Z Zakalwe skrev:
Har en Zyxel NR7102 riktad 5G router på själva randen av vad leverantörens (Tele2) 5G karta säger är möjligt. Får ut som max 170Mbit (beroende på tid på dygnet). Den funkar kanon...betydligt billigare än 20' för att dra in fiber 50 meter från fiberskåpet och sedan betala 500:-/månaden för 100/100Mbit.

Enda aber är att man får ett CG-NAT adress och att den ibland ändras innan DHCP:n tajmar ut. Jag löste det med ett script som startar om porten ifall ping misslyckas.
Kan man leva med de begränsningar detta leder till så tycker jag (som jobbar i mobilbranschen) att det är ett väldigt bra lösning.

G Greger_08 skrev:
Sweet själv bytte jag till Telenor för dom "har blivit så mycket bättre" billigare var det iallafall men bättre vet jag inte. Nästan så att jag inte kunde jobba :(

[bild]
Tricket är att skaffa en riktad router/antenn och montera den på TV-antennmasten. Jag hängde på taknocken 6 meter i luften, vred på routern med mobilen i andra handen (inloggad i modemet) och kollade på SNR, kanaler och decibel. Sen körde jag bredbandskollen. Intressant nog var inte den närmaste/starkaste masten som var snabbast (dev var antagligen en hel fiberlös by som sufrade via den). Utan det var en mast längre bort (omgiven av folk som redan hade fiber, som var minst belastad kanske?)

pacman42 pacman42 skrev:
Kan man leva med de begränsningar detta leder till så tycker jag (som jobbar i mobilbranschen) att det är ett väldigt bra lösning.
Det finns säkert bättre abbonemang som behåller IP. Jag var snål och skaffade ett vanligt Vimla-telefonabbonemang med 100GB/månaden som var billigare än renodlat mobilsurfabbonemang.

Z Zakalwe skrev:
Tricket är att skaffa en riktad router/antenn och montera den på TV-antennmasten. Jag hängde på taknocken 6 meter i luften, vred på routern med mobilen i andra handen (inloggad i modemet) och kollade på SNR, kanaler och decibel. Sen körde jag bredbandskollen. Intressant nog var inte den närmaste/starkaste masten som var snabbast (dev var antagligen en hel fiberlös by som sufrade via den). Utan det var en mast längre bort (omgiven av folk som redan hade fiber, som var minst belastad kanske?)
Så är det hemma hos mig också. Jag hamnar på en närmare mast med högre last och sämre SNR.

Z Zakalwe skrev:
Det finns säkert bättre abbonemang som behåller IP. Jag var snål och skaffade ett vanligt Vimla-telefonabbonemang med 100GB/månaden som var billigare än renodlat mobilsurfabbonemang.
Billigast (om 120 GB per månad räcker) är Lyca Mobile för 99kr/mån. De kör i Telenors nät.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Billigast (om 120 GB per månad räcker) är Lyca Mobile för 99kr/mån. De kör i Telenors nät.
Hmm, kollade på Lyca. Något är väldigt skumt där. Billigaste paketet är detta:
https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/?newUser=true
Den ska erbjuda 70% rabatt (=99kr) men bara så länge man slår på "automatiskt förlängning". Dvs. de kan höja priset till 1000:- nästa månad och fortfarande erbjuda dig "70% rabatt" på det. Vidare, om du råkar förbruka mer än 120GB kommer du automatiskt att debiteras 1200:-/GB (!). Sen skriver folk atrt trafiken routas via UK.

Z Zakalwe skrev:
Hmm, kollade på Lyca. Något är väldigt skumt där. Billigaste paketet är detta:
[länk]
Den ska erbjuda 70% rabatt (=99kr) men bara så länge man slår på "automatiskt förlängning". Dvs. de kan höja priset till 1000:- nästa månad och fortfarande erbjuda dig "70% rabatt" på det. Vidare, om du råkar förbruka mer än 120GB kommer du automatiskt att debiteras 1200:-/GB (!). Sen skriver folk atrt trafiken routas via UK.
Många if's and but's, ja. Jag köper en nu och sätter upp som backup för min fiber. Priset kan inte höjas mer än rimligt (enligt villkoren), förra gången de hade kampanj lovade de 99kr för all framtid. Jag har inte hunnit verifiera om det är det som gäller denna gången också.

Annars är ju chili mobil fri fart 100mbit 199kr just nu rätt prisvärt.

Z Zakalwe skrev:
Telia erbjuder möjlighet till publik ip-adress på mobila bredband & mobilabonnemang, alltså inget NAT.
Jag har det utan extra kostnad.

T Tystnad skrev:
Telia erbjuder möjlighet till publik ip-adress på mobila bredband & mobilabonnemang, alltså inget NAT.
Ett tips från coachen, det fungerar hyfsat, men om någon gör en port scanning mot din IP-adress så kommer den att stängas ned en stund för extern access. Port scans brukar komma någon gång om dagen hemma hos mig. Orsaken är att den trådlösa uppkopplingen inte alltid är igång, vilket gör att man med helt fri extern access skulle kunna skapa DoS mot mobilnätet. Dvs, Telia har en brandvägg på sin sida om uppkopplingen som har sina egna regler, kan vara bra att veta om man exempelvis vill ha en webbserver hemma. Jag rekommenderar inte att man har den externa adressen till något annat än sina egna syften för hemmet.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
En bra backuplösning är även ett kontantkort som man laddar på vid behov.

T Tystnad skrev:
Det räcker att en av knytpunkter i VPN har en publik IP så att 5G är CG-NAT spelar inte så stor roll. Det ena som är störande är att 5G-modemet plötsligt tappar IP typ var tredje dag tills man gör en DHCP-request. Varför det händer är svårt att säga...kanske är modemet (bryggat), kanske är Tele2 nätet.

Z Zakalwe skrev:
Det räcker att en av knytpunkter i VPN har en publik IP så att 5G är CG-NAT spelar inte så stor roll. Det ena som är störande är att 5G-modemet plötsligt tappar IP typ var tredje dag tills man gör en DHCP-request. Varför det händer är svårt att säga...kanske är modemet (bryggat), kanske är Tele2 nätet.
Det finns inte DHCP i mobilnätet. Adressen där är densamma så länge som uppkopplingen är igång. Jag gissar (mycket kvalificerad gissning, även om Tele2 har finskt nät) att uppkopplingen startas om då och då av mobilnätet och att mjukvaran i routern då inte hänger med.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Så om du inte gör en dhcps request så får du ingen ny ip och därmed inte har internet?

A A-Man_08 skrev:
Så om du inte gör en dhcps request så får du ingen ny ip och därmed inte har internet?
Så blir det, skickar man trafiken med fel IP så släpps den inte ut på nätet och den skulle om den snorklade sig ut så skulle den inte hitta tillbaka.

Det låter som om modemet/routern står som relay bara och inte som NAT. Och att DHCP i det läget har lång timeout. Det kanske går att justera timeouten?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.