Okej, så när man pratar om flera hundra Mbps i 5G-nätet så bygger det på att man är rätt nära masten alltså?pacman42 skrev:
Jag skrev 5km förut men kan vara lite mindre men det är iaf inte mindre än 3km och det är alltså för långt för att komma upp i högre hastighet än 4G om jag tolkar dig rätt?
Men vi har iaf god täckning så det ligger ofta på 4G+.
Jag har flera gånger kommit upp över 150 Mbps med enbart routern i fönstret åt rätt väderstreck. 4G landsbygd norra Öland.A AndersS skrev:
Ja, jag ser masterna hemma (5 km) och får tidvis bara 1 Mbps. För hög last och lite tråkiga ekon från berghällar och det är bara skräp kvar...K Klabbis 3000 skrev:Okej, så när man pratar om flera hundra Mbps i 5G-nätet så bygger det på att man är rätt nära masten alltså?
Jag skrev 5km förut men kan vara lite mindre men det är iaf inte mindre än 3km och det är alltså för långt för att komma upp i högre hastighet än 4G om jag tolkar dig rätt?
Men vi har iaf god täckning så det ligger ofta på 4G+.
Det var ett jäkla pris, jag köpte ett renoveringsobjekt för ett par år sedan och där köpte IP Only fibernätet av Telenor och ville få in alla adresserna i nätet så jag fick erbjudande på ca 8 000:- för en installation och fritt internet under 2 år.NyKarin skrev:
Jag installerade fiber till mitt radhus, det fungerade bra. Vid flytten i våras tänkte jag snåla in på det och beställde mobilt wifi, tele2 som enligt karta har bäst mottagning här.
Det har inneburit att ibland kan jag inte lyssna på radio, jobba, använda gräsklippare med mera. Så nej, det fungerar inte alls tillräckligt bra! Hastigheten är ok när det fungerar men åtminstone varannan dag har jag ingen mottagning alls under några timmar.
Tog kontakt med utsikt, fick välja mellan 30000 och få det installerat kanske om sex månader eller så.. För 15000 får jag det installerat i augusti - 26. Har valt det senare alternativet.
Du fick ett bättre erbjudande! Jag hade föredragit det men får ju tyvärr inte välja.I Mikrometer skrev:
Har en fråga till dig eftersom du verkar insatt i ämnet.pacman42 skrev:
Comviq säljer två olika abonnemang med 5G, det ena med max 100 Mbps och det andra obegränsad hastighet men jag tänker att det är ju samma nät och samma router så hur åstadkommer man att strypa hastigheten?
När jag frågade kundtjänst så säger de att det görs via simkortet.
Kan man verkligen strypa hastigheten genom att lägga nån begränsning i simkortet?
Är det tekniskt möjligt liksom?
Mobilnätet känner igen att du är du via ditt simkort och sedan finns det en policy-control funktion i kärnnätet som håller koll på vad du får göra i nätet och hur snabbt och berättar det för andra funktioner i kärnnätet som ser till att du inte kan surfa snabbare än vad du betalat för. Inget konstigt med det.K Klabbis 3000 skrev:Har en fråga till dig eftersom du verkar insatt i ämnet.
Comviq säljer två olika abonnemang med 5G, det ena med max 100 Mbps och det andra obegränsad hastighet men jag tänker att det är ju samma nät och samma router så hur åstadkommer man att strypa hastigheten?
Kan man verkligen strypa hastigheten genom att lägga nån begränsning i simkortet?
Vill du veta mycket mer om det kan du googla sökorden "5G SA PCF SMF UPF"
Jag har utvecklat den funktionen i kärnnätet (packet core) för en av nätleverantörerna en gång i tiden. @MathiasS gav en bra beskrivning dock.K Klabbis 3000 skrev:Har en fråga till dig eftersom du verkar insatt i ämnet.
Du klarar dig väldigt bra med 100 Mbps, det är sällan du får mer i verkligheten ändå.
Okej, är det bara i 5G-nätet som begränsningen ligger eller är det även på 4G om de har satt 100 som max?pacman42 skrev:
Tänker på att jag idag har 4G router och kommer ibland uppåt 150 Mbps.
Funktionen har funnits sedan 2G och har använts till och från i olika abonnemang. Mina barn hade för några år sedan abonnemang som inte hade någon max quota, men var begränsade till 1 Mbps. Användningen av hastighetsbegränsning har dock börjat bli vanligare nu.K Klabbis 3000 skrev:
Har en Zyxel NR7102 riktad 5G router på själva randen av vad leverantörens (Tele2) 5G karta säger är möjligt. Får ut som max 170Mbit (beroende på tid på dygnet). Den funkar kanon...betydligt billigare än 20' för att dra in fiber 50 meter från fiberskåpet och sedan betala 500:-/månaden för 100/100Mbit.
Enda aber är att man får ett CG-NAT adress och att den ibland ändras innan DHCP:n tajmar ut. Jag löste det med ett script som startar om porten ifall ping misslyckas.
Enda aber är att man får ett CG-NAT adress och att den ibland ändras innan DHCP:n tajmar ut. Jag löste det med ett script som startar om porten ifall ping misslyckas.
Sweet själv bytte jag till Telenor för dom "har blivit så mycket bättre" billigare var det iallafall men bättre vet jag inte. Nästan så att jag inte kunde jobbaZ Zakalwe skrev:Har en Zyxel NR7102 riktad 5G router på själva randen av vad leverantörens (Tele2) 5G karta säger är möjligt. Får ut som max 170Mbit (beroende på tid på dygnet). Den funkar kanon...betydligt billigare än 20' för att dra in fiber 50 meter från fiberskåpet och sedan betala 500:-/månaden för 100/100Mbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder