K Klabbis 3000 skrev:
Ni som kör mobilt bredband 5G, vilka hastigheter brukar det oftast ligga på?
Är det stabilt?
Har du fiber idag eller kör du via mobilnätet?

A A-Man_08 skrev:
Hur fungerar det mobila nätet när fibern fungerar?
På sommaren är det som sagt generellt uselt. Går att surfa men att titta på video, distans jobba etc. går nästan aldrig.

Övrig tid så är det svajigt, i bästa fall är det bra fart, 30-40 mbit/s och uppåt för att plötsligt droppa till knappt användbart.

Har testat samtliga nät och Tre har överhuvudtaget ingen täckning i området och övriga tre nät är jämndåliga. Telia har överlägset bäst täckning men å andra sidan flest användare och lägst fart. Tele2 har sämre täckning och är lite svajigare men har bättre fart. Bästa valet i mina krokar är ändå Tele2 och jag har ett tele2-sim i routern som backup.

Intressant är att i Lillholmsjö är det snudd på total radioskugga och inget nät funkar. Man skickar ett sms och så 3h senare när man är ute i skogen och pysslar så får man plötsligt en kvittens att det är skickat 😮

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag installerade fiber till mitt radhus, det fungerade bra. Vid flytten i våras tänkte jag snåla in på det och beställde mobilt wifi, tele2 som enligt karta har bäst mottagning här.

Det har inneburit att ibland kan jag inte lyssna på radio, jobba, använda gräsklippare med mera. Så nej, det fungerar inte alls tillräckligt bra! Hastigheten är ok när det fungerar men åtminstone varannan dag har jag ingen mottagning alls under några timmar.

Tog kontakt med utsikt, fick välja mellan 30000 och få det installerat kanske om sex månader eller så.. För 15000 får jag det installerat i augusti - 26. Har valt det senare alternativet.

• Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
På sommaren är det som sagt generellt uselt. Går att surfa men att titta på video, distans jobba etc. går nästan aldrig.

Övrig tid så är det svajigt, i bästa fall är det bra fart, 30-40 mbit/s och uppåt för att plötsligt droppa till knappt användbart.

Har testat samtliga nät och Tre har överhuvudtaget ingen täckning i området och övriga tre nät är jämndåliga. Telia har överlägset bäst täckning men å andra sidan flest användare och lägst fart. Tele2 har sämre täckning och är lite svajigare men har bättre fart. Bästa valet i mina krokar är ändå Tele2 och jag har ett tele2-sim i routern som backup.

Intressant är att i Lillholmsjö är det snudd på total radioskugga och inget nät funkar. Man skickar ett sms och så 3h senare när man är ute i skogen och pysslar så får man plötsligt en kvittens att det är skickat 😮
Enligt google är lillholmsjö en by med 10 invånare., inte så många har dom dragit fiber dit?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
N
Ej möjligt att få fiber hit.

Kört Telias mobila bredband sedan 2017. Nyligen uppgraderat från 4G+ (som funkat utmärkt) till 5G.
Dubbla riktantenner mot masten 9 km bort (ser den).
Max uppmätt ner 325 Mbit/s och under tider med högt tryck runt 150 Mbit/s.
Upp oavsett tid runt 100 Mbit/s.
Svarstider 18-22 Ms.
Ett avbrott sedan 2017.

Fyller mina behov gott och väl. Hade fiber varit möjligt hade jag troligen hoppat på det.

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Enligt google är lillholmsjö en by med 10 invånare., inte så många har dom dragit fiber dit?
Det byggs fiber på landsbygden, men säkert beroende av vart i landet, här i länet finns det många mil till gårdar på landsbygd. Men det är inte helt smärtfritt utifrån operatörer, entreprenörer och markägare, har väl funnits bidrag som täckt 60% nyetablering av fibernät utanför tätorter men inte till efteranslutning för de som tackade nej.
Allra bäst har det fungerat när boende i områdena engagerat sig och varit pådrivande.

A AndersS skrev:
Tog denna nu, men totalt ointressant utifrån att den bara gäller fastigheten där jag är just nu.
[bild]
det är ju superbra!
här runt finns det ingen 5G alls, och 2G 3G tog de bort förra året är det rätt väder kan det bli lite 4G

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi har drygt 400 Mbs på 5 g.
Både i stan och landet.
Behöver ingen fiber fast det är indraget.

• Gilla
  • Haha
Coolman och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är ju superbra!
här runt finns det ingen 5G alls, och 2G 3G tog de bort förra året är det rätt väder kan det bli lite 4G
Men vi kör även fiber och då blir det ju andra siffror, dvs hastigheten man betalar för.😉

Mats-S
K Klabbis 3000 skrev:
Tja, man kan ju ändå få ett hum om hur det fungerar så någonting säger det väl även om jag förstår att det skiljer mellan olika platser.
Så därför råder jag dig att kolla med närboende i området, klart bättre svar än du kan få här. Mobilt 5G bredband kan vara superbra, och det kan även vara skit, allt beroende på förhållandena där du har din enhet.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Lägg av med detta hackande på varandra
/Mats
Moderator

• Gilla
Tystnad och 4 till
  • Laddar…
Och 5G är en teknik, men det som påverkar mera är vilka frekvenser/band som kan användas Är det från 700 MHz eller finns det 3,5 GHz, och allt mellan.

A AndersS skrev:
Men vi kör även fiber och då blir det ju andra siffror, dvs hastigheten man betalar för.😉
som tur e har jag fiber så jag kan ringa och bli uppringd

S saltet skrev:
Vi har drygt 400 Mbs på 5 g.
Både i stan och landet.
Behöver ingen fiber fast det är indraget.
I stan? -fjollträsk?
på landet?- tullinge?

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Hur bra det fungerar beror på hur bra täckning det är, vilken operatör och vilka behov man har.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.