P
J Janssonz skrev:
täcka enormt dyra försäkringspremier
Inbillar du dig att de stora vattenkraftverkens dammar har olycksfallsförsäkringar som kommer att täcka eventuella skador vid ett dammbrott ?

P
O Oldfart skrev:
Om vi håller oss till fakta:

Det hela är ett resultat av COMP/AT.39351 som är ett konkurrensärende EU kommissionen drev mot Sverige med start 2009. Det tvingade fram en utredning som resulterade i förslaget om elprisområden, som sedan granskades och godkändes av EU kommisionen 14 april 2010 och därmed blev juridiskt bindande. Systemet trädde sedan i kraft 1 november 2011.

Att Moderaterna hade makten då och att Mikael Odenberg satt som generaldirektör hade ingenting med saken att göra. Utredningen gjordes av opolitiska tjänstemän.
Sen kunde ju svenska politiker helt enkelt vägrat att införa elområden.
Det har Tyskland och Frankrike gjort med framgång.

P Peter787 skrev:
Vi har för 'tama' politiker..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Inbillar du dig att de stora vattenkraftverkens dammar har olycksfallsförsäkringar som kommer att täcka eventuella skador vid ett dammbrott ?
Staten köper inga dyra försäkringar. De är stora nog att hantera kostnader som uppstår.
Men privata företag och AB brukat teckna försäkringar. Men alla försäkringsbolag har force majeure klausuler som vid krig, kärnkraftsolyckor och dammbrott och då får samhället och individen betala för uppkomna kostnader, Om få drabbas får du ersättning men om ett helt län blir t ex radioaktivt och måste utrymmas och evakueras så får staten, dvs du och jag betala.

Fairlane
P Peter787 skrev:
Det har Tyskland och Frankrike gjort med framgång.
Då ställer jag samma fråga till dig som till TS, vet du hur Tyskland löst det så de slipper elområden?

TS väljer att inte svara, vilket jag tolkar som att han inte vet.

Tyskland har samma problem som Sverige, Frankrike har det inte. Så att Frankrike inte behöver olika elområden är naturligt. Tyskland behöver det egentligen, i betydelse att det varit bättre för dem ekonomiskt, men har valt en snabbt lösning. Lösningen är inte att vara strunta i det.

RoTe
F fribygg skrev:
Vi har för 'tama' politiker..
Köpta (styrda) politiker

P
Fairlane Fairlane skrev:
Då ställer jag samma fråga till dig som till TS, vet du hur Tyskland löst det så de slipper elområden?

Tyskland har samma problem som Sverige, Frankrike har det inte. Så att Frankrike inte behöver olika elområden är naturligt. Tyskland behöver det egentligen, i betydelse att det varit bättre för dem ekonomiskt, men har valt en snabbt lösning. Lösningen är inte att vara strunta i det.
Tyskarna gjorde klart för EU att de inte skulle införa elområden.
Orsaken var dels att deras elnät fungerar bättre än det svenska, enkelt uttryckt, Tyskland är geografiskt mer likt en cirkel, Sverige är väldigt långsträckt.
Sen ansågs multipla elområden påverka Tysklands industriella konkurrenskraft.
Men som vanligt kommer det ner till att våra svenska politiker är glada/inkompetenta amatörer jämfört med danska, tyska och andra politiker, som sätter ner foten och inte har någon tanke på att vara bäst i klassen och få ett äpple av magistern (EU).
Frankrike har inte fattat det korkade beslutet att lägga ner den enda stabila elkraften som finns att tillgå, dvs. kärnkraften, så de har enkel, billig elkraft tillgänglig över allt i Frankrike.

Att TS inte har svaret förvånar väl ingen.
Jag antar att han är en strålskadad miljöpartist, med strålskadad menar jag inte att han utsatts för joniserande strålning, men att hans begreppsvärld är skadad av en djup rädsla för kärnkraften.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Det är få EU-länder som infört elprisområden. Det är ett frivilligt val. Det kan uppstå spänningar i ett land om vissa landsdelar diskrimineras genom att få högre priser på vissa varor och tjänster. Sverige är efter Finland det laglydigaste EU-landet. Trots att vi bara varit med i EU sedan 1995. Svenska politiker är mycket lyhörda och lydiga efter diverse EU-propåer. Fråga en italienare eller en spanjor i vilken grad landet följer EU.s regler om ditt och datt. Vilken regel? svarar de. Elprisområden? Det har vi aldrig hört talas om. Men vi ska snarast sätta oss in i frågan vid lämpligt tillfälle.
I Tyskland behöver inte vissa landsdelar betala mer. De vet vad social oro kan ställa till med. Staten går in och pröjsar istället.
I Sverige får enskilda elkunder i vissa delar av landet, betala medvetet förhöjda elpriser p g a egna nationella beslut i, tron att EU kräver det..

Fairlane
Här kan ni läsa lite om alternativet till elprisområden: https://www.svk.se/om-kraftsystemet...omraden-och-andra-inte-till-exempel-tyskland/

Känns det lockande?

Visste ni detta? (Den sista frågan är mest till TS och Peter787, men även till andra som tycker vi ska ta bort de elprisområden vi har). Att TS inte visste är jag rätt övertygad om, med tanke på påståendet att Sveriges flaskhalsar är vid landsgränsen och att det är därför vi har 4 elprisområden.

• Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Här kan ni läsa lite om alternativet till elprisområden: [länk]

Känns det lockande?

Visste ni detta? (Den sista frågan är mest till TS och Peter787, men även till andra som tycker vi ska ta bort de elprisområden vi har). Att TS inte visste är jag rätt övertygad om, med tanke på påståendet att Sveriges flaskhalsar är vid landsgränsen och att det är därför vi har 4 elprisområden.
Mitt förslag är att Sverige skapar nya små elområden precis där kablar till andra länder ansluter, och då kan vi ha HÖGA "flaskhalspriser" som gör kablarna mindre intressanta.
Detta kräver naturligtvis att vi har en fungerande baskraft (inga vindsnurror).

P Peter787 skrev:
Mitt förslag är att Sverige skapar nya små elområden precis där kablar till andra länder ansluter, och då kan vi ha HÖGA "flaskhalspriser" som gör kablarna mindre intressanta.
Hur skulle det påverka våra möjligheter att exportera när vi har överskott?

Fairlane
P Peter787 skrev:
Men det är inte tillåtet med konstlade handelshinder.

Tyskland har inte delat upp landet i olika elprisområden men försöker inte heller med konstgjorda handelshinder.

Om det tyska elnätet nu är så förträffligt, varför exporterar de inte bara från norr till söder? Varför håller de på med mothandel för dyra pengar?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyskland har inte delat upp landet i olika elprisområden men försöker inte heller med konstgjorda handelshinder.

Om det tyska elnätet nu är så förträffligt, varför exporterar de inte bara från norr till söder? Varför håller de på med mothandel för dyra pengar?
Har du någon bra länk till hur Tysklands "mothandel" fungerar & hur stora kostnader det blir för landet?
Dom ska subventionera industrin i 3 år nu, & med tanke på att Tyskland är EU´s största elmarknad så åter det som stora pengar.

https://www.dagensps.se/bors-finans/de-subventionerar-elen-i-tre-ar/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Har du någon bra länk till hur Tysklands "mothandel" fungerar & hur stora kostnader det blir för landet?
Dom ska subventionera industrin i 3 år nu, & med tanke på att Tyskland är EU´s största elmarknad så åter det som stora pengar.

[länk]
Här är en länk som bland annat delvis beskriver det: https://www.lu.se/artikel/nya-elomraden-kan-fa-stor-inverkan-pa-elpriset

Ett citat: "För att komma runt detta använder staten elkonsumenternas pengar för att ersätta producenterna i norr, så att de får mer betalt för sin el än vad de egentligen skulle ha fått."
Det gäller alltså Tyskland. Staten använder elkonsumenternas pengar...

Den tyska sponsringen blir riktigt dyr, men sålänge man tänker att man inte har något med statens pengar att göra, och att de är bra om staten betalar så man själv slipper så låter det kanske bra.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.