4 576 läst ·
208 svar
5k läst
208 svar
Moderata dolda elskatter tynger oss ner
Jag kommer även ihåg hur folk i trakterna av Uppsalas norra domäner reagerade vid vid olyckan i ukrainska Tjernobyl. Larmet gick vid Forsmark om höga radioaktiva halter i luften. Anställda rusade till sina bilar och åkte och hämtade sina barn på skolor och förskolor i ilfart. Lokalradion rapporterade att bilar körde i racerfart bort från kärnkraftsverket genom byarna. Folk ringde till polisen och undrade vad som stod på. Är det krig?RoTe skrev:
En del anställda trodde att det egna kärnkraftverket i Forsmark löpte amok och fick panik.
Trots att det är snart 40 år sedan är det fortfarande förhöjda halter i svamp, vildsvin och renar efter en olycka hundratals mil bort som ingen kunde föreställa sig att det kunde hända. Riskmarginalen var bara cirka fem mil från ett kärnkraftverk. Men du kanske känner någon som har larmapparat hemma i uppsalatrakten som varnar om en olycka inträffar? Vore kul att höra!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Så har det varit några år nu Ja, men inte sedan de infördes, vilket ditt första inlägg antydde.J Janssonz skrev:
Så det är ingen flaskhalsar mellan elområde 2 och 3, eller mellan elområde 3 och 4 menar du?J Janssonz skrev:
Man har faktiskt lagt gränserna för områdena där det är flaskhalsar.
Problemen i Sverige, att det varit dyrt i SE4 framförallt är för att produktionen är låg där.J Janssonz skrev:
Du missade helt att besvara frågan om vi borde starta gasverk där och tvinga elproduktionen i norr att stanna när det är stor obalans. Staten skulle få betala mycket för det och tro det eller ej, det hade blivit vi vanliga skattebetalare som hade fått betala.
Jo, alla kärnkraftverk mäter kontinuerligt radioaktiviteten i sina byggnader och i sina utsläpp till luft och vatten. Även anställda har sina dosimetrar. Är du nära härden får du bara arbeta i några minuter sen har du fått din livsdos och blir portad. Alla kärnkraftslän inklusive Uppsala har mätare för radioaktivitet. Vid kärnkraftverken finns tyfoner som tjuter och närboende har speciella radioappareter som går igång och varnar om en olycka inträffar.F fribygg skrev:
Jag kommer ihåg en episod från när jag bodde i Göteborg. Jag var nere i källaren i hyreskåken där jag bodde. Där stod en ung kille och skruvade på något. Jag pratade lite med honom för hans hår såg konstigt ut. Det hängde långa hårtestar från en nästan kal skalle. Han skruvade på vår telefonkopplingsbox, så jag var lite nyfiken på vad han höll på med. Jag frågade om han var strålskadad, då håret hängde i testar. På finsk brytning svarade han att hade varit anställd på Ringhals men hade varit tvungen att sluta. Nu jobbade han som telefontekniker. Jag frågade om han blivit strålskadad på kärnkraftverket? Nej då. De bara tyckte att han skulle byta jobb.
Han fick skaka loss hårtestar från sin kudde på morgnarna. En strålande historia!?
Sluta ljug, Miljöpartiet derv igenom extra högta skatter på kärnkraftsel och omotiverade höjda säkerhetskrav på kärnkraften just för att göra kärnkraften mindre lönsam, att sen MP lyckades få in kärnkraftsmotståndare i Vattenfalls styrelse hjälpte ju inte direkt Sveriges elsituation.J Janssonz skrev:
Vilket svammel.J Janssonz skrev:Jo, alla kärnkraftverk mäter kontinuerligt radioaktiviteten i sina byggnader och i sina utsläpp till luft och vatten. Även anställda har sina dosimetrar. Är du nära härden får du bara arbeta i några minuter sen har du fått din livsdos och blir portad. Alla kärnkraftslän inklusive Uppsala har mätare för radioaktivitet. Vid kärnkraftverken finns tyfoner som tjuter och närboende har speciella radioappareter som går igång och varnar om en olycka inträffar.
Jag kommer ihåg en episod från när jag bodde i Göteborg. Jag var nere i källaren i hyreskåken där jag bodde. Där stod en ung kille och skruvade på något. Jag pratade lite med honom för hans hår såg konstigt ut. Det hängde långa hårtestar från en nästan kal skalle. Han skruvade på vår telefonkopplingsbox, så jag var lite nyfiken på vad han höll på med. Jag frågade om han var strålskadad, då håret hängde i testar. På finsk brytning svarade han att hade varit anställd på Ringhals men hade varit tvungen att sluta. Nu jobbade han som telefontekniker. Jag frågade om han blivit strålskadad på kärnkraftverket? Nej då. De bara tyckte att han skulle byta jobb.
Han fick skaka loss hårtestar från sin kudde på morgnarna. En strålande historia!?
Jag kommer ihåg ytterligare en historia från min göteborgstid.RoTe skrev:
Min fru jobbade på ett dagis under tiden innan folkomröstningen om kärnkraft. De som var intresserade i personalen hade ordnat en liten studiecirkel för att sätta in sig i kärnkraftens möjligheter och risker, alla yngre kvinnor. En inslag i i studiecirkeln var att de skulle göra ett studiebesök på kärnkraftverket i Ringhals som ligger lite söder om Göteborg, norr om Varberg. De flesta lutade att säga nej på grund av riskerna för strålning. Men deras män lutade åt att rösta för fortsatt utbyggnad. Sverige hade ett tag mest kärnkraft i världen i förhållande till befolkningen. En i personalen som var gravid berättade för sin man att de skulle göra ett studiebesök på Ringhalsverket. Men den kärnkraftspositive mannen sade då, men du är ju gravid! Ja, men hur farligt är det att vara där en kort stund, långt från härden? Mannen sade då: jag förbjuder dig att åka dit, tänk på vårt barn, då det även är mitt barn du bär på. Hon fick honom då att lova att hon avstod från att åka om han röstade för ett stopp på utbyggnad av kärnkraften.
Hur har de tänkt att alla ska ställa om till elbil? Varifrån skall elen komma ifrånP Peter787 skrev: