Man har ju svårt att tro att den här killen har nån kompis som är seriös, hoppas Du får en korrekt besiktning även av denne OM det nu blir nån besiktning, kan ju va ett sätt att fördröja processen bara.

Thomas59
fredda skrev:
Är han rädd om certet/medlemskapet så håller han sig till fakta.
Det finns bra och det finns dåliga besiktningmän och sedan finns det polare:D. Besiktningen är ingen absolut vetenskap. Det finns absolut utrymmer för godtycke och då kommer en polare väl till pass.

Thomas59
Jan-Å skrev:
Man har ju svårt att tro att den här killen har nån kompis som är seriös, hoppas Du får en korrekt besiktning även av denne OM det nu blir nån besiktning, kan ju va ett sätt att fördröja processen bara.
Nej precis och det var väl därför jag höjde ett varningen finger. Har svårt att tro att "herr seriös hantverkare" skulle skicka dit någon utan att ha säkertställt ett i stort sett "rent" protokoll.

Paul-Staffanstorp
Hade ju sett till att den nya besiktningsmannen kan legitimera sig så det inte är hans polare han skickar dit som "besiktningsman"...:cool:

Jadå, jag har tänkt samma sak, men eftersom jag varit tydlig med att jag accepterar dem som BKR håller i sitt register över godkända besiktningsmän så hoppas jag på att ha skyddat mig ganska bra. En besiktningsman bör ju ändå vara noga med att utföra arbetet korrekt om han vill behålla sin legitimation och med så allvarliga brister som fallet, golvbrunnen, et c så borde det inte vara några problem. Jag ska förstås försöka få nämnt lite sådär i förbigående att ärendet vid behov kommer drivas vidare, det borde ju göra besiktningsmannen extra noggrann om han vet att hans arbete kan komma att användas som bevisning.
Jag funderar på hur jag ska göra med protokollet från första besiktningen när besiktningsman nr två kommer, å ena sidan skulle jag ju kunna ge honom det som checklista, men å andra sidan skulle det ju kunna tolkas som att jag försöker göra hans besiktning mindre objektiv.

Paul-Staffanstorp
Jag hade ju hållt den som ett trumfkort och visat upp den för jämförelse när han är klar...

Dessutom...

Ska det vara en oberoende besiktningsman så ska han ju inte ha tillgång till dessa uppgifter...

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade ju hållt den som ett trumfkort och visat upp den för jämförelse när han är klar...

Dessutom...

Ska det vara en oberoende besiktningsman så ska han ju inte ha tillgång till dessa uppgifter...
Det känns ju å ena sidan rätt, det du skriver, men å andra sidan kan det ju inte vara fel att informera honom om faktiska sakförhållanden och låta honom göra bedömningen om mina synpunkter är relevanta eller inte...
Nja, jag väntar nog med att låta honom ta del av det första protokollet tills han är klar.
Allt förstås under förutsättning att min gode herr entreprenör tar hit en ny besiktningsman, än så länge har jag inte fått något förslag om vare sig tid eller person. Jag väntar någon dag till, sen får jag väl föreslå att jag själv väljer ny besiktningsman och bjuder in till ombesiktning på entreprenörens bekostnad, så får vi se vart det leder.

HerrPeter skrev:
Det känns ju å ena sidan rätt, det du skriver, men å andra sidan kan det ju inte vara fel att informera honom om faktiska sakförhållanden och låta honom göra bedömningen om mina synpunkter är relevanta eller inte...
Nja, jag väntar nog med att låta honom ta del av det första protokollet tills han är klar.
Allt förstås under förutsättning att min gode herr entreprenör tar hit en ny besiktningsman, än så länge har jag inte fått något förslag om vare sig tid eller person. Jag väntar någon dag till, sen får jag väl föreslå att jag själv väljer ny besiktningsman och bjuder in till ombesiktning på entreprenörens bekostnad, så får vi se vart det leder.
Är det värt pengarna?

Tag kontakt med en advokat och red ut hur lång tid du kan vänta innan du tar in en ny entreprenör. Kör ditt eget race. Diskutera med din advokat om hur mycket du ska delge oss i forumet!
Kolla hemförsäkringens rättsskydd!

Räkna med att du hamnar i domstol men att du inte får tillbaka en krona av den tidigare skojaren.

Det är ju inte statshemligheter som diskuteras, utan ett badrum som är inte ser ut vara byggt enligt gällande normer och standarder?

Entreprenören har idag, för formalitetens skull, meddelat att han begär överprövning av besiktningen, så jag väntar med spänning på att det ska bli av!

Hej
Det finns bara ett sätt, gör en polisanmälan.

BojeAllan skrev:
Hej
Det finns bara ett sätt, gör en polisanmälan.
När du skriver polisanmälan, menar du då stämningsansökan? Eller är det samma sak?

Idag damp det skriftliga, signerade protokollet ner i brevlådan, i två exemplar. Inte superproffsigt i layouten kanske, men helt ok och alla nödvändiga uppgifter framgår, inga nyheter där.
Fakturan som var med var dock desto mer överraskande! Tre timmars arbete, som sagts på telefon, hade plötsligt blivit fem. Moms tillkom plötsligt på det tidigare angivna timpriset och "Utskrifter, kopiering och distribution" kostar 200 kr + moms, man kunde ju tycka att det annars är en ganska naturligt ingående del i uppdraget och bör täckas av timtaxan.
Inget ont om fackarbetet, men fakturan kändes onödigt salt. Nu tänker jag för all del betala den, men för dig som funderar på att boka en besiktningsman i Göteborg kan det ju vara bra att dubbelkolla först hur stora kostnader som tillkommer för att t ex skriva ut rapporten till dig.

Nåja, alla vill förstås tjäna pengar, man kanske inte ska vara så förvånad.

För er som undrar vad det kostar att besikta sitt badrum så står det 4563 kr på nedersta raden på min faktura, då har besiktningsmannen varit här i ca trekvart-en timma totalt, resten är tillkommande arbete och övriga kostnader utöver själva besiktningen.

Redigerat:
En prisuppgift till en privatperson ska alltid inkludera moms. Det borde besiktningmannen känna till. Jag tycker du ska bestrida fakturan, i varje fall beträffande momsen.

Thomas59
Till privatpersoner ska priser alltid anges inkl moms. Är det inte uttalat om momsen ingår eller ej ska den anses ingå.

Andra tillkommande kostnader måste överenskommas i förväg. Det är tom så att du kan stryka ev faktureringsavgift om den lagts till utan överenskommelse.

Dessutom har han sagt 3 timmar och det nästan blir det dubbla ska detta kollas upp också. Kan finnas enkel förklaring men tills dess..

edit: Kan tillägga att jag är riktigt nogrann när jag begär in folk för externt jobb. Det får inte skilja många kronor va de sagt, till vad fakturan hamnar på. Ivf inte uppåt. Neråt är ju positivt men inget man kan räkna med.

edit2: rättade lite stavfel :/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.