Om inte nätet redan är hårt belastat så kommer du inte att märka någon skillnad. Den 5G-teknik som används är inte äkta 5G, utan ett tillägg på 4G som främst gett operatörerna en möjlighet att öka upp antalet frekvensband. Dessa byggs främst ut i tättbebyggt område. Man kan däremot lägga 5G på samma frekvensband också (delat), men det ger nära noll i vinst ur överföringsperspektiv.K Klabbis 3000 skrev:
Så har du OK 4G så är sannolikheten för att 5G ger en märkbar förbättring i ett fritidshus mycket låg. Mycket nära noll faktiskt.
Nu har du redan bra förutsättningar för ditt fritidshus om det är landsbygd och lite avstånd till mast/bas.
Skulle du haft betydligt lägre hastighet så hade man kunnat prova ett band, högre frekvens, men med lägre signalnivå. Man får då ändra från automatiskt val av band till att låsa på ett ett med högre frekvens.
Skulle du haft betydligt lägre hastighet så hade man kunnat prova ett band, högre frekvens, men med lägre signalnivå. Man får då ändra från automatiskt val av band till att låsa på ett ett med högre frekvens.
Ja precis, jag testade lite olika band och valde sedan att enbart använda det som gav bäst hastighet.A AndersS skrev:Nu har du redan bra förutsättningar för ditt fritidshus om det är landsbygd och lite avstånd till mast/bas.
Tack för info.pacman42 skrev:
Om inte nätet redan är hårt belastat så kommer du inte att märka någon skillnad. Den 5G-teknik som används är inte äkta 5G, utan ett tillägg på 4G som främst gett operatörerna en möjlighet att öka upp antalet frekvensband. Dessa byggs främst ut i tättbebyggt område. Man kan däremot lägga 5G på samma frekvensband också (delat), men det ger nära noll i vinst ur överföringsperspektiv.
Så har du OK 4G så är sannolikheten för att 5G ger en märkbar förbättring i ett fritidshus mycket låg. Mycket nära noll faktiskt.
Intressant.
Jag är ändå lite förvånad att du menar att jag inte skulle komma upp i speciellt mycket högre hastigheter med 5G mot 4G.pacman42 skrev:
Brukar som sagt vanligtvis ligga omkring 100 Mbps men ibland vid gynnsamma förutsättningar kan det komma upp i drygt 150 faktiskt. Vi har ca fem kilometer till mast platt landskap, glesbygd, finns en del träd i området så det är inte helt öppet.
Menar du fortfarande under de förutsättningar jag beskriver att man inte har mycket att tjäna på att byta till en 5G-router?
kapaciteten är ungefär densamma på samma frekvensband, så det handlar mer om hur hårt lastat 5G är där du bor. Jag har fått 1,5 Gbps på Liseberg när jag i princip var ensam där. Men det berodde just på det...K Klabbis 3000 skrev:Jag är ändå lite förvånad att du menar att jag inte skulle komma upp i speciellt mycket högre hastigheter med 5G mot 4G.
Brukar som sagt vanligtvis ligga omkring 100 Mbps men ibland vid gynnsamma förutsättningar kan det komma upp i drygt 150 faktiskt. Vi har ca fem kilometer till mast platt landskap, glesbygd, finns en del träd i området så det är inte helt öppet.
Menar du fortfarande under de förutsättningar jag beskriver att man inte har mycket att tjäna på att byta till en 5G-router?
Ok, jag trodde att man med 5G skulle komma upp i flera hundra Mbps om jag vid samma tidpunkt får ca 100 på 4G.pacman42 skrev:
Området det gäller är vanligtvis inte hårt belastat förutom på sommaren eftersom det är en turistort.
Nä kommer inte ihåg på rak arm vilken frekvens det ligger på men minns att jag testade olika frekvenser och låste routern till den frekvens som gav högst hastighet istället för att ha den på auto vilket gjorde att det blev lite sämre.A AndersS skrev:
Då är det avståndet till masten som är problemet. Då lär 5G definitivt inte hjälpa nämnvärt.K Klabbis 3000 skrev:
Det är bland det vanligaste man tror, även jag har haft lite "insyn" i området men idag friherre men med visst kontaktnät.😉K Klabbis 3000 skrev:
När jag senast hjälpte en bekant på landbygd och utifrån plats så började det bli sådär vid 2-3 km med högre band men då skog/kuperat.
Jag kan förresten berätta att de låga frekvenserna bara har halva bandbredden av de höga, dessutom har de låga längre räckvidd så det är de man hamnar på när man är långt ifrån masten.
Även när man är nära masten har de låga frekvenserna bättre kvalitet på signalen, men man skickar upp telefonerna på de högre frekvenserna för att avlasta de lägre.
Hursomhelst, när folk pratar om att man får mycket bättre prestanda på 5G så pratar man om telefoner som är nära masten och man räknar då jämfört med den smalare bandbredden på de låga frekvenserna. Sedan var initialt lasten på 5G lägre också, men det är inte sant längre...
Även när man är nära masten har de låga frekvenserna bättre kvalitet på signalen, men man skickar upp telefonerna på de högre frekvenserna för att avlasta de lägre.
Hursomhelst, när folk pratar om att man får mycket bättre prestanda på 5G så pratar man om telefoner som är nära masten och man räknar då jämfört med den smalare bandbredden på de låga frekvenserna. Sedan var initialt lasten på 5G lägre också, men det är inte sant längre...