". Men mycket "modernt" kan ha sin plats och där vara väl så värdefulla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Göth
Att jag minns Bengt och Villa Göth är att jag är uppväxt ganska nära denna villa, på dessa gator rörde jag mig som barn då klasskamrater bodde runt om i omliggande kvarter.
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. Jag är betydligt mer mot att riva gamla hus än att bygga nya. Jag sticker inte under stol med att JAG tycker de gamla stilarna är "vackrare". Men mycket "modernt" kan ha sin plats och där vara väl så värdefulla.
Jag håller helt med dig. Det är ju en helt irreversibel kulturförstörelse. Även om det mer storskaliga rivningsraseriet i gamla stadskärnor förhoppningsvis klingat av*, så fortsätter förstörelsen hejdlöst på detaljnivån - tänk bara alla taffligt tilläggsisolerade fasader, "underhållsfria" grova alu-fönster med ljustjuvar till energiglas, eller inte minst bostadsrättsinnehavarnas hysteriska "köksrenoveringar" där oersättliga platsbyggda snickerier åker på soptippen.J JohanLun skrev:...och wikipedia säger också att ovan nämnda Bengt Edmans hus myntat uttrycket brutalism...
[länk]
(...)
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. (...)
(Det går oftast att räkna hem de moderna kraven på husets energiprestanda på andra sätt, men det kräver ju lite jobb, kunskap och vilja).
* Såhär illa höll det en gång på att gå för Lunds medeltida stadskärna:
https://kulturportallund.se/genombrottet/.
Besinningen kom i sista stund, från det förkättrade vänsterhållet 😇. Vi är nog ändå lite klokare sen dess.
Youtubekanalen Bubkes (verkar drivas av ett gäng 90-talister) har gjort ett intervjuprogram med KTH-studenter hur de ser på "modernism", mer klassiskt orienterad byggnation och arkitekters roll och syn på detta:
Här försöker man sälja bostadsrätter i nyproduktion i området:M maria01 skrev:
https://obos.se/bostad/projekt/stad...gn=stadsljus&utm_content=kommandenyproduktion
https://www.selvaagbostad.se/stockh...emnet&utm_medium=referral&utm_content=project
https://obos.se/bostad/projekt/terr...emnet&utm_medium=referral&utm_content=project
Jag har svarat på frågan många gånger.E erikjakan skrev:
Artikelförfattaren är ofattbart naiv. Malin verkar tro att det är en möjlighet att få marknaden att leverera något som ger lägre vinst. Det enda marknaden säkerligen optimerar är ju just vinst.
Alla dessa vuxna som tror att de skitmiljöer som levereras är någon sorts fritt val inte ett resultat av den ekonomi som vi globalt satt upp. Alla länder oavsett politisk inriktning har gjort liknande resor eftersom ekonomin kräver det. Att Malin associerar efterkrigstidens byggande till socialdemokratin är för att hon inte brytt sig om att lära sig något.
Det finns länder som lyckas bättre men ingen som når verkshöjden på äldre bebyggelse. Det är helt enkelt så ekonomin fungerar.
Svensk byggbranch är tveklöst bortskämd men det är inget vi löser utan riktigt dramatiska åtgärder som går helt emot näringslivets intressen.
Jag ursäktar inte skiten som byggs men blir förbannad på alla naiva, önsketänkande jönsar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Att det är svårt att sälja bostäderna behöver ju inte bero på om fönstren har spröjs eller inte, eller andra liknande saker, utan att bostäderna är dyrare än vad folk har råd med. Det är ändå dyrare att bygga med utsmyckningar och färre antal våningar. Inte skulle det uppstå julmarknader och lukta glögg bara för att husen var i en annan stil.
Röda bergen i Stockholm, vid gränsen mot Solna är från 1920-talet men inte finns det några julmarknader och glöggförsäljning där, lika lite som 1920-talsområdena vid Thorildsplan på Kungsholmen och kring Allhelgonakyrkan på Söder. Eller för den delen i den ändå äldre delen av Kungsholmen. Men folk vill bo där därför att det är nära tunnelbanan, jobbet, restauranger och annat uteliv.
Till alla som klagar på att modernismen har att göra med vänstern kan ju läsa det här:
"Lars Anders Johansson pekar på att där det en gång ofta var socialdemokrater som krokade arm med de ideologiska modernisterna, är det i dag ofta förment marknadsliberala argument som anförs för att skövla och bygga nytt och fult."
(min fetstil)
Själva trivs vi, liksom många av våra grannar, i vårt 60-talshus, limpformat och inget stadskvarter utan mycket utsikt åt båda hållen, och har inte alls något önskemål om att flytta till en lägenhet som är minst 100 år gammal.
Röda bergen i Stockholm, vid gränsen mot Solna är från 1920-talet men inte finns det några julmarknader och glöggförsäljning där, lika lite som 1920-talsområdena vid Thorildsplan på Kungsholmen och kring Allhelgonakyrkan på Söder. Eller för den delen i den ändå äldre delen av Kungsholmen. Men folk vill bo där därför att det är nära tunnelbanan, jobbet, restauranger och annat uteliv.
Till alla som klagar på att modernismen har att göra med vänstern kan ju läsa det här:
"Lars Anders Johansson pekar på att där det en gång ofta var socialdemokrater som krokade arm med de ideologiska modernisterna, är det i dag ofta förment marknadsliberala argument som anförs för att skövla och bygga nytt och fult."
(min fetstil)
Själva trivs vi, liksom många av våra grannar, i vårt 60-talshus, limpformat och inget stadskvarter utan mycket utsikt åt båda hållen, och har inte alls något önskemål om att flytta till en lägenhet som är minst 100 år gammal.
Men nu svarade du inte på frågan utan vevade istället om att andra är så dåliga.makhno_ skrev:
Jag har svarat på frågan många gånger.
Artikelförfattaren är ofattbart naiv. Malin verkar tro att det är en möjlighet att få marknaden att leverera något som ger lägre vinst. Det enda marknaden säkerligen optimerar är ju just vinst.
Alla dessa vuxna som tror att de skitmiljöer som levereras är någon sorts fritt val inte ett resultat av den ekonomi som vi globalt satt upp. Alla länder oavsett politisk inriktning har gjort liknande resor eftersom ekonomin kräver det. Att Malin associerar efterkrigstidens byggande till socialdemokratin är för att hon inte brytt sig om att lära sig något.
Det finns länder som lyckas bättre men ingen som når verkshöjden på äldre bebyggelse. Det är helt enkelt så ekonomin fungerar.
Svensk byggbranch är tveklöst bortskämd men det är inget vi löser utan riktigt dramatiska åtgärder som går helt emot näringslivets intressen.
Jag ursäktar inte skiten som byggs men blir förbannad på alla naiva, önsketänkande jönsar.
Att det skulle vara "marknadens fel" i ett land där allt byggande utom enstaka ekonomibyggnader för lantbruket är helt styrt av stat och kommuner låter inte som en trovärdig förklaring. Den enklaste förklaringen är väl snarare att det stat och kommun får just den byggnation man har valt att reglera och utbilda fram. Modernistisk ideologi helt enkelt.
Det du säger är viktigt och visar på ytterligare dimensioner av hur dumt och farligt resonemang som artikelns är.BirgitS skrev:
Det har gått inflation i att måla upp bilder som slinker igenom filtret och misstas för verklighet när det i själva verket är baserat i sagor och fragment. Detta sker både som negativa halmgubbar och falska idealbilder.
Kan du konkretisera vad du menar här och vad det har med tråden att göra? Jag förstår inte ett ord av det.makhno_ skrev:
1. Det ser likadant ut i alla jämförbara länder (endast mindre lokala skillnader)Claes Sörmland skrev:
Men nu svarade du inte på frågan utan vevade istället om att andra är så dåliga.
Att det skulle vara "marknadens fel" i ett land där allt byggande utom enstaka ekonomibyggnader för lantbruket är helt styrt av stat och kommuner låter inte som en trovärdig förklaring. Den enklaste förklaringen är väl snarare att det stat och kommun får just den byggnation man har valt att reglera och utbilda fram. Modernistisk ideologi helt enkelt.
2. Alla som medverkat i en byggprocess för flerbostadshus vet att det utan kommunens inblandning inte skulle finnas en enda lokal i en bottenvåning och att alla hus skulle ha loftgång. Det är nämligen så marknaden vill bygga av extremt lättförståeligt skäl. Får lägga till att det nog skulle bli väldigt många riktigt feta punkthus också, den andra ekonomiska hustypen.
Artikelförfattare målar upp resonemang och bilder som "känns" sanna men är helt baserade på sagor. Det kräver, som @BirgitS visar, bara att man tänker efter lite för att förstå hur falskt det är.Claes Sörmland skrev:
PS det är lite fascinerande att just loftgångshus och punkthus är de mest ekonomiska samtidigt som de är de typer som är sämst på att skapa bra stadsmiljöer. Varför sammanfaller det "åt fel håll"!?! Måste också lägga till att både punkthus och loftgångshus är rätt lösning ibland och kan ge jättebra kvaliteter i speciella fall.
Redigerat:
Det är ju bara en korrelation som möjligen visar att på den svenska räddhågsna offentliga kulturen. Man beundrar allt man tror är "internationellt" och saknar helt självförtroende och bildning. Hade man velat styra byggnationen i en annan riktning hade man kunnat välja det, nu försöker man istället sätta sin lilla skitkommun på kartan.makhno_ skrev:
Du påstår det. Jag är inte säker.makhno_ skrev:
Vad gäller just lokaler i bottenvåningen är ju detta helt orimligt idag eftersom små butiker inte bär sig i dagens samhälle med den konkurrens och det skattetryck som vi har idag. Så det är dumt om kommunen ser till att felallokera resurser i den riktningen, rent tjänstefel faktiskt.
Du tror att folk önskar mer av modern lådbebyggelse i betong och glas. Att det är en saga att folk inte tycker denna stil står överst på listan. Jag är inte alls övertygad att det är en saga.makhno_ skrev: