F fribygg skrev:
Är det inte elbolagen som stänger för de som inte betalar?
Jo. de kommunala elnätsbolagen.

RoTe RoTe skrev:
Inga politiker är hederliga och alla kör Sverige och hela västvärlden rätt ner i soptunnan.
Miljöpartisterna var väl hederliga, la ner kärnkraften precis som de lovade före valet..

RoTe
Det känns som TS fått sin el avstängd och skriver i affekt...

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J Janssonz skrev:
Jo. de kommunala elnätsbolagen.
Vem menar du ska betala om elnätsbolagens kunder inte pröjsar?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ett megafuckingjävla fel vi gjorde var att stänga ner 50% av våra kärnkraftreaktorer.
"Vi"? Har du röstat fram en regering som stängt reaktorer får du ta på dej din del av ansvaret..

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men lugna ner dig! Ett megafuckingjävla fel vi gjorde var att stänga ner 50% av våra kärnkraftreaktorer. Inga politiker är hederliga och alla kör Sverige och hela västvärlden rätt ner i soptunnan. Kan du försöka ta in att det är en större agenda bakom det här? Väst ska störtas, varför? Säg det...

Och förövrigt är människorasen så jävla efterbliven att vi inte förtjänar denna planeten.
Elförbrukningen i Sverige har sjunkit de senaste 20 åren. Trots de privata besluten att stänga olönsamma kärnkraftsreaktorer har Sverige ett stort elöverskott. Ett av de största i EU trots av vi är ett litet land befolkningsmässigt sett. Det har skett en effektivisering och folk ser om sina hus och försöker använda LED-lampor så trots elektrifiering så sjunker elkonsumtionen, men inte elpriserna på grund av en extremt hög beskattning varav en stor del är dold.

Vadå dold, ser du inte på din faktura vad som är skatt,avgift och moms?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vem menar du ska betala om elnätsbolagens kunder inte pröjsar?
Ofta går socialen in om det finns barn med i bilden.

F fribygg skrev:
Vadå dold, ser du inte på din faktura vad som är skatt,avgift och moms?
Om elen kostar säg 17 öre i SE1, men 170 öre i t ex SE4 före skatter och avgifter så går en stor del till Svneska kraftnät i form av flaskhalsavgifter. På grund av transmissionsförluster från Norrland skulle elen kanske kosta 25 öre i SE4. Mellanskillnaden är en dold statlig avgift/skatt som hamnar hos den statliga myndigheten Svenska kraftnät. Detta redovisas inte på räkningen. Det är en slags inhemsk tullavgift.

Fairlane
Hur tänker du att Sverige borde löst det problem som fanns? På samma sätt som Tyskland? Vet du hur de har löst det?

Fairlane Fairlane skrev:
Hur tänker du att Sverige borde löst det problem som fanns? På samma sätt som Tyskland? Vet du hur de har löst det?
I Tyskland har de enhetspris, liksom de flesta EU-länder. Jag tänker att det skulle bli som brevportot. 22 kronor även om adressaten är din granne eller i Korpilombolo. Jag tänker att Postnord gärna skulle vilja införa portoprisområden. Den måste innebära förlust att befordra brev långa sträckor för 22 kronor. Jag tror att det skulle kännas som om man bor i ett land och alla behandlas lika. Typ som det är med brevportot. Lika pris för alla oberoende på var man bor. Ett sverigepris på el var det vi hade i hundra år före 2011.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Janssonz skrev:
I Tyskland har de enhetspris, liksom de flesta EU-länder. Jag tänker att det skulle bli som brevportot. 22 kronor även om adressaten är din granne eller i Korpilombolo. Jag tänker att Postnord gärna skulle vilja införa portoprisområden. Den måste innebära förlust att befordra brev långa sträckor för 22 kronor. Jag tror att det skulle kännas som om man bor i ett land och alla behandlas lika. Typ som det är med brevportot. Lika pris för alla oberoende på var man bor. Ett sverigepris på el var det vi hade i hundra år före 2011.
Men hur hanterar man i Tyskland den ojämna delen med produktion i en landsända och konsumtion i den andra ändan? Vet du inte?

Den har vi ju hade vänsterregering sedan dess, utan förändring, ellerhur?

J Janssonz skrev:
Den tyska modellen fungerar ju inte ens i Sverige om vi inte bygger en massa fossilkraft i söder först. De betalar nämligen mellanskillnaden för att stänga ned elkraft i norr och ersätta med fossilkraft i söder. Vi har inte tillräckligt med fossilkraft i söder ens för att göra samma sak.

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det känns som TS fått sin el avstängd och skriver i affekt...
Jag bor i en förmögenhetsfabrik som kallas villa och tjänar mer på värdestegringen av mitt boende än på normal inkomst. Som tur har du som lägenhetskund i alla fall förmånen att få hjälpa alla oss miljonärer att bli ännu rikare. Tack för det!

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
"Vi"? Har du röstat fram en regering som stängt reaktorer får du ta på dej din del av ansvaret..
Hört talas om folkomröstningen?
J Janssonz skrev:
Som tur har du som lägenhetskund i alla fall förmånen att få hjälpa alla oss miljonärer att bli ännu rikare. Tack för det!
Förklara tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.