14 982 läst ·
317 svar
15k läst
317 svar
Modernismen – vår mest hatade byggnadsstil?
...och wikipedia säger också att ovan nämnda Bengt Edmans hus myntat uttrycket brutalism...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Göth
Att jag minns Bengt och Villa Göth är att jag är uppväxt ganska nära denna villa, på dessa gator rörde jag mig som barn då klasskamrater bodde runt om i omliggande kvarter.
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. Jag är betydligt mer mot att riva gamla hus än att bygga nya. Jag sticker inte under stol med att JAG tycker de gamla stilarna är "vackrare". Men mycket "modernt" kan ha sin plats och där vara väl så värdefulla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Göth
Att jag minns Bengt och Villa Göth är att jag är uppväxt ganska nära denna villa, på dessa gator rörde jag mig som barn då klasskamrater bodde runt om i omliggande kvarter.
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. Jag är betydligt mer mot att riva gamla hus än att bygga nya. Jag sticker inte under stol med att JAG tycker de gamla stilarna är "vackrare". Men mycket "modernt" kan ha sin plats och där vara väl så värdefulla.
Jag håller helt med dig. Det är ju en helt irreversibel kulturförstörelse. Även om det mer storskaliga rivningsraseriet i gamla stadskärnor förhoppningsvis klingat av*, så fortsätter förstörelsen hejdlöst på detaljnivån - tänk bara alla taffligt tilläggsisolerade fasader, "underhållsfria" grova alu-fönster med ljustjuvar till energiglas, eller inte minst bostadsrättsinnehavarnas hysteriska "köksrenoveringar" där oersättliga platsbyggda snickerier åker på soptippen.J JohanLun skrev:...och wikipedia säger också att ovan nämnda Bengt Edmans hus myntat uttrycket brutalism...
[länk]
(...)
Jag har absolut inget mot "modernism" eller "brutalism" men var sak har sin plats. Att riva sekelskifteshus (från förra sekelskiftet), jugend, nationalromantik osv, för att bygga "betongkolosser" tycker jag är fruktansvärt. Det behöver inte betyda att hus med rå betong är fruktansvärda. (...)
(Det går oftast att räkna hem de moderna kraven på husets energiprestanda på andra sätt, men det kräver ju lite jobb, kunskap och vilja).
* Såhär illa höll det en gång på att gå för Lunds medeltida stadskärna:
https://kulturportallund.se/genombrottet/.
Besinningen kom i sista stund, från det förkättrade vänsterhållet 😇. Vi är nog ändå lite klokare sen dess.
Youtubekanalen Bubkes (verkar drivas av ett gäng 90-talister) har gjort ett intervjuprogram med KTH-studenter hur de ser på "modernism", mer klassiskt orienterad byggnation och arkitekters roll och syn på detta:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker erfarenheter av eON:s s k ”Smarta tjänst” för värmestyrning
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilket alternativ av kabeldragning är mest fackmannamässigt?
El -
Bandad gipsskruv (mest stål mot gips)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Byta induktionshäll - vad är mest rätt?
El